Uppdatering James Kaddis 18 Maj - 2026
Svensk Text
USA gjorde precis något i Sudan som mycket väl kan förändra Mellanöstern. Jag överdriver inte. Detta är stort. Var uppmärksam eftersom det som kommer härnäst kommer att sätta igång det vi har varnat för. Här är en artikel som verkar vara något föråldrad eftersom den kom i början av mars, men den har stor betydelse för de aktuella problemen. Jag kunde inte låta bli att dela den med er. Jag vet inte hur jag missade den, men den spelar verkligen roll här. Ni kommer att förstå vad jag pratar om när jag går in på analysen relaterad till denna artikel.
Den säger att USA stämplar Sudans muslimska brödraskap i samband med ett bredare tillslag mot islamistiska grupper. Detta är viktigt att förstå eftersom sammanhanget är mycket viktigt. Låt oss tala om vad som faktiskt hände. Jag ska läsa artikeln och sedan ska vi göra en analys, för det är där det verkliga värdet finns, och ni kommer att förstå mycket mer när vi har denna diskussion. Det amerikanska utrikesdepartementet stämplade den sudanesiska grenen av det muslimska brödraskapet som en terroristorganisation i måndags och lade till den i en växande lista över sanktionerade utbrytargrupper från det muslimska brödraskapet i hela Mellanöstern. Det i sig är anmärkningsvärt av många anledningar.
Departementet stämplade specifikt det sudanesiska muslimska brödraskapet som en särskilt utpekad global terrorist och har för avsikt att lägga till gruppen på sin lista över utländska terroristorganisationer med verkan från och med den sextonde mars. Nästa stycke börjar med ett citat. Det sudanesiska muslimska brödraskapet använder otyglat våld mot civila för att undergräva ansträngningarna att lösa konflikten i Sudan och främja sin våldsamma islamiska ideologi. Departementet sade i ett uttalande som kopplar gruppen till Irans islamiska revolutionsgarde och anklagar den för att ta emot utbildning och stöd. Muslimska brödraskapet är sunnimuslimer. I Iran talar vi om shiamuslimer. Det finns en större bild att fånga här. Klyftan mellan dessa två grupper blir allt mindre av många anledningar, men vi borde också vara mer oroade över shiamuslimerna av flera skäl. Vi har arbetat en del med detta, vilket vi återkommer till.
Åtgärden bygger på tidigare amerikanska sanktioner riktade mot islamistiska aktörer i Sudans inbördeskrig. I september tjugohundratjugofem sanktionerade det amerikanska finansdepartementet Al Baraa ibn Malik brigaden, en väpnad fraktion knuten till det sudanesiska muslimska brödraskapet, för dess roll i konflikten och påstådda kopplingar till Iran. Brigaden har stridit tillsammans med de sudanesiska väpnade styrkorna i landets krig mot de snabba insatsstyrkorna. Förra veckan arresterade den sudanesiska militären enligt uppgift brigadens befälhavare, El Ni Abdullah, efter att han offentligt hotat att skicka krigare till Iran om Washington eller Jerusalem inledde en markoperation mot Teheran. Hans uttalande lyder att deras gevär och kanoner är redo och att de besitter avancerade generationer av drönare. Vid Gud kommer de att skicka alla sina bataljoner till Iran och finnas på plats där. Sudanstämplingen är en del av en bredare amerikansk kampanj mot det muslimska brödraskapets grenar som anklagas för att stödja terrorism.
I januari stämplade USA de egyptiska, jordanska och libanesiska avdelningarna av det muslimska brödraskapet som särskilt utpekade globala terrorister, med hänvisning till deras stöd för terroristorganisationen Hamas. Det är tveksamt om det finns någon förlängning av det muslimska brödraskapet som inte är terrorister. Utrikesdepartementet stämplade också det libanesiska muslimska brödraskapet som en utländsk terroristorganisation och sanktionerade dess generalsekreterare Muhammad Fousy Takosh som en särskilt utpekad global terrorist. Finansdepartementet stämplade också de egyptiska och jordanska avdelningarna av det muslimska brödraskapet som särskilt utpekade globala terroristorganisationer.
Marco Rubio uttalade att dessa utnämningar återspeglar de inledande handlingarna i en pågående ihållande ansträngning för att motarbeta det muslimska brödraskapets avdelningar, våld och destabilisering var det än inträffar. USA kommer att använda alla tillgängliga verktyg för att beröva dessa avdelningar inom det muslimska brödraskapet resurserna att engagera sig i eller stödja terrorism. Enligt amerikanska tjänstemän samordnade det libanesiska muslimska brödraskapet med Hamas och Hizbollah vid avfyrandet av raketattacker mot Israel efter det Hamasledda anfallet den sjunde oktober tjugohundratjugotre. De egyptiska och jordanska grenarna nämndes också för att de gett materiellt stöd till Hamas. Enheterna ansluter sig till andra enheter och utbrytargrupper inom det muslimska brödraskapet som redan fallit under amerikanska sanktioner, inklusive Hamas, Palestinska Islamiska Jihad, Egyptiska Islamiska Jihad, Jamaa Islamiya, Harakat Sawaed och Liwa al Thawra. USA:s president Donald Trump beordrade förra året Rubio och USA:s finansminister Scott Bessent att granska det muslimska brödraskapets grenar över hela världen för eventuella sanktioner.
Det bredare nätverket för det muslimska brödraskapet upprätthåller politiska och organisatoriska knutpunkter i länder som Qatar och Turkiet, som båda är amerikanska partners i regionen. Inga brödraskapsknutna enheter i dessa länder har sanktionerats, vilket de borde bli. Detta är en fråga som kommer att utforskas djupare i relation till alla dessa problem eftersom det är en stor sak. Anledningen till att detta fortfarande är viktigt är att stämplingen från början av mars inte är föråldrad. Den bär fortfarande omfattande vikt. Faktum är att den är viktigare och mer relevant nu än när den först kom ut. Frågan är varför något från mars fortfarande bär så mycket vikt. Allt som observeras i dag med Iran, med kustlinjerna som omger Persiska viken och Afrika, och hela den amerikanska pressen som sker i dessa områden bekräftar exakt det nätverk som artikeln varnade för. Alla åtgärder som USA vidtar relaterar exakt till dessa typer av nätverk. Detta är mycket viktigt att förstå.
USA såg att detta nätverk var ett problem före den nuvarande eskaleringen. Innan situationen intensifierades med Iran identifierade USA redan ett betydande mönster. Detta mönster visar att islamiska grupper som det muslimska brödraskapet inte agerade oberoende. De var knutna till ett mycket brett och större ekosystem. Detta ekosystem inkluderar Iran, deras revolutionsgarde, deras ombudsmiliser och alla som stöder dessa ideologiska rörelser som snabbt kan mobilisera krigare. Stämplingen var ett förebyggande drag, inte en reaktion. Detta är viktigt när man ser till dagens situation, där Iran är under press, på gränsen till sammanbrott, och allting förändras dramatiskt. Man måste erkänna dessa fakta.
Iran är under en press som saknar motstycke just nu. En press som aldrig tidigare har skådats från USA i området kring Hormuzsundet och över hela landet. Blockaden har haft en stor effekt och är oerhört viktig. Hormuzsundet i sig berättar hela historien. Iran hotar allvarligt det globala energiflödet och säger sig vilja påverka det djupt. USA positionerar sig på många sätt för att neutralisera hotet helt och hållet och hela regionen är på helspänn. När en regim som Iran blir inträngd i ett hörn kommer den inte att slåss ensam, den kommer att aktivera sitt nätverk. Aktiveringen av detta nätverk kan förväntas ske även på en liten nivå. Ett bevis på att nätverket börjar falla isär är att de inte agerar på ett samordnat sätt som de brukade. Detta beror sannolikt på att de har fråntagits sina pengar och sin oljeproducerande kapacitet. De kan inte längre pumpa upp olja eftersom de saknar lagringsmöjligheter. Detta är avgörande information.
Sudans betydelse är av största vikt. Det sudanesiska muslimska brödraskapets koppling till Iran är betydande. Det innebär att Iran har nått in i Afrika genom sina ideologiska ombud. Ideologi är den centrala termen här eftersom det inte styrs av sådant som blockaden i Hormuzsundet kan stoppa. Detta handlar om religion och det är kritiskt att uppmärksamma. Om Iran väljer att eskalera, vilket de har förmåga till, skulle de aktivera krigare som befinner sig utanför Persiska viken och relaterade områden. De skulle öppna upp sekundära fronter. De skulle störa regioner som USA inte är direkt fokuserat på för tillfället. Nordafrika är ett utmärkt exempel på en region som USA inte övervakar helt och hållet, särskilt strax söder om Egypten.
Det som framträder är bildandet av en distribuerad krigsmodell. Detta handlar inte längre om ett enda slagfält. Det är en distribuerad konfliktstruktur där Iran opererar centralt. Detta är något de alltid har strävat efter. Dessa ombudsgrupper agerar regionalt, vilket inte är helt nytt med tanke på Hizbollah, Hamas och till viss del Turkiet. Dessa ideologiska rörelser börjar i allt högre grad anpassa sig till det shiitiska sättet att tänka, vilket skapar ett större problem på grund av den idealism som driver deras handlingar. Hormuzsundet och Sudan är nu sammankopplade. Vid en första anblick verkar de orelaterade, eftersom Sudan förknippas med Röda havet och Iran med Hormuzsundet, men de fungerar tillsammans på samma sätt som houthierna i Jemen samarbetar med Iran. Det påverkar regionen på ett unikt sätt.
Kärnan är att om Iran förlorar kontrollen eller försvagas i Persiska viken, kommer de att luta sig hårdare mot ombudsnätverk på andra håll. De försöker skapa instabilitet i andra mycket strategiska korridorer. Fokuset är Röda havet. Om Sudan blir aktivt och skapar problem i Röda havet, ansluter det direkt till globala sjöfartsrutter som kompletterar rutten genom Hormuzsundet. Dessa rutter är sammankopplade. Fartyg går ofta genom Hormuzsundet, upp genom Röda havet, in genom Suezkanalen och ut genom Medelhavet ut i Atlanten. Det är en vanlig rutt som Iran ser en möjlighet att störa, och med det muslimska brödraskapet i den positionen utgör de de främsta verktygen för detta. Många är på helspänn just nu gällande sjöfartsrutterna.
Det finns ett potentiellt tryck på Persiska viken, vilket redan observeras, och på Röda havet. Det är därför presidentens agerande med flottan i området kring Hormuzsundet och blockaden är en mycket genomtänkt strategi. Det är viktigt att reflektera över denna strategi och varför den dramatiskt påverkar vad som kan hända i ett scenario med ett tvåfrontshot mot handeln. Israel är fortfarande i centrum för detta nätverk. Samma brödraskapsknutna nätverk har visat att de är villiga att samordna attacker mot Israel, vilket sågs den sjunde oktober. Varje eskalering som involverar Iran kommer inte att förbli begränsad. Den kommer att involvera flera aktörer och sannolikt inkludera Israel som ett primärt mål. Detta har redan visat sig genom attacker från Libanon och attacker på distans från Irak. Detta förstärker att Israel står inför en nätverksbaserad fiende och inte en isolerad grupp.
USA förbereder sig i tysthet för en långvarig konflikt. När man talar om en långvarig konflikt handlar det inte om oändliga krig. Det handlar om en inneslutningsmekanism som hindrar detta från att bli det allmänheten fruktar. Utnämningar som dessa är avgörande för förberedelserna. De är inte symboliska. De är juridiska och finansiella krigföringsverktyg som utgör den långsiktiga delen av denna strid. Målet är att stänga av finansieringskanaler och begränsa rörligheten. Det är också utformat för att förebygga samordning innan den övergår i väpnad konflikt. Syftet är att utveckla en förmåga att stoppa ett potentiellt väpnat krig innan det bryter ut, genom att samordna en insats för att undanröja de resurser som skulle kunna sätta det i rörelse.
Den verkliga spänningen som ofta utelämnas, men som är mer logisk och som många försöker dölja, är att det muslimska brödraskapet fortfarande verkar fritt på platser som Turkiet och Qatar. Detta är mycket allvarligt och bör uppmärksammas. Medan USA slår ner på vissa grenar, fortsätter andra att vara mycket välfinansierade, skyddade och politiskt aktiva. Denna legitimitet som ges till terroristorganisationer är oroande. Det skapar en strategisk motsägelse som inte kommer att hålla i längden.
Varningssignalen måste erkännas. Det som artikeln avslöjade tidigt utspelar sig nu i realtid. Det som observerades för månader sedan börjar inträffa nu. Iran står inte ensamt. Dess inflytande sprider sig genom alla nätverk som innehåller en ideologisk bas. Det är viktigt att inse att dessa nätverk kan aktiveras över alla kontinenter, vilket redan har bevisats. Med Iran under press och globala kontrollpunkter som Hormuzsundet i spel, blir detta nätverk mycket farligare. Därför måste händelseutvecklingen övervakas noggrant. Det som såg ut som en regional stämpling i mars var i själva verket en del av en mycket större verklighet som USA var djupt medvetet om.
Framväxten av sammankopplade konfliktgrupper över flera fronter är tydlig. Det handlar inte enbart om legitimerade statliga aktörer, utan om terrorgrupper och ideologiska rörelser som visar vilja att samarbeta. Detta är det aktuella problemet. Ju mer press som läggs på Iran, desto mer sannolikt är det att hela detta nätverk aktiveras samtidigt. USA verkar göra detta medvetet för att tvinga fram dessa nätverk i ljuset. Det är troligtvis en strategi som används av olika departement för att skapa förhållanden där hoten kan identifieras och elimineras. Situationen kompliceras av händelserna i Turkiet, Syrien och i andra allierade länder, där det är svårare att hantera sådana problem. Qatar är ett annat mycket komplicerat exempel. Utfallet är ovisst.
Det som är säkert är att den scen som underlättar de händelser som beskrivs för de sista dagarna börjar ta form. Det bör inte ignoreras. Det bibliska narrativet gällande de sista dagarna börjar materialiseras. Samtidigt materialiseras händelser som aldrig tidigare har skådats i världshistorien, vilket bör fånga allas uppmärksamhet.
Uppmaningen är att vara uppmärksam på berättelser som verkar obetydliga, men framför allt på Guds ord, för att få vägledning i hur dessa händelser ska förstås och analyseras. Gud har kallat de troende att vara rustade med denna information för att kontinuerligt utkämpa den goda kampen. Detta bör göras med tro, tillförsikt och förståelse för vad Guds ord säger om den tid vi lever i. Låt oss utkämpa den goda kampen.
/ Janne
