0:00
/
Transcript

Post Traumatic Sheep Disorder

SVENSK TALSYNTES + TEXT

Hej. Slå upp era biblar i Romarbrevet kapitel sexton. Jag kommer att läsa ett e-postmeddelande och göra mitt bästa för att svara på detta och bara uppmuntra er alla att skriva till mig. Jag älskar att få era e-postmeddelanden. Jag tror att vi har blivit hackade. Jag har fått allt utom e-postmeddelanden. Så vi försöker gå igenom allt detta. Så om jag inte svarar dig betyder det att jag aldrig fick det. Skicka det bara igen. Och vi lägger det här nedanför så att ni kan titta på e-postadressen.

Men detta är ungefär vad mitt budskap blev efter att ha läst detta. Detta är en posttraumatisk fårsjukdom, är vad hon skrev. Och jag tänkte att det är en bra titel. Posttraumatisk fårsjukdom. Det är ungefär här mitt hjärta har varit, att hjälpa människor att komma ut ur dessa olika saker, men att stanna kvar hos Herren. Att stanna kvar hos Herren. Kasta inte Herren åt sidan på grund av den falska undervisning som du hade. Och detta har varit som en lök, att skala av ett lager efter ett annat efter ett annat. Och vi har gjort detta för att hjälpa människor att komma ut och återhämta sig, eftersom det är en återhämtning när det är ett arbete att komma ut från saker som du har blivit felaktigt undervisad. Och du måste förnya ditt sinne. Du måste lära av och lära om, men ge inte upp om Herren. Svimma inte och bli inte trött. Och detta var ett e-postmeddelande som jag just fick, och hon kallar det posttraumatisk fårsjukdom. Inget skämt.

Jag kunde inte förstå varför jag har haft så svårt att engagera mig i något. Och det står att det kan vara en del av efterspelet och återhämtningen. Jag har också svårt att bara vila i Kristi fullbordade verk. Jag tänker ständigt att jag behöver fasta mer. Jag behöver be mer och alla dessa andra saker. Jag kämpar väldigt mycket med att hedra mannen. Detta är, jag kommer inte att nämna hans namn, men det är en stor kyrka som hon kom ut ifrån som undervisade om den Nya Apostoliska Reformationen. Och jag kämpar väldigt mycket med att hedra den här mannen som en broder i Kristus. Och ändå ha ärliga diskussioner om vissa av lärorna. Om du kunde be om att göra ett budskap om att du behöver älska mannen eller kvinnan även om du inte älskade budskapet och hur man hedrar och älskar dem som människor och sedan förlåter, välsignar och går vidare.

Vi kommer att prata om det i Romarbrevet kapitel sexton och vers sjutton till arton om en sekund här. Också hur man verkligen går vidare och att inte se tillbaka. Hur man kommer ihåg de bra delarna och inte kastar bort allt. Jag läser bara detta eftersom det är här så många människor befinner sig när de har kommit ut och de sa, detta är en dålig undervisning, jag har varit där. Vad är bra? Vad är dåligt? Kastar jag ut allt? Hur skyddar jag mig mot förtal och skvaller när jag vill varna andra eller dela erfarenheter? Jag vill älska och ändå vara lika säker som ett får.

Och detta påminde mig bara om människorna som har så fantastiska hjärtan. De vill tjäna Herren och de vill göra det rätta. De försöker inte vara förtalande, men å andra sidan finns det vissa saker. Hämnden är Herrens, men vi ska inte bara sitta stilla. Så vi kommer att prata om det. Jag vill älska och ändå vara säker som ett får. Jag känner mig som ett får som inte har blivit älskat, omhuldat, helat, eller haft olja utgjuten över mig av min pastor eller någon i den här kyrkan. Och nu märker jag att jag är så rädd för att bli sårad att jag inte vet vilken hage jag ska beta i längre. Och sedan pratar hon om hur hon har försökt ditten och datten. Hon kan inte hitta någon plats, vilket jag hör hela tiden. Mitt nervsystem har blivit komprometterat av narcissismen och jag vill bara läka och bli hållen av den gode herden Jesus. Och ändå längta efter gemenskap med andra får.

Jag känner att jag slösade bort så mycket tid där. Detta är vad jag hör hela tiden också. Vi har investerat så många år och så mycket pengar. Ska jag ändå gå? Jag känner att jag slösade bort så mycket tid där. Och ändå vill jag så gärna att mitt hjärta ser till att det förlåter och älskar. Och förra veckan pratade han om Hesekiel trettiofyra, en varning till herdarna att de bara föder sig själva och inte Guds hjord. Och de har inte betjänat de svaga, de sjuka eller de brutna. Utan med våld och grymhet har ni härskat över dem. Och vad är resultatet av det? De är skingrade. Människor är skingrade. Fåren är skingrade. Och det är vad vi ser nu, det är bara denna enorma skingring. Och dessa pastorer tjänar bara sig själva.

Så detta kom bara till mig väldigt snabbt. Ibland är saker enkla och ibland är det svårt. Detta kom väldigt snabbt. Jag kunde knappt skriva tillräckligt snabbt i Romarbrevet sexton. Och det är därför jag säger att ni ska skicka era e-postmeddelanden till mig. Jag älskar att dela dem med människor om det är lämpligt och jag delar inte de privata sakerna utan bara övergripande för alla för undervisning.

I Romarbrevet sexton och vers sjutton hälsar han först på alla. Ni ser att han hälsar på alla dessa människor i vers sjutton. Nu uppmanar jag er bröder, och han pratar om systrarna också eftersom han nämner kvinnorna där, märk dem som orsakar splittringar och anstöt i strid med den lära som ni har lärt er, och undvik dem. Nu har vi inte blivit undervisade om denna vers. Jag kommer inte ihåg att jag någonsin har hört en predikan om att märka dem. Och hur gör man det? Vad är ett bibliskt sätt att märka någon utan att försöka hämnas och vara ond? Vi lönar inte ont med ont. Och jag tror att vissa av oss är så måna om att inte göra något ont att vi inte gör någonting.

Men vi måste bibliskt sett, detta är en befallning, att vi måste märka dem som orsakar splittringar och anstöt i strid med den lära som ni har lärt er och undvika dem. Bara för att vi förlåter betyder det inte att vi går tillbaka in i ringen. Du kan förlåta så att du inte har något emot dem, men du måste fortfarande möta verkligheten i vad som undervisas, vilka frukterna är av denna ande hos den här personen, mannen eller kvinnan eller vad det nu är som undervisar.

Och vi kommer att gå igenom det, att de är sådana som inte tjänar vår Herre Jesus Kristus utan sin egen buk. Jag tänkte på detta med några av de pastorer som jag började med, vad hände? Var de bara giriga till att börja med? Fick de en gnutta av guldet och sedan förändrade det dem? Den här personen jag tänkte på gav alltid altarkallelser. Kunde leda vem som helst till Herren. Det var bara och sedan plötsligt en dag slutade de bara att göra altarkallelser, som om de nästan var kopplade till någon som sa gör inte detta mer. Och det var bara sorgligt. Och i stället för vårt altare satte de in som en scen och plötsligt kom världens ande bara in. Det var som om Guds närvaro gick ut och de tjänade sin egen buk. Och genom goda ord och vackra tal bedrar de de okunnigas hjärtan.

Sedan säger han till oss, jag vill att ni ska vara visa när det gäller det som är gott och oskyldiga när det gäller det onda. Så att märka är en biblisk befallning. Och vad betyder det? Hur gör vi det? Hur vet vi att vi gör det på rätt sätt? En biblisk befallning att se upp för, identifiera och undvika individer som främjar stridigheter. Nu, vad är en stridighet? Vi kommer att prata om det. Som främjar stridigheter, falska läror eller snubbelstenar inom en kyrka eller ett trossamfund.

Stridighet betyder att det finns debatt. Den här pastorn jag tänker på, självsabotage. Allt gick bra, och de kom in och de skrek och gapade på alla. Detta är debatterande med arga ord. Detta är stridighet. Detta är en ande av stridighet hos någon. Du kan inte bygga när någon alltid förstör, raserar, och sedan orsakar snubbelstenar, split, eller till och med inte är ansvarig, inte är ansvarig inför en styrelse, inte är ansvarig inför folket, bara gör din egen sak, på ditt eget sätt, och blir arg om någon utmanar dig och blir väldigt defensiv. Detta händer på många platser.

Så markera, vad är det ordet markera där på grekiska? Det betyder att titta noggrant. Att fästa blicken på eller att observera, vara mycket uppmärksam på dem som skapar konflikt. Människor som alltid befinner sig i konflikt. Jag tänkte på situationen med en flicka vi hade förr i tiden. Låt oss bara säga att vart hon än gick uppstod det splittring. Och det tog mig lång tid att räkna ut vad som orsakade detta och vad som orsakade detta var någon som alltid delade människor mot varandra.

De skapar konflikt och det står att vi ska separera oss från dessa individer. Varför? För om du inte gör det kommer det att spridas som en cancer och kallbrand. Paulus varnar för att de drivs av själviska motiv, de tjänar sin egen buk eller sina egna aptiter snarare än att tjäna Kristus. Detta är vad du måste se upp för. Guldet, äran och Gloria.

Om du är i tjänsten måste du se till att du inte tjänar Gud för pengarna eftersom du kommer att prövas. Du kommer att testas. Och du måste se till att du sätter Herren först. Du tjänar honom även när det verkar svårt. Du tvingar inte människor och pressar människor att ge. Bibeln säger att de ger vad de har bestämt i sina hjärtan. De ger glatt som till Herren. Du fortsätter inte i all oändlighet i fyrtiofem minuter med detta och detta, förödmjukar dem och ger dem skuldkänslor. De tjänar sin egen buk eller sina egna aptiter. Så du måste identifiera.

Vad är det för ljud? Det haglar. Svaret löst. Identifiera och undvik. Varför? Varför identifierar vi dessa? Och varför markerar vi dessa vad de än är som orsakar konflikt som sätter hinder för att skydda kyrkan.

Sedan när de väl är markerade, när du vet att de undervisar något felaktigt, vad ska du göra då? Du ska undvika dem. Du går inte och försöker ändra deras åsikter eftersom många av dem är bedragna eller bedragare. Och vet du vad? Bara Gud vet. Vi känner inte deras hjärtan. Bara Gud vet. Och det grekiska ordet här betyder att undvika, att vända sig bort från eller hålla sig undan för att förhindra cancerartad kallbrand och falsk undervisning.

Så om du inte undviker dem, kommer du att börja få denna undervisning i dig och du kommer att tänka, jag kanske inte hade rätt. Jag kanske har fel och kanske ditten och datten. Plötsligt kommer en förvirringens ande över dig. Så om du undviker dem vet du vad de undervisar. Du separerar dig från en dålig miljö. Varför? Eftersom hämnden är Herrens. Men det betyder inte att vi sitter stilla och inte gör någonting. Vi måste markera. Vi måste göra det. Du bör låta dina barn veta vem som undervisar i falsk lära. Du bör låta dina barnbarn veta. Du bör träna de yngre. Hämnd är straff. Gud kommer att ta hand om det. Oavsett om de är hans tjänare eller fiendens tjänare, så är det lämnat i Guds händer. Eller hur? Vi lönar inte ont med ont. Romarbrevet kapitel tolv, vers nitton. Men hela målet med att markera någon, målet med denna befallning är enhet. Målet med denna befallning är frid.

Målet med denna befallning är att ha en läromässigt sund undervisning. Du vill ha en sund undervisning. Du vill bygga din relation med Herren på sund undervisning. Vi hade så mycket som gick igenom den profetiska rörelsen och allt detta. Jag ser tillbaka nu och jag önskar bara att jag visste. Att jag visste vad jag vet nu. För det var bara så många saker på gång som var så populära och vi trodde att det var rätt, men det var inte sund undervisning. Och det är för att skydda hjorden.

Och sedan är det också att be för individerna att de ska omvända sig. Gud kanske är färdig med någon i deras tjänst, men han är inte färdig med dem som person. Och Gud ger oss alla ett utrymme och en tid. Är du inte glad över att omvända dig? För ingen av oss kan kasta stenar. Vi har alla missat målet. Vi har alla misslyckats. Men det finns ett frukttest för att markera någon. Karaktäriseras deras liv av andens frukter? Har de kärlek? Nummer ett, älskar de? Om någon inte älskar människor borde de inte vara i tjänsten.

Jag har varit på många konferenser efteråt. Människor kunde säga, jag längtar tills dessa människor försvinner härifrån. Jag kände, de älskar inte människor. Det är en dålig frukt. Av andens frukter, har de glädje, frid? Är de tålmodiga? Visar de girighet? Någon sa just till mig igår att de satt ner med en pastor jag känner och han satt med en mycket skum miljonär och sa, jag vill bli precis som du. Röd flagga. Visar de girighet, manipulation och en vägran att ta ansvar? Inför vem är de ansvariga? Så det är frukttestet för att markera någon.

Nummer två, och du bör ha alla dessa tester att kombinera, Kristustestet. Upphöjer och centrerar de sina läror kring Jesus Kristus eller upphöjer de sig själva? Ställer de ekonomiska krav eller drar de till sig anhängare till sin egen personlighet? Och detta är problemet som vi hade förr i tiden. Man fick upp en pastor där i predikstolen och människor började idolisera pastorn och oavsett vad han sa tyckte man att det är Gud som talar till oss. Nej, du måste ha Kristustestet, frukttestet, och Kristustestet, och sedan skrifttestet. Lägger de till eller tar de bort från Guds ord? Förvränger de det för att rättfärdiga vissa beteenden och agendor? Främjar de vissa livsstilar som hos de rika och berömda, och om du stöder dem kommer du också att bli rik och berömd.

För att skydda hjorden bör vi avslöja falska lärare och minimera spridningen av kallbrand. Så vad gör du? Undvik dem. Om du sitter i ledningen med dem, ibland måste du tillrättavisa dem. Ibland måste du konfrontera dem med rätt ande. För att undvika dem måste du veta vilka de är. Var vaksam och omdömesgill mot beteende och undervisning som vanhedrar Kristus och förstör människor. Behandla inte detta som något vardagligt eller ofarligt. Tillrättavisa dem i allas närvaro så att resten kan stå i herrans fruktan.

Paulus nämner åtminstone sex falska lärare som kyrkan bör se upp för. Andra Timoteusbrevet kapitel fyra, vers tio, Demas, som älskade världen. Han övergav Paulus. Andra Timoteusbrevet kapitel ett, vers femton. Det finns några fler som vände Paulus ryggen. Jag kommer inte ens att försöka uttala deras namn. I Första Timoteusbrevet kapitel ett, vers nitton till tjugo, fanns det några fler som led skeppsbrott i sin tro. De förkastade tron och sitt goda samvete. Återigen, andra Timoteusbrevet kapitel två, vers sjutton, det finns många av dem som Paulus pekar ut och låter alla veta att dessa inte är sunda lärare.

Dessa är inte personer du bör följa. Han markerade dem. Han markerade dem så att du skulle undvika dem. Så att det skulle skydda fåren. Det skulle skapa enhet och främja en god ande snarare än att föra in split, splittring, en felaktig auktoritär ledare som styrde med våld och grymhet som inte brydde sig om folkets behov.

Det står här i Andra Timoteusbrevet två sjutton att deras tal kommer att spridas som kallbrand. De avvek från sanningen och behövde avslöjas. I Efesierbrevet kapitel fem, låt oss bläddra dit. Efesierbrevet fem. Jag älskar hela det här kapitlet här. Ska bara välja ut några delar. Efesierbrevet fem. Låt oss bara gå igenom det snabbt. Bli Guds efterföljare som hans barn. Vandra i kärlek. Hur går det med din kärleksvandring? Hur går det för dig att älska andra människor? Att älska människor som inte håller med dig? Att älska människor som inte gillar dig.

Hur är din kärleksvandring? Sedan vers tre, otukt, all orenhet eller girighet. Vi ska inte främja girighet och en girig livsstil från våra predikstolar. Vi ska undvika all girighet. Låt det inte nämnas en enda gång bland er, som det anstår heliga. Inte heller skamlöshet. Hur är ditt tal? Hur pratar du med människor? Skamlöshet, inte heller dårprat, eller grovt skämtande, vilket inte passar sig, utan snarare tacksägelse.

Låt ingen, vers sex, låt ingen bedra er. Och bedrägeri är den stora saken som Jesus varnar för innan han kommer. Det kommer att finnas bedrägeri överallt. Låt ingen bedra er. Det är ett val vi måste göra för att säga. Helige Ande, vi ber dig bara att hjälpa oss. Hjälp oss att veta sanningen. Hjälp oss att urskilja gott från ont. Hjälp oss att vandra i kärlek. Att vara ett ljus. Hjälp oss att göra alla dessa saker eftersom vi inte kan göra det i vår egen kraft.

Vårt kött är något vi kämpar mot varje dag. Ditt kött vill hata dina fiender, men anden säger att vi ska älska dem. Du överlämnar dem till Gud och Gud kommer att ta itu med dem. De är hans problem. Men om du vill ha hämnd, blir det ditt problem. Och han vill inte att vi ska bära på det. Låt ingen bedra er med tomma ord. Vers sju, ha inte del med dem. Vi lever i en mörkläggningskultur där alla vill mörklägga vissa saker. Det finns en tid då man skyddar. Det finns en tid då man älskar. Men sedan finns det en tid då man måste avslöja ondskan. För ni var tidigare mörker, men nu är ni ljus i Herren. Vandra som ljusets barn.

Vers elva, ha ingen gemenskap med mörkrets ofruktsamma gärningar. Så när du vet att någon är ond, att de tar på sig en mask och låtsas vara gudfruktiga, men deras privatliv är inte på det sättet, vad gör du då? Ha inte gemenskap med dem. Kanske kan jag göra ditten eller datten. Så många människor överlämnar inte personer till Herren så att han kan ta itu med dem eftersom han kommer att ta itu med dem. Ibland måste det finnas förlust så att människor omvänder sig och träder fram inför Gud och får sin vandring tillbaka snarare än detta bedrägeri och denna giriga ande och att härska med våld och tillrättavisa dem. Ha ingen gemenskap med mörkrets ofruktsamma gärningar, utan tillrättavisa dem istället. För det är skamligt ens att tala om de saker som de gör i hemlighet. Det är ett hemligt liv, men allt som tillrättavisas blir uppenbarat av ljuset.

Och sedan vers sexton, ta vara på tiden eftersom dagarna är onda. Du kan läsa resten av det. Men när vi markerar måste vi lära oss alla dessa tester. Har de frukt? Upphöjer de Herren? Är de någon du kan följa? Nu kommer inte alla att ha allt helt perfekt. Ingen av oss har det. Men det finns några enorma röda flaggor som ingen någonsin har pratat om. Vi markerar inte ens dem eftersom människor är rädda för att röra vid den smorde. De är inte den smorde och de har tagit det skriftstället ur sitt sammanhang och vi går inte in på det, det är ett helt annat budskap. Så vad gör du?

Avslöja felet. Ta ingen del i det. Att avslöja betyder att avtäcka, demaskera. På grekiska betyder avslöja att övertyga med bevis. Föra fram i ljuset. Som en andlig strålkastare som ger övertygelse och leder till omvändelse. Vi vill att människor ska omvända sig precis som Gud vill att vi ska omvända oss. Men för att avsluta detta här, att lämna en andligt kränkande kyrka kan vara mycket traumatiskt. Du har investerat tid, som hon sa i e-postmeddelandet, du investerade ditt liv, du gav ditt hjärta, och nu har du ont. Det är svårt att engagera sig på nytt. Det är svårt att lita på igen. Alla dessa olika saker, kommer jag att bli bedragen igen?

Så det finns många saker som kan vara traumatiska, men det finns hopp. Och hoppet är att Gud har räddat dig från bedrägeri. Och ibland säger jag till Tim, varför visade Gud oss de här sakerna? Hur kommer det sig att vi vet dessa saker? Och han svarar, för att vi bad och vi bad om det. Det är vad vi måste göra. Vi måste be och fråga, Herre, visa oss detta bedrägeri. Är dessa människor onda? Är de splittrande? Är de alla dessa olika saker? Du har den Helige Ande. Och om du ödmjukt ber honom att bevara dig från bedrägeri, så kommer han att göra det.

Och det faktum att han har räddat dig ut från dessa rörelser som vi nu vet är framgångskulter i grunden, var tacksam över att han har räddat dig och han är inte klar med oss än. Han är inte klar. Och han kommer att tillhandahålla allt vi behöver för att återhämta oss. Ibland känner du att du måste börja om. Att du måste lära av. Det är bara en naturlig känsla när du kommer ut från dessa traumatiska upplevelser. Vi måste säga, Herre, förlåt mig för att jag lät en människa komma mellan mig och dig, att jag lyssnade på en människa och inte läste min bibel själv. Jag litade på deras ord. Och han kommer att tillhandahålla allt du behöver. Hans ord, hans ande och hans kropp av troende.

När du börjar be att Gud ska skicka människor till dig, är det fantastiskt hur jag alltid använder illustrationen av Elisabet och Maria, hur Gud hade en gudomlig koppling där som han skickade. Ibland är det bara en person som verkligen förstår vad som pågår. Och vi ber om det för dig just nu. Fader, vi tackar dig för din Helige Ande. Vi tackar dig för ditt ord. De som är modfällda, som går igenom denna traumatiska upplevelse av att känna att allt skakas om. De vet inte vem de ska lita på. Alla dessa predikanter de trodde undervisade rätt saker hamnar nu i skandaler. Det finns så många kyrkor som förstörs.

Fader, jag tackar dig för att våra ögon inte är på de sakerna. Våra ögon är på dig. Att vi håller våra ögon på dig. Du har varit trofast. Du har aldrig haft en skandal. Och Fader, det är den vi följer. Vi följer dig. Och de som behöver lämna situationer och markera vissa lärare. Herre, jag ber bara att du ger dem styrkan, vägledningen, visdomen och det rätta hjärtat. Att vi inte gör något av ondska, att vi inte gör något för att säga mer än vi borde eller mindre än vi borde. Vi ber bara om andars urskiljning för den tid vi lever i. Vi behöver det. Vi behöver urskiljning.

Och vi tackar dig, Fader, för dina får och ditt folk, att du har ditt folk överallt. Och vi tackar dig för gudomliga kopplingar, att du kommer att koppla ihop oss med rätt människor i dessa sista tider så att människor inte kommer att känna sig ensamma. Och jag tackar dig för dessa poddsändningar som hjälper människor som inte kan komma ut och inte har en plats, att detta är en säker plats för människor, Herre. Och vi ber bara att uppriktigheten i våra hjärtan ska lysa igenom och att vi lovar att ge dig allt pris och ära. Och alla sa amen. Amen.

Ready for more?