0:00
/
Transcript

Uppdatering David Tal - 18 Maj - 2026

SVENSKT TAL - TEXT

LÄNK TILL KÄLLAN

Hej och shalom alla. Det här är David Tal och det här är The BaLaGaN Connection. Här ska vi tala om det faktum att information finns överallt. Vi översvämmas av information från högsta till lägsta nivå, från våra telefoner, våra tv-apparater och allt däremellan. Alla har enorma mängder information och tror därmed att de har enorma mängder kunskap. Alla har åsikter, alla känner upprördhet och alla har slagord. Men väldigt få människor förstår faktiskt vad som egentligen pågår i Israel, vad som händer i Iran, eller förstår hela det antisemitiska problem som vi ser växa fram till synes ur ingenting. Ytterst få människor förstår den underliggande andliga krisen mitt i allt detta. Vi ska fördjupa oss i detta och koppla samman det, inte bara gällande Iran, politiken eller den civilisationskris och civilisationernas kamp som pågår. Jag vill gå lite djupare in i den moraliska krisen och det andliga perspektivet i allt detta. Bibeln var faktiskt mycket tydlig med det. Bibeln varnar gång på gång för att samhällen kan förlora sin förmåga att skilja sanning från lögn, gott från ont och rätt från fel.

Jag vill börja med vad jag väljer att kalla det persiska eller iranska dödläget. Nej, det är inte ett mexikanskt dödläge, men just nu är USA och Iran låsta i ett långsiktigt strategiskt dödläge. Jag vet inte ens hur lång tid det kommer att ta, när jag kan återvända till Israel eller när flygbolagen kommer att tillåta det. Detta är inte längre enbart en militär krigföring. Det är ekonomisk krigföring, psykologisk krigföring och energikrigföring. Efter att president Trump kom tillbaka från Kina den här veckan förstår vi att detta är en mycket större situation än bara Persiska viken. Regimen befinner sig i ett överlevnadsläge. Iran förstår att det inflytande och de påtryckningsmedel de har i Hormuzsundet kan hota det globala oljeflödet, och de använder det trycket för att manipulera det internationella systemet. Men Iran felbedömde också västvärlden kapitalt. Jag anser att Iran gjorde ett allvarligt misstag gällande president Trump. De förstod inte. De trodde att Amerika var svagt och att demokratier är mjuka. De lyssnade på hatarna och undergångsprofeterna. De trodde inte att västvärlden kunde motstå påtryckningar, i synnerhet inte ekonomiska påtryckningar. Nu upptäcker Iran verkligheten. Den iranska valutan kollapsar och det internationella trycket ökar.

Detta är dock ingen normal regim. Bibliskt sett är imperier aldrig enbart militära system. Det babyloniska imperiet, det persiska imperiet och det romerska imperiet blir alla sammankopplade med andliga system som gör det möjligt för dem att kontrollera befolkningen inifrån. De blir andliga system bundna till stolthet, makt och i många fall till ett direkt motstånd mot Guds avsikter. Daniel påminner oss om att den Högste råder över människors riken. Riken uppstår, riken faller och inget imperium är verkligen permanent. Så till en viss del, utöver president Trump och all politik, både den interna och den externa, så finns det en andlig aspekt av situationen i Mellanöstern som vi ska återkomma till lite senare. Att bara bomba Iran kommer inte att räcka. Varför trodde västvärlden att om vi bara hamrar dem till marken så kommer de att vifta med den vita flaggan och ge upp? Varför trodde Israel att om vi hamrar Hamas till marken – och Hamas har bokstavligen hamrats ner i marken – så kommer de att resa sig och säga ditt det räcker? Varför tror vi att Hizbollah kommer att ge vika?

Den iranska regimen är uppbyggd kring en andlig aspekt, nämligen motståndet, eller vad vi tidigare har kallat för muqawama. Det är en ideologisk och andlig dynamik som proklamerar att de är Allahs tjänare och att de är ämnade att dominera världen och sprida islam till resten av mänskligheten. Det är vad islam faktiskt lär. När islam skapades runt åren 620 till 640 efter Kristus, så erövrade man större delen av världen fram till år 700 med makt och med svärd. De erövrade en nation och gav valet att antingen konvertera till islam eller dö. I grund och botten har de inte den militära makten längre. Därför har en ny politisk-andlig ideologi, mentalitet och andlighet vuxit fram som säger att vi kan vara starka i vår svaghet. Vår villighet att dö för Allah blir vår seger och vår styrka. Detta är muqawama på arabiska – motståndet. Men det betyder mycket mer än bara ordet motstånd; det innebär att stå upp mot onda makter. Detta förändrar helt hur avskräckning fungerar, eftersom de inte bryr sig om hur mycket du bombar dem. De bryr sig inte om hur många av dem som dör, hur mycket smärta de lider eller om de har mat att äta. Denna regim kan absorbera enorma mängder smärta. Vi såg samma sak i Gaza. Hamas var villiga att acceptera enorma mängder lidande och använda det som en flagga att vifta med inför västvärlden.

Man kan inte bomba bort en ideologi ur existensen. Den verkliga tryckpunkten måste därför vara intern; vi kan inte åstadkomma det utifrån utan det måste ske inifrån genom pengar, beskyddare och makt. Om någon inom revolutionsgardet i Iran bestämmer sig för att det räcker, att de inte kan ta mer, då kommer de att resa sig och säga ifrån. Striden är inte enbart militär. Det är ett misstag vi i väst gör när vi tror att vi kan bomba them till underkastelse. Det är i lika hög grad en andlig kamp. Vi som bibelläsande kristna måste förstå det. Jag kan sitta och analysera geopolitiken och peka på olika faktorer, men detta handlar om andlighet. De har ett andligt tankesätt och en andlig bakgrund som säger att de ska lida i sin guds namn, i Allahs namn. I ett sådant fall kan du inte bomba dem till underkastelse. Hamas har samma idé, Iran har samma idé och huthierna i Jemen har samma idé. Det är ingen tillfällighet att det är just dessa organisationer som just nu kan stå upp mot västvärlden och utmana en övermäktig militär och teknologisk förmåga. När man dessutom väger in användningen av enkla, billiga men svårhanterliga vapen som långdistansrobotar och drönare, har man en situation som vi kommer att få dras med under lång tid.

Bibeln var mycket tydlig: Jag har lagt framför dig liv och död, välj därför livet. Det är vad friska civilisationer väljer. Jag läste precis en mycket intressant essä om vad judarna har gett till världen, allt från smartphonen till flashminnet och vaccinationer. Men ett av kärnelementen som judendomen och Bibeln genom det judiska folket förde till världen är livets helgd. Denna livets helgd, som är en grundläggande aspekt av den västerländska civilisationen, kom från Bibeln via judarna. Detta är en del av det krig vi utkämpar, och jag behöver att människor i västvärlden förstår det. Detta är inte bara en kamp mot en filosofi eller ekonomi. President Trump säger det varje morgon och kväll: deras flotta är borta, deras flygvapen är borta och deras armé är borta. Hur lyckas de ändå stå emot och trotsa USA:s makt? Det beror på att de absolut hyllar döden, vilket går helt emot allt som Bibeln och den judeokristna västerländska civilisationen står för.

Jag vill tala om vad som händer inom Amerika, eftersom både vänstern och högern är splittrade över detta krig. Jag tror att de flesta amerikaner håller med om att ett svagare Iran gynnar USA. Men den verkliga frågan blir vad vi är villiga till för att försvaga Iran. Hittills har vi hotat, använt militär makt och ekonomiska sanktioner utan att betala ett särskilt högt pris i form av egna soldater i strid. Israel har i sitt krig mot Iran, Gaza, palestinierna och Libanon betalat ett oerhört mycket högre pris. Amerika har inte betalat det priset, men man förväntar sig ändå en avkastning på investeringen. Amerikaner förväntar sig att kriget ska ta slut och att man ska vinna avgörande. De vill inte höra att vi har fördröjt hotet i tjugo år eller att det är en delseger. Nu pågår en stor debatt i USA om vad en seger faktiskt är, vad som anses vara framgång och varför vi gör detta. Dessa är legitima frågor om kostnader, vilket jag inte har några problem med. Frågan är att vi är en demokrati i USA och har valt ledare för att fatta dessa beslut, väga kostnaderna och avgöra vilka hot som rättfärdigar vilka uppoffringar. Plötsligt ser jag en splittring i USA där människor ifrågasätter den högste befälhavaren och administrationen som har valts enligt alla regler, och försöker styra vad han ska och inte ska göra. Jag säger inte att man inte får kritisera regeringen, men vi har tillsatt dem för att fatta dessa beslut. Att sätta Iran på plats – ett land som har varit ett hot mot USA från dag ett, som skriker död åt USA varje fredag i sitt parlament och som ser USA som det enda hindret för islamisk världsdominans – är positivt för oss alla, men först och främst för USA. De som hatar administrationen och Amerika kommer dock att motsätta sig detta enbart för hatets skull.

Om vi ser till Israel-aspekten så granskar jag mitt flöde och ser vad algoritmerna kastar ur sig. Det är förbluffande hur enorma mängder människor sitter i sina bilar, på universitet, i tankesmedjor eller i tv-studior och diskuterar Israel som om de verkligen visste vad som pågår. Alla har plötsligt blivit specialister och professorer efter att ha sett två videor på TikTok. På grund av detta och andra mekanismer i västvärlden har Israel mobiliserats till en symbol som människor bråkar om. Aktivister med rosa hår och kaffiyeh står på gatorna i USA och påstår sig veta exakt vad som händer i Israel och Gaza. Det har ingenting med faktisk kunskap att göra. Israel har blivit en symbol för något som det har blivit normalt att hata, en metafor eller ett moralspel för dem som är emot det etablerade systemet. Men Israel är inte ett universitetsseminarium. Israel är gränser, det är begravningar och det är reservister. Ytterligare en träffades av en drönare idag, sorgligt nog. Det handlar om överlevnad, om riktiga människor på marken som överlever, går till jobbet, går i skolan och ibland dör. De förenklade lösningarna kollapsar alltid i mötet med verkligheten. Vilken flod och vilket hav? Var förväntas Israel ta vägen? Sedan när har någon i arabvärlden faktiskt varit villig att nå en verklig överenskommelse med Israel? Israel har aldrig varit något abstrakt, även om det är det för västvärlden. Någon sa till mig att fram till den sjunde oktober var Israel eller Palestina bara en karta längst bak i Bibeln. Men Israel var aldrig bara en karta; det var alltid ett förbund – Guds förbund, ett folk, ett land, handlingar, synder och straff, men också en fantastisk välsignelse.

Judarna uppgår till femton miljoner människor i hela världen, vilket är mindre än befolkningen i Los Angeles County. Ändå har vi Nobelpris och unika förmågor, inte för att vi är speciella i oss själva, utan för att Gud har lagt sin välsignelse över oss. Judar har spelat en central roll i teknologier och rörelser – vissa av dem dåliga, som kommunismen, där judar var centrala i skapandet av marxismen. Albert Einstein var jude, men det var Epstein också. Vi är som alla andra. Oavsett om folk gillar det eller inte är Israels historia en biblisk och andlig berättelse. Det är något som debattörerna, från Candace Owen till Tucker Carlson och alla specialister, utelämnar: det andliga elementet gällande vilka Persien och Iran samt Israel är i Bibeln. Rörelsen mot Israel har blivit helt galen. Den är anti-israelisk, antisemitisk, antizionistisk och riktad mot idén om ett utvalt folk och ett utlovat land. Mellan oss sagt är den antibiblisk. Met aktivisterna frågar sig aldrig vad som faktiskt är rätt eller vad som händer om Israel förlorar detta krig. Vad händer om Iran skaffar kärnvapen? Jag har berättat detta tidigare, men när jag körde ner från mitt hus i Modiin på de judeiska kullarna mot Tel Aviv vid kusten, såg jag Medelhavet och hela Tel Avivs metropol. Jag fick en så stark och skrämmande vision av ett svampmoln över Tel Aviv att jag var tvungen att köra åt sidan och stanna bilen. Jag insåg att det enda som faktiskt skulle kunna förgöra staten Israel är en kärnvapenändelse i Tel Aviv. Och Iran deklarerar öppet att de vill kunna göra just det, eller åtminstone hota med det. Många ställer inte den frågan. De som sitter i Libanon vill kunna bomba Israel med de hundratusentals raketer och drönare de förfogar över och ser det som sin självklara rätt, utan att någon frågar vad som händer dagen efter. Golda Meir sa det berömda citatet: Om araberna lägger ner sina vapen blir det fred i morgon. Om Israel lägger ner sina vapen finns det inget Israel i morgon.

Detta är kärnfrågan. Västvärlden tror att de vet vad som pågår och anser sig ha rätt att diktera vad Israel får och inte får göra, samtidigt som de saknar svar på de verkliga livsproblem som vi lever med i Israel. Det finns en anledning till detta. Amerika projicerar sin egen historia på Israel. Västvärlden har kämpat med sin egen identitet ända sedan Vietnamkriget och kulturrevoluonerna på 1960-talet. Vem är man som amerikan? Efter andra världskriget var det tydligt att vi var världens räddare och cowboys. Men efter 1960-talet började folk fråga sig om Amerika är gott, om väst är förtryckande och om den västerländska civilisationen är korrupt. Israel han blivit som en dokusåpa där alla dessa interna strider kan projiceras. Israel döms inte enbart för vad de gör, utan för vad människor i västvärlden känner skuld över. Andligen döms Israel av väst för att vara Guds ögonsten – folk reagerar mot tanken på att någon skulle vara speciell. Den västerländska civilisationen genomgår en djup identitetskris och projicerar den på Israel. Ett samhälle som förlorar sin moraliska skärpa förlorar slutligen förmågan att bedöma verkligheten korrekt, och det är precis vad vi ser hända just nu.

Låt oss titta på Israels självständighet, det amerikanska stödet och framtiden. Detta är en svår diskussion i Israel. Många frågar sig om Israel borde förbli så beroende av amerikanskt militärt bistånd. Är Israel en god allierad? Jag vill se att Israel vänjer sig av med det amerikanska stödet så snabbt som möjligt, vilket även Benjamin Netanyahu har instämt i. Det amerikanska stödet handlar om miljarder dollar per år, men många tror felaktigt att USA ger pengar som betalar för Israels sjukvård eller andra civila utgifter. Det som Amerika ger Israel är i själva verket en rabattkupong för att köpa försvarsmateriel i USA. Vi kan inte använda den i mataffären. Vi använder den för att tillgodose det israeliska militära försvarets behov, vilket skapar arbetstillfällen för amerikaner. Vi tillför dessutom teknologi för att förbättra vapnen. Vi forskar, utvecklar och överför teknik till USA, där Iron Dome är ett klassiskt exempel – det skapades och finansierades av Israel, men teknologien används nu över hela världen, inklusive i USA. Det amerikanska stödet till Israel är politiskt och militärt rätt, och Israel är en strategisk allierad i ett område där människor hatar USA. Men som kristna säger Bibeln att man inte kan sätta sin lit enbart till vagnar och hästar, eller till F-15-plan och Iron Dome. Israel behöver allierade och partner, men beroende och tillit är inte samma sak. Framtidens krig förändras drastiskt med drönare, robotar, luftvärnssystem och industriell kapacitet. Nästa stora krig kanske inte vinns av den som har den bästa stridsvagnen eller det bästa flygplanet, utan av den som kan bekämpa drönare snabbast. Vi lider svårt av drönarna som ger vår fiende förmåga att stå emot vår militära kapacitet, och vi förlorar unga män i kriget. Israel kämpar detta krig med en villighet att sätta våra söners och fäders liv på spel. Vi betalar priset, vilket många inte inser.

Antisemitismen ökar lavinartat i hela västvärlden. Judiska skolor och synagogor attackeras, och samhällen skräms upp. Det har blivit normalt att hata judar. Många judar frågar sig om de ska stanna eller lämna. Jag anser att judar bör leva i Israel. En förintelseöverlevare sa nyligen att man kan lämna för tidigt, men man får inte lämna för sent. Låt oss göra detta tydligt: den som rör judarna rör vid Guds ögonsten, och det kommer att innebära vedergällning. Varför är världen så besatt av Israel? Varför genererar Israel protester på en skala som vida överstiger alla andra krig? Allt Israel gör granskas under lupp. Israel är mycket mer än bara en stat. Territoriellt är vi mindre än New Jersey och befolkningsmässigt mindre än Danmark. Vi är en liten nation mitt i ett enormt område. Ändå representerar Israel nu allt som det progressiva väst hatar: kolonialism, nationalism, kapitalism och västerländsk makt. Vi är en framgångsrik kapitalistisk nation. Man talar om vithet, vilket är absurt då 75 procent av israelerna har sitt ursprung i Mellanöstern. Bibeln säger att Israel alltid kommer att vara en global besatthet. Det finns ingen annan förklaring än den bibliska till varför en aktivist med rosa hår och pronomen står tillsammans med islamister och viftar med palestinska flaggor utan att ens veta var Palestina ligger. Israel har blivit en tung sten för världens folk. Antisemitismen har blivit en identitet, inte bara ett hat. Samhällen har alltid använt juden som en motpol till vad de vill tro om sig själva. Eftersom judarna välsignades av Gud och bevarade sin identitet, blir den jude som håller fast vid sitt arv en symbol och en måltavla. Vi har kallats både kapitalister och kommunister beroende på vilket system det omgivande samhället fruktar mest. Israel fungerar som motsatsen till vad den progressiva ideologin vill tro om sig själv – som kanariefågeln i kolgruvan.

Västvärlden har glömt sin egen historia. Den djupaste krisen i väst är förlusten av den egna identiteten. Det finns ett judiskt element i den västerländska identiteten precis som det finns ett kristet element. Unga människor utbildas i den västerländska civilisationens synder men får inte lära sig dess prestationer. Vi talar om slaveriet och hur hemskt det var, men vem avskaffade slaveriet? Vilken mentalitet, ideologi och andlighet monterade ner det? Det var den västerländska kristendomen som vände sig mot slaveriet, något som dessförinnan betraktades som helt normalt i alla kulturer, inklusive de arabiska och kinesiska samhällena. Det var kristna och judiska värderingar i väst, inklusive i USA, som stred, betalade med pengar och blod för att avskaffa slaveriet. Är väst perfekt? Givetvis inte. Men en civilisation som bara lär ut skuld och felaktigheter kommer i slutändan att fostra barn som hatar den. Romarbrevet 1 varnar för samhällen som slutar att vara tacksamma. Tacksamhet betyder något. Vi see nu en generation som saknar tacksamhet, och en civilisation utan tacksamhet kommer slutligen att förlora sin plats. Antisemitismen dyker nu upp på både vänster- och högerkanten. På vänstersidan blir Israel en symbol för förtryck, och på högersidan blir juden den dolda förklaringen till allt som går fel. Det är olika språk, men samma gift. Hatet sprids snabbt när sanning och ödmjukhet försvinner.

Utan att lära sig historien om 1948 kan man inte förstå vad som händer på marken idag. Jag flyttade till Israel 1966, drygt tjugo år efter statens återfödelse. Utan att förstå Förintelsen och vägen fram till Israels återfödelse kan man inte förstå vad Israel faktiskt är. Många av dem som kämpade 1948 kom direkt från flyktingläger i Europa efter andra världskriget. Man kan inte förstå Israels och judarnas desperation utan det sammanhanget. Theodor Herzl, den moderna zionismens fader, sa att vi behöver en plats för vår kvarleva. Detta är inte politiskt. Om du kan din bibel och öppnar Hesekiel 37, ser du att Gud lovade att samla folket och föra dem tillbaka till landet så att världen ska veta att Han är Gud. Israels återfödelse ur Förintelsens aska är först och främst en andlig händelse. På en konferens nyligen fick jag frågan vad som har gjort att Israel har överlevt genom exil, hat och förföljelse. Jag svarade Guds beskydd, Hans andliga Iron Dome. Men den viktigaste mekanismen som Gud använde för att hålla våra huvuden ovanför vattenytan var utbildning. Vi förvandlade minne, judisk tradition, högtider och värderingar till kärnan i vilka vi är. Femte Moseboken uppmanar oss att flitigt inpränta dessa ting i våra barn, vilket judar har gjort i alla tider. När moderna judar upphör med denna djupa undervisning vänder de sig bort, och tragiskt nog är några av de värsta israelhatarna och antizionisterna i dag judar som har vänt ryggen åt sin egen civilisation och historia.

Sammanfattningsvis vill jag säga: undervisa om historien. Lär dina barn, lär dig själv och berätta för dina vänner. Detta är det verkliga slagfältet nu. Det handlar inte om territorium, robotar eller politik – det handlar om berättelsen, historien om Guds folk och deras identitet. Undervisa i judisk historia, Israels historia och västerländsk historia på ett ärligt sätt. Väst gjorde inte allt rätt, men vi är den mest bibelorienterade civilisationen i mänsklighetens historia. Hosea sa att Mitt folk förgås i brist på kunskap. In det krig vi utkämpar förstörs många i brist på kunskap, information, minne och andlighet. Om unga människor känner till sin historia vet de hur de ska kämpa för sin generation. Berätta för era barn och barnbarn, för utan det kommer vi inte att överleva. Detta var en lite annorlunda dynamik, och jag ber att det ska vara begripligt för er. Om det gav något, vänligen prenumerera och dela detta vidare. Ta våra korta videoklipp och skicka till era vänner. Detta är ett krig som utkämpas just nu i sinnen, hjärtan och i kyrkorna.

/ Janne

Ready for more?