UPPDATERING CHUCK HOLTON UPPDATERING 28 MAJ - 26
Liverapportering från Panama: Senaste om situationen i Iran
Hälsningar till er alla. Vi sänder live. Chuck Holton här, och jag vänder mig till er från flygplatsloungen i Panama på min väg till Dubrovnik idag. Det kommer att bli en lång resdag och jag trodde faktiskt inte att jag skulle få en chans att göra en livesändning, men jag fick några minuter över innan mitt flyg går ombord. Det händer en hel del allvarliga saker borta i Iran just nu som jag tror att ni vill ha koll på, så vi kör igång direkt.
Gör mig en tjänst i chatten under tiden. Om du får chansen, skriv gärna varifrån du tittar. Det är alltid roligt att se. Se också till att du gillar och delar den här podcasten. Om du inte redan prenumererar får du hemskt gärna göra det. Det kostar ingenting, och på så sätt får du en avisering så fort jag är på väg att sända live. Vi kan ha en hel del rykande färska nyheter på gång inom kort, så du vill definitivt finnas med på den listan.
Om du går över till webbplatsen chuckholton punkt com kan du dessutom bli en regelbunden supporter där. Det ger dig tillgång till mycket extra material, såsom exklusiva videor, mina böcker, dokumentärer och andra liknande projekt. Jag måste hålla rösten nere en aning eftersom jag sitter i affärsloungen här i Panama, och det är förklaringen till att jag talar lite tystare än vanligt.
Nattens eskalering: Robotar mot Kuwait och drönarattacker i viken
Låt oss gå igenom vad som utspelade sig under natten. Iranierna avfyrade uppenbarligen en ballistisk missil mot Kuwait, och skickade samtidigt minst fem drönare mot amerikanska flottans fartyg som ligger och bevakar det strategiskt viktiga Hormuzsundet.
Kuwaitierna lyckades skjuta ner den ballistiska missilen och USA plockade ner samtliga drönare. Kort därefter lokaliserade de amerikanska styrkorna den exakta platsen i Bandar Abbas nära flygplatsen där iranierna förberedde att skicka upp ännu fler drönare, och slog resolut ut den anläggningen också. Enligt de uppgifter jag har tagit del av träffades ett par olika platser inne i Iran.
Från amerikanskt håll understryker man att dessa åtgärder helt och hållet är av defensiv natur för att värna om vapenvilan. Man kan väl säga att det är ett ganska eget sätt att bevara en vapenvila på – att skjuta på motståndaren så att de fysiskt inte kan skjuta tillbaka på dig. Vi ser till att iranierna upphör med sina fientligheter, men vi upphör inte själva. Det hela låter ärligt talat inte som att någon egentligen håller på att sluta skjuta där nere, så det är oklart hur detta överhuvudtaget kan kallas en vapenvila.
Denna akuta nattliga konflikt har omedelbart fått oljepriserna att skjuta i höjden igen. Om vi granskar prisläget ser vi att WTI-råoljan återigen har klättrat upp över nittio dollar, efter att ha legat under den nivån under gårdagen. Det är en fullt logisk reaktion på marknaden, eftersom ingenting tyder på att vi är i närheten av ett faktiskt fungerande fredsavtal.
Trumps hemliga memorandum och Irans stenhårda motkrav
Den israeliska högerorienterade tidningen Israel Hayom rapporterar idag att president Trump har skickat ett utkast till ett samförståndsavtal gällande Iran till Bibi Netanyahu i Israel för påseende. De bärande pelarna i det avtal som USA föreslår ligger dock milsvitt ifrån vad iranierna själva kräver.
Allt kokar i slutändan ner till två specifika punkter. För det första vill Iran pressa ut stora summor pengar från USA. För det andra kräver de att vi drar tillbaka precis alla våra militära styrkor från hela regionen samt ger dem full suveränitet över Hormuzsundet, så att de kan fortsätta ta ut tullavgifter och kontrollera vilka fartyg som tillåts passera.
För USA är samtliga dessa punkter fullständiga icke-startare. President Trump gjorde det mycket tydligt under en presskonferens i går kväll att han inte har någon som helst brådska. Han betonade att han inte är orolig, inte ens om situationen drar ut på tiden fram till mellanårsvalen. Han pekade på det senaste valresultatet där hundra procent av de kandidater som han personligen stöttade vann sina respektive distrikt, så Trump känner sig uppenbarligen mycket trygg i sin position just nu.
Desinformation och rykten om motattacker före gryningen
De amerikanska och allierade militära svaren har tvingat Iran att backa, vilket har fått regimen att tappa ansiktet. Nu ser vi ett officiellt uttalande från det iranska revolutionsgardet, IRGC, som precis har offentliggjorts.
Det verkar som om IRGC kan ha avfyrat ytterligare en missil runt klockan noll fyra femtio lokal tid, riktad mot en amerikansk bas. I deras eget meddelande står det att som en direkt följd av det amerikanska angreppet i gryningen mot utkanten av flygplatsen i Bandar Abbas, attackerades den amerikanska flygbasen – som ska ha varit utgångspunkten för aggressionen – exakt klockan noll fyra femtio.
Det intressanta här är att klockan noll fyra femtio är långt före gryningen. Regimen hävdar alltså att USA attackerade dem i gryningen, men att de slog tillbaka mot USA före gryningen. Det hela framstår som en paradoxal tidsloop i stil med filmen Minority Report.
Stort tack för ditt ekonomiska bidrag i sändningen, Dwayne, det uppskattas enormt. Det var mycket generöst av dig.
Man får helt enkelt ta de iranska rapporterna för vad de är värda. Iranierna fortsatte i sitt uttalande med att säga att detta svar ska ses som en skarp varning till fienden om att ingen aggression mot Iran kommer att förbli obesvarad, och att nästa svar kommer att bli betydligt mer avgörande om det upprepas. De lägger hela ansvaret för konsekvenserna på angriparen. Det låter med andra ord inte som att de har några omedelbara planer på att ge upp eller kapitulera i det här skedet.
Israel ökar pressen i Libanon: Operationer i Beirut
Samtidigt väljer Israel att kraftigt trappa upp sina militära aktiviteter inne i Libanon. De förflyttar in betydligt fler marktrupper och bombar ett stort antal utvalda mål. De genomförde till och med flyganfall mot centrala delar av Beirut i går kväll.
Detta är mycket anmärkningsvärt eftersom USA uttryckligen hade bett dem att avstå från just det. Jag vet inte om de har fått ett dolt grönt ljus från president Trump för just dessa specifika omständigheter, eller om de helt enkelt valde att ignorera den amerikanska administrationen för att istället slå till där de ansåg att det var absolut nödvändigt.
Personligen hoppas jag nästan på det sistnämnda. Jag tror inte det är sunt för Israel att ständigt fjäska för en amerikansk president eller någon annan utomstående ledare. Det räcker med att konstatera att israelerna trycker gasen i botten i Libanon just nu för att slå ut så mycket som möjligt av de kvarvarande Hizbollah-styrkorna innan någon form av vapenvila slutgiltigt förhandlas fram.
Den viktigaste läxan i allt detta är att den enda varaktiga och meningsfulla vapenvilan är den som din fiende fysiskt inte har förmåga att tacka nej till. När din motståndare har förlorat så kapitalt att de inte har något annat val än att acceptera fred, det är då du har nått en stabil grund. Det är det målet vi borde arbeta mot, vilket de flesta analytiker också håller med om.
Var president Trumps rådgivare står i den här frågan är mer oklart. Jag vet till exempel inte var Steve Witkoff befinner sig i tanken, men han får förmodligen ta emot en hel del telefonsamtal från Vladimir Putin som försöker diktera villkoren för vad president Trump borde göra härnäst.
Semesterresa till de kroatiska öarna och spaning inför framtiden
Jag ser att en av tittarna skriver i chatten att Dubrovnik var en fantastisk plats redan på nittiotalet under insatsen Joint Endeavor, precis där fartyget USS Ford drog in för reparationer och förnödenheter.
Jag ser verkligen fram emot resan dit. Min fru och jag ska tillbringa en hel vecka i Kroatien på en yacht. Detta blir min faktiska semester för i år. Vi kommer att gå ombord i Trogir och därefter kryssa runt bland de kroatiska öarna.
Jag planerar att sända live därifrån så ofta det bara är möjligt. Jag har packat med mig min Starlink-utrustning och ska försöka montera upp den någonstans på yachten så att jag kan fortsätta leverera nyhetsuppdateringar till er direkt från fältet. Dessutom kommer jag att bjuda på en del unikt bakom kulisserna-material från Kroatien.
Den här resan är faktiskt en ren spaningsresa, eftersom vi på allvar överväger att arrangera en officiell kryssning för The Hot Zone nästa år. Om du skulle vara intresserad av att följa med oss på en veckolång kryssning genom den kroatiska skärgården kan du anmäla dig till vår väntelista redan nu. Skicka bara ett kort meddelande till info snabel-a holtonnews punkt com. Vi sätter upp dig på listan direkt, och så fort vi har ett färdigt program online kommer vi att skicka ut all information till dig.
Mossads hemliga gren och regimens interna kollaps
En annan mycket intressant nyhet som avslöjas i Israel Hayom idag är att det existerar en topphemlig specialgren inom den israeliska underrättelsetjänsten Mossad, vars enda specifika uppdrag är att destabilisera den iranska regimen inifrån.
Det är ingen hemlighet att Mossad har ett omfattande nätverk av agenter och en mycket stark mänsklig underrättelseinhämtning på plats inne i Iran. Det är faktiskt inte särskilt svårt att rekrytera folk där, eftersom en enorm del av den iranska befolkningen är fullständigt dödströtta på den styrande regimen. Mossad har varit extremt skickliga på att utnyttja detta missnöje.
Nu framkommer det alltså att den här specifika grenen arbetar stenhårt med dolda operationer bakom kulisserna. De rapporterar bland annat att flera högt uppsatta tjänstemän inom regimen har tvingats bort från sina poster genom dolda påtryckningar utifrån, vilket enligt Mossad är både billigare och effektivare än att fysiskt eliminera dem. De bedömer dessutom att det finns mycket goda chanser att hela den iranska regimen kommer att kollapsa under sitt eget tryck inom en snar framtid, vilket ger ett visst hopp för regionen.
Jag kommer att lägga ut länken till den artikeln i chatten här så att ni kan läsa den i sin helhet när ni får en stund över. Den är väl värd er tid.
Tittarfrågor: Kan kriget vinnas och vad krävs för fred?
Det här blir en ganska kort livesändning idag eftersom mitt flyg snart startar och jag siktade på ungefär tolv minuter totalt. För att snabbt sammanfatta läget: Striderna har flammat upp igen. Det är inte ett fullskaligt krig än, men Iran attackerade amerikanska örlogsfartyg med drönare och sköt en ballistisk missil mot Kuwait i natt, plus den påstådda retaliationsmissilen mot en amerikansk bas. USA svarade med att slå ut drönarnas uppskjutningsplatser samt två militära högkvarter i Bandar Abbas. Vi har alltså inte utökat de militära operationerna till Teheran, Natanz eller Fordow. Det amerikanska militärkommandot Centcom betonar att allt har varit rent defensivt.
Vi har tid med några snabba frågor från chatten innan jag måste springa till gaten.
En tittare frågar om jag tror att vi kan vinna det här kriget. Svaret är ja, jag är övertygad om att vi kan vinna, förutsatt att det finns ett politiskt mod att faktiskt göra det som krävs.
Nästa fråga handlar om vad som krävs för att få ett definitivt slut på den här konflikten. Det korta svaret är att det krävs ett störtande av revolutionsgardet, IRGC. Det finns ärligt talat inget annat realistiskt alternativ om man vill nå en varaktig och rättvis fred. Det störtandet måste ske antingen inifrån av det iranska folket själva, genom yttre påverkan, eller genom en kombination av båda.
Efter att internet delvis kom tillbaka i Iran under gårdagen har det strömmat ut färska videor från insidan. Jag såg en video som visade en grupp iranska dissidenter maskerade i skidmasker och uniformer som förklarade att de ursprungligen försökte demonstrera fredligt på gatorna men blev beskjutna av regimen, och att de därför nu har plockat upp vapen för att slå tillbaka. Precis innan jag startade den här sändningen såg jag en annan video på en skottlossning från en bil där dissidenter hoppade ut och sköt ner en medlem av den fruktade Basij-milisen mitt på öppen gata. Vi kommer med största sannolikhet att få se betydligt mer av den varan framöver.
Sanningen om revolutionsgardets verkliga militära kapacitet
De rapporter vi får inifrån Iran just nu visar att läget är kritiskt. Tro inte för ett ögonblick på den propaganda som IRGC sprider till internationella medier, och som vissa nyhetsankare andlöst återger, om att regimen är starkare än någonsin och att Iran håller på att vinna. Iran vinner inte på långa vägar. De har blivit extremt svårt skadade på flera plan.
Revolutionsgardet agerar i nuläget som ett sårat, trängt djur och slår vilt ifrån sig i ren desperation. Sanningen är att de inte har i närheten av samma militära kapacitet som de hade när den här konflikten startade. För varje dag som går lyckas vi reducera deras förmåga ytterligare, både genom direkta militära anfall och via stenhård ekonomisk krigföring.
Den pågående blockaden, som går under namnet Operation Ekonomiskt Raseri, har faktiskt visat sig vara betydligt mer effektiv på att strypa IRGC:s resurser än vad de rena militära operationerna är. De två spåren går dock hand i hand. USA har mycket kraftfulla ekonomiska verktyg att tillgå. Iranierna har till exempel varit helt oförmögna att exportera någon olja via Persiska viken under de senaste dagarna.
Det finns visserligen vissa motstridiga uppgifter om att de försöker kringgå blockaden genom hemliga fartygsöverföringar till irakiska tankbåtar, eller till fartyg som har tillstånd att passera. Om det stämmer är det givetvis mycket allvarligt och något vi måste stoppa omedelbart. Med tanke på de avancerade övervakningsresurser vi har i Persiska viken borde vi kunna identifiera dessa fartyg direkt, märka upp dem och se till att de inte tillåts lämna viken överhuvudtaget.
Just nu ligger det iransk olja till ett beräknat värde av runt sex miljarder dollar och bara flyter omkring i viken utan att regimen kan få betalt för den. De har visserligen tomma tankfartyg kvar som de skulle kunna fylla upp borta vid Kharg Island, men så länge de inte kan transportera ut oljan till marknaden har de ingen nytta av den. Pengabristen börjar slå extremt hårt mot regimen nu.
Saudiskt motstånd och historiska paralleller
En tittare undrar om Saudiarabien är till någon hjälp i den här situationen. Ärligt talat inte särskilt mycket, och jag är personligen ganska besviken på deras agerande. De visar upp en ganska avvisande attityd gentemot president Trumps krav på att de ska ansluta sig till Abraham-avtalen, vilket de vägrar att göra. De har dessutom varit mycket vacklande när det gäller att låta oss använda deras flygbaser för olika operationer. Det hela handlar i grund och botten om ren och skär rädsla från deras sida. De är helt enkelt skräckslagna för iranska motreaktioner, svårare än så är det inte.
En annan fråga handlar om hur revolutionärerna lyckades få tag i vapen för att störta Pahlavi-regimen under revolutionen nittonhundrasjuttionio, och om det i själva verket var en militärkupp. Det var absolut delvis en militärkupp, men man måste också komma ihåg att Ryssland spelade en enorm roll genom att förse revolutionärerna med vapen och logistiskt stöd. Ryssland har som bekant legat bakom och stöttat en lång rad av de diktaturer som har vuxit fram runt om i världen under de senaste sjuttio åren.
Ytterligare en kommentar påpekar att vi har att göra med en iransk regim som historiskt sett har skickat ut helt obeväpnade civila direkt i krig, och refererar till det blodiga kriget mellan Iran och Irak på åttiotalet. Det stämmer att det kriget var en fullkomlig humanitär katastrof för båda länderna. Jag har själv besökt de gamla frontlinjerna. De enorma nätverk av skyttegravar som grävdes längs gränsen ligger fortfarande kvar helt orörda. Det ser ut som ett slagfält från första världskriget fast förflyttat till planeten Mars – en gigantisk, tom grusöken så långt ögat når. Jag lyckades faktiskt ta mig illegalt över den irakiska gränsen och tillbringade ett par timmar inne i Iran vid ett tillfälle, men den historien får vi spara till en annan gång.
Stort tack till dig också, Dwayne, för ditt bidrag och dina vänliga ord.
Nu måste jag tyvärr runda av den här sändningen för att inte missa mitt flyg. Stort tack till alla er som har tittat på The Hot Zone idag, jag uppskattar er trogna support. Gör mig en stor tjänst nu: Gå in på chuckholton punkt com och registrera dig som supporter. Och om du inte redan prenumererar här på kanalen, se till att klicka på prenumerera-knappen på en gång. Det kostar absolut ingenting och vi kommer aldrig att skicka ut någon skräppost till dig. Däremot hjälper det kanalen enormt genom att signalera till YouTubes algoritmer att det här är viktigt innehåll som borde visas för fler människor. Det är ett helt gratis sätt för dig att stötta vår oberoende journalistik.
Ta hand om er, Gud välsigne er, så ses vi i nästa uppdatering.
/ Janne
