What in the World Just Happened in the Middle East? - James Kaddis - David Tal
SVENSK TEXT
GUVERNÖRSVALET I KALIFORNIEN OCH POLITISK SPLITTRING
Jag befinner mig verkligen i Colorado. Jag skulle kunna vända på detta och visa er de vackra Klippiga bergen i Colorado, men det skulle förstöra bilden. Ingen vill se något av det, bror. Du befinner dig i Victor Marks territorium. Det är ett vackert territorium just där. Jag ber att han ska bli deras nästa guvernör. Jag tror att de kommer att få en fantastisk guvernör där borta. Men hur som helst är det inte därför vi är här. Vi ska prata om en hel del saker.
Jag vill börja innan vi sätter igång. Vad vet du om vad som händer med guvernörsvalet i Kalifornien?
Vi vet ingenting ännu. Vi kommer att veta lite mer senare i dag. Vi får helt enkelt vänta och se. Jag tror att republikanerna skär halsen av varandra. Det är vad jag tror händer just nu.
Jag hörde precis en predikan om att ett splittrat land inte kommer att bestå. Skjuter vi verkligen oss själva i foten här?
Jag tror att vi gör det i Kalifornien. Jag tror att demokraterna får som de vill. Jag tror att det finns lite arrogans i det republikanska valet just nu. Jag hatar att säga detta, men jag tror att det helt enkelt är sant. Steve Hilton leder tydligt. Folk säger att Trump låg efter i opinionsundersökningarna som han vann. Men ingen som ställer upp i Kalifornien är Trump. Väldigt få människor har Trumpfaktorn. Rent ut sagt bryr jag mig vid denna tidpunkt bara om att få en konservativ delstat, och jag får inte det om sheriffen stannar kvar i valet. Jag hatar att säga det, men det är absolut sant. Han borde ha hoppat av för ett tag sedan. Han borde förmodligen ha hoppat av för några veckor sedan, men eftersom han stannade kvar är vi saboterade. Det är vi bara.
Vet de att vi gillar sheriffen eller gör de inte det?
Lyssna, jag älskar Chad. Jag tycker att Chad är en bra kille och jag bryr mig verkligen om honom. Jag känner också Steve personligen. Jag tycker att de båda har varit ganska elaka mot varandra. Chad har varit ganska elak mot Steve. Jag tycker att Steve har varit ganska hård mot Chad. Jag anser att det fortfarande finns legitima frågor som bör ställas om Chad, som hela frågan om Black Lives Matter. Det måste finnas några riktiga svar på det. Man har tillgång till videoinspelningar och dessa videoinspelningar har inte framträtt, och allt som krävs är en enkel video som visar att du säger låt oss be. Men den finns inte där.
Men här är saken för att vara ärlig. Jag och du var med honom och vi bad tillsammans.
Nej, jag och han bad. Självklart gjorde vi det. Men jag säger inte att sheriffen inte skulle be. Sheriffen är en kristen man. Jag tror att mannen har en personlig relation till Jesus. Jag tycker bara att han inte har gjort ett bra jobb med att svara på vad som faktiskt hände den dagen. I all rättvisa måste jag säga detta eftersom jag tycker att det är viktigt. Man kan bli helt galen över att han knäböjde för Black Lives Matter, men när det verkligen gällde var han den första sheriffen i Kalifornien som jag känner till som bad guvernören att dra åt skogen. Hans handlingar talade ganska högt. Han verkade inte böja sig under sin tid som sheriff.
Det är ett rättvist påstående att göra. Steve Hilton befinner sig på ett annat plan på många sätt. Han är en mycket sofistikerad politisk aktör och det finns mycket att säga om det. Men slutsatsen är att vi måste be. Vi måste be att vi inte blundar. I dag är förmodligen den mest kritiska dagen i valet för Kalifornien. Anledningen till det är att om vi i primärvalen inte ser en republikan bland de två bästa, är vi färdiga. Vi är klara. Det kommer att bli en demokrat eftersom de två bästa är de som går vidare till det allmänna valet. Vilket för övrigt är en absolut fruktansvärd regel. Det är en fruktansvärd regel.
Men det är regeln och det är vad vi gör. Men det är något som gjordes av ett gäng onda, korrupta demokrater som i grunden vill göra Kalifornien till ett permanent demokratiskt fäste. Jag tror att det är där vi befinner oss. Det är det. När var sista gången en republikan vann i Kalifornien?
Jag sade att det var ett permanent demokratiskt fäste. Men du måste ha detta i åtanke. Den överväldigande majoriteten av Kaliforniens geografi är konservativ, extremt konservativ. Men det finns dessa fickor av ren dramatisk korruption och ondska som ställer sig på samma sida som den värsta guvernören som Amerika förmodligen har haft, Gavin Newsom, och som också ställer sig på samma sida som några ganska onda människor just nu som ställer upp i guvernörsvalet. Bera är en ond man. Han är en mörk, ond man. Mörk. Han är extremt ond. En av killarna som ledde i täten var faktiskt tvungen att avgå eftersom han ägdes av kineserna. Snacka om helt vansinnigt korrupt. Jag ber och hoppas att åtminstone en republikan klarar det. Det är vad jag ber för. Jag tror att just nu, på grund av arrogansen i det republikanska valet, är vi i knipa. Vi är i stor knipa.
LÄGET I COLORADO OCH VICTOR MARKS KANDIDATUR
Vad vet du om valet i Colorado? Jag tror att Victor kommer att vinna. Jag vet inte vem Victor är.
Victor Marks är en mycket nära vän till mig, genuint nära. Jag pratar med Victor ganska regelbundet. Han ställer upp i guvernörsvalet. Han har en fantastisk chans att vinna. Han har samlat in mer pengar än någon annan kandidat som har ställt upp i guvernörsvalet. Jag garanterar att om han inte redan har fått det, så har han president Trumps stöd. Han kommer enligt min åsikt att bli en av de bästa guvernörerna som Colorado någonsin har haft. En kristen, gudfruktig man som verkligen älskar Herren. En kille som är helt inriktad på församlingstjänst. Jag betraktar Victor som en partner i församlingstjänsten. Victor har talat i min kyrka. Det här är en fantastisk och underbar man.
Jag har talat i din kyrka. Jag är inte säker på att jag är en superskurk som talar i min kyrka, men du och Victor är solida bröder. Riktigt solida bröder. Jag ber väldigt mycket för att det ska lösa sig för Victor. Det är mitt hopp och min bön för Colorado. De behöver någon som honom där borta. Jag tycker att han är den bästa. Utifrån min position skulle det vara en dröm som går i uppfyllelse om de två främsta personerna i valet var sheriff Bianco och Steve Hilton. Helt fantastiskt. Om de var de två främsta skulle jag gråta i kväll. Det skulle vara fantastiskt eftersom oavsett vem som vinner det valet, kommer vi att få en fantastisk delstat. Mycket bättre än den vi har nu. I grund och botten skulle det vara fallet.
BORGMÄSTARVALET I LOS ANGELES OCH MELLANÅRSVALEN
Vem ställer förresten upp i borgmästarvalet i Los Angeles?
Låt mig bara säga detta. Jag tror att det bara finns en konservativ kandidat till borgmästare i Los Angeles. Jag är nästan helt säker. Jag vet inte ens om man skulle kalla honom konservativ, så att säga. Men han är absolut den bästa chansen som Los Angeles har. Detta är bara min åsikt. Hans namn är Spencer Pratt. Jag har sett en del av hans material. Karen Bass är fruktansvärd. Hon är den nuvarande borgmästaren. Nithya Raman är för övrigt hemsk. Hon får Kamala Harris att framstå som briljant. Hon är helt enkelt fruktansvärd. Jag tror att Spencer Pratt förmodligen kommer att bli borgmästare. Om han klarar det är Los Angeles i bra form. Los Angeles kommer att vara i bra form om han blir borgmästare.
Innan vi avslutar politiken, berätta vad du tror kommer att hända i de kommande mellanårsvalen.
Jag tror att republikanerna kommer att segra i mellanårsvalen. Amen. Det finns dock ett förbehåll där. Jag tror inte att den sjukdomsdrabbade publiken bland republikaner kring Candace Owens kommer att klara det. De är färdiga. Alla idioter runt Thomas Massie, pajasarna kring Thomas Massie, det är de som alla kommer att röstas bort i primärvalen och vi kommer att få in riktiga konservativa som blir valda. En del av högerns galningar som Candace och Tucker, bror, det är vad jag säger dig. Det är därför jag uttalade mig mot republikanerna, bror. De går redan emot president Trump. De går redan emot vad äkta MAGA är. Ge mig en paus. De är alla judehatare.
Men kommer de att ha något slags inflytande över hur folk röstar? Jag tror att det inflytandet dör dramatiskt. Faktum är att antalet människor som de faktiskt påverkar och som faktiskt kommer att gå till vallokalerna och rösta är mycket mindre än vad många tror. Vet du vem som är en dark horse i allt detta? Inte på ett dåligt sätt, men den som ingen ser och som alla underskattar, och som faktiskt kommer att förflytta detta val ganska effektivt på grund av den armé som leds av den här personen. Erica Kirk. Intressant. Hon är den som ingen tittar på eller uppskattar som maktfaktorn på den politiska arenan, men hon har ett enormt team av människor som kommer att meja ner mellanårsvalen.
Intressant. Finns det något sätt vi kan hjälpa till med det?
Hon är väldigt fokuserad. När tiden är inne kommer vi att ge järnet på det området. Det är ett som är säkert. Vi måste göra det. Förresten, bara en snabb överblick. Det ser ut som om valen i Israel har tidigarelagts med cirka två månader. Det ser ut som om vi måste prata om det.
ISRAEL OCH MELLANÖSTERN
Innan vi gör det, kan jag bara läsa ett inlägg som presidenten just skrev? Jag råkar hålla med honom. Det hjälper mig att bearbeta det lite grann. Han skriver detta till Kalifornien. Rösta i dag på Steve Hilton som guvernör. Han kommer att arbeta med mig och den federala regeringen. Pengarna kommer att flöda eftersom jag har förtroende för honom, men inte för någon av de andra. Det är ganska hårt. Han tryckte i stort sett bara ner sheriffen genom att säga så. Vi kommer att göra Kalifornien fantastiskt igen. Steve Hilton kommer aldrig att svika er. Rösta nu.
Gud välsigne USA:s president. Jag anser att alla som inte har röstat borde gå och rösta på Steve Hilton eftersom jag tror att det är den enda chansen vi har att klara spärren i primärvalet. Jag tror verkligen det. Jag och pastor James är helt överens om detta. Man måste bli politisk. Självklart måste man det. Jag befinner mig just nu på en pastorskonferens i Colorado och jag kan känna av hur man drar sig undan från att gå in på politiska frågor. Det gäller alla politiska frågor. Ni håller på med val och det finns trehundra pastorer här och ingenting sägs om vem som borde bli vad, och av någon anledning har Israel på något sätt blivit en politisk fråga. Så det finns till och med en undanflykt från det, även om det hänger bilder på Israel överallt på väggarna i denna kyrka. Vi befinner oss i en separation. Jag har pratat med kanske trettio pastorer de senaste två eller tre dagarna och de minns det gamla Calvary Chapel och säger att det inte är detsamma längre. Saker och ting har förändrats, bror.
Saker har förändrats. Det stämmer överens med vad vi hanterar i de sista dagarna. Exakt. Så vad hanterar vi? Var vill vi börja?
Jag vill börja med en ansvarsfriskrivning till alla människor som lyssnar på oss varje vecka. Jag vet inte om du kommer att hålla med mig om detta, men ge mig en sekund. Jag känner att vi kanske kommer att börja bråka. Jag känner mig som pojken som ropar varg. Vi fortsätter att komma hit vecka efter vecka och säger att det kommer att hända, det kommer att hända, det kommer att hända. Kom ihåg att vi såg uppbyggnaden av alla styrkor. Det kommer att hända. Vi såg detta. Det kommer att hända. Israel går in. Det kommer att hända. I grund och botten tror jag att vi kan gå in på kriget i Libanon, men hela situationen mellan Trump och Iran är som en pingismatch.
Jag tycker synd om att vi har varit lite på det sättet att titta på detta, och sedan hände det inte. Sedan hände det inte. Jag pratar med pastorer som säger, när kan vi äntligen åka till Israel, när kommer det att vara över? Det finns den här känslan i allt detta som jag anser att vi i viss mån måste ta itu med. Ja, det kommer att hända. Frågan är vad. Det finns mycket att säga om detta. Jag tror att det på många nivåer just nu finns en grundläggande missuppfattning av fakta, så som världen ser dem, som måste granskas. Det kan inte ignoreras. Den kanske mest betydelsefulla av dessa, och jag tycker att detta är riktigt viktigt, är hur Mellanöstern fungerar.
Jag är med dig. Jag förstår den oroliga tanken som du har i bakhuvudet om att vilja avsluta det helt och hållet. Jag tycker att din instinkt att vilja se det hända är bra. Jag anser inte att den instinkten är fel. Jag tror inte att instinkten är felaktig. Problemet är att så många människor, på grund av känslorna kopplade till de upplevelser de har haft, vill se detta gjort på bekostnad av vad som kanske inte är permanent i framtiden. Både presidenten just nu och Bibi planerar långsiktigt. Bibi påverkas på ett annat sätt politiskt än vad presidenten påverkas politiskt. Båda påverkas. Vänta, låt mig avsluta tanken här. De påverkas båda på olika sätt.
President Trump påverkas utifrån perspektivet att han ser detta som rent transaktionellt. Det finns en transaktionell ombud, i brist på en bättre term, som flyter runt i Mellanösterns troposfär och som styr hur han väljer att fatta beslut med avseende på allt som han vill göra permanent. Han bryr sig inte om känslorna för stunden. Många människor tror att han drivs av sitt ego, eftersom han förändras när hans ego smeks. Det stämmer absolut inte. Han drivs av transaktionen, och transaktionen i hans sinne fungerar bara gynnsamt om USA är den primära förmånstagaren. Att USA är den primära förmånstagaren är i hans sinne också djupt hjälpsamt för Israel, eftersom han förstår att Israel inte får lida på något sätt då USA omedelbart kommer att lida som ett resultat. Inte bara på grund av de andliga frågorna, utan på grund av de mekanismer genom vilka Amerikas utrikespolitik fungerar i Medelhavet, och inte bara i Medelhavet utan i Persiska viken. Den politik som manövrerar eller driver presidenten i beslutsprocessen skiljer sig alltså mycket från den politik som driver Bibi.
Låt oss gå över till Bibi för ett ögonblick.
Nej, du måste låta mig prata till punkt. Låt mig avsluta tanken. Du måste låta mig få fram tanken. Jag vill avsluta tanken. Detta är viktigt. Jag vill verkligen få ut detta. Kontrasten är lika viktig som fakta på båda sidor. Frågan med Bibi är att Bibi inte ser detta transaktionellt. Bibi ser faktiskt på detta från en mycket personlig plats. Det bästa sättet att analysera hur Bibi hanterar detta är att när han lärde sig att bli en skarpsinnig politisk aktör fanns det mycket som drev honom att vilja vara i politiken från första början. Han påverkades starkt av sin pappa, som för övrigt är en av Israels, om inte världens, största historiker när det gäller att hantera de mest komplexa frågorna i Mellanöstern, som driver sig själva inom kontexten av sionismen. För det första. För det andra finns det för övrigt väldigt få människor som har den expertis som Bibis far har när det gäller att effektivt formulera effekterna av antisemitism i etablerandet av Israel som land. Han har alltså det inflytandet. Sedan har han det inflytande som drev honom när hans bror dog i Afrika för nationens skull. Han bär också på erfarenheten av att själv ha varit i en specialstyrka och nästan dött, samtidigt som han gjorde vad som krävdes av honom.
När han sedan gav sig in i politiken med insikten att han kunde göra det bästa ifrån sig på grund av sin personliga läggning för det hela, brände han sig rejält på personer som Ariel Sharon och några andra. Hans ståndpunkt för tjugofem år sedan var att man inte kan tolerera den illusoriska kraften bakom Osloavtalet, och det man ser hända med den palestinska eftergiftsmentaliteten. Eftergiftsmentaliteten. Han försöker fortfarande rätta till den trasiga uppfattningen om vad som hände med Hamas eftersom så många människor tror på lögnen att han skapade Hamas, när han i själva verket inte hade något med det att göra. Han tog ett strategiskt beslut att tillåta pengar från Qatar att flöda in i Gaza med förhoppningen att han skulle få stöd från sin dåvarande regering att ekonomiskt manövrera den position som skapades där för att sätta press, inte bara på Hamas, utan för att sätta press på den Palestinska befrielseorganisationen, nu den Palestinska myndigheten.
President Trump är mycket transaktionellt driven, motiverad av en djup kärlek till sitt land, och Netanyahu är nästan, låt mig bara säga detta, jag ska inte säga hämndlystet driven, men han är uppdragsdriven. Synergin mellan de två är anmärkningsvärd, eftersom Bibi skapar ett underliggande flöde hos Donald Trump som får honom att se det hjärta och det sinne som det judiska folket har representerat genom Bibis ideal, samtidigt som Bibi ser värdet i de transaktionella mekanismer som utnyttjas. Det de har sinsemellan är något som Mellanöstern saknar förmågan att kunna analysera eller förstå. Med allt detta sagt, låt mig bara säga vad jag tror händer. Jag tror att det som händer är att det finns ett annat område, en annan sak, en annan plats, som de manipulerar tillsammans. Det var en lång omväg för att komma dit, men jag ville bara få fram tankarna så att människor kunde förstå den större bilden.
ISRAEL OCH HOTBILDEN
Den enda anledningen till att jag insisterade på att få ut allt är att jag vet exakt vart du är på väg. Jag tror inte att dit du är på väg skulle ha varit lika värdefullt om inte alla förstod sammanhanget. Dit du är på väg kommer att bli extremt viktigt för folk att uppmärksamma eftersom du kommer att lyfta fram det område som sitter i den blinda fläcken hos många människor, inklusive ledarna, vilket relaterar till hatet mot judar och de personliga aspekterna av detta. Självklart. Jag kommer bara att säga detta innan du tar upp det du kommer att ta upp. Varje enskild jude i din position som har levt i Israel frågar aldrig om de kommer att hamna i krig. De kommer alltid att fråga vilket krig som var ditt, och i vissa fall, hur många krig som var dina. Det finns alltså en djupt personlig motivation här, men det sträcker sig bortom en flagga och att stå upp för sitt land. Det handlar om att mina barn inte får andas. De överlever inte om jag inte kan fixa detta.
Det är vad som gör detta så svårt eftersom de flesta människor som ser detta utifrån inte kan se den delen av dig. De kan inte se den delen av den genomsnittliga juden som lever i Israel. Det är därför de säger de mest idiotiska sakerna som att alla judar ser samma sak som vi ser. Nej, de gör inte det. Du är för blind för att kunna förstå vad de faktiskt ser. Det är precis vad Amerika behöver höra. Du är för blind för att se vad människor som David och hans familj ser. Jag var tvungen att få ut det. Du har rätt. Jag kommer att göra vad jag antar är min roll i detta. Detta kanske illustrerar skillnaden en aning mellan hur USA ser på det och hur en israel ser på det, även om vi står på samma sida. Det finns en skillnad.
Låt oss göra det personligt. Vi kan ha en hel diskussion om politiken i Libanon. Vi skulle kunna ha en hel diskussion om vad som är rätt och vad som är fel och hur det bör spelas ut. När någon i Amerika för en diskussion om vad som händer i Libanon, ser de saker på ett geopolitiskt, till och med ett militärt, jag skulle till och med vilja säga ett bibliskt sätt. När jag diskuterar vad som händer i Libanon, beror det på att avståndet mellan min sons ytterdörr och gränsen till Libanon är ungefär en engelsk mil brett. När någon faktiskt säger att de vill utgöra ett hot, att de vill ha förmågan att hota Israel, är det inte en strategisk fråga. Det handlar om att kunna hota Dov och det förändrar saken. Jag kan också resonera geopolitiskt och militärt, men jag vet att mitt beslut, min åsikt eller vad som än händer inte bara kommer att utspela sig på en nyhetskanal eller dokumentärkanal, det kommer att hända på den lilla gården som Dov faktiskt klippte gräset på i går för att plantera några blommor. Jag ser det. I en förlängning, när Bibi sitter och pratar om vad som händer i Iran, kan han ha det geopolitiska perspektivet, och han vet hur han ska manövrera och han vet hur man spelar spelet lika mycket som någon annan, men han ser larmen gå i Tel Aviv.
President Trump kommer inte att se larm gå i Tel Aviv. Det finns en skillnad, inte i själva etiken, moralen eller åsikterna, utan i konsekvenserna, i brist på en bättre illustration. Låt oss se om jag kan förklara detta. En specialist på bilsäkerhet skulle skriva en enorm rapport och göra en stor sak av att säkerhetsbälten är viktiga. Om du inte använder ditt säkerhetsbälte i bilen kan du skada dig. Men någon som är lika kunnig, men som förlorade sin son i en bilolycka för att sonen inte använde säkerhetsbälte, har ett helt annat sätt att se på saken. Kanske inte helt annorlunda, men med en annan intensitet. Där har vi ett bra ord. Det är en annan intensitet. Jag tror att det är vad människor på den här sidan, och med den här sidan menar jag USA, inte inser. Detta är inte en debatt om någonting. Det är inte något man gör i en debattsal i Oxford eller i rättvisans korridorer, eftersom denna debatt har konsekvenser för dem vi håller nära och kära. Det är en enorm skillnad.
Det finns en annan aspekt av detta som också måste undersökas, som är allmänt missförstådd. Den ses inte på det här sättet eftersom det finns skygglappar som hindrar människor från att använda sitt perifera seende. Låt mig ge ett exempel på detta. Jag förstår vart du är på väg. Jag tittar på nyhetsartiklar just nu som säger att Trump vände Israel ryggen för att han i princip nästan svor åt Bibi. Jag tror att han kallade Bibi galen. Jag vet inte exakt vad han sade. Att han borde sitta i fängelse tror jag är vad som sägs på våra nyheter. Man säger att han är tokig, galen, det ena och det andra.
TRUMPS STRATEGI OCH GEOPOLITIK
Jag önskar att fler människor var invigda i detta. Det kanske är bra att de inte är invigda, eftersom det ger presidenten fördelen att kunna göra det jag tydligt vet att han gör. Det finns ett par saker som måste förstås innan jag går in på denna bild. Jag tror att jag kan göra det relativt snabbt.
Först och främst har vi inte den underrättelseinformation som presidenten har och vi har inte den underrättelseinformation som Bibi har till hands. När jag säger underrättelseinformation talar jag inte om intellekt. De är båda otroligt smarta. Jag talar om de data som kommer från underrättelsetjänsten. Vi ser inte allt som de ser. För det första är vi inte invigda i deras privata konversationer. För det andra, och kanske mer följdriktigt och till och med mer institutionellt, förstår den allmänna befolkningen inte den dynamik som intensivt skapas av båda dessa män. Det är en mycket viktig sak för människor att kunna se. Vad de gör just nu är att de skapar skenet av splittring, eftersom det finns en annan aspekt av detta som de försöker driva igenom.
Det är allt de har gjort. Min åsikt om detta ligger uteslutande i vad som händer just nu med Turkiet och kurderna. Jag tror att Azerbajdzjan har mycket med detta att göra. Inte direkt och inte med något ont uppsåt, utan i kraft av sin position, särskilt med den dynamik som existerar med Armenien och Knessets misslyckande att fortsätta erkänna vad som hände där mellan dem och Azerbajdzjan, på grund av den nära relation som Azerbajdzjan har med Israel. Mycket nära. Om det inte vore för Azerbajdzjan skulle vi inte ha någon från Baltikum i Abrahamavtalen just nu. Om det inte vore för Azerbajdzjan skulle vi inte ha det pilotavtalet. Azerbajdzjan är nästan ensamt ansvarigt för Israels unika position i Baltikum.
Azerbajdzjan är också ansvarigt för den naturliga demilitariserade zonen som existerar mellan, för att använda metaforiska termer, Israels säkerhetsbarriär och vad vi skulle kalla Turkiets attackvektor. Det är en viktig sak. Den nordöstra delen av Medelhavet talar sitt tydliga språk om detta. För att förstå vad jag syftar på när jag talar om det, måste man gräva lite djupare i det problem som Bennett skapade för det internationella samfundet när han gav efter för Libanons krav, styrda av Turkiet, gällande rättigheterna till naturgas som rättmätigt tillhör Israel. Offshore. En del av detta går tillbaka till Erdogans frustration över att fortsätta borra i ett specifikt område, när han inser att han inte har tillgång till det eftersom han tog fel tillvägagångssätt.
SITUATIONEN I LIBANON
Med allt detta sagt skapar enbart dessa komplexiteter ett större problem för vad Israel försöker göra i Libanon. Problemet med Libanon är att Israel måste göra det de gör med den södra delen för att garantera den personliga säkerheten för alla som bor i den lilla tarmen uppe i norr. Det är det mer betydelsefulla området. Anledningen till att det är mer betydelsefullt är att när man tittar på just den delen, har man också att göra med Syriens östra gräns. Detta är ett större problem. Du vet varför det är ett större problem för mig. Det är där din son bor. Ta allt som just sades och lägg till att min son bor där, och min mamma bor där.
Det är absolut avgörande punkter att lyfta fram. Vi har sett dessa områden bli mycket uppmärksammade i nyheterna. Det är hit jag vill komma med detta. Presidenten måste skapa någon nivå av avledande taktik för att kunna få något ur balans, så att hans förmåga att utnyttja de idealistiska mekanismer som driver några av dessa angripare avbryts dramatiskt. Det är ett störningsverktyg. Vi vet alla detta. Detta kommer inte ur ett vakuum. Hizbollah måste förstöras. Det måste förstöras. Man kan inte förstöra Hizbollah om man inte spelar på den del av dem som är villig att omedvetet attackera och öppna upp en helt ny vektor för permanent förlust eller skada.
Ett av de bästa sätten att beskriva detta utifrån tidigare händelser är hur han dödade Nasrallah. Nasrallah skulle inte ha dött om vi inte skapade denna balans. Då skulle detta problem kvarstå. Vi ser samma sak hända här. Samma bild utspelar sig. Det jag kämpar med, det jag försöker lista ut, är vad exakt han försöker få ur balans.
Jag kan berätta vad jag är övertygad om. Jag är djupt övertygad om att presidenten inte är orolig över situationen med Iran just nu. Blockaden i Hormuzsundet var nästan den sista spiken i kistan. Han såg till att få en vansinnig mängd kontroll. Det ögonblick som Israel gick in i Förenade Arabemiraten och började försvara dem med sitt eget Iron Dome-system, var det ögonblick jag var övertygad om att spelet var över för Iran. Särskilt när det gäller GCC, och särskilt med tanke på att OPEC och OPEC Plus inte föll isär efter att Förenade Arabemiraten drog sig ur i början av månaden.
När den första juni kom letade jag bara efter tecken på smält lava. Sakerna blev starkare, särskilt i den södra delen av den Arabiska halvön, särskilt i Oman. Det jag försöker räkna ut just nu är vilket obalanstillstånd presidenten försöker skapa för att bredda attackvektorn mot det de måste hantera. Min teori är Nato, Turkiet och en del av Medelhavet, som Cypern och Grekland som får panik just nu. Min gissning är att den bonus som skulle komma med det är stabilitet i Libyen. Det är min gissning.
Frågan alla ställer, inklusive jag själv, är var detta landar. I grund och botten finns det två alternativ, kinetiskt eller diplomatiskt. Vart är han på väg? Att hålla den spänningen öppen är en del av denna strategi. Ingen vet ännu om det kommer att bli kinetiskt eller diplomatiskt. Detta är en del av den strategi som håller Turkiet, Iran och alla andra ur balans. Min fråga är följande. Oavsett om han väljer den diplomatiska eller den kinetiska vägen, hur hänger detta ihop med Libanon?
Det är vad jag försöker lista ut just nu. Vad är kopplingen? Vad är knuten som binder Libanon till allt detta? Varför inte bara säga att man ska sluta ett avtal med Iran, och låta Israel hantera Libanon på det sätt de behöver. Libanon är attackvektorn. Jag tror att Bibi förmodligen känner på samma sätt som presidenten just nu. De skrattar förmodligen båda i privata utrymmen. I samma ögonblick som man tar bort Libanon som attackvektor mot Israel, löser det obalanstillstånd som skapas mycket av vad som händer i Nordafrika. Man kan inte skilja den operation som USA och Israel försöker utföra just nu från Iran, eftersom den operationen innebär en separation av Irans ombud.
Låt oss leka med tanken. Låt oss säga att detta tas bort från bordet. Jag pratade till exempel med någon för en timme sedan som arbetar som missionär i Libanon. Han berättade att libaneserna ber för att Israel ska avsluta eller försvaga Hizbollah tillräckligt mycket så att de kan besegras av libaneserna och utplånas. Vad skulle hända i hela detta scenario om Hizbollah togs bort från bordet? Om Israel har någon form av avtal, kanske inte ett fredsavtal, kanske inte Abrahamavtalen, men Libanon är inte längre ett hot. Hur förändrar det hela ekvationen?
Om Libanon inte längre är ett hot, får Iran den sista spiken i sin kista. Det tar verkligen hand om ormens huvud. Om Libanon inte längre är ett hot kan jag ge en biblisk referens som är mycket logisk. Man har möjlighet att återställa den typ av relation som existerade mellan kungen av Tyros och Salomo. Man inleder en samarbetsrelation som djupt kan hjälpa till att återhämta Libanon, samtidigt som det skapar ett säkerhetsläge för Israel som kan föra oss till nivån i Hesekiel 38.
Här är något intressant som dök upp i mitt flöde för ett par timmar sedan. Det visar sig att Hizbollah använder Tyros som gömställe, specifikt de kristna kvarteren i Tyros. För ungefär tre till fyra timmar sedan sade den israeliska militären att de vet att Hizbollah befinner sig i de kristna kvarteren i Tyros, och om de inte ger sig av kommer militären att angripa de kristna kvarteren. Det är intressant att du tog upp den kopplingen just nu, att Hizbollah gömmer sig under de kristna i Tyros. Det var precis vad jag hörde från mannen som var i Libanon för två månader sedan. Hizbollah gömmer sig under kyrkor och de kristna ber att Israel ska attackera kyrkan.
Det visar hur sofistikerade Hizbollah är. Det visar hur smarta de faktiskt är i hur de hanterar detta, eftersom de vet följande. Låt mig lägga fram scenariot i sin helhet. Om Hizbollah elimineras och helt dras ut ur landet, kommer det främsta verktyget som Israel kommer att förlita sig på för att återställa relationen mellan länderna inte att vara regeringen. Det kommer inte att vara någon tidigare domare i Internationella domstolen. Det kommer att vara det kristna samfundet. Israel har en mycket bra relation med det kristna samfundet. Även maroniterna. Jag kanske kommer att nå ut till några av de kristna i Libanon. Vi måste prata om det. Det är en enorm möjlighet. Hizbollah ser detta.
Det var så många av broarna skapades mellan ett shiitiskt land som Azerbajdzjan och Israel. Det finns en mekanism som är mycket pro-israelisk och pro-judisk som har hjälpt det landet. Detta är vad som är mycket svårt för människor att förstå. En av aspekterna av att få människor att förstå grundläggande geopolitik när det gäller Israel, är att få dem att se den orsakskedja som existerar med Ryssland. Många inser inte att alla dessa andra små länder som Israel på ett unikt och noggrant sätt interagerar med, alla är förlängningar av det forna Sovjetunionen.
SIONISM OCH DET BIBLISKA PERSPEKTIVET
Jag vill beröra en annan trend. Israel brukade ha mycket goda relationer med Iran innan de blev islamistiska. Israel hade en fantastisk relation med Turkiet innan landet blev islamistiskt. När länder i Mellanöstern, även om de har muslimsk majoritet, åsidosätter islam som en huvudmotivering i sin interna geopolitik och ser på världen, blir Israel en tillgång. När islam står i främsta rummet försöker Turkiet använda hatet mot Israel för att återgå till sina sultandagar, de osmanska dagarna, och bli det stora Osmanska riket. Det är det större problemet som föreligger. Det större problemet är viljan till det Osmanska rikets uppståndelse. Även muslimerna förstår inte helt effekterna av hur detta egentligen ser ut när det gäller detta kalifat.
Denna önskan om upprättandet av det Osmanska riket om igen är en grundläggande plan för det Muslimska brödraskapet. Många människor ser inte det. Det var den shiitiska planen. Tävlingen mellan dem handlar om vem som ska bli ledare för den arabiska muslimska världen, eller den muslimska världen. Man måste ha i åtanke att den shiitiska planen är mycket annorlunda i sin idealism och sitt mål jämfört med den sunnitiska planen. Den sunnitiska planen är att man går samman, håller ihop och tar över världen. Den shiitiska planen är att man inte är kvalificerad att ta över världen, även om man är underkastad islam och Allah, såvida man inte ser idealismen bakom förvaltarskapet av den tolfte imamen. De tror att han lever och gömmer sig någonstans, vilket är en helt annan sak.
Det folk frågar mig är om detta kommer att bli diplomatiskt eller kinetiskt. Det måste bli kinetiskt. Jag hoppas att det blir det, men jag är orolig för att det inte blir så. Låt mig berätta varför jag har problem med det påståendet. Om man väljer det kinetiska alternativet eliminerar man nästan helt möjligheten att detta blir mer långsiktigt. Långsiktigt nog för att skapa ett tillstånd enligt Hesekiel 38. Om diplomatins mekanism kan vara den huvudsakliga variabel som används för att skapa stabilitet, åtminstone i GCC och alla länder runt omkring, ökar chanserna avsevärt att uppnå den typ av fred som man kan läsa om i Hesekiel 38. Kinetisk handling är en nyanserad önskan. Den måste vara nyanserad. Jag hoppas att det är logiskt.
Det är logiskt. Kanske är mitt problem att jag har PTSD. Jag har nationell PTSD. Folk har vänt sig emot oss. Jag skulle på fem minuter kunna räkna upp hur många människor som har vänt sig emot det judiska folket och hur många som har vänt sig emot Israel. Vi är båda överens om att lösningen Amerika först borde bli kinetisk. Amerika först, inte Israel först. Det är uppenbart att vi vill se ett slut på Hizbollah och ett slut på Iran. Jag tror att de flesta av oss skulle hålla med om att från en amerikansk synvinkel skulle det kinetiska alternativet vara lösningen. Tror du att administrationen fortfarande är inne på det spåret?
Jag vill ta upp en fråga som kanske kan hjälpa till att formulera denna fråga bättre. Det är en man i vår kyrka, Justin, som jag har enormt mycket respekt för. Jag tycker att han är en mycket smart man. Han ställde en fråga relaterad till detta. Jag tror att det var han som sade något i stil med att Trump bad om detta på grund av det han på sätt och vis skapade. Jag tror att det var påståendet, vilket för övrigt vore det påstående jag förväntar mig att höra från någon som tänker analytiskt och har en rimlig förmåga att resonera kring detta. Det är ett rättvist påstående att göra, särskilt om ens primära intresse ligger hos USA. Det är ett mycket rimligt påstående.
Problemet är, låt mig göra en liten avvikelse. De flesta människor har inte den uppriktighet som Justin har när de ställer den frågan. De flesta ställer den frågan med ett ont uppsåt att förstöra USA:s rykte på grund av frustration eller avsky över de åtgärder som presidenten har vidtagit. Med allt detta sagt tror jag inte att presidenten drog detta över sig själv. Jag tror inte att presidenten bad om detta. Jag anser inte att presidenten ska beskyllas för den situation vi befinner oss i. Skillnaden mellan denna president och alla andra presidenter är att alla andra presidenter som inledde kinetiska handlingar gjorde det av någon form av självisk anledning som skapades av en lobbyist någonstans, eller kanske en ideolog som fångade deras intresse. Det handlade aldrig om att läsa av rummet och reagera på det de såg där.
Presidenten visste bokstavligen att hans största hinder för att skapa bättre förhållanden för USA skulle bli Mellanöstern, vilket är anledningen till att det var den första plats han besökte. Han visste att GCC skulle bli ett problem. Han visste att Egypten skulle bli ett problem. Han visste att Syrien skulle bli ett problem. Han visste att Turkiet skulle bli ett problem. Därför kvävde han det i sin linda genom att utveckla starka relationer med dem. Han tog med sig sitt kabinett och sin personal för att börja interagera med deras kabinett och personal, och började sedan utveckla mycket viktiga avtal för att befästa relationen de hade, i vetskap om vad som skulle komma härnäst. Jag tror faktiskt att en del av presidentens plan för att hantera Iran började med Venezuela. Det finns en större bild involverad här. Det händer mycket mer som jag bara inte tror att alla ser. Jag tror inte att vi helt kan se det om vi inte har samma underrättelseinformation som presidenten har, och det har vi inte. Men jag tror att till skillnad från alla andra presidenter, gjorde president Trump vad han var tvungen att göra utifrån vad han såg.
VAD ÄR SIONISM?
Jag har inte mycket tid kvar. Jag kommer att behöva gå. Men jag ser att det kommer upp en fråga i chatten som frågar vad sionism är. Vad är en sionist? Vill du förklara det? Det är en enkel fråga. Saken är den att det har blivit en mycket mer explosiv term än tidigare. Sionism är i grunden en uppfyllelse av den abrahamitiska profetian som säger att judar ska leva i det heliga landet. Ett annat namn för det heliga landet är Sion. Den politiska, ideologiska och andliga rörelse som säger att judar ska återvända till sitt förfäders hemland, alltså Sion, är definitionen av sionism.
Allt annat är annorlunda. Det handlar inte om att stödja den israeliska regeringen. Man är sionist om man anser att judar bör leva i landet som kallas Sion, och om man dessutom tror att Jesus kommer att återvända och möta judarna på kullen som kallas Sion. Det är kärnfrågan. Jag kan snabbt gå in på detta eftersom det är mycket viktigt och förmodligen något som inte bör ignoreras. Sionism i sin kärna är övertygelsen att det judiska folket, som en distinkt nation härstammande från Abraham, Isak och Jakob, har en historisk, juridisk och moralisk rätt att existera och utöva nationellt självbestämmande. Det är en mycket viktig bestämmelse att fastställa.
Inte bara att existera och utöva nationellt självbestämmande, utan att göra det i sitt förfäders hemland, landet Israel. Det är det bästa sättet att definiera det. Ur ett kristet perspektiv stöder vi sionism, inte för att vi anser att Israel är perfekt eller för att vi stöder varje handling av den israeliska regeringen. Det finns många korrupta människor i den israeliska regeringen. Titta på deras djupa stat och deras justitiekansler. Titta på alla dessa korrupta, onda människor, och titta på våra egna idioter. Vi stöder alltså inte varje åtgärd från den israeliska regeringen, men vi tror att Guds löften angående det judiska folket och landet fortfarande gäller. Om man vill ha några primära bibliska skäl för detta är de mycket viktiga. Alla citerar Första Moseboken 12:3. Men hur är det med några av de andra kritiska skälen? Hur är det med Första Moseboken kapitel 17?
I vers 8 säger han: Jag skall ge dig och dina ättlingar efter dig det land där du nu bor som främling, hela Kanaans land, till en evig egendom, och jag skall vara deras Gud. Hur är det med Nya testamentet? Romarbrevet 11:29. Ty Guds gåvor och kallelse kan inte återkallas. När det står så handlar det inte om oåterkalleligheten hos en andlig gåva, vilket många tar ur sitt sammanhang. Det handlar om det löfte och förbund som Gud slöt med Israel. Paulus håller till och med med om att Guds löften till Israel inte har upphävts. Titta på vad Paulus säger i Romarbrevet 11:26. Och så skall hela Israel bli frälst, som det står skrivet: Från Sion skall Befriaren komma, han skall skaffa bort all ogudaktighet från Jakob.
Paulus talar även om Israels framtida nationella återupprättande. Det är vad han talar om just där. Första Moseboken 12:3 är ett vanligt citat. Hur är det med Sakarja kapitel 12, där det står att hela världen kommer att vända sig emot Jerusalem och att Gud kommer att krossa och förstöra dem. Man måste ta det hela vägen till Uppenbarelseboken. Det måste gå från Första Moseboken till Uppenbarelseboken. Låt mig ge den kristna, bibliska definitionen av sionism.
Kristen sionism är övertygelsen att Gud permanent utvalde Israel och det judiska folket för ett unikt förbundssyfte, och vi har denna övertygelse eftersom Bibeln säger det. Ett av dessa syften är att vara ett ljus för resten av världen. Guds löften gällande deras nationella återupprättande förblir giltiga. Låt mig tillägga detta. Det är också övertygelsen, eftersom den är bibliskt förankrad, att kristna bör stödja Israel och deras rätt att existera och blomstra i det land som Gud gav dem. Samtidigt som man ber för det judiska folkets frälsning genom Messias, Jesus Kristus. Jag anser faktiskt att det är mjuk antisemitism om man inte vill predika evangeliet för en jude. Exakt.
Låt mig tillägga en sak till. Människor fortsätter att säga detta. Nej, vi är inte frälsta för att vi är judar. Frälsningen går genom Jesus. Varken kristna, messianska judar eller judar som inte tror på Jesus kommer att bli frälsta för att de är judiska. De kommer att bli frälsta för att de tror på Lammets blod som friköpte oss från våra synder. Låt oss göra det tydligt. Judendom är inte frälsning. Det betyder inte att vi inte har en roll. Det finns några verkliga distinktioner här som är kritiskt viktiga att dra. Det är ibland mycket svårt att kunna göra dessa distinktioner när människor är förblindade av den ena sidan av ett argument.
Jag vill säga detta eftersom en av de distinktioner vi måste göra, och det är en viktig sådan, är förmågan att skilja biblisk sionism från någon form av blind politisk lojalitet. Kristna sionister kan erkänna när Israels ledare gör misstag. Jag gör det hela tiden. Vi kan erkänna dessa misstag och samtidigt bekräfta Guds förbund med Israel, och samtidigt öppet och bestämt förkasta ersättningsteologin. Frågan är inte om varje israelisk politik är rätt. Det är en absurd fråga att väcka. Jag skulle vara den första att säga nej. Frågan är om Gud är färdig med Israel. Han är inte färdig med Israel. Enligt Romarbrevet 11 är svaret på den frågan nej, och det finns många andra stycken där man kan säga att svaret på det är nej. Israel förblir centralt i Guds profetiska program. Det finns inget annat sätt att uttrycka det.
Det judiska folkets återkomst till sitt förfäders hemland är mycket konsekvent med de löften som Gud upprepade gånger gav genom hela Bibeln. Om man vill sitta här och säga att det ogiltigförklaras för att judarna har gjort uppror mot Gud, skulle jag säga åt er att läsa er Bibel. Bibeln säger specifikt att judarna skulle samlas i ett tillstånd av otro. Om de inte tror och om de hyttar med näven mot Gud, då är det en uppfyllelse av bibliska profetior. Jag vill dock justera detta lite grann. Något dök upp i ett flöde nyss som sade att sionism inte har något med politik att göra. Det är struntprat. Det är inte sant. Det är som att säga att äktenskap eller abort inte har något med politik att göra. Vi lever i en värld där våra andliga kristna värderingar och våra politiska värderingar överlappar och blandas regelbundet. Sionism är politiskt eftersom det är Bibeln som görs politisk.
Min pappa brukade säga att om man vill se Guds fingrar blanda sig i mänsklighetens angelägenheter i världen i dag, ska man bara titta på Israel. Det faktum att det politiska Israel, det verkliga Israel, existerar på marken tyder på att Gud fortfarande blandar sig i världspolitiken i allra högsta grad. Jag tror att det finns en annan stor fråga som vi måste prata om eftersom den är mycket viktig. Jag tror att vad personen kanske menar, utan att ha läst kommentaren, är att sionism inte i första hand bör vara en politisk fråga för oss. Snarare är det en andlig fråga. Idén om sionism kommer inte från någon politisk övertygelse eller mekanism som utarbetas. Den kommer faktiskt från en övertygelse som grundar sig på bibliskt prejudikat.
Till det skulle jag svara absolut. Den övertygelsen måste emellertid stå helt och hållet som auktoriteten för det politiska ställningstagande vi gör. Självklart är det politiskt, och vi måste engagera oss i det politiskt. Den övertygelse vi har driver moraliskt politiken, och vi måste engagera oss i det. Jag anser att Israel är en andlig, kulturell, biblisk och politisk uppfyllelse av profetior. Jag ser inget fel med att låta dem sammanstråla. Jag tycker faktiskt att vi borde göra mer av det.
Bibeln berättade för oss att vi skulle få se denna typ av politiska fram och tillbaka. När man läser stycken som Sakarja 12, vers 1 till 3, talar det unikt och öppet om dessa frågor på samma gång. Den förvirring som ofta följer med detta skapas av oförmågan att låta det ena motivera det andra, på grund av de fruktansvärda kyrkoledare som finns där ute och som inte undervisar om det. Det är ett större problem. Jag är en guide i Israel, vilket ni alla vet. Alla som har varit med på min buss vet att vi tar upp den bibliska delen, besöker platserna och gör de bibliska kopplingarna, men vi gör även de militära och politiska kopplingarna. Jag körde en gång en rundtur med en annan guide, och han sade att han inte pratar politik. Då är man ingen guide i Israel. Han ville bara prata om andliga saker.
Åtminstone från min synvinkel förändrade Jesus mitt liv när han kom in i mitt hjärta. Inte bara mitt andliga liv, utan han förändrade mitt fysiska liv. Han förändrade hur jag röstar, hur jag betalar mina skatter och hur jag behandlar min fru. Han förändrade de verkliga sätten jag lever på i världen. Hundra procent. Man kan inte separera och säga att det bara är en andlig fråga som inte har något att göra med hur man betalar skatt, vem man röstar på eller hur man kör bil. Israel är ett underbart exempel på hur Guds andliga löften på nationell nivå utspelar sig realistiskt på marken, bland kullarna, i dalarna och i Knesset. Innebär det att allt var rätt? Jesus kom in i mitt liv, men det betyder inte att jag gjorde allt rätt eller att jag inte gör misstag och syndar. Det betyder dock att min andliga skyldighet gentemot min Herre och Frälsare förändrar hur jag gör saker, och det förändrar den verklighet som jag lever i här och nu.
Israel är ett bra exempel på det. Det finns en andlig drivkraft här, och ju mer medveten man blir om den, desto mer förståeligt är det. Det finns inget annat sätt att uttrycka det. Allt motstånd vi ser just nu, även från människor på den så kallade konservativa högern, är en återspegling av deras hat mot Gud. De gör uppror mot Gud. Det påverkar allting.
FÖRSAMLINGEN I PERGAMON OCH DEN ANDLIGA KAMPEN
Låt oss gå över till kyrkan. Jag undervisade en predikan om detta för ett litet tag sedan, och jag är verkligen djupt försjunken i församlingen i Pergamon från Uppenbarelseboken kapitel två. Församlingen i Pergamon i Uppenbarelseboken är en kyrka som står upp för Guds namn. Han säger att de står upp för hans namn, men att de har köpt in sig i Bileams ideal eller läror. Tanken med Bileam var att han använde sina andliga gåvor för att förbanna Israel.
När han säger Bileam kanske många av er inte vet vem han pratar om. Han pratar om profeten Bileam. Ofta känns de ord vi säger på semitiska språk inte igen av publiker som inte känner till dem. Om man säger ett så vanligt namn som Daniel på hebreiska eller arabiska skulle de flesta människor inte känna igen det. Bileams lära är en hård fördömelse av den församlingen. Vad de gjorde var att de tog det andliga inflytande som Gud hade gett dem, kallelsen och kunskapen, och använde detta för att få Guds folk på fall, i syfte att framkalla förstörelse och förödelse.
Bileam är ett perfekt exempel på detta. Kungen går till honom och ger honom massor av pengar för att han ska uttala en förbannelse över Israel. Bileam säger att han inte kan göra vad Gud inte har gett honom. Affären blev dock så lukrativ att Bileam gick tillbaka till kungen och sade att det fanns ett sätt att uppnå samma sak utan att förkunna Guds förbannelse. De kunde dra ner Guds förbannelse över folket genom att få männen på fall inom ramen för sexuell avgudadyrkan. När det hände var Israel rökt. Gud hatar verkligen den läran och står emot den, eftersom det handlar om människor som använder djup andlig kunskap för att i grund och botten sätta i verk ett uppror mot Gud. Detta är själva kärnan i vad Satan gör. I detta exempel i Uppenbarelseboken säger Jesus mycket tydligt att ni kommer att bli dömda. Jag tror att många av människorna, kyrkorna, ideologin och doktrinen faktiskt döms just nu. Jag är orolig för alla dem som befinner sig på den sidan.
Det är en mycket rimlig oro att ha. Det är ingen liten sak. Eftersom jag har studerat detta, och eftersom folk redan knackar på dörren här, vill jag göra en koppling i slutet av det stycket om församlingen. Jag tror att det är vers 17, där han säger att om ni omvänder er, kommer jag att ge er dolt manna. Jag kommer att mata er med andlig, gudomlig mat som ingen annan kommer att förstå. Jag tror att detta är något som måste förmedlas till oss alla. Vi förstår att även människor som har biblisk kunskap, som Tucker Carlson som säger att han är kristen och ska förbanna Israel för att han är kristen, köper in sig i det. Han är ond. Men om man omvänder sig finns det en fantastisk belöning för oss om vi återgår till Guds plan med hans folk, och det är det dolda mannat. Jag vet inte ens vad det är, men det faktum att Gud kommer att mata kyrkan andligt på ett direkt sätt, precis som han gjorde med mannat, är fantastiskt.
Det är ett vackert löfte. Jag tycker att det är mycket speciellt. Jag tar faktiskt upp detta och pratar utförligt om det på djupet i den här boken. Det finns några slående paralleller från Gamla testamentet som jag tar upp. Att känna till och förstå detta kommer att hjälpa en att bättre känna igen vad som faktiskt händer i det politiska landskap vi befinner oss i just nu.

