0:00
/
Transcript

Uppdatering Tom Hughes 12/5-26

Svenskt Tal/Text

Med mig i dag har jag Craig Clark. Craig, vad finns det i nyheterna?

Inte mycket. Det är en lugn period i nyheterna, eller hur? Nej, herregud, det saktar inte ner alls. Några av nyheterna du tog med i dag handlar om den här statyn av Trump, en 22 fot hög staty. För mig är det högt. Jag är sju fot lång, och när jag ser en 22 fot hög staty tänker jag: det där är ganska stort.

Folk trodde att du var en nefilim, men när man ser den här statyn är det ganska häpnadsväckande. Vad tänker du om statyn och dess betydelse, eller brist på betydelse?

Det här verkar komma från någon katolsk publikation som heter Letters from Leo, vilket gör saken ännu mer intressant. Rubriken är ungefär: ”MAGA-religiösa ledare inviger och välsignar 22 fot hög gyllene Trumpstaty vid Doral.” Det handlar om en 22 fot hög Trumpfigur täckt med bladguld vid Doral, välsignad av pastor Mark Burns och en grupp evangelikala och judiska präster. Den katolska kyrkan har ett namn för det som just hände och en plikt att stoppa det.

Återigen kommer detta alltså från katolskt håll, där man säger att detta är ett problem. Presidenten ska enligt uppgift ha skrytit om statyn på Truth Social med orden: ”The real deal gold”, skrivet med stora bokstäver. Före avtäckningen välsignades figuren. Pastor Mark Burns, Trumps mångårige andlige rådgivare och kongresskandidat i South Carolinas tredje distrikt, samlade en grupp evangelikala och judiska präster vid foten av den förgyllda statyn och invigde den. Det som hände är inte ovanligt, sägs det i artikeln. Det är urgammalt. Det är den moderna amerikanska upprepningen av den äldsta otrohetshandlingen som finns nedtecknad i Skriften.

Det här är ganska ironiskt. Den katolska kyrkan har i två tusen år förklarat exakt varför en sådan ceremoni är en synd mot den levande Guden, och den moraliska innebörden av handlingen är äldre än någon av männen som deltog i den. I Andra Mosebokens trettioandra kapitel, medan Mose var på Sinai berg och tog emot ljuset, tog Aron folkets guld, formade det till en kalv och presenterade den för tillbedjan. Folket ropade: ”Detta är dina gudar, Israel, som förde dig upp ur Egyptens land.” Det första budet som följer är otvetydigt: du ska inte göra dig några avgudar.

Katolsk undervisning har aldrig mildrat förbudet mot avgudar. Och där får jag ett problem. Jag tycker att Trump framstår som en megaloman. Allt handlar om Trump: Trump Riviera i Gaza, byggnader i Turkiet, byggnader i Gulfstaterna och hans namn överallt. Nu kommer dessutom denna guldstaty. Jag ser det och tänker att det är bisarrt. Nebukadnessar lät också bygga en staty av sig själv som alla måste böja sig inför, annars kastades de i den brinnande ugnen.

Det är också märkligt att kritiken kommer just från katolskt håll. Du och jag har båda varit i Vatikanen, och jag minns ganska många statyer där. Bara några stycken. När man ser detta blir hyckleriet från den katolska kyrkan uppenbart när den kritiserar någon annan för avgudadyrkan.

Jag växte upp som katolik. Jag var korgosse och gick i katolsk skola till åttonde klass. Det finns avgudabilder överallt i den katolska kyrkan. Man ber till helgon. Man ber inte bara till Maria, utan också till helgon. När jag var liten hade jag en Sankt Kristoffer-medalj runt halsen, eftersom jag tror att Sankt Kristoffer skulle skydda en från problem eller något liknande. Det hjälpte inte mig särskilt mycket.

Sedan har vi Maria och hela mariologin. Folk säger att de inte tillber Maria. Men jag minns hur vi marscherade runt på skolgården i katolsk skola och sjöng sånger till Maria. Säg inte att det inte finns avgudadyrkan eller skapande av avgudabilder där. Det är hyckleri. Trumpstatyn i sig är bekymmersam. Att ha en gyllene bild av sig själv är märkligt. Men att just den katolska kyrkan kritiserar detta är löjeväckande.

Jag tänkte också på George Floyd och statyerna som restes över honom på olika platser. Jag minns inte att jag läste något om att den katolska kyrkan fördömde de statyerna. Det finns fortfarande en inte långt härifrån, i Palm Springs i Kalifornien, där man kan köra förbi en stor muralmålning av George Floyd. Flera år senare står den fortfarande kvar.

Man minns hur statyer revs ner överallt, men här kallar den katolska kyrkan detta för en skymf. Samtidigt har katolska kyrkan själv krucifixet, alltså korset med Jesus på. Är inte det också en skuren bild? Andra Moseboken är mycket tydlig: du ska inte göra dig någon bildstod eller avbild av något uppe i himlen, nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du ska inte tillbe dem eller tjäna dem, för Herren din Gud är en nitälskande Gud. Hyckleriet är på en extrem nivå. Jag är inte anhängare av att någon har en guldstaty av sig själv, men det här med Trump och samtidigt den katolska kritiken blir märkligt. Vi ser också en konflikt mellan Trump och påven från Chicago. Det här sipprar neråt och blir alltmer bisarrt.

Nästa nyhet handlar om en pastor från Nordirland som arresterades för att ha hållit en gudstjänst utanför ett sjukhus. Det låg tydligen också nära en abortklinik. Vi har en video från detta och vill höra din reaktion. Pastorn säger att detta är en mycket mörk dag för kristen frihet. De höll en kort friluftsgudstjänst nära Causeway Hospital. De nämnde inte abort över huvud taget. Ändå är lagen om buffertzoner så bred att en söndagsgudstjänst har bedömts vara ett brott.

Han säger att han, vid 78 års ålder, för första gången i sitt liv har blivit dömd för ett brott. Han erkänner att det var en ovanlig plats att hålla en friluftsgudstjänst på, men säger att det var själva poängen. Det borde inte finnas några offentliga platser i Nordirland där man kan åtalas och dömas bara för att man predikar evangeliet. Om någon skapar oro, uppviglar till våld, trakasserar eller verbalt angriper människor, då ska man självklart åtala dem. Men han gjorde inget av detta, vilket polisens video också visar och alla inblandade i fallet accepterar.

Han predikade Johannes 3:16: ”Ty så älskade Gud världen att han gav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.” Om det någonsin fanns en tid då människor nära eller långt från ett sjukhus behövde höra detta hoppets budskap, så är det i dag. Och i dag kriminaliserades detta i domstolen.

Arresterad för att predika evangeliet. Överraskar det dig? Är du chockad? Låt oss sätta detta i perspektivet av den tid vi lever i. Här i USA ser man ibland människor på sportevenemang hålla upp skyltar med ”Johannes 3:16”. Jag tittar mycket på collegefotboll och på program som ESPN Game Day, och där står människor i bakgrunden med skyltar där det står Johannes 3:16. Det är evangeliet. De har ännu inte arresterats här i USA för det, men den dagen kommer.

Det viktiga att komma ihåg är att Jesus själv varnade oss. Han sade att om de förföljde honom, kommer de också att förfölja oss. I Andra Timoteusbrevet står det att alla som vill leva gudfruktigt i Kristus Jesus kommer att bli förföljda. Direkt efter det skriver Paulus att onda människor och bedragare kommer att gå allt längre i sin ondska.

Paulus sätter detta i ett sammanhang som rör församlingen. Förföljelsen verkar inte bara komma från människor som aldrig går i kyrkan, utan också från människor som själva påstår sig vara kristna. Några verser tidigare skriver Paulus att i de sista dagarna ska svåra tider komma, och han nämner människor som har ett sken av gudsfruktan men förnekar dess kraft. De kommer att förneka sanningen.

När jag ser vad som händer här tänker jag att troende bör förvänta sig förföljelse. Vi ser det redan i betydande omfattning i länder som Iran och Kina, där människor dödas för sin tro. Det överraskande är att det nu börjar ske i Europa, eftersom Europa och Amerika länge har haft stor frihet att predika evangeliet. Charles Spurgeon kom från Europa, och därifrån kom också många stora predikanter och missionärer. Men inte längre. Jag tänker på programmet du nyligen hade med pastor Gary McKibben, där han talade om de friheter som nu går förlorade i Storbritannien och hur snabbt det sker. Det är just hastigheten som är alarmerande. Vi vet att detta skulle komma, men nu verkar det staplas på snabbare och snabbare, och friheterna urholkas i allt högre takt.

Det är inte chockerande, men det är oroande. Det kommer där, och det kommer definitivt till Amerika. Om vi går tillbaka tio, femton eller tjugo år i bibelprofetiska uppdateringar på söndagskvällar har vi talat om att förföljelse ska komma och hur den kommer att se ut. Nu ser vi det. Det är inte chockerande, eftersom vi har varnat för det, men det är störande. Människor behöver vakna och se vad som verkligen sker.

Samtidigt öppnas dörrarna på vid gavel för islam. Man kan böja sig ner mitt på gatan och stänga av vägen för bön. Om man däremot befinner sig i ett muslimskt land och går ut och böjer sig ner för att be och blockerar gatan, blir man med största sannolikhet arresterad. Men i västvärlden är det okej. Det verkar börja bli okej i delar av New York och Michigan, och man försöker göra det okej i Texas. Det vi upplever nu är människors och djävulens förföljelse av de troende. Men den kommer att öka, och det behöver vi vara medvetna om.

Detta borde väcka troende. Det borde vara en kallelse att vakna upp och förstå var vi befinner oss just nu. Vi behöver vara rotade i Guds ord och tillbringa tid med andra troende. Det finns många som inte har församlingar där Guds ord undervisas från Första Moseboken till Uppenbarelseboken. Det är en av anledningarna till att vi anordnar konferenser runt om i landet, så att likasinnade människor kan samlas, bli informerade, uppmuntrade och utmanade.

/ Janne

Ready for more?