Uppdatering Stackelbeck 19 Maj - 26
SVENSK TEXT
Hej allihopa, Erick Stakelbeck här. Välkommen till Watchman nyhetssändning live. Det är måndag. Jag har precis återvänt från Washington DC där vårt TBN-team under hela helgen, och särskilt igår den 17 maj, erbjöd livesändning av Rededicate 250. Om ni inte har följt det så var det ganska fantastiskt. Trump-administrationen påbjöd och höll detta massiva evenemang igår på National Mall i DC för att återinviga USA till Gud den Allsmäktige, som en del av vår nations 250-årsjubileum. Det var ett fantastiskt evenemang. Jag kommer att prata mer om det om en liten stund. Låt mig bara säga att det inte bara var ett historiskt ögonblick som det var en spänning att vara en del av och närvara vid, utan jag anser att det var ett evenemang av bibliska proportioner. Jag överdriver inte. Det var ett ögonblick i stil med kung Josia, jag tänker tillbaka på Andra Krönikeboken när kung Josia återinviger det forntida Juda till Gud.
Så det var inte bara från gräsrotsnivå eller bara från folket. Det var faktiskt en väckelse och återinvigning uppifrån och ner från ledarskapet. Det var vad vi såg igår med detta evenemang på National Mall. Vi hade toppsekreterare Hegseth, sekreterare Rubio, presidenten, talman Johnson och höga tjänstemän i den amerikanska regeringen som förklarade att denna nation, USA, tillhör Herren er Gud. Det var en ganska spännande dag. Jag ska bryta ner det lite grann. Jag fick inte mycket sömn och rullade in här idag. Jag hade en viktig intervju idag med den ende Victor Davis Hanson, en av mina absoluta favoriter för Stackleback Tonight Show. Och nu är jag med er, mina väktare och kvinnor på muren, för vi har en del utveckling på Iran-fronten. Låt oss bryta ner det riktigt snabbt.
President Trump idag. Låt mig inleda med att säga att med president Trump har jag lärt mig att hans avsikt är att hålla alla, särskilt den iranska regimen och USA:s fiender i allmänhet, ur balans. Han kan säga att vi vill ha fred. Jag vill inte ha krig, jag vill inte ha någon militär insats. Jag vill inte behöva göra det, jag tror att vi är nära ett avtal och jag vill verkligen få det här gjort. Sedan, några timmar senare, släpper han bomber över terrorister. Jag tror det är en medveten del av förhandlingskonsten och hans strategi. Han håller medvetet USA:s fiender ur balans. Jag har en ganska bra indikation på att det är vad han gör just nu med det uttalande jag ska läsa för er. Jag har några fler tankar om detta baserat på mycket nutidshistoria och liknande saker. Okej, då kör vi.
Från Times of Israel. Här är rubriken. Trump säger att han har ställt in en stor amerikansk attack mot Iran som var inplanerad till tisdag, imorgon den 19 maj, efter att våra allierade i Gulfen sagt till honom att ett avtal nu är möjligt. Vi har hört detta förut. Innan jag går in på uttalandet är det en underdrift att säga att man ska ta det med en nypa salt, för vi hörde liknande kommentarer från presidenten tidigare. Kom ihåg Operation Midnight Hammer den 25 juni förra året. Eller snarare 12-dagarskriget som inleddes den 13 juni. Israel började. USA städade upp och avslutade det genom att slå till mot Irans kärnvapenanläggningar. Det var i juni 2025. Men kom ihåg att i upptakten till det, under hela april och maj 2025 och stora delar av juni, sa Trump att vi vill få till ett avtal. Vi vill se om ett avtal är möjligt. Vi vill inte vidta militära åtgärder.
Han invaggade i stort sett den iranska regimen i säkerhet på två fronter. För det första trodde de att USA absolut inte kommer att slå till mot oss. För det andra trodde de att Israel absolut inte vågar slå till mot oss eftersom USA håller dem tillbaka. Jag kallar det för undanmanövern. Trump och Netanyahu utstrålade på ytan spänningar till omvärlden, att USA och Israel var oense och inte drog åt samma håll när det gällde Iran. Det var en medveten undanmanöver från presidentens och premiärministerns sida. De var i allra högsta grad överens bakom kulisserna. De hade planerat detta i månader och ni såg frukterna av det med starten av 12-dagarskriget och sedan Operation Midnight Hammer. Så det är bevis A för att president Trump säger en sak och får regimen i Teheran att tro en sak, för att sedan göra något helt annat.
Ett andra exempel var upptakten till den nuvarande operationen, Operation Epic Fury eller Roaring Lion, den nuvarande gemensamma amerikansk-israeliska operationen. Jag tror det var samma dag som operationen inleddes den 28 februari 2026, för nästan tre månader sedan nu. Dagarna innan dess, fram till det allra sista ögonblicket, var det ännu en amerikansk diplomatisk delegation på väg för att träffa iranierna och förhandla med Kushner och Witkoff. Sedan, helt plötsligt mitt i natten, slår USA och Israel till. Iranierna trodde fram till det ögonblicket att de kanske skulle få till ett avtal och att de hade förhandlingar på gång. President Trump sa det offentligt, att vi vill göra ett avtal och inte behöva göra det här, inga militära åtgärder. Sedan kom militära åtgärder på ett förödande sätt. Kom ihåg de två händelserna.
Alla rykten nu säger att USA och Israel kommer att återuppta militära operationer mot Iran kanske redan den här veckan. Kina-resan är ur vägen. Rededicate 250, det fantastiska evenemanget jag nämnde för en minut sedan, var i helgen. Det är avklarat. Memorial Day-helgen närmar sig. Men många tror att det är den här veckan det gäller. Samtalen har misslyckats gång på gång. Tiden för att prata med den iranska regimen har varit över i ungefär 47 år sedan de tog makten. Det är en apokalyptisk jihadistisk regim som man inte kan resonera med. Man kommer inte att få till ett rättvist avtal med dem. President Trump inser det. Å ena sidan twittrar han det varje dag och sedan kan han offentligt säga till reportrar att han vill ha ett avtal, att han tror att vi kan få till ett avtal och att han verkligen tror att iranierna vill ha ett avtal.
Om du är Iran undrar du hur det kommer att bli. Vi vet inte var den här killen står. Upp är ner och ner är upp. Vill han ha ett avtal eller inte? Kommer han att attackera oss eller inte? Jag tror att det är Trumps avsikt. Jag tror inte det är en slump. Han njuter nog också av att hålla mainstream-media och vänstern ur balans, för de älskar att läcka saker och avslöja planer, och de hejar på USA:s fall, inte bara i det här kriget utan i allmänhet.
Här är kommentarerna från Trump idag. Just när alla under de senaste dagarna hade förberett sig för förnyade militära åtgärder meddelade USA:s president Donald Trump att han har ställt in en stor attack mot Iran som var planerad att äga rum på tisdagen, efter att allierade i Gulfen som Qatar, Saudierna och Förenade Arabemiraten försäkrat honom om att ett avtal med Teheran nu är möjligt tack vare förnyade och allvarliga förhandlingar. Han fortsätter med att säga att han blivit ombedd av Qatars emir, Saudiarabiens kronprins och Förenade Arabemiratens president att vänta med den planerade militära attacken mot Islamiska republiken Iran som var planerad till imorgon, eftersom allvarliga förhandlingar nu äger rum. Dessa Gulf-allierade, som stora ledare och allierade till oss, anser att ett avtal kommer att ingås som kommer att vara mycket acceptabelt för USA samt alla länder i Mellanöstern och bortom det, skriver Trump på Truth Social.
Detta avtal kommer att inkludera, skriver han med stora bokstäver, inga kärnvapen för Iran. Trump skriver att det uppenbarligen hänvisar till ett iranskt åtagande att inte anrika uran. Baserat på sin respekt för ovanstående ledare har de kommit överens om att ge freden en chans, och att de i princip inte kommer att genomföra den planerade attacken imorgon. Men han säger också att han har instruerat vår militär att vara beredd att gå vidare med ett fullskaligt angrepp mot Iran med kort varsel i händelse av att ett acceptabelt avtal inte nås. Det var president Trump idag.
Ni kanske tänker att det ser ut som om det inte blir några anfall, att det ser ut som mer prat, vilket den iranska regimen älskar. De kommer att dra ut på det ännu mer. Men de två exempel jag just gav er är mycket relevanta för den aktuella situationen. Ända fram till den dag 12-dagarskriget inleddes, och ända fram till den dag Operation Epic Fury inleddes, talade Trump om fred, avtal och förhandlingar, och sedan släppte han lös helvetet över regimen. Så jag skulle ta detta med en stor nypa salt.
När det gäller Förenade Arabemiraten och saudierna har de båda genomfört hemliga militära aktioner mot Iran under de senaste veckorna och månaderna. Vi lär oss just nu mer om detta, vilket är logiskt. Iran har avfyrat närmare 3 000 projektiler, missiler, raketer och drönare, särskilt mot Förenade Arabemiraten, vilket faktiskt är mer än de har avfyrat mot Israel under det här kriget. Förenade Arabemiraten säger till slut att de måste göra något, och de har enligt uppgift genomfört vissa attacker. Jag känner inte till hela omfattningen, men vi hör dessa rapporter under de senaste dagarna. Saudierna genomförde tydligen några anfall de också, även om Förenade Arabemiraten och saudierna uppenbarligen är oense. Förenade Arabemiraten anser att de borde gå hela vägen och slå till mot Iran på allvar, medan saudierna är tveksamma.
Vår vän Jonathan Schanzer och några andra har påpekat att saudierna vill se den iranska regimen och dess axelkraft kraftigt försvagad, men de vill kanske inte att regimen ska falla helt och hållet, vilket skulle kunna leda till att det iranska folket får frihet, demokrati och kanske röstar fram en provästlig regering som inte är islamistisk. Det skulle helt klart stärka Israels position i regionen ännu mer. Saudierna kanske befinner sig i en position där de vill ha den iranska regimen ofattbart försvagad och tvingad på knä till den grad att de inte längre kan utgöra ett hot mot någon, inklusive dem själva. De vill ha Hizbollah och Hamas försvagade och allt det där, men de vill inte att det ska gå hela vägen, för om det blir en liten demokrativåg i Iran kan människor i Saudiarabien börja få idéer om demokrati. Saudierna befinner sig milt sagt i en intressant position.
Förenade Arabemiraten säger till sitt försvar att de måste försvara sig själva. De kan inte låta den iranska regimen bomba deras länder med missiler, raketer och drönare utan att svara, för det är galet. Förenade Arabemiraten har sagt att det behövs ett samordnat arabiskt svar och att Gulfstaterna i Irans närhet borde samla sina resurser och slå tillbaka gemensamt. Istället låter arabländerna, precis som Europa och västvärlden, USA och Israel göra grovjobbet och utkämpa deras strider.
Det är kontentan. Mycket har blivit belyst och avslöjats i detta krig under de senaste nästan tre månaderna. Vi har lärt oss så mycket. Vi visste det redan, men vi har verkligen fått Europas fullständiga svaghet bekräftad. Vi har också lärt oss att de arabiska Gulfstaterna är för splittrade. De drar inte jämnt på många sätt och är inte redo att erbjuda ett fullständigt försvar av sina nationer. Vi har också lärt oss att Kina har blivit allvarligt hämmat av Trumps strategi. Sjöblockaden gör att inget kommer in eller ut ur Iran, tillsammans med hans åtgärder mot Venezuela i januari. Det är ingen överraskning att Xi Jinping förra veckan bokstavligen rullade ut röda mattan för Trump och behandlade honom med stor heder och respekt, eftersom Kinas ekonomi är i trubbel. Kinas oljetillgångar är nu i bästa fall osäkra. Var ska de få sin olja ifrån när de brukade få mycket från Iran och Venezuela?
USA har nu ögon och öron på de stora flaskhalsarna och farlederna som Hormuzsundet, Gibraltarsund och Malackasundet mellan Indonesien och Malaysia där mycket kinesisk handel passerar. USA har en närvaro i alla dessa strategiska flaskhalsar nu. Kina blir på sätt och vis inringat, och plötsligt kastas Kina ut från den västra hemisfären. Vi har lärt oss detta, och jag tror också att vi har lärt oss bortom allt tvivel de senaste tre månaderna, från mitt amerikanska perspektiv, att Israel har bevisat att de är USA:s största allierade. Och det är inte ens jämnt. Under det här kriget är de USA:s överlägset största allierade.
Vi brukade säga att Israel är USA:s största allierade i Mellanöstern, men jag skulle säga över hela världen vid det här laget. Vilka är konkurrenterna? Storbritannien under Starmer, Frankrike under Emmanuel Macron, Kanada under Mark Carney, Tyskland under Friedrich Merz. Är det här våra största allierade? Är det våra forna NATO-allierade? Låt oss vara allvarliga. Japan är en bra allierad. Sydkorea har mycket problem med en vänsterregering nu. Australien under Albanese fjäskar för vänsterislamister. Italien under Meloni är en stor besvikelse, hon är helt plötsligt bästis med teknokraterna och globalisterna i EU och har inte ställt upp under det här Iran-kriget för Israel. Det är verkligen sorgligt vilken riktning hon har tagit. Orban i Ungern är borta och juryn överlägger fortfarande om Magyar och huruvida den nye presidenten i Ungern är bra.
Så jag frågar mig själv som amerikan, vem står axel mot axel med USA i vår tid av största behov när vi är låsta i ett krig mot ett existentiellt hot, ett potentiellt nukleärt Iran? Vilka har svarat på kallelsen? En enda nation, Israel. Israel är den första försvarslinjen för den judisk-kristna västerländska civilisationen, belägen i odjurets buk i hjärtat av Mellanöstern. USA är den sista försvarslinjen för den judisk-kristna västerländska civilisationen. USA under Donald Trump är en stor skillnad.
Ingenting är garanterat efter 2028, vilket jag ska prata mer om snart, men vi har en gyllene möjlighet här att flytta nålen för västvärlden, för förnuft, för tro, familj och frihet, och för bibliska värderingar. Det är en gyllene möjlighet med Trump vid makten, vilket vi såg igår. Vi var förundrade i DC över vad som ägde rum när USA återinvigdes till Gud och höga regeringstjänstemän offentligt sa att vi väljer Gud. Välj idag vem ni vill tjäna. Vi tjänar Abrahams, Isaks och Jakobs Gud. Han är den som gjorde den här nationen stor från första början. Våra grundare visste det och de dedikerade den här nationen till Herren, precis som George Washington gjorde under sin installation.
Av den som har fått mycket krävs det mycket. Amerika är den mest kraftfulla och välmående nationen i världshistorien, inte av en slump, utan för att den grundades av gudfruktiga män som i de allra flesta fall var praktiserande bibeltroende kristna. Vissa av dem kanske var deister som trodde på gudomen men inte nödvändigtvis levde ett kristet liv, men den gudom de trodde på var inte Allah. Det var Abrahams, Isaks och Jakobs Gud. Det är den enda anledningen till att vi fortsätter. Från allra första början har den här nationen varit välsignad och mycket gynnad. Vi diskuterade detta igår i DC och tackade Gud för den frist han har gett oss här i Amerika.
Vi befann oss på kanten av stupet och stirrade ner i avgrunden som nation för mindre än ett och ett halvt år sedan i oktober 2024 med Joe Biden vid makten och Kamala och Tim Walz ute på kampanj. Kan ni tänka er det? Oavsett var du bor i världen, titta på alla fantastiska saker som har hänt under det senaste ett och ett halvt året. Jag vet inte om mina amerikanska landsmän ens inser vilka fantastiska saker som görs av den här administrationen. Kan du tänka dig en Harris-Walz-administration under den här avgörande tiden med Iran, Kina, Nordkorea och Ryssland på frammarsch, och jihadister som vinner mark i Europa och USA? Jag tackar Gud att Trump sitter vid makten.
Du kanske säger att du inte gillar Trump eller hans tweets, men vilka politiska beslut gillar du inte? Varje gång jag diskuterar med någon som säger att de inte tål Trump och jag frågar vad de inte gillar, så svarar de hans tweets eller att han är obehaglig. Men hur är det med hans politik, hans utrikespolitik eller inrikespolitik? De svarar att de helt enkelt inte gillar killen. Jag röstade inte fram en pastorchef, jag röstade fram en överbefälhavare. Det är så intressant att Trump bedöms efter standarder som tidigare republikanska presidenter aldrig bedömdes efter. Han är en människa och han har brister precis som vi alla har.
Mannen är en fantastisk ledare och han gör sitt bästa för USA trots det obevekliga motståndet från vänstern och mainstream-media. Mannen är en brandvägg som håller tillbaka ondskan och han har gjort USA, tillsammans med Israel, till den enda återstående fyren för förnuft och judisk-kristen civilisation i världen. Jag gillar mannen, jag respekterar honom och uppskattar honom, speciellt på en dag som igår när han beslutar att återinviga nationen till Gud.
Vår största allierade enligt min åsikt är nationen Israel. Man kunde ha debatterat det före det här kriget och sagt att Storbritannien är vår äldsta allierade och att det finns ett familjeband, men under det nuvarande brittiska ledarskapet delar de inte mina värderingar. Mina värderingar som en frihetsälskande amerikansk bibeltroende kristen som tror på tro, familj och frihet. Någon som anser att den västerländska civilisationen är en gåva från Gud som är värd att bevaras från ondska, anarki, sharia och socialism.
Amerika är en väldigt speciell plats, och jag ser inte att Europa delar dessa värderingar längre. Det smärtar mig att säga det eftersom jag älskar Europa. Jag är av tysk, irländsk och engelsk härkomst, jag är anglosaxare. Jag älskar kulturen och historien. Jag älskar hur evangeliet spreds från Europa och hur de utforskade världen. Den judisk-kristna västerländska civilisationen föddes på berget Sinai för tre och ett halvt tusen år sedan, spreds till Israels land, vidare till Europa och sedan till Amerika, Kanada och Australien. Jag älskar Europa, och som sekreterare Rubio sa i München, jag ber att de ska skärpa sig.
Under helgen hade min vän Tommy Robinson ett otroligt evenemang i London som hette Unite the Kingdom med över en miljon människor som viftade med brittiska flaggor. Vi hör rykten om Keir Starmer efter hans valnederlag där hans vänsterparti Labour förlorade över tusen lokala mandat. Tänk er att Nigel Farages parti växer och att de gör Storbritannien storslaget igen. England har ett fantastiskt bibliskt arv och modern kristen sionism började på många sätt i Storbritannien på artonhundratalet. Jag ber att Europa ska skärpa sig och att Trump-liknande ledare ska träda fram i Västeuropa, en modern Churchill i stället för ett hav av Chamberlains som vi har nu. Trump är en Churchill och Bibi är en Churchill. Vi väntar och vi ber.
Israel är under belägring sedan den sjunde oktober och utkämpar ett krig på sju fronter mot Iran och dess ombud. Det är tiden för Israels största behov sedan de mirakulöst återföddes som nation nittonhundrafyrtioåtta. Många vill hjälpa till för det smärtar att se vad som händer Israel. Även om Israel krossar motståndet med hjälp av Israels Gud så är folket under belägring med iranska missiler och Hizbollah-raketer på daglig basis.
Det är där Magen David Adom kommer in i bilden, vår partner för dagens livesändning. De är Israels första insatspersonal, akutvårdarna och ambulansförarna. Närhelst det sker en missilattack från Iran, en raketattack från Hizbollah, ett självmordsbombning, ett fordon som rammar människor eller en invasion som den sjunde oktober, så är Magen David Adoms första insatspersonal de allra första på plats varje gång. De samlar in och distribuerar Israels blodförsörjning och skickar ut varje ambulans i nationen.
Det är till nittio procent en frivilligorganisation och de gör Guds arbete gratis. Det är ett bibliskt mandat att stå med våra vänner på Magen och konkret välsigna folket i Israel. Enligt Första Moseboken välsignar Gud dem som välsignar Israel och Abrahams ättlingar. Historien bekräftar detta. En av huvudorsakerna till att Amerika har varit så välsignat är att vi har varit en välsignelse och en fristad för det judiska folket. Harry Truman var den förste att erkänna den återfödda staten Israel nittonhundrafyrtioåtta. Förbannelserna är också sanna för de som förbannar Israel, vilket vi ser med Iran och dess eldring just nu.
När det gäller de irakiska miliserna, en Iranstödd terrorbefälhavare anklagad för att ha spelat en roll i nästan tjugo attacker i Europa och Kanada, och för att ha planerat attacker i New York City, blev nyligen utlämnad och ställd inför rätta i New York. En misstänkt terrorist med kopplingar till Irans militär har arresterats för att ha planerat att spränga en synagoga i New York för att straffa amerikaner och judar för Irankriget. Muhammad Baker Al-Sadi, en anklagad befälhavare i en terrororganisation med kopplingar till Irans revolutionsgarde, påstås ha orkestrerat brandbombningar i Amsterdam, knivhuggningar i London och andra avvärjda attacker i USA.
De planerade och tog på sig ansvaret för attackerna, inklusive ett bombdåd mot en synagoga i Belgien och ett mordbrandsattentat i Nederländerna. Han anklagades för att ha förberett en bombning av en synagoga på Manhattan och trodde att han samarbetade med en medlem av den mexikanska kartellen. Han erbjöd tusentals dollar för attacken. Det har varit en lång rad attacker sedan kriget inleddes i Paris, Nederländerna, New York och München. Många var mordbränder, men det är terror som kan skada och döda människor. Det visar den iranska regimens dödliga uppsåt, och på något sätt fick de ut honom ur Irak och grep honom i Turkiet.
Turkiet spelar ett dubbelspel under Erdogan, men i det här fallet hjälpte de uppenbarligen till. Det visar den iranska regimens dödliga räckvidd. Man undrar varför Trump valde att attackera Iran. Kanske för att de har planerat attacker i Amerika i decennier, planerat att mörda Trump två gånger, planerat att spränga den saudiska ambassaden och mörda tidigare tjänstemän i Trump-administrationen på amerikansk mark. Varför skulle vi äntligen slå till mot dem efter att de mördat tusentals amerikanska trupper och utfört bombningen i Beirut nittonhundraåttiotre? De bygger interkontinentala missiler som kan nå USA med kärnstridsspetsar.
Efter fyrtiosju år av detta slår Amerika äntligen tillbaka på ett beslutsamt sätt. Vänstern, mainstream-media och stollarna hyllar islam och socialism och jämrar sig över att USA och Israel besegrar världens främsta statliga sponsor av terrorism, en nazistisk dödskult som varit ett gissel för den fria världen. Jag tror inte att Trump kommer att vika ner sig. Han sa att vi skulle vänta med attacken som var planerad till imorgon, vilket är en del av hur han håller fienden ur balans. Det kommer att bli en intressant vecka.
Jag finner det osannolikt att Iran skulle lägga fram ett förslag som tillfredsställer Trump och omfattar att de ger upp sitt kärnvapenprogram för gott, eliminerar sitt missilprogram, avslutar stödet till terrorombud som Hizbollah och Hamas, och håller händerna borta från Hormuzsundet för att hålla det öppet för handel. Iran är en dödskult som tror att Trump kanske backar undan, men de gör en mycket grov felkalkylering precis som de gjorde i februari och i juni förra året. Vi får se.
/ Janne
