Profetisk Uppdatering John Haller 10 Maj - 26
Svenskt Text
Ja, jag vet inte riktigt var jag ska börja idag.
Så här är några av de saker jag ska försöka ta upp. Jag ska prata lite om amerikansk politik eftersom jag tror att den är betydelsefull med tanke på allt som pågår. Jag ska prata lite om AI och demografi, och sedan går vi vidare till Mellanöstern. Jag ska fokusera mycket på Turkiet. Det finns några viktiga artiklar om Turkiet idag eller i nyheterna den här veckan – mycket omfattande analytiska artiklar. Jag har länkat de flesta av dem i show notes, och jag uppmanar er att läsa dem. Sedan ska jag… jag vet inte om jag ska göra detta. Låt mig bara ta det ur vägen eftersom alla pratar om det och jag inte gillar det.
Och vi ska prata lite om israelisk politik, men vi kommer till amerikansk politik om en stund, men låt mig säga detta först. Den här veckan har det pratats mycket om disclosure, alltså avslöjande – utomjordingar, UAP:er, unidentified aerial phenomena. Vissa saker har släppts av regeringen. Sedan var det en grupp killar som hade möten med vissa personer. Jag har sett en hel del videor om detta, ett antal videor. ”En hel del” betyder några. Jag hade inte riktigt tid med det eftersom vi var bortresta ett par dagar den här veckan och jag behövde fixa en bil och sådant.
Hur som helst, det har pratats mycket om disclosure och jag ska vara ärlig med er: jag gillar inte hur detta håller på att gå. Det har presenterats som att om du inte informerar din församling om detta så sköter du inte ditt jobb som pastor. Sedan börjar de här killarna prata om ett möte. Jag har sett flera videor och jag kan säga att jag efter att ha sett deras videor inte vet vad som egentligen avslöjades för dem. Jag tycker att de var väldigt vaga. De kanske var det för att skydda förtroenden som de behövde skydda, men jag tror inte att de klargjorde någonting.
Vi tror säkert att det kommer mycket bedrägeri i slutet av tidsåldern och att bedrägeriet kommer på många nivåer. Det kommer att finnas i kyrkan. Det kommer från regeringen. Välj vad du vill.
Så jag tycker att vi behöver följa noga vad regeringen kommer ut och säger, för jag tror inte att de egentligen har sagt särskilt mycket än. Jag har varit med i bibelprofetigemenskapen länge. Detta riktas inte mot någon särskild, men en sak jag har märkt är att 1 Mosebok kapitel 6, som handlar om Noas dagar, nefilim och änglar, och sedan börjar folk dra in Enoks bok, som jag personligen inte anser är en kanonisk bok. Den kanske innehåller viss historisk information, men 1 Mosebok 6 och Enoks bok har utvecklats till en egen liten bransch inom bibelprofetigemenskapen. Det finns massor av merchandise. Jag har följt detta i 30 år ganska noga.
När killarna gjorde videon sa de vissa saker som kändes mycket obehagliga för mig. En av killarna säger: ”Vi behöver inte bara att folk ger oss information. Vi behöver uppenbarelse.” Och han är en hyperkarismatisk typ så vitt jag kan se. Jag gillar inte den sortens saker. Jag har ett personligt problem när människor springer runt och säger ”Herren visade mig. Herren talade till mig. Jag hade en dröm.” Jag är ledsen, men jag tycker inte att det är ett trovärdigt sätt att presentera saker. Presentera fakta, presentera informationen, presentera Skriften.
För när folk säger ”Herren talade till mig, Herren visade mig” och det de säger låter lite galet, då tänker jag att Herren verkar säga till mig att du är en knäppgök. Och jag tycker att folk behöver vara väldigt, väldigt försiktiga med att använda sådana uttryck. Det är utbrett i vissa delar av pingströrelsen och den karismatiska rörelsen. Och det leder till riktigt dålig teologi, förutom allt det som har med bibelprofetia att göra.
Jag gjorde en hel video för 12 år sedan om Beth Moore och folk som sa ”Jag får en download från Gud och jag berättar bara vad jag fick i en download från Gud.” Och vad blev resultatet av det? Det blev Kenneth Copeland, det blev Arnott från Toronto som startade skrattväckelsen. Och hur gick det med det? Det var en katastrof för den evangelikala kyrkan. Sedan hade vi Kansas City-profeterna och alla möjliga andra som sa saker som att England skulle få en massiv väckelse. England fick ingen massiv väckelse. Fler kyrkor blev moskéer än vad nya kyrkor startades i England.
Så vi behöver vara väldigt, väldigt försiktiga med den typen av uttalanden, det är min åsikt. Och om du inte gillar det, tough, för jag har studerat detta länge. Jag har sett det hända. Och vad hände med Beth Moore och Kenneth Copeland? De åkte till Rom och träffade påven Franciskus. Kommer ni ihåg det? Det var pinsamt för dem som kallade sig evangelikala. De gjorde videor fram och tillbaka om att detta skulle bli en stor enhet oss emellan. Och hände det? Nej.
Några av killarna – jag såg en video med ett par killar – och det de sa om vad man möjligen kan utläsa ur Skriften när det gäller de olika fenomen vi kommer att se i ändens tid, med det höll jag med om en hel del. För det är något vi behöver hålla utkik efter. Jag vet inte hur detta kommer att utveckla sig. Folk frågar mig hela tiden: ”Vad tror du om nefilim? Vad tror du om UFO:er och allt det här?” Mitt svar har alltid varit detta: Jag har varit med ett tag nu. Jag var på min 50-åriga college-reunion den här veckan. De gav oss en bild på hur vi såg ut på college. Jag skämtade och sa: ”Wow, det är som att titta i en spegel.” Och någon sa något och jag svarade: ”Ni kände mig när jag hade mer hår och mindre av mig.”
Det är alltid härligt att klara sig till 50-årsjubileet, för då lever man fortfarande, eller hur? Och skolan vi gick på är fortfarande i drift, vilket håller på att bli ett problem för många små colleges i Amerika på grund av demografin.
Jag tycker att vi behöver vara väldigt försiktiga med detta. Mitt svar på frågan om UFO:er har varit: Bibeln varnar oss mest om bedrägeri i Matteus 24: ”Se till att ingen bedrar er.” Falska kristus och falska profeter. Jesus varnar för bedrägeri mer än för krig och rykten om krig – ungefär fyra gånger mer än allt det andra. Min tanke är att det kommer att finnas så mycket bedrägeri i världen att fan kanske inte ens behöver lägga tid på att hitta på falska rymdskepp och allt för att lura folk. Men han kanske gör det. Jag vet inte. Vi pratar inte med varandra.
Jag tycker bara att vi behöver vara försiktiga. Mitt största bekymmer är att sättet detta hanteras i Kristi kropp just nu gör det väldigt splittrande. Jag postade om det på min Facebook-sida och fick hur många kommentarer som helst. Ibland hatar jag att posta saker eftersom folk antingen säger ”vad pratar du om?” (eftersom jag inte skriver en lång paragraf) eller så börjar alla bråka med varandra. Jag gillar inte att se det. Så ibland tar jag ner inlägget eftersom jag inte hinner rensa ogräs i kommentarsfältet. Jag hatar att rensa ogräs i rabatterna, men jag hatar ännu mer att rensa skräp i mitt Facebook-flöde. Ibland raderar jag kommentarer. Folk blir riktigt arga. Då säger jag: ”Jag raderade det så att du inte skulle skämmas. Jag gjorde dig en tjänst för att din kommentar inte gav någon mening.”
Hur som helst, låt oss prata lite om politik. Alltså, disclosure-avslöjandet blev inte särskilt avslöjat. Det blev inte korrekt avslöjat. Det kommer att bli ett problem. Steven Spielberg har visst en film om disclosure på gång. Det är det ordet alla använder – disclosure. Jag vet inte om detta görs av folk i regeringen för att hypa Steven Spielbergs film, som om han behöver tjäna ytterligare en miljard dollar eller något. Stackars kille. Jag vet inte.
Jag har ett problem med att killarna hade mötena redan i februari. De säger att de har pratat om det sedan dess, och det är nog sant, för jag följer inte de här killarna på grund av vad jag anser är dålig teologi från deras sida. Och sedan tog andra upp det som inte ens var med på mötet. Vi kunde lägga alldeles för mycket tid på detta, vilket vi redan har gjort.
Låt mig istället prata lite om amerikansk politik eftersom vi har ett midterm-val på gång. Om man tittar på opinionsmätningarna och vad folk säger så verkar det som att det kommer bli en katastrof för republikanerna – eller för demokraterna. Jag tror att demokraterna har problem. En del av problemet är att de som under de senaste 50 åren varit mest benägna att göra aborter har varit demokrater. De har därmed tagit bort många av de människor som skulle ha befolkat Demokratiska partiet nu. Det är en demografisk fråga. USA befinner sig i en demografisk nedgång. Det råder ingen tvekan om det. Europa också. Kina har enorma problem.
Det finns en kvinna som har analyserat kinesisk demografi under en längre tid och hon gör ett mycket bra jobb. Kina hade enbarnspolitik i decennier. De rapporterar 1,4 miljarder invånare, men födelsetalen har kollapsat. I vissa stora kinesiska städer har fertiliteten sjunkit till 0,23 eller lägre. Det är inte hållbart. Sydkorea är likadant. Japan förlorar ett par miljoner invånare per år. Indien har nått upp till 1,4 miljarder medan Kina med enbarnspolitik i 50 år påstås ligga kvar på samma siffra. Många tror att Kina ljuger och att de kanske redan ligger på 500 miljoner invånare. Xi Jinping vet detta. 500 miljoner är fortfarande många, men du kan inte ha en stor stark armé som marscherar in i ett annat land med en massa 70-åringar. Det kommer inte att hända. Samma sak gäller Japan och alla andra åldrande befolkningar.
Detta kommer att påverka bibelprofetiska scenarier. Vissa aktörer kommer att vara mer benägna att agera nu och inte vänta, för de kommer inte att ha någon armé längre. Alternativet är att utveckla robot-soldater, som Ukraina har gjort. Ukrainas demografi har kollapsat, men de håller stånd mot Ryssland. Ryssland avancerar extremt långsamt i Donbas till enorm kostnad. De har förlorat kanske 325 000 soldater. Att ta över hela Donbas-regionen skulle ta minst 30 år i den takten.
I USA har vi haft två viktiga domstolsbeslut den senaste tiden som är mycket betydelsefulla för den amerikanska politiska strukturen. Ett var att Högsta domstolen sa att man inte får rita kongressdistrikt baserat på ras. I Virginia försökte demokraterna rita om kartan och gå från 6–5 till 10–1 i kongressledamöter. Domstolen stoppade det eftersom många redan hade postat sina röster. Det var ett chockerande beslut. Demokraterna försöker nu överklaga till USA:s högsta domstol.
När det gäller Tucker Carlson… jag spelade inte upp klippet, men förra veckan förnekade han att han någonsin sagt eller ens antytt att Trump kunde vara Antikrist. När New York Times spelade upp klippet ljög han, bytte ämne och sa till slut ”om jag sa det ber jag om ursäkt”. Han är en fullständig propagandamaskin. Han använder direkt bibelspråk och sedan låtsas han inte förstå vad Antikrist är. Det är psykologisk manipulation.
Han påstår att Israel begår folkmord. Det gör de inte. ICC har inte dömt det som folkmord. Media upprepar ordet ”genocide” så ofta att folk glömmer att det fortfarande måste bevisas. Det är klassisk propaganda vänsterorienterade aktivistgrupper och påverkar val och hur saker och ting är strukturerade i USA. Jag ber att det stämmer.
Min åsikt är att om de inför de reglerna så ska det inte bara gälla framåt. De behöver göra dem retroaktiva ända tillbaka till cirka 2008 när den första av Obamas tre administrationer tillträdde i början av 2009.
Hur som helst, tillbaka till Yehuda Titlebombs inlägg på X. De flesta vanliga människor kan inte ta in att stora mediekanaler och människorättsorganisationer skulle samordna en sådan nivå av förvrängning så aggressivt och konsekvent. De utgår rimligtvis från att det måste finnas någon eld bakom all denna rök. Under tiden har de personer som faktiskt har ansvar för att bevisa folkmord i en domstol fortfarande inte väckt åtal, eftersom domstolar till skillnad från Twitter-aktivister och BBC-rubriker kräver verkliga bevis.
Sant. Här är ICC-åklagaren och vad han sa på Zeteo för bara någon dag sedan. Han utesluter inte att en arresteringsorder kan komma i framtiden. Allt är en fråga om bevis. Jag kommer inte att röra mig. Det skulle vara vårdslöst, och under de gångna åren har det inte funnits bevis för folkmord. Det skulle vara en vårdslös åklagare som agerar bara på grund av larm. Man agerar utifrån bevis. Och om ni läser ansökan från den 20 maj och panelrapporten så talar de också om pågående utredningar och ansökningar, och mer än så kan jag inte säga, men lidandet i den situationen är enormt. Utredningen är inte avslutad och den fortsätter, och männen och kvinnorna på kontoret fortsätter att arbeta och vi kommer inte att blinka. Inget brott är utanför gränserna om bevisen finns där. Många skulle säga att bevisen finns där. Nej, Medi Hassan, bevisen finns inte där. Så detta håller på att bubbla upp.
Här är Financial Times häromdagen. Jag gillar Financial Times för att de tar upp många frågor som inte är finansiella. Trumps krig skapar djupa splittringar inom MAGA-rörelsen mitt i anklagelser om förräderi. Vi har pratat mycket om detta här. Den här veckan, efter Tuckers intervju med New York Times, kom Megyn Kelly ut och stödde hans åsikter om islam. Han försöker bara växa sin publik. Den här kvinnan är inte att lita på i någonting. Om hon stod i en mataffär och höll i en vara och talade om priset skulle jag gå och kolla efter. Jag litar inte på henne i någonting längre.
I januari har jag ett klipp som Milkbar TV, Nathan Livingstone tror jag han heter, tog ut och la upp på X. Vad hon sa i januari om islam och vad hon sa den här veckan när hon stödde Tucker. Det här är ganska intressant. Här kommer det:
Islam är inte förenligt med Amerikas och västvärldens värderingar. De borde stanna i länder som inte bryr sig om att hålla kyrka och stat åtskilda. De borde stanna i länder som inte bryr sig om att skydda yttrandefrihet. De borde stanna i länder som inte bryr sig om kvinnors rättigheter. Där kan islam jäsa och växa. Det är toppen. Jag menar, om det är din grej och du inte bryr dig om könsstympning kanske du verkligen trivs i ett islamiskt land. Om du inte har något emot att leva som kvinna där du måste täcka varje centimeter av kroppen utom ögonen, ja, då kanske någonstans i Mellanöstern är något för dig. Det är inte min grej. Det är inte Amerikas grej. Och det är inte något vi ska vilja eller uppmuntra i västvärlden.
Han förstår kanske att det finns några nya lyssnare här, han har blivit väldigt populär på sistone, även bland muslimska tittare eftersom han har stått upp för islam. Och jag måste säga, Mark, det är något jag har lagt märke till sedan jag blev mer klarögd när det gäller Israel – att mycket av den anti-muslimska retoriken som sprids kommer från personer som är väldigt, väldigt pro-Israel och som på något sätt behöver att vi demoniserar dem. Och jag har nyligen tittat på min egen retorik och frågat mig själv: Har jag blivit manipulerad? Jag vill inte bli manipulerad. Det finns ingen sådan sak som islamofobi. Du har inte bara rätt att frukta islam, jag skulle säga att det är din plikt som kristen att stå upp och kämpa emot det.
Han får många muslimska tittare som flockas till honom. Och medan han kanske har förlorat en del av Fox News-publiken som är väldigt pro-Israel och pro-Trump, så ersätts varje sådan med en ny, yngre publikmedlem som vill höra de traditionella linjerna utmanas och höra nytt, oberoende tänkande. Jag upplever lite av det själv. Det är inte förenligt med västvärldens eller Amerikas värderingar och därför ska du inte ha några problem med att stå upp emot det.
Så vilken av dem är det? Jag är säker på att om jag gjorde ett röstfingeravtryckstest skulle det visa att det är samma person med fyra månaders mellanrum. Du kan inte lita på den här personen. Och du kan gå tillbaka, det är väldigt lätt att göra när man söker information.
På hennes show efter att hon lämnade Fox och NBC och startade sin egen podd var hon väldigt emot transfrågan. Men gå tillbaka till när hon började på NBC. Hon hade alla mammor och barn som genomgick transition där. ”Åh, det är så underbart. Du är så modig. Det här är en så viktig fråga.” Hon verkar kunna köpas. Hon går efter klick. I januari var det ”vi behöver vara försiktiga med islam”. Sedan har det politiska landskapet förändrats på grund av rysk propaganda och annat, och hon faller för det.
Jag tror att hon gick på Albany Law School. Så om någon ska gå på Albany Law School bör man fundera på om det är värt pengarna när det här är vad de producerar. Hon har tjänat mycket pengar, det ger jag henne. Men det finns ord jag tänker på när jag ser henne.
Här är ett litet klipp med Caris Rehea som är en vän och som jag ska träffa om en vecka nere i DC på Middle East Forum-konferensen som jag ska gå på. Hon är fellow på Middle East Forum. Caris är otroligt intelligent och vältalig. Här är hon på ILTV med Mayan Hoffman som har varit i israelisk media ett tag. De pratar om detta. Det är cirka 27 minuter. Jag spelar bara ett par minuter.
Från vad jag har sett och från de kristna jag har pratat med som är så oroliga för detta och verkligen försöker kämpa emot det, är det de som säger till mig att de blir attackerade. De attackeras både inhemskt och internationellt av alla de krafter som är anti-amerikanska och som vill se MAGA splittrad för att göra oss mer sårbara. Detta kommer från kristna som jag arbetar väldigt nära med. Utan dekalogen, utan Mose och berget Sinai och de tio budorden skulle vi inte ha den principbaserade, konstitutionsgrundade nation som finns idag.
Gå och titta på det. ILTV YouTube-kanal. Klicka på videor. Det blir en av de första som dyker upp. Följ henne. Hon heter Caris Rehea på X, men hennes Twitter-handle är Rehea Caris. Hon är väldigt vältalig och mycket hjälpsam för oss kristna som försöker stödja Israel.
Jonathan Spyer, som jag också ska träffa nästa vecka, har en artikel om gig-ekonomi-terrorism som går till Europa. Kom ihåg att jag berättade om killen som stack folk på gatan och en vänstergrön partikille som klagade på hur polisen arresterade honom. Killen sprang runt med kniv och det var som Keystone Cops eftersom de inte har vapen, bara elpistol. Det fick mig inte att känna mig trygg med brittisk polis. Amerikansk polis, oavsett om man gillar dem eller inte, springer mot problemet.
Såg ni videon från Secret Service vid checkpointen på Washington Hilton när killen började skjuta? Tre kvinnliga agenter med skottsäkra västar sprang bort och en massa killar sprang mot problemet. Titta upp den. Vi har ett problem.
Som svar på det kom ledaren för Konservativa partiet, Kemi Badenoch (jag är säker på att de engelska lyssnarna kommer att skriva till mig om uttalet). Hon höll ett tal där hon försvarade judar. Judar har ett problem här i Storbritannien. De har vakter utanför sina skolor och synagogor. Inga muslimska moskéer har det. Vad är problemet?
Om man tittar på datan kan man bara dra en slutsats: Vi har ett problem med judehat och antisemitism i England. De marscherar mot det hela tiden. Och om man säger något mot islam – titta på Tommy Robinson, oavsett om man gillar honom eller inte, han är inne och ute ur fängelse hela tiden för att han säger sanningen om våldtäktsligorna. Någon utmanade henne. Här är hennes svar:
Detta är inte förberedda frågor. Jag gjorde en lång intervju om detta igår. Ni kanske inte håller med om mina åsikter. Det är okej. Men mina åsikter är mina åsikter. Nej, nej, nej. Det är viktigt att folk vet vad de röstar på med mig. Vad de får med mig är någon som är väldigt, väldigt fast besluten att stoppa denna atmosfär av hot och hat mot judar. Jag går till judiska grundskolor som har säkerhetsvakter utanför. Det ser jag inte utanför någon annan grundskola i det här landet. Jag går till stormarknader som har vakter. Jag går till judiska företag som får sina fönster inslagna. Gails Bakery har graffiti överallt. Vi måste sluta låtsas att detta inte händer. Vi vill inte att 1930-talet upprepas. Och vi ser att folk hittar ursäkter för detta. Ni kommer aldrig att få ursäkter från mig. Vi behöver skydda judiska människor.
Fantastisk attack från muslimska folket dock. Är inte de skyddade? Tack. De som har dött och blivit dödade var judiska människor i synagogor. Låt oss sluta låtsas att något annat har hänt. Men detta handlar inte om… Jo, det gör det. Det gör det verkligen. Det handlar väldigt mycket om judiska människor. Ni kan säga vad ni vill, men så började 1930-talet – med att folk låtsades att de inte såg vad som hände framför deras ögon. Jag är inte blind. Jag ser. Nej, nej, nej. Jag säger sanningen till folket. Och de kommer alltid att veta att jag står bakom judiska människor och att jag står upp för dem. Jag är ledsen, men jag håller inte med dig. Du får bara acceptera det. Ja, det är synd. Det är synd. Folk vet var jag står och jag tänker inte låta mig skrämmas. Nej, nej, nej. Jag är höger. Jag är höger och jag är väldigt stolt över att vara höger. Jag smörar inte för extremhögern. Det jag gör är att stödja judiska människor mot den typen av okunnighet som folk som du sprider, och jag kommer aldrig att låta mig skrämmas av det.
Hon skulle få grönt kort och bli medborgare och talman i representanthuset imorgon av mig. Det här är ett problem. Någon frågade mig häromdagen: Jag får hela tiden höra från vänner och familj, och vi hör alla detta, att ”jag är inte emot judar. Jag är emot Israel. Jag är emot Netanyahu. Så säg inte att jag är antisemit bara för att jag hatar Netanyahu eller hatar vad Israel gör.” Här är vad den fantastiska Melanie Phillips sa på JNS för ett par dagar sedan. Det var en reaktion på två saker. Förra veckan knivhöggs två judar i separata attacker på gatorna i Golders Green, ett judiskt område i London. Den här veckan sjönk det upproriska Gröna partiet ner i ett kloak av judehat inför lokalvalen i Storbritannien.
Kier Starmers parti och Gröna partiet i de lokalvalen – om jag förstår resultaten rätt – är de vänsterpartierna. Kier Starmer är marxist och malthusian. Allt man kan kasta på honom fastnar. I Gröna partiet fanns en kille som hette Pollansky som klagade på att gripandet verkade lite våldsamt. Han har backat från det nu. Så vi ska ignorera vad han sa för att han bad om ursäkt? Jag är ledsen, jag tillämpar inte det på Tucker Carlson och inte på den här killen heller, för det finns en hel kropp av bevis om honom och om Tucker Carlson. Om du inte ser det bör du inte kritisera andra.
Dussintals gröna… Zach Palansky, själv jude, frågade om brittiska judar verkligen var osäkra eller bara hade en uppfattning om osäkerhet. Efter attacken i Golders Green provocerade han ilska genom att kritisera polisen för att de sparkade på angriparen för att avväpna honom. Brittiska judar lever under alltmer aggressiv belägring med misshandel, hot, diskriminering, mordbrand mot institutioner, gatuvåld och terrorism. Vänstern lämnade två judar döda i en synagoga på Yom Kippur.
De knivstickningarna i Golders Green förra veckan väckte enorm avsky och oro. Det kom en flod av uttalanden om att det inte finns någon plats för antisemitism i Storbritannien från premiärminister Sir Keir Starmer och andra Labour-politiker. Media började publicera berättelser från djupt oroade brittiska judar om det tillstånd av rädsla de tvingas leva i. Kommentatorer producerade ilska och förskräckta tirader mot ett samhälle som tvingar sina judar att överväga att emigrera. I Belgien denna vecka sa en av de ledande rabbinerna: ”Judar, lämna. Åk till Israel. Ni måste lämna.”
Detta är profetiskt, mina vänner. Mycket, mycket profetiskt. Melanie Phillips säger att attacker mot judar fortfarande ses som en separat kategori från attacker mot Israel eller sionism. Antagandet är att attacker mot judar är mycket dåliga eftersom de riktas mot människor, men attacker mot Israel eller sionism är helt okej eftersom det bara är mot ett land eller en ideologi. Skillnaden är falsk och den bidrar själv till hatet mot både Israel och judar.
Detta illustrerades denna vecka i Manhattan vid Park East Synagogue på Upper West Side där ett evenemang marknadsförde israeliska fastigheter. Hundratals maskerade islamister och deras supportrar skrek bakom en polisbarrikad: ”Vi vill inte ha två stater, vi vill ha 48.” (De har redan 57 förresten. Kommer ni ihåg när Obama sa att det finns 57 stater? Jag tror jag vet vad han tänkte på.)
New Yorks islamistiske borgmästare Zohran Mamdani utnyttjar skoningslöst den falska skillnaden mellan att attackera Israel och att attackera judar. Han säger att det inte finns någon tolerans för hat mot judiska New York-bor, men samtidigt registrerade han sitt motstånd mot synagogans evenemang som marknadsförde försäljning av mark i ”ockuperade Västbanken” som strider mot internationell rätt. Mannen är en politisk, geopolitisk, internationell rätt… Han vet inte vad han pratar om. Han är en vänstermarxistisk, judehatande muslim. Låt oss säga sanningen om den mannen.
I Storbritannien pratar Starmers regering nu om att förbjuda hatmarscher som har pågått nästan varje vecka sedan Hamas massaker i Israel den 7 oktober 2023. Den försenade insikten börjar gå upp att skanderandet om mord på judar på dessa marscher kan bidra till verkliga attacker mot judar. Detta är en mycket svår situation när man stödjer yttrandefrihet.
Frågan om anti-sionism egentligen är antisemitism eller något annat misslyckas med att omfatta den vedervärdiga omfattningen av vad som har hänt. Anti-sionism är ett ont i sig eftersom det göder antisemitism. Den pekar ut den judiska staten för ett verbalt pogrom av vilda blodslögner rakt ur medeltida kristen, sovjetisk och nazistisk demonologi. Anklagelser mot Israel om folkmord, att svälta oskyldiga gazabor till döds.
Förresten, vet ni vad de gjorde i Gaza denna vecka? De hade ett maratonlopp och tusentals människor sprang maraton i Gaza. En av mina collegevänner sa: ”Jag sprang maraton i Oregon förra året.” Jag sa: ”Jag håller på med ett också. Jag gör kolhydratladdningen först, sedan kommer jag till löpningen.” Det tog honom en stund att räkna ut det. Denna mordiska hat driver inte bara målet att eliminera Israel. Den väcker också det lättaste av sömn i väst – miljoners hemliga önskan att helt ta bort judarna från deras värld.
Hatmarscher har anslutits av människor som tror att de stödjer de stackars förtryckta palestinierna mot de grymma och förtryckande israelerna som ockuperar deras land. Ändå är dessa marscher i sig själva en attack mot judar. Jag kunde fortsätta hur länge som helst. Gå och hämta artikeln, läs den, spara den, bokmärk den – vad du än behöver göra – för detta är exakt korrekt.
Anti-sionism är antisemitism och judehat. Och förresten betyder inte det att jag stödjer allt Netanyahu har gjort. Det är inte frågan. Det är en psykologisk propagandamanöver. ”Åh, du stödjer allt.” Nej, det gör jag inte. Kom ihåg vad jag sa för några år sedan: Netanyahu borde ha slagit ut de iranska kärnkraftsanläggningarna för flera år sedan, oavsett om USA hjälpte till eller inte. Det finns också en bra artikel i Telegraph av alla ställen: ”Anti-sionism är en totalitär konspirationsteori som ruttnar väst inifrån” av Alistair Heath. Utmärkt artikel. Gå och läs den.
”Den extrema vänstern har omfamnat en moderniserad hatideologi med ett elimineringsmål som riktar sig mot Israel. Som hajar som känner blod i vattnet utlöser våld mot judar en nästan extatisk reaktion i sjuka hjärnor och en kollektiv blodtörst följer.”
Be för Storbritannien. De har val i år. Be att Keir Starmer går dit Keir Starmer går när han lämnar ämbetet och att de får majoritet. Det är inte lösningen på allt, evangeliet är lösningen på allt, men det finns ett sätt att göra samhället beboeligt genom politik.
Låt oss gå till Turkiet och Mellanöstern. Först en referens till Saudiarabien. Det finns en artikel i en arabisk tidning publicerad i Storbritannien och Saudiarabien av en av prinsarna, en före detta utrikesminister. De har publicerat den på engelska i Arab News i morse. Så här lyckades kronprins Muhammad bin Salman.
Om vi är i ändens tid kommer saker att hända och de kommer att hända väldigt snabbt. Jag har försökt visa detta grafiskt. Här har vi de fyra ryttarna och en 3D-graf. Det verkar finnas en antagande i vår gemenskap att när det första sigillet öppnas rider den första hästen, och när den är klar öppnas det andra sigillet osv. Jag tror inte att det stämmer. Dessa saker överlappar varandra. De kan avfyras boom boom boom och veckla ut sig över tid. Vissa når sin topp långt innan den 70:e veckans slut, men de kan alla konvergera och nå sin topp runt Jesu återkomst.
När det gäller det fjärde sigillet står det att han fick makt över en fjärdedel av jorden att döda med svärd. Min åsikt är att betoningen ligger på ”en fjärdedel av jorden”. Andra tolkar det som att han faktiskt dödar en fjärdedel av mänskligheten. Då frågar jag: Hur lång tid tar det och vilka är siffrorna? Två miljarder människor dödade på kort tid – tusentals i timmen under lång tid. Det har aldrig hänt i mänsklighetens historia.
Jag försöker bara tänka lite annorlunda. Vi vet att det i mitten av den 70:e veckan finns någon form av tempelgudstjänst i Jerusalem. Frågan är vad som måste finnas där för att det ska uppfylla tröskeln och hur nära är vi den tröskeln? Samma sak med Babylon. Jag är inte emot att Babylon ligger i Irak, som är arabiskt och muslimskt. Jag säger bara att det finns en logistisk tröskel som måste nås. Rom byggdes inte på en dag. Inte heller det sista Babylon. Det kommer inte att falla ner från himlen – det är det nya Jerusalem.
Turkiet är en mycket stor sak i bibelprofetian. Jag tror att Turkiet troligen är Mog och andra platser som nämns i Hesekiel 38. Det finns flera skäl till det. Vissa säger att Mog är Ryssland. Jag håller inte med, men vi kan fortfarande vara vänner. Ryssland rör sig knappt i Ukraina efter fyra och ett halvt år. De är fastkörda. Att säga att en sådan armé ska leda invasionen av Mellanöstern ser jag inte.
Erdogan har utvecklat detta. Det fanns en turkisk amiral runt 2005 som utvecklade doktrinen Mavi Vatan – Blå fosterland. De expanderar sitt inflytande i haven och haven runt Turkiet för att kontrollera handel och olje- och gasutvinning. De är mycket smarta.
Enligt internationell rätt har man 12 nautiska mil territorialvatten och 200 nautiska mil exklusiv ekonomisk zon (EEZ). Ingen annan nation utom kanske Kina driver EEZ-begreppet hårdare än Turkiet, och det har pågått i 20 år.
Erdogan hade en sekulär armé och flotta enligt den turkiska konstitutionen för att förhindra islamistiskt maktövertagande. Hur gick det? Nu har de en av de mest radikala islamistiska regeringarna på planeten. Den här veckan kom Channel 13 med en artikel om hur Turkiet bygger Blå fosterlandsimperiet från Grekland till Jemen. Detta är viktigt.
Turkiet bygger fler fartyg än något annat land utom Kina. De älskar sina kartor. Erdogan ändrar kartor hela tiden. De vill utöka gränserna in i norra Syrien, Bulgarien, Azerbajdzjan och iranska Azeri-området. De vill ha ett globalt kalifat. De har avtal med Libyen för att blockera Israel. De har tagit över norra Cypern. De vill ha gasfälten.
Den här veckan hade de en stor säkerhetskonferens i Turkiet. Erdogan sa: ”Vi kommer att bryta armen på var och en som åtrår vårt land.” Israel är en säkerhetsrisk för hela regionen. Retoriken stiger. Israel har sagt i månader att Turkiet är det nya Iran. De har utvecklat en ICBM som heter Durdur (blixt) med räckvidd 6000 km, Mach 25, 3000 kg stridsspets. Försvarsministern sa: ”Om vi måste använda den ska ingen tvivla på att vi gör det.”
Detta låter som ett hot. Det visar inställningen. Real estate-utvecklare har ersatt diplomater. Vi lever i mellanhandens tidsålder. Steve Witkoff, Jared Kushner etc.
Iran: Det är på, det är av. Jag gillar inte hur det hanteras. Avsluta jobbet.
Iran kan motstå en marin blockad i månader. En Iran-expert säger att ayatollornas regim kommer att falla innan Trumps mandatperiod är slut, men det är en lång process. Libertarianer som Thomas Massie – tro inte ett ord de säger. De är inte smarta när det gäller utrikespolitik.
Det kommer att bli turbulent. Klockan vänds inte tillbaka någonstans. Den bara går framåt. Hur snabbt det sker vet jag inte, men det är saker vi ska hålla ögonen på.
/ Janne
