UPPDATERING ISRAEL GUYS
SVENSK TEXT
Egypten förbereder sig för krig. De har samlat 40 000 soldater längs Israels södra gräns. De har flyttat hundratals stridsvagnar. De har stridsflygplan placerade för att ge luftskydd och de har ett mycket avancerat luftförsvarssystem utplacerat. De har till och med byggt underjordiska bunkrar längs gränsen som möjligen kan lagra ballistiska robotar. Allt detta görs mer oroande av det faktum att egyptiska tjänstemän öppet har börjat hota Israel med direkta militära åtgärder. De som kan sin historia vet att Egypten har gjort alla dessa drag tidigare och det är mycket oroande. Jag är Ben Hilton och detta är The Israel Guys.
Egypten började samla trupper i Sinai kort efter den 7 oktober 2023. Detta uppbygge fördömdes senare av Israel som krävde att USA skulle ingripa. Men trots begäran från Israel ser det hittills ut som att den amerikanska regeringen inte har tagit några offentliga steg för att hindra uppbygget. Sedan 1978 har Israel och Egypten haft ett fredsavtal förmedlat av Amerika. En del av det avtalet innebar att Israel lämnade tillbaka Sinai till Egypten. I utbyte gick Egypten med på att begränsa sin militära närvaro i Sinai. Generellt sett har detta avtal fungerat ganska bra. Under tidigare år, när Egypten hade goda skäl att bygga upp sina styrkor i Sinai, som när de bekämpade ISIS, slutförde de uppbygget i samarbete med Israel och med Israels tillåtelse. Men under de senaste åren har ingen sådan begäran utfärdats av Egypten, och Israel har inte gett något sådant tillstånd.
Sedan Israels moderna födelse har Egypten lett anfallen av arabiska attacker. Detta hände först 1948 och trots att Egypten hade en massivt överlägsen styrka besegrades de av Israel. Så Egypten väntade och byggde upp igen, och försökte sedan igen 1967. Återigen besegrades de av Israel. Sedan 6 år senare attackerade de Israel ännu en gång på Jom Kippur, denna gång med fullständig överraskning. Israels södra delar blev snabbt överkörda och egyptiska stridsvagnar ryckte fram mot Tel Aviv. Hotet var så allvarligt att Israels försvarsminister fick ett mentalt sammanbrott och premiärminister Golda övervägde självmord. Tack och lov gick det aldrig så långt. Det var Guds barmhärtighet och snabb hjälp från USA som slutligen tillät Israel att slå tillbaka och omringa den egyptiska armén, vilket tvingade fram deras kapitulation.
Än en gång blev Egypten förödmjukat. Sedan, för att strö salt i såren, undertecknade den egyptiske presidenten Anwar Sadat ett fredsavtal med Israel. Detta gjordes till stor del för att Egypten skulle få tillbaka Sinai, som Israel hade erövrat i kriget. Avtalet togs inte emot väl av den egyptiska allmänheten och Sadat lönnmördades av sina egna män kort därefter. Samma anti-israeliska stämningar fortsätter i Egypten idag, även om de vanligtvis hålls under ytan. Och det tar oss till idag, flera decennier senare. Ja, fred har tekniskt sett existerat mellan Israel och Egypten. Vi har klarat oss i nästan 50 år utan att Egypten har attackerat eller invaderat Israel. Men med det sagt har egyptierna inte glömt de förödmjukande nederlagen mot Israel, vilket möjligen är anledningen till att Egypten för närvarande bygger upp sina styrkor i Sinai.
Deras strategi kan vara mycket enkel. Bygg upp sina styrkor under täckmantel av ursäkter. Sedan, när Israels vaksamhet är låg eller sysselsatt på andra fronter, lansera en överraskningsattack som skulle överväldiga Israels försvar på några timmar. Och detta är inte så långsökt som det kan låta. Tusentals soldater har strömmat in i Sinai. Hundratals stridsvagnar och trupptransportfordon. De har byggt landningsbanor, installerat robotramper och bunkrar. Nu säger Egypten att detta är för att förhindra en massiv flyktingström från Hamas och Gaza in i Egypten. Men det militära uppbygget är i storleksordningar oproportionerligt i förhållande till hotet att människor från Gaza faktiskt skulle korsa gränsen till Egypten.
När det gäller Gaza har Egypten tagit hemliga steg även där för att undergräva Israel. Nyligen har egyptiska grupper smugglat vapen till Hamas i massiva mängder via drönare över den södra gränsen. Kom inte heller ihåg att när Israel tog Rafah i kriget mot Hamas, upptäckte de dussintals tunnlar som var tillräckligt stora för att köra en lastbil igenom, vilka ledde direkt in i Gaza. Detta är till stor del hur Hamas har blivit så välbeväpnat och utrustat. De tog emot vapen och ammunition direkt från den egyptiska militären, körda genom tunnlar in i Gaza.
Om Israel och Egypten faktiskt skulle gå i krig idag, hur skulle det se ut militärt? Egyptens militära personal, reserver och aktiva kombinerat, utgör faktiskt dubbelt så många som Israels. Egypten har nästan dubbelt så många flygplan i sin arsenal och tre gånger så många stridsvagnar som de skulle kunna sätta i strid. Egypten är inte samma styrka som Israel mötte 1948, 1967, 1973 och så vidare. I de krigen var de farliga. Nu är de extremt farliga. För att göra saken värre strider Israel fortfarande på sju andra fronter. Vad är oddsen för att Egypten utnyttjar Israels förtroende för fredsavtalet för att starta en överraskningsattack som överväldigar Israels försvar? Och tänk om de startar den attacken när huvuddelen av Israels flygvapen är timmar bort över Teheran och de flesta av Israels reserver är stationerade i Libanon?
Hur galet det än kan låta har Egypten börjat offentligt lufta idén om en öppen konflikt med Israel. Återigen, efter Israels attacker mot Qatar för några månader sedan, sade Egyptens president Al Sisi i ett uttalande riktat direkt till det israeliska folket att Netanyahu äventyrade fredsavtalet med Egypten och gjorde ytterligare normalisering mellan de två länderna omöjlig. Dessutom har andra egyptiska tjänstemän öppet börjat diskutera möjligheten att bilda en gemensam arabisk militär styrka för att svara på Israels så kallade aggression i regionen.
När det gäller Egyptens militära uppbygge sade en israelisk tjänsteman i ett uttalande till Axios att direkta samtal med egyptierna inte visade några framsteg. Han sade också att det egyptierna gör är mycket allvarligt och att Israel är mycket oroat. Förhoppningsvis kommer inget av detta att hända såklart, och jag hoppas också verkligen att Israels militära ledning har planer och reservplaner för ett scenario precis som detta. Och tack och lov verkar det som om de är mycket medvetna om hotet.
Bara för några månader sedan började Benjamin Netanyahu faktiskt be president Trump att pressa Egypten att skala ner sin militära närvaro i Sinai, eftersom uppbygget är i direkt strid med fredsavtalet som undertecknades 1979. USA är garanten för detta avtal. Så teoretiskt sett skulle det vara Trumps ansvar att pressa Egypten att upprätthålla sin sida av avtalet. Allt detta är saker att be om, helt klart. Israel är ett mycket litet land och det finns bara så många sätt som de fysiskt kan dela sin uppmärksamhet på geografiskt och militärt.
Men vi måste komma ihåg att Gud är Israels försvar. Och om vi sätter vårt hopp till honom och om Israel sätter sitt hopp till honom, betyder siffror och odds bokstavligen ingenting. Ärligt talat skulle jag vilja veta vad du tycker. Utgör Egypten faktiskt ett trovärdigt hot mot staten Israel, eller har de ett starkt intresse av att behålla sitt nuvarande fredsavtal? Jag skulle vilja veta vad du tycker i kommentarerna.
Trots det hotande hotet från Egypten måste livet fortsätta och vi måste fortsätta att stå på Guds löften. Så om du vill uppleva Israels land och folk på ett fantastiskt sätt har vi en resa till kärnlandet på gång i juli. Detta är en tio dagars Israel upplevelse där du kan besöka de ofta förbisedda bibliska platserna i Judeen och Samarien och få händerna i jorden med volontärarbete för att bygga upp Israels kärnland.
/ JANNE
