T Hughes James Kaddis - Uppdatering 27 Maj
SVENSK TEXT
Nedräkningen till evigheten: Det geopolitiska spelet och den nya tekniken
Välkomna mina kära bröder och systrar till ett nytt avsnitt av Nedräkningen till evigheten. Jag är här med den store Tom Hughes. Vi har ett riktigt svårt fall redo för er i dag, eller hur? Det är ganska galet där ute, är det inte det? Ja, vi ska dela ut några slag. Är du redo? Är du redo att slåss lite? Ja, jag är redo, låt oss köra. Kom igen.
Okej, Tommy, vi har en del saker på gång. Tommy har utsett mig till boxningssäck i dag. Nej, nej, nej, inte dig. Men överallt dit jag går, James, säger folk att de älskar när jag säger att jag ska få igång James. Så gissa vad vi gör i dag? Åh, herre du milde.
Så den här killen, är du redo? Åh, förresten, vi vill hälsa till Ellensburg. Vi var där häromdagen i Washington, Calvary Chapel Ellensburg. Zamora var med mig, din vän. David Tell, du visste att han var med mig. Det var visst meningen att det skulle vara hemligt att Zamora är min vän. Det skulle liksom vara en topphemlig sak. Kan du, ja, det är för sent nu. Nej, jag älskar David. Han är bra. Han är en underbar man. Han är en bra kille. Okej. Är du redo?
Och ni människor i Washington, Gud välsigna er. Ni lever i en förfallen delstat. Vet du vad, jag kan säga dig så mycket. Ja. Och förresten, som en förfallen delstat är den fortfarande bättre än Kalifornien. Det är den. Jag säger dig, det är vackert. Det var helt fantastiskt. Vi körde genom områden och vi var i Lake Stevens, Washington den första helgen och sedan i Ellensburg den gångna helgen. Men hälsningar till er båda. Det var bara fantastiskt och så mycket folk där. Vi älskar er. Men det var vackert. Jag menar, helt enastående. Bergen och träden. Det är helt enastående. Vackert. Okej, nog med det. Är du redo?
Israel kommer inte att försvinna
Israel kommer inte att leva för att se ytterligare 15 år, säger Irans högste ledare. Vem är Irans högste ledare egentligen? Han är en pappfigur. En bit kartong. Jag trodde att det var den där killen som var homosexuell, eller hur? Ja, han är en bit kartong just nu. Och jag tror inte ens att han lever. Det tror inte jag heller. Så ja, Mojtaba Khamenei, jag tror han är död. I så fall är han i helvetet med sin far. Det finns en bild på honom. Den där pappfiguren här på bilden. Så ja, oavsett vilket så är det förmodligen inte han, men de påstår att det är han. Detta betyder, vem skulle säga detta? Revolutionsgardet. Detta är en av de högsta tjänstemännen inom revolutionsgardet som har styrt honom som en marionett.
Hur som helst, jag tror att det är det vi pratar om. Så okej, här är sannolikheten för att Israel inte existerar om 15 år: noll. Ja, det är en nollprocentig möjlighet. Tänk dig bara detta. Tänk dig en massiv, massiv snöboll som växer sig större i helvetet. Det kommer aldrig att fungera.
Nej, vi har alla de messianska profetiorna där Jesus själv säger: Jag kommer tillbaka. Jag kommer tillbaka. Och han kommer tillbaka. Gissa vad, alla? För alla som hatar Israel, han kommer tillbaka till Israel, han kommer tillbaka specifikt till Jerusalem. Gissa vad? Jakobs tolv stammar. Gissa vem han kommer till. Faktum är att du också har alla dessa olika profetior angående Kristi återkomst. Joels tredje kapitel där Gud säger att de har delat upp mitt land. Alla de som söker dela mitt land, jag ska döma dem. Så han säger om framtiden: mitt land, mitt folk, mitt arv.
Och dessa människor är ute på sociala medier och lyssnar på folk från Iran som säger att Israel inte kommer att existera om 15 år, låt oss gå efter dem, låt oss utplåna judarna, låt oss eliminera dem. Gud säger: Dessa är mitt folk, mitt arv, mitt land. Föreställ dig att gå emot Gud och säga att det inte kommer att existera. Och det kallas förresten inte Israel, det kallas Palestina. Lycka till. Ja, jag menar, detta är så absurt som det kan bli, men ändå är det så många människor som tror på det. Vad är historien om det?
Påvens varning om artificiell intelligens
Om vi har tid borde vi gå in på det här med AI som påven sade, vilket är väldigt fascinerande. Den stora manual som han förmodligen har släppt eller ska släppa. Låt oss se vad han säger. Mycket intressant.
Hur som helst, några andra saker. Putin. Vad händer med Putin? Försvinner han för att han gömmer sig eller vad pågår? De har stängt ner luftrummet över Ryssland på grund av hoten om att lönnmörda honom. Du har hört de här sakerna. Ja, det är nästa steg i drönarkrigföringen. Det är i princip vad som händer. Det är hela förklaringen bakom vad som händer med Putin och vad som faktiskt pågår med Ukraina.
Ett nytt prejudikat sattes för några dagar sedan i och med att Ryssland för första gången använde en hypersonisk robot och sköt den mot Ukraina. Ukraina är hjälplöst när det kommer till det eftersom det inte finns något de kan göra mot hypersoniska vapen. Ingenting. De har inget försvar mot det. De har inte ens hypersoniska vapen själva. De är i fruktansvärda problem och Putin kommer bara att fortsätta att trappa upp konflikten. Han kommer att trappa upp tills fler människor är döda och tills Zelenskyj slutar ha dessa framtidsdrömmar om ett fritt Ukraina och faktiskt inser vad som faktiskt händer. Var han inte någon sorts underhållare eller strippa innan han blev president? Ja, det är min poäng. Finns det inte något sådant? Det är hela min poäng. Jag kände bara, herregud.
Och sedan har de förmodligen ett hemligt samarbete med Ilhan Omar som är upptagen med att utkämpa första världskriget. Skämt åsido. Så Ryssland, det finns en underjordisk rörelse mot Putin. Vet du mycket om dem? Vem som leder den? Jag antar att vem det än är som leder denna underjordiska rörelse, eftersom jag har läst lite om det, jag har tittat på det fram och tillbaka med alla de olika spekulationerna som pågår, så är detta ukrianarelaterade människor. Det är vad vi tittar på här. Det är exakt vad vi tittar på.
Kemikalieläckan i södra Kalifornien
Innan vi går vidare till påven, påve Bob från Chicago, låt mig fråga dig om detta. Inte många människor hör om det i resten av landet, men det är inte långt från ditt hus, inte långt från där du bor. Jag vet att du ska prata om detta. Så vad händer med det? Det är någon sorts anläggning, inte ett oljeraffinaderi. Vad är det? Och det har varit massiva evakueringar.
Det är ett rymdföretag. De har ett par stora tankar. En i synnerhet som de är oroliga för, som tillverkar en specifik kemikalie som används vid tillverkning av plast för rymdindustrin. Under de senaste tre dagarna har alla blivit utkörda från sina hus och evakuerade eftersom de sade att det bara finns två sätt som detta kan sluta på. Antingen blir det en massiv läcka och då kommer gasen uppenbarligen att ha en dramatisk effekt på en hel del människor, eller så kommer det att explodera, vilket självklart kommer att ha en ännu mer dramatisk effekt på en hel del människor.
Och så, alldeles nyligen, jag tror det var i går, minskade de storleken på radien dramatiskt och skickade hem en hel del människor. Det ser ut som att de kommer att ha allt under kontroll. Vem vet? Jag vet inte. Men just nu ser det bättre ut än vad det gjorde för ett och ett halvt dygn sedan. Det är galet. För människor som inte bor i det området, för att ge en uppfattning, så är det ett ganska tätbefolkat område. 50 000 människor blev tillsagda att lämna sina hem.
Ja, och det var bara med vad som hände just då. Om den där saken faktiskt hade gått till den punkt som de var oroliga för, då skulle du potentiellt kunna ha en död zon i en stor del av södra Kalifornien under vem vet hur lång tid. Hundra procent. Alla dessa hem skulle vara tomma. Den goda nyheten är med denna typ av gas att värme skingrar den väldigt snabbt. Åh, gör den det? Och allt faller isär och har inte riktigt den typ av effekt som många tror att den skulle kunna ha. Det är inte som saringas eller något liknande. Men det skulle vara en massiv miljökatastrof. Jag menar, självklart är det ett problem.
Hur framtida katastrofer formar världen
Ja, så folk, okej, vi börjar tänka på det. Om du tänker dig detta i termer av katastrofer som kommer att hända och ha en permanent effekt. När Jesus kommer tillbaka och tusenårsriket börjar, då kommer allt det där att städas upp. Men det kommer att ha en permanent effekt fram till dess. Så ta bara ett befolkat område och plötsligt har du hem överallt, du har företag överallt och saker som det kommer att hända. Massiv gas, kärnavfall, vad det än är, och plötsligt är de bara tomma. Människor flyr för sina liv. Du kan föreställa dig hur de försöker lämna i sina bilar, lämna på alla möjliga sätt de kan, och sedan ser det plötsligt ut som något ur Mad Max eller något liknande. Det är rätt. Vilket är den riktning saker och ting kommer att gå. Jag håller med. Det är faktiskt mycket värre än så.
Jag menar, om du tänker på det, titta, de är oroliga för att begränsa detta. De är oroliga för en liten, liten läcka. Okej, föreställ dig vad som händer om någon form av sprängladdning kommer ner och bara spränger alltihop. Hur många sådana typer av tankar finns det i ett givet bostadsområde var som helst i USA? Skämt åsido. Och det är inte långt från Disneyland. Kärnvapensilon. Hela Disneyland evakuerat för en dag. Ja. Kan du föreställa dig det? Du går och spenderar tusen dollar för att se det magiska kungariket och sedan plötsligt får du veta att du inte kan gå in. Jag menar, föreställ dig det. Det skulle göra folk riktigt uppretade. Ja, det är en annan historia.
Påven jämför AI med Babels torn
Så påve Leo, påve Bob från Chicago som jag gillar att kalla honom, jämför AI-hotet med det bibliska Babels torn. Nu vill jag säga detta, den här påven är en marxist, eller hur? Man kan ta reda på mycket om den här killen. Tydligen var han i en grupp som var handplockad av Franciskus. Ja. Och varför då? På grund av hans marxistiska tendenser. Så utifrån vad jag förstår var detta utformat för och menat att ha en amerikan där. Ja. För att vinna över amerikanerna till påvedömet och marxismen.
Och det är ingen slump att under den tid som påven blir påve så sker det en ökning av katolicism bland ungdomar. Marxistisk katolicism, marxistiskt katolskt tänkande, anti-Israel. Det har varit helt extremt sedan påve Bob från Chicago kom, och han gör verkligen ingenting för att försöka bromsa det. Allt det här med antisemitism. Så kolla in det här. Detta är beviset, James, på att en trasig klocka har rätt två gånger om dagen. Ja, hundra procent. Eftersom den här påven har fel om allt. Men han kan ha rätt i den här saken. Now, jag läste inte allt som han sade. Jag visste inte ens att någon som han faktiskt trodde på Babels torn, eller trodde att Bibeln faktiskt borde tas på allvar i Genesis elva.
Ändå jämför påven AI-hotet med det bibliska Babels torn. Den katolska kyrkans överhuvud lägger till sin moraliska övertalning till en växande motreaktion mot effekterna av artificiell intelligens. Så att han faktiskt jämför det med Babels torn tycker jag är intressant. Jag ser på AI och Babels torn som mycket betydelsefullt eftersom det som hände i Babel var att Gud sade: Det finns ingenting som människan inte kommer att kunna göra när hon väl har föresatt sig det. Det är i princip vad som händer i Babel, så Gud dömer Babel och människorna skingras utifrån språk. Det som händer nu är ett försök till återförening, att bryta ner språkbarriärerna. Och med AI och kvantteknologi säger de att vi kommer att kunna göra vad som helst. Det är som att vi har fått ett nytt besök. Vi kommer tillbaka till där den här världen började i sitt uppror mot Gud. Världen enas för och menat att göra det. Det är ett uppror mot Gud. Och vi har AI-teknologi i framkanten av det.
Lyssna, jag skulle argumentera ganska aggressivt för att jag talade om detta på den här nivån långt innan påven blev påve. Och jag tror att detta är, det gjorde jag med. Ja, okej, nu kan du fortsätta. Båda två. Nej, nej, du har rätt. Det är viktigt, jag ville bara säga det. Men jag menar, det är viktigt, det är något som vi borde prata om för titta, här är verkligheten av vad vi står inför just nu. När vi talar om Antikrist så betyder Antikrist inte emot Kristus. När du tittar på det på dess absoluta kärnnivå och tittar på originalspråket, så betyder det i stället för. Så när vi talar om i stället för Kristus, då är hela idén bakom att AI är den moderna gestaltningen av allt som är Antikrists ande så otroligt viktig.
Eftersom du måste tänka på detta. Vad de försöker göra med AI just nu är att ta bort Guds existens genom att kollektivt ersätta människors medvetande om Gud genom att hjälpa dem att anta att de själva är Gud. Och AI blir verktyget som hjälper människor att skapa det fiktiva tänkesättet som driver dem till den där platsen av undergång. Och här är problemet med AI, och jag säger detta hela tiden. Få ut det ur huvudet att AI kommer att ta över jobb. AI kommer aldrig att ta över ett jobb. Det kommer aldrig att hända. Men vad som kommer att hända, och alla måste inse detta, är att människor kommer att förlora jobb till individer som vet hur man använder AI. Problemet som vi har här är att användningen av AI ger människor en mycket felaktig medvetenhet gällande vad de tror att de vet.
Och det får dem att röra sig i en riktning där deras stolthet och deras arrogans gör dem blinda för att kunna förstå att det finns något som är begränsande för deras kapacitet, och det är det faktum att det bara finns en Gud och de är inte Gud. Det är en svår sak att kunna beskriva för människor eftersom AI i huvudsak får individer att förlita sig på en specifik uppsättning verktyg som de inte vet hur man använder. Och de verktygen börjar använda dem i stället för att de använder verktygen. Och det är där saker och ting blir riktigt, riktigt farliga. Du måste kunna förstå vad som får det att fungera, och varför du ska använda det och när du absolut inte ska använda det och vad som faktiskt händer.
Så det stora problemet med Babels torn, vilket förresten är en djupgående observation, men det djupgående kommer inte ur påvens mun. Han hörde det på annat håll. Det kan jag lova dig. Han får inte det från sin jesuitiska tankesmedja. Det kan jag lova dig. Han hör det från människor som faktiskt har tänkt igenom detta på en hel del djupare nivå än vad han någonsin kommer att kunna tänka igenom det. Och den sak som jag skulle säga att jag är mest bekymrad över när det kommer till Babels torn och illustrationen av Babels torn här, är parallellen som existerar med ett enda språk. Det är den som besvärar mig mer än någonting annat. Det handlar inte om snabba beräkningar. Det handlar inte om snabb analys. Det handlar inte om något av det. Varje liten del av det relaterar till att tala ett enda språk.
Och på grund av det faktum att AI har gått dit det har gått med dessa stora språkmodeller och allt som vi har nu inom AI, har vi fullständigt brutit den barriären. Det finns väldigt få språk i världen just nu som AI inte kan hantera. Så vi kommunicerar nu globalt på samma nivå, även i tekniska termer gör vi det, och det leder oss till idén om att till och med våra egna förgäves föreställningar förverkligas eftersom det inte finns något de kan tänka på som kommer att stoppas. Det är problemet med AI, det är bron som det skapar i kommunikation, inte nödvändigtvis den kapabilitet som det har, eftersom det finns begränsningar med avseende på den kapabiliteten när människorna som kör det eller sitter vid rodret inte vet vad de ska göra med det.
Hur AI omformar arbetsmarknaden
Det är jättebra. Så jag vill komma tillbaka till det om en sekund, men bara för ett förtydligande. AI har tagit vissa jobb, men folk arbetar fortfarande. Och jag tror att det är vad du säger. För det finns vissa typer av jobb, som vissa saker på en revisionsbyrå eller en advokatbyrå, som enkelt skulle kunna, man behöver inte den specifika positionen eftersom programmet kan ta hand om den specifika matematiken. Men vad du säger är att det fortfarande krävs någon som måste köra dessa saker.
Ja, så låt mig bara göra mig själv riktigt, riktigt tydlig här. Om ich har en assistent just nu som inte har någon bekantskap med AI alls, låt oss bara säga att jag driver en tandläkarmottagning, okej? Och jag har en assistent just nu som inte har någon aning om hur man kör AI överhuvudtaget. Jag kommer inte att gå och leta efter en AI-lösning för att ersätta henne för att kunna svara på samtal. Jag kommer att leta efter någon som har en djupare förståelse för hur man använder AI och anställa dem för att införa en serie automatiseringar som förbättrar vad jag kan erbjuda mina patienter. Så jag kommer inte att anställa någon som bara kan söka på något i ChatGPT. Jag kommer att anställa någon som gör det som bara fem procent av befolkningen gör just nu bland de som använder AI, någon som faktiskt kan dra nytta av agentisk AI eller något liknande. Det är mycket mer komplicerat än så.
Det finns massor av verktyg inom AI som gör alla möjliga saker för oss på en regelbunden basis. Om du äger en mobiltelefon använder du AI. Om du kör en bil, din bil kan vara en bil från 1960-talet som inte har någon teknologi i sig, så använder du fortfarande AI eftersom vägarna du kör på använder AI. Detta har ingenting med det att göra. AI har funnits länge. Allt har att göra med hur du använder informationen nu. Hur du hanterar verktyget som du har nu för att kunna bekämpa det som görs.
Och just nu är det mycket folk som gör det på fel sätt. Mycket folk som, det finns pastorer. Jag känner en kille, en Calvary Chapel-pastor som använder AI för att hålla sina predikningar. Jag slår vad om att det händer mycket. Och det kommer att bli värre. Problemet är att man märker det på en mils avstånd. Man kan höra en AI-predikan. Du vet hur de låter. Jag kan berätta för dig vart du ska gå för att hitta den killen. Han lägger inte ner fem minuter på att studera. Jag vet exakt vad du pratar om. Och han är inte den enda, men han finns där. Jag vågar påstå att det finns människor i ditt område som du förmodligen skulle kunna peka ut. Det är jag säker på att det finns. Och jag vet att det finns, jag kan berätta för dig vilka de är också. Ja, ingen tvekan om det.
Villfarelsen och lögnen i den sista tiden
Så kolla in det här. Det här med ett enda språk, och detta håller jag helt med om eftersom det är så intressant. Varför delade Gud upp dem efter språk? För att de inte längre kunde vara ett. Och fienden vet att jag måste få dessa människor att bli ett. Det är rätt. Och de människor som inte går med på min plan, dem ska jag eliminera. Därav inför man vilddjurets märke. Vilddjurets märke har allt att göra med tillbedjan och att eliminera dem som inte tillhör Satan.
Okej, med detta, så är detta också fascinerande när vi tänker på vad som hände i Andra Thessalonikerbrevets andra kapitel. Gud säger: Jag ska sända dem en kraftig villfarelse så att de kommer att tro på lögnen eftersom de inte tog emot kärleken till sanningen. Så när vi tittar på vad som kommer att, du hade nämnt det, du börjar titta på AI, vad pratar de om? Att du kommer att bli som Gud. Ja. Så vad hände i Edens lustgård? Ormen sade till Eva: Har Gud verkligen sagt så? Nej, nej, nej, Eva, du kommer ingalunda att dö. Gud vet att ni kommer att bli som Gud, hundra procent.
Och löftet som djävulen gav, som ormen gav långt tillbaka i begynnelsen, är löftet som återkommer i slutet. Och det är AI som kommer att få människor att tänka: Jag kommer att bli som Gud. Hur den processen än fungerar i en värld där vi har denna enhet. Språk kommer under ett paraply, även om du talar ett annat språk kan du fortfarande kommunicera med massorna som ett. Och det är, ja, jag ser det helt och hållet, detta är vad som snabbt kommer.
Och det är problemet, och vad som följer med den kommunikationen är sedan multiplikationen av kunskap som finns där ute, och tillgängligheten av den kunskapen är långt mer farlig än någonting vi någonsin såg i Genesis. Och vad som är intressant är att Gud i sin nåd och sin barmhärtighet förbistrade språken, vilket i princip bromsade den snabba accelerationen mot undergång som mänskligheten började uttrycka både funktionellt och relationellt för den delen. Och nu har vi funnit oss själva på en plats där det inte finns någon återvändo. Och det finns inte en chans på Guds gröna jord att vi inte blir dömda för detta. Det finns bara inte en chans eftersom det oberoende som människor söker från sanningen är det som blir alltmer skrämmande. Och om du inte är vaksam och om du inte ser det, om du inte förstår vad det är till för, så kommer det att bli väldigt, väldigt illa. Det kommer att bli väldigt, väldigt illa. Det är det verkligen.
Det diplomatiska spelet kring Israel
Vi har mycket mer att prata om. Vi har bara några minuter till i dag, James. Så jag vill kasta ut det här till dig. Låt oss göra det, för vi måste prata om Israel. Mycket hände under den gångna helgen. Utifrån allt jag förstår blir Israel i princip övergivet eller vad som helst. Vad ser du? Vad är dina tankar? Jag håller inte alls med om det. Vad tror du?
Faktum är, för de av er som kan vara intresserade, gjorde jag en video om detta i måndags. Och jag borde förmodligen väldigt snabbt prata om detta eftersom vad jag tror faktiskt händer är att jag tror att USA:s president gör vad han alltid har visat att han kan göra, och det är att han tar in de sansade aktörerna för att övertyga dem om att fienden vi har att göra med just nu inte vill vara sansad. År 2016 gjorde han detta med alla de arabiska nationerna med avseende på den palestinska myndigheten och det var framgångsrikt. Han erbjöd Östra Jerusalem och de sade nej. Så om den palestinska myndigheten säger nej, vad händer då till slut? Resten av arabvärlden säger att detta alltid kommer att vara en barriär för vår ekonomiska styrka. Vi måste gå vidare.
Så titta på det inlägg på Truth Social som presidenten lade ut. Han lade ut detta för några dagar sedan, och det som fångade min uppmärksamhet är inte vad som hände före eller efter. Det är namnen som han listar här. Han säger så här: Jag är i Ovala rummet i Vita huset där vi precis har haft ett mycket bra samtal med president Mohammed bin Salman av Saudiarabien. Sedan är det Mohammed bin Zayed al-Nahyan från Förenade Arabemiraten. Emir Tamim bin Hamad bin Khalifa Al Thani, premiärministern, och sedan premiärminister Muhammad.
Förresten så pratar han om Qatar. Dessa är ledare från Qatar. Han säger Muhammad bin Abdulrahman bin Jassim Al Thani och minister Al-Attiyah från Qatar. Detta är tre namn han listade förresten. Dessa är qatariska ledare. Jag ska gå in på varför det är betydelsefullt om en minut. Fältmarskalk Asim Munir från Pakistan. Okej. Sedan är det president Erdogan från Turkiet. President Abdel Fattah al-Sisi från Egypten, kung Abdullah den andre av Jordanien och kung Hamad bin Isa Al Khalifa av Bahrain angående den islamiska republiken Iran och allt relaterat till ett samförståndsavtal gällande fred. Och sedan pratar han om hur han pratade med Benjamin Netanyahu och att de ska komma på en fredslösning.
Okej, här är grejen. Nej, det ska de inte. Nej, det ska de inte. President Trump för dessa ledare samman på ett mycket historiskt sätt för att visa dem att Iran är orimligt. Kan vi bara göra detta i bara en sekund? Gå igenom betydelsen av vilka några av dessa ledare är. Okej. Mohammed bin Salman av Saudiarabien. Han är kronprins. Han är bokstavligen de facto-ledaren över Saudiarabien. Varför är det en så stor sak? Saudiarabien är, man kan argumentera för att Mohammed bin Salman är den mest kraftfulla ledaren i hela den sunniarabiska världen. Det är bokstavligen ankaret för alltihop. Vi kan inte missa det. För att inte tala om det faktum att de är förvaltare av Mecka och Medina. Så det kan man inte ignorera.
Sedan Mohammed bin Zayed som självklart är ledaren eller presidenten för Förenade Arabemiraten. Det kan man inte ignorera. De är ett av de mest strategiska och ekonomiskt sofistikerade länderna i världen. Och han måste vara en av de mest sofistikerade ledarna i arabvärlden. Inte i hela världen, men i arabvärlden. Det har blivit ett massivt finansiellt centrum. Vad sägs om Qatar? Låt oss gå in på allt det galna med Qatar. Titta på hur betydelsefulla de är. Eller vad sägs om Pakistan? Det faktum att den mannen var där, den killen är militärledaren i Pakistan. Jag önskar att folk förstod att den killen är extremt viktig eftersom de är det enda landet med muslimsk majoritet som faktiskt har kärnvapen. Eller Erdogan. Behöver vi gå in på Erdogan? Näst största militären inom Nato. Okej. Abdel Fattah al-Sisi har allt att göra med den norra delen av den arabiska kontinenten. Det har allt att göra med vad som pågår i Röda havet och allt som pågår där. Jordanien, kom igen. Bahrain, ge mig ett avbrott.
Vad presidenten gör här är, och jag tror att detta är kritiskt eftersom historiskt sett händer inte detta. Vi har aldrig sett detta hända. Detta är koordinering av en koalition. Det är exakt vad som händer här. Presidenten sätter ihop, låt mig bara ställa denna fråga okej, och sedan svarar jag på den, jag ska vara väldigt snabb med det, tänk om den här förhandlingen inte är utformad för att lyckas? För det är vad jag tror händer, precis som du sade angående den palestinska myndigheten. Du går tillbaka och hela saken var uppbyggd för det syftet eftersom de visste att det inte skulle lyckas. Ge dem Östra Jerusalem, de kommer att förkasta det. Det är detta som presidenten gör. Här är hans mönster. Han applicerar tryck. Han erbjuder någon form av utväg. Varje gång han gör det låter han motparten förkasta rimliga villkor. Han gör det hela tiden. Han bygger konsensus kring deras förkastande och sedan trappar han upp med legitimitet efteråt på grund av deras förkastande.
And det är därför Iran är annorlunda. Gulfmonarkierna, alla gulfmonarkier, de vill ha saker som ekonomisk stabilitet. De vill ha oljeflöde. De vill ha investeringar. De vill ha infrastrukturtillväxt. De vill ha lugn i regionen. Vad vill Iran ha? De vill ha ideologisk expansion. Det är den typen av expansion de vill ha. De vill ha ombudskrig. De vill ha anti-Israel, anti-Amerika, revolutionär överlevnad. Det är den typen av nonsens de vill ha. Deras expansion är en explosion.
Koalitionens verkliga syfte
Ja. Du, så med det, jag vet att jag måste sticka härifrån om bara typ en minut, men riktigt snabbt. Ser du att det här kriget trappas upp i den närmaste framtiden? Låt mig berätta varför. Låt mig berätta varför. Eftersom det verkliga syftet med denna koalition handlar inte om att övertyga Iran. Alla tror att det handlar om att övertyga Iran. Det gör det inte. Det handlar om att övertyga världen om att Iran inte kan övertygas. Det är vad den här koalitionen handlar om.
Åh, det ger mening. Vet du vad, James? Det ger mening. Så tack. Tack så mycket. Och har vi någonsin sett presidenten svika förut? Nej, det är vad jag säger till dig. Du är min smarta, långa egyptiska vän. Så det var riktigt, det finns mycket att säga om detta. Jag gjorde en video som jag spelade in i måndags. Och för alla er människor som inte gillar att jag skriker, som ni kallar det skrik, så gjorde jag det med min tysta röst eftersom jag var tvungen att göra det från mitt hus. Jag visste inte att du hade en tyst röst. Jodå. Du borde titta på videon. Det gör jag. Jag pratar som: Hej allihop, mina bebisar sover så jag måste liksom vara, och jag gör bokstavligen hela den 30 minuter långa videon genom att prata, inte så här men du vet. Jag känner till någon annan som gör dessa videor på det sättet och han vill att folk ska tro att han är, det är en helt annan stämning. Så jag längtar efter att få titta på den.
Vilken röra. Men det är vad jag tror händer. Jag tror inte att vi blir huggna i ryggen. Okej, bra förklaring. Lyssna, jag vet att du vet att jag måste gå, men jag ansluter till dig nästa vecka också. Jag ser fram emot det. Okej. Under de kommande sju dagarna ska jag avsiktligt leta efter historier som är specifikt utformade för att få igång dig, för att sätta dit mig, för att få mig att tappa förståndet. Nej, nej, inte för att sätta dit dig. Jo, jag gillar båda de sakerna. Jag gillar historier som är utformade för att utmana mig eftersom att bli utmanad kan vara kul. Det är jättebra. Okej, vi kör på båda. Vi gör båda. Ja, det är vad jag kommer att leta efter. Jag kommer att leta efter det, allihop. Och sedan ska jag ge ett löfte. Jag ska försöka tappa förståndet med min husröst.
Okej, allihop. Jag gillar inte det här. Låt mig berätta varför jag inte gillar det här. Jag gillar inte det här. För i stället för, jag kan inte bärga mig. Allihop, jag måste gå. Vi måste gå. Lyssna, på den store Tom Hughes vägnar hoppas vi sannerligen att ni har uppskattat att titta på detta eller lyssna på detta lika mycket som vi har uppskattat att göra det. Vi älskar er. Gud välsigna er. Vi kan inte bärga oss. Vi kan inte bärga oss för att se vad som händer. Det är hela syftet med att leva livet för Kristus. Det är fantastiskt. Tack för att ni har varit med oss i ett nytt avsnitt av Nedräkningen till evigheten. Vi älskar er. Gud välsigna er.
/ Janne
