Uppdatering - Tom Hughes - Don Stewart 20 Maj
Svensk Text
Välkomna alla till vår direktsändning. Min gäst i dag är Don Stewart. Don, tack för att du är med mig. Tack för att jag får vara med, Tom. Du befinner dig också vid havet just nu.
Jag har en bild av Galileiska sjön bakom mig, men jag är inte i Israel utan i Seattle. Vi är här uppe för en konferens och vi har ytterligare en på gång den här veckan i Calvary Chapel i Ellensburg. David Tal och Dave Zamora kommer att ansluta sig till oss. Det kommer att bli en fantastisk tid som börjar nu på fredag kväll. Jag ser verkligen fram emot det. Tack, Don, jag vet att de båda är goda vänner till dig också.
Mycket goda vänner. Ni tre kommer verkligen att göra ett fantastiskt jobb.
Jag ser mycket fram emot det. Spänn fast säkerhetsbältena för vi har en hel del att prata om. Vi kommer bland annat att avhandla Nephilim och förmodligen ufon. Om vi har tillräckligt med tid kommer vi även att tala om Israel och Iran. Faktum är att vi börjar med Iran och sedan går över till Nephilim och ufon. Jag måste också svara på en e-postfråga från Danielle angående uppståndna kroppar. Det var där Don och jag började förra gången, innan vi fick ont om tid. Jag tittade på båda dina uppdateringar i morse och detta kommer att bli fantastiskt. Eftersom det är en direktsändning får ni gärna skicka in era frågor. Vi ber er att hålla en god ton och att tänka igenom sakerna innan ni svarar.
Innan vi går in på Nephilim och ufon börjar vi med Iran. Du pratade om det tidigare i dag och även i går. Kommer det hotande kriget att eskalera? Tror du att Trump och USA blir utmanövrerade eller överlistade?
Det är utmärkta frågor. Bara Gud vet vad som kommer att hända, eftersom situationen förändras varje dag. Det går ständigt fram och tillbaka. Vissa rapporter säger att en attack är nära förestående, medan andra säger att det inte kommer att ske. Alla agerar experter, men sanningen är att ingen vet vad som väntar. Det var ett mycket plötsligt drag av Trump i går när han avbröt en planerad attack. Han sade att han planerade ett anfall, men att tre länder ringde och bad honom vänta. Frågan är hur dessa länder kände till attacken i förväg. Berättade han det för Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och Qatar? Han uppgav att han avvaktar eftersom de tydligen är redo att nå en överenskommelse. Sedan ser vi Irans oförändrade krav. De kräver att få fortsätta anrika uran, att de ska kompenseras för kriget och de hävdar att Hormuzsundet tillhör dem. De kräver också att USA drar tillbaka all sin personal och alla sina baser från Mellanöstern. Dessa krav är helt oacceptabla. Trump sade sedan att han avvaktar några dagar, kanske till nästa vecka. Man bör inte ta hans tidsramar bokstavligt, det kan hända precis när som helst. Steve Whitkoff och Jared Kushner påstod i sista stund att vi är nära ett avtal med Iran, vilket visar hur naiva de är. På kort sikt är det ingen som vet vad som sker, men på lång sikt vet vi att Guds ord står fast och att Kristus kommer tillbaka.
Vi kan därmed inte säga att något är överhängande eftersom vi helt enkelt inte vet. Låt oss se på Gulfstaterna. Sedan vi senast sände ett program har Förenade Arabemiraten meddelat att de drar sig ur OPEC och riktar in sig mot digital valuta. Allt tyder på att miljarder dollar kommer att strömma in i den regionen. Allt började i Mellanöstern med Israel och Jerusalem som epicentrum, och det är där det kommer att sluta. Pengarna strömmar in i Gulfstaterna och Abraham-avtalen spelar in. Vi ser en enorm förändring på finansmarknaderna.
Det stämmer definitivt. Min iranska vän N, som arbetar med specialstyrkor och leder underjordiska kyrkor i Iran och Afghanistan, har berättat om vad som sker bakom kulisserna. De försöker återskapa det gamla persiska riket. Han berättade även att CIA är mycket oroliga över att Kina har tagit över i Afghanistan och att de nu riktar blickarna mot Iran. Det är intressant på grund av de enorma rikedomar och den strategiska betydelse som finns i den delen av världen. Enligt Skriften vet vi att det är i Mellanöstern och i Västeuropa de sista dagarnas händelser kommer att utspela sig. USA och resten av världen är inte huvudaktörer där. Det är spännande att se hur den globala scenen ställs i ordning exakt så som Bibeln beskriver det. Det kommer en dag då Israel ska invaderas, eftersom länderna vill ta ett byte där. Ryssland, Iran, Turkiet och de andra nationerna behöver det som Israel har.
Det intressanta är att USA inte har någon tydlig roll i de sista dagarnas profetior. Vi kommer på ett eller annat sätt att försvinna ur bilden, i alla fall i Mellanöstern. Det ser ut som om hela västvärlden blir överlistad av dessa islamiska regimer. För personer som Whitkoff och Kushner handlar allt om pengar, och när allt handlar om pengar är det lätt att bli mutad. Irans ledare är onda, men de är inte dumma. De vet exakt hur man drar ut på tiden. En befälhavare för det iranska revolutionsgardet sade nyligen att de endast använder vapenvilan för att förbereda sig för ytterligare krig. De laddar om, beväpnar sig på nytt och omgrupperar. De behandlar USA som lättlurade. En artikel förklarade att förhandlingarna inte ens har börjat, ingenting har uppnåtts på tre månader. Båda sidor har starka röda linjer som är helt oförenliga.
Förr eller senare måste något ge vika. Israel har varnat USA och sagt att dessa regimer inte spelar efter västvärldens regler. Till och med Gulfstaterna, såsom Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, har sagt att man inte kan lita på dem. Ändå fortsätter man att lita på dem i väst. För en månad sedan listade personer i den amerikanska administrationen allt som påstås ha uppnåtts, men ingenting har i själva verket lösts. Kärnenergiprogrammet har inte stoppats. Hotet om ett stort krig förvärras och den iranska regimen har endast blivit hårdare i sin ståndpunkt. De yngre ledare som tar över efter de äldre är ännu mer radikala. De är hjärntvättade från första dagen att de vägleds av Allah för att införa islamiskt styre över hela världen, genom att förstöra USA och Israel. Man kan inte hota dem med pengar eftersom de ser fram emot martyrskapet. De betraktar döden för sin sak som en direkt väg till himlen. Det enda sättet att lösa situationen är ett regimskifte. Allt annat innebär att de bara bygger upp sina styrkor igen.
Det är absurt när människor i USA undrar varför Iran är ett så stort problem. Iran har ett enormt nätverk som inkluderar Hizbollah i Libanon, huthierna i Jemen, grupper i Syrien och Irak, samt Hamas i Gaza. De finansierar terrorism runt om i hela världen och har terrorceller i nästan varje land. Att eliminera regimen skulle göra världen betydligt säkrare. Ett regimskifte kan dock inte ske med enbart bomber från utlandet, det iranska folket måste resa sig och göra det själva. Endast tre till fyra procent av befolkningen stöder revolutionsgardet. Den stora majoriteten vill se regimen störtas och få uppleva frihet.
Folket i Iran hatar vad som händer. Internet har nu varit nedstängt i åttioen dagar. Regimen har infört ett system som liknar sociala krediter. För att få tillgång till internet måste medborgarna dagligen publicera positiv propaganda om regimen på sina plattformar. De använder artificiell intelligens för att övervaka detta. Följer man inte partilinjen bestraffas man hårt. Det är samma typ av kontroll som används i Kina och Nordkorea.
Samtidigt levererar Ryssland och Kina vapen till Iran. Vapnen fraktas över Kaspiska havet, genom Azerbajdzjan och flygs in från Kina. De har nyligen skickat bärbara raketgevär, liknande det som sköt ner ett F-15-plan. Iran förbereder sig för nästa fas, och deras primära mål i närområdet är Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Qatar och Kuwait. Nylgen var en kärnreaktor i Förenade Arabemiraten mycket nära att träffas av en drönare. Konsekvenserna av ett krigsutbrott i regionen skulle bli fruktansvärda.
Vi måste be intensivt för de kristna i Iran. På grund av de ekonomiska belöningar som regimen erbjuder för den som anger kristna, har över tvåtusen kristna män och kvinnor avrättats under de senaste sex veckorna. Angivare gör det ofta för att de själva svälter. Regimen riktar in sig specifikt på troende, vilket krossar hjärtat på dem som bygger upp de underjordiska kyrkorna. Världens snabbast växande kyrka utsätts nu för fruktansvärd förföljelse, och västvärldens medier rapporterar ingenting om det.
Om vi jämför detta med situationen för de kristna i Kina eller andra islamiska länder ser vi ett mönster. I Israel däremot åtnjuter kristna full frihet. Man kan vara muslim, kristen eller ateist i Israel utan problem. Ändå framställs Israel ständigt i västerländska medier som intolerant. Förföljelsen av kristna, oavsett om den sker i Iran eller Kongo, tigs ihjäl av både medier och kyrkor i väst.
Iranierna känner sig övergivna av västvärlden. Många är bittra över att utlovad hjälp aldrig kom. Regimledarna har under tiden fört ut enorma summor pengar till länder som Ryssland och Schweiz för att kunna fly om regimen skulle falla. Världen blir mörkare, men vårt ljus är Herrens återkomst.
I ljuset av bibliska profetior försöker många passa in aktuella händelser i exempelvis Hesekiel trettioåtta eller Jeremia fyrtionio. Vi måste vara försiktiga med snabba slutsatser. Kriget har hittills bara skapat mer oreda. Israel förlorar mark i propagandakriget på grund av spridningen av falska nyheter och fabricerade videor. USA:s strategi att enbart kasta pengar på problemet fungerar inte, varken nu eller tidigare. Samtidigt står vi inför ett amerikanskt mellanårsval, stigande energipriser och tusentals fartyg som blockeras vid Hormuzsundet.
En fråga från en lyssnare handlar om en uppfattning att ingenting ont kan drabba USA eftersom landets historiska grundare ingick ett speciellt förbund med Gud. Detta tänkande har letat sig in i politiken och teologin. USA lyser dock med sin frånvaro i de sista dagarnas bibelprofetior. Bibeln är det enda ställe vi kan hämta definitiva svar ifrån. När Israel attackeras i de yttersta dagarna finns det ingen supermakt där för att försvara dem. Oavsett vilka löften tidigare generationer i Amerika gav, påminner vi om Billy Grahams ord att om Gud inte dömer Amerika är han skyldig Sodom och Gomorra en ursäkt. Vårt samhälles utbildningssystem, medier och kultur rör sig allt längre bort från Gud. Det är stor skillnad på de överenskommelser som amerikanska grundlagsfäder gjorde och det eviga, ovillkorliga förbund Gud själv upprättade med Israel genom Abraham, Isak och Jakob. Inte ens det förbundet skyddar Israel från att gå genom ett intensivt lidande för att slutligen vända sig till Gud. Om Israel prövas på detta sätt har amerikaner ingen anledning att tro att de kommer att undkomma prövningar.
Låt oss övergå till frågan från Danielle angående de uppståndna kropparna. Den uppståndna kroppen är ett löfte till alla troende. De döda i Kristus kommer att uppstå först vid församlingens uppryckande. De som har dött befinner sig nu i Guds närhet i ett mellantillstånd, i full salighet men utan fysisk form. När uppryckandet sker kommer Gud att uppväcka deras kroppar i förhärligad form. De troende som fortfarande lever vid den tiden kommer att förvandlas omedelbart från dödliga till odödliga, precis som det står i Första Korinthierbrevet femton. Denna nya kropp kommer att vara perfekt, evig och befriad från trötthet, sjukdom och åldrande. Vi kommer fortfarande att kunna äta, precis som Jesus åt fisk vid Galileiska sjön efter sin uppståndelse. Aposteln Paulus beskriver i Andra Korinthierbrevet tolv hur han rycktes upp till den tredje himlen. Orden han hörde och de upplevelser han hade var så ofattbart underbara att han inte fann mänskliga ord för att beskriva dem. Samma grekiska ord, harpazo, används för detta uppryckande.
Låt oss nu ta upp ämnet om Guds söner och Nephilim, utifrån Första Moseboken kapitel sex. Jag vill betona att detta inte är en frälsningsfråga, och vi bör närma oss ämnet med mognad. Texten beskriver hur Guds söner såg att människornas döttrar var vackra och tog dem till hustrur. Det finns två huvudsakliga tolkningslinjer gällande vilka Guds söner var, antingen människor eller gudomliga väsen som änglar. Om man studerar texten noggrant uppstår omöjliga problem med änglateorin. I hela kontexten syftar Guds söner på människor. I Första Moseboken kapitel fyra beskrivs Set som en son given av Gud. I Lukasevangeliet kapitel tre kallas Adam för Guds son. Den enda andra gången uttrycket används i Moseböckerna är i Femte Moseboken kapitel fjorton, där Israels folk kallas Guds barn. Inget i kontexten antyder änglar. Dessutom bär ordet Nephilim i grunden en positiv betydelse och översätts som mäktiga män och ryktbara män. Många bygger monstruösa teorier om ufon, utomjordingar och återvändande jättar utifrån detta, men det saknar bibliskt stöd. Jesus sade att det i de sista dagarna ska vara som i Noas dagar, då människor åt, drack, gifte sig och byggde hus. Han nämnde ingenting om jättar eller änglar i den kontexten. Vi måste alltid hålla oss till vad Bibeln faktiskt säger.
När Josua sände spejarna in i Kanaans land rapporterade de flesta att de kände sig som gräshoppor i jämförelse med landets invånare, anakiterna. Dessa anakiter var stora till växten, men de likställs inte med Nephilim i grundtexten. Spejarna använde deras storlek som en ursäkt eftersom de var rädda och ville återvända till Egypten, i brist på tro på vad Gud kunde göra. Josua och Kaleb förstod dock att Herren var med dem, och de drev senare bort dessa inkräktare från Hebron, den mark Abraham en gång köpt.
Slutligen en kommentar om ufon. Många av de oidentifierade flygande föremål som syns är i själva verket högteknologiska, extremt hemliga militära farkoster och experiment. Vi ser farkoster utföra manövrer som förefaller omöjliga för traditionella flygplan, men teknologin utvecklas i det fördolda. Vissa observationer beror på optiska illusioner. Även om vi bör hålla ett öppet sinne för fenomen vi ännu inte förstår, lutar det mesta åt att detta rör sig om hemlig mänsklig teknologi, som i vissa fall också kan utnyttjas för att manipulera allmänheten. Bibeln förvarnar om att den falske profeten kommer att utföra stora och falska tecken i de yttersta dagarna för att bedra människorna.
Vi lever i en fantastisk och omvälvande tid. Bedrägerierna i världen är många och omfattande, vilket gör det viktigare än någonsin att vi fäster blicken på Jesus Kristus, vår tros upphovsman och fullkomnare.
En stor brand pågår för närvarande nära min hemort och evakueringar genomförs. Låt oss be. Herre, vi ber för dem som tvingas evakuera. Vi ber om ditt beskydd mitt i denna brand och i de många tragedier som drabbar världen. Dessa händelser påminner oss om att den här världen inte är vårt slutgiltiga hem och att Jesus kommer tillbaka. Vi tackar och prisar dig, och vi tackar för den här gemensamma stunden. I Jesu namn, amen. Tack alla för att ni lyssnade.
/ Janne
