Profetisk Uppdatering 1 Juni 2026 - John Haller
SVENSK TEXT
INLEDNING OCH PROFETISKA MÖNSTER
Idag arbetar vi fortfarande på titeln. Jag kommer att prata om Iranavtalet. Jag kommer att prata om några av konsekvenserna av det. Jag kommer att prata om Turkiet. Jag kommer att prata om Hajj. Jag kommer att prata om påven och hans encyklika om artificiell intelligens. Vi kommer att prata om Libanon. Jag är inte säker på i vilken ordning. Det händer mycket som ni vet. Vi pratar varje vecka om hur snabbt saker utvecklas och vi pratar om saker som baggen och geten i Daniel kapitel åtta.
Jag tror att vi befinner oss i det här stadiet. Jag har något jag kommer att prata om när jag kommer till saudierna idag som jag tycker visar hur vi kan tänka igenom dessa saker med de profetiska skrifterna i åtanke och leta efter mönster. Jag tror inte att vi är på det stadiet ännu där vi kan säga att detta är det som profeterades, men jag tror att det pågår många saker som Daniel åtta som spelar in.
Många av dessa passager, vilket jag kommer att erkänna eller medge eller säga till er, är svåra att tolka eftersom de använder ett bildligt språk. I Daniel kapitel åtta talas det om något vid tidens slut och det talas om en bagge och en get och geten har fyra horn och baggen har två horn.
Om man läser igenom passagen kan man komma till en punkt där det verkligen verkar som om detta är aktuellt just nu. Till exempel de fyra hornen. Baggen eller geten kommer från väst. Om man tittar på det handlar det om Persien, baggen och geten. Geten kommer från väst. Sedan blir frågan hur man tolkar detta. Är detta människor från väst? Är det USA? Är det Europa? Eller är det köpmän från väst? Är det Turkiet? Jag lutar åt Turkiet.
Turkiet går in i en fyrpartsallians just nu. Faktum är att Turkiets utrikesminister den här veckan sade att Israel kan komma in i deras allians. Han sade att de är välkomna att gå med i deras allians med Pakistan och Qatar och Egypten och Turkiet. Ett villkor är att de måste gå med på en tvåstatslösning baserad på gränserna från nittonhundrasextiosju. Tack för det. Det var en stor sak.
PÅVENS ENCYKLIKA OM ARTIFICIELL INTELLIGENS
Allt detta spelar in. Jag tror att jag kommer att börja med det jag har i slutet. Detta skulle vara påvens encyklika. Den här veckan undertecknade påven en encyklika och den heter Magnifica Humanitas.
Detta är en liten CBS-rapport om att påven undertecknar detta. Ni kommer att se en bild av att själva mänskligheten står på spel. Det är enligt påven Leo i hans senaste encyklika. Hans stora kyrkliga undervisning ägnad åt den tidsålder vi alla lever i, den artificiella intelligensens tidsålder. Insatserna kunde inte vara högre. Enligt påven löper vi risken att urholka medelklassen, att se jobb försvinna och till och med att förvandla själva den artificiella intelligensen till en avgud.
Enligt en kardinal vi talade med, någon som har varit avgörande i dialogen med påven Leo om detta ämne, är det inte bara dåliga nyheter. Han påpekar att artificiell intelligens också är en gåva till mänskligheten och reflekterar vad människor är kapabla att hitta på. I detta kritiska ögonblick i historien är det upp till oss, säger han, huruvida vi kommer att omfamna det för att göra världen bättre eller se det göra allting sämre.
Det är ingen överraskning att påven Leo kom ut med denna encyklika ägnad åt artificiell intelligens. Det var för ungefär ett år sedan när påven Leo utsågs till påve och kom ut på balkongen bakom mig här på Petersplatsen och meddelade att han hade valt namnet Leo. Den senaste påven som hade det namnet var den påve som förde den katolska kyrkan genom den industriella revolutionen. Påven Leo har gjort det oerhört tydligt i denna encyklika att han ser den nuvarande tidsåldern vi lever i som AI-revolutionen. Precis som vi såg arbete och kapital transformeras under den industriella revolutionen ser vi nu hur själva mänskligheten transformeras genom artificiell intelligens. Tillbaka till dig Chris Livay. Tack.
Jag ska bara gå igenom några av bestämmelserna i den. Tillsammans med mina vänner genomförde vi ett profetiskt runt bord-samtal om artificiell intelligens, teknik, transhumanism och teknokrati. Jag måste erkänna för er att vi höll på i över två timmar och jag känner inte ens att vi skrapade på ytan på grund av allt som händer just inom det området. Jag kommer att gå igenom encyklikan, sedan kommer jag att gå igenom något som jag tycker är oroväckande med det som pågår.
En del av regleringarna och sakerna som dyker upp inom AI-området och en del av det som diskuteras blir aldrig reglerat. Jag känner inte till någon som verkligen reglerar artificiell intelligens just nu. Om ni minns har det pratats mycket om att vi kommer att ha regleringar och att vi kommer att vara säkra, men ingen gör något.
Titta på vad påven säger i sin encyklika så ska jag bara läsa några av dessa bestämmelser. Mänskligheten, skapad av Gud i all sin storslagenhet, står idag inför ett avgörande val. Antingen att bygga ett nytt Babels torn eller att bygga staden där Gud och mänskligheten lever tillsammans. Varje generation ärver uppgiften att forma sin egen era, att vägleda historien till att bli en plats där varje persons värdighet värnas, rättvisa främjas och broderskap görs möjligt.
Dessa påvar utfärdar bara dessa encyklikor då och då och det finns ett par miljarder människor i världen som anser sig vara romersk-katolska av ena eller andra slaget. Vad man behöver ha i åtanke när man läser igenom vad Leo gör är att Leo är en vänsterpartist. Han är en marxist. Han kom från Chicago. Vem mer kom från Chicago? Han kommer att använda ett språk och vissa av de saker han säger låter bra, men man måste förstå att det finns en slags vänstermarxism som ligger till grund för vad han försöker göra.
Kom ihåg att en av de stora encyklikorna från påven Franciskus, hans föregångare, var när han åkte till Abu Dhabi och undertecknade något om vårt broderskap eller våra bröder. Han undertecknade den med en muslimsk imam från Al-Azhar-universitetet i Kairo, den största sunnimuslimska institutionen eller den viktigaste sunnimuslimska teologiska institutionen på planeten. Kom ihåg att de byggde det abrahamitiska troshuset. De har en moské, en synagoga och en kyrka.
Vi pratade under den första timmen om hur Jesus gick igenom bergspredikan. Vi pratade om ett av budorden, du skall inte dräpa. Det finns i det abrahamitiska familjehuset. Man kommer att se alla dessa människor säga att vi tillber samma Gud, men det gör vi inte. Den muslimska guden är väldigt annorlunda. Den judiska och den kristna guden, och detta är lite knepigt teologiskt sett, är båda förankrade i Bibeln. Muslimerna tillber någon helt annan.
Ni kommer att se lite om Hajj och några av de saker som pågår där. Han fortsätter med att säga att varje epok också löper en risk att skapa en omänsklig och mer orättvis värld. Se hur dessa marxistiska kodord finns med där. Närhelst mänskligheten är i fara att fördärva sin sanna identitet lyfter vi kristna våra ögon till den inkarnerade Guden med vetskapen om att det endast är i mysteriet med ordet som blev kött som mänsklighetens mysterium verkligen blir klart.
Och Jesus Kristus, denna mänsklighet och dess storslagenhet blir vägen, sanningen och livet, vilket öppnar vägen för var och en av oss att växa mot fullkomlighet. Jag skulle kunna analysera allt detta teologiskt. Min bedömning av vad han just sade är att det är en ordsallad med mycket blommigt språk. Han fortsätter i paragraf fem med att det nu faller på oss att möta vår tids utmaningar med klarhet i tanken, och att ansvar är nödvändigt för att upprätta adekvata reglerande verktyg som kan upprätthålla rättvisa och stävja de snedvridande effekterna av teknologisk makt. Det är bra. Vill de reglera det här? Jag är ganska mycket för det eftersom ingen gör det just nu, vad jag kan se.
Ändå är frågan inte begränsad till reglering. Som påven Franciskus varnade måste vi realistiskt fråga oss själva vem som innehar denna makt idag och hur de använder den. Franciskus sade detta. Det måste också erkännas att kärnenergi, bioteknik, informationsteknik, kunskap om vårt eget DNA och många andra förmågor som vi har förvärvat har gett dem med kunskapen och särskilt med de ekonomiska resurserna att använda dem en imponerande dominans över hela mänskligheten och hela världen.
Det är mycket intressant att allt detta dyker upp i denna tid i den profetiska historien där detta system håller på att resa sig. Vid det runda bordet avslutade vi. Jag gick runt bordet och sade att jag ville att de skulle poängsätta hur artificiell intelligens och de teknologisystem som sätts upp på en skala från noll till hundra matchar det vi läser om i Uppenbarelseboken tretton, som talar om detta system genom vilket man ska köpa eller sälja. Gissningarna varierade från femtio procent till åttiofem procent. Jag tror att jag hamnade på drygt åttiotvå procent, bara för att skilja mig lite från mängden.
Detta håller på att ta form mycket snabbt och det kommer en dominans från detta. Hur bra artificiell intelligens är just nu kan vem som helst gissa. Den är bra på vissa saker men den verkar också vara slarvig och den verkar också tilltala människors lägre instinkter. Den ger komplimanger. Det finns alla dessa saker där ute om hur man ska använda uppmaningar och allt för att undvika den partiskhet som är inbyggd i artificiell intelligens.
Det är ett problem. Hur många jobb den kommer att ersätta vet jag inte. Det är ett problem eftersom man behöver pengar för att använda artificiell intelligens, eller de kallar det polletter. Polletterna kostar pengar. Vad vissa företag har upptäckt är att när fler människor använder den går priset upp. Det verkar ganska typiskt. Tillgång och efterfrågan.
Folk har ersatt anställda som tjänade sjuttiofemtusen eller hundratusen dollar per år med AI-agenter, men dessa AI-agenter drivs av polletter. Kostnaden för dessa polletter går upp till tio eller tjugo gånger vad den var från början. Nu har de AI-agenter som kostar mer än den anställde de ersatte. Nu kanske vissa av oss säger att det var en bra läxa, men det är ett stort problem inom industri och näringsliv idag.
Jag hörde Jamie Dimon häromdagen säga att i JP Morgan, som är en mycket stor bank, kommer femtio procent av jobben att ersättas av artificiell intelligens. Jag vet inte om det är sant. Jag är mer orolig för hur artificiell intelligens används för tekniska intrång. Jag tycker att det är ett större problem. Tillbaka till den encyklika som påven Leo gav ut. Ni noterade att de i artikeln sade att föregångaren påven Leo var påve i början av den industriella revolutionen. Jag vet inte om det är med flit eller för att väcka oss angående den tid vi lever i, men den industriella revolutionen var mycket omvälvande.
Saker förändrades. Jag minns att min pappa berättade historier för oss om att gå ut för att hämta is från isvagnen som kom förbi så att de kunde ha kylda varor. Han växte upp nära bröderna Wrights cykelaffär efter att de redan hade uppfunnit flygplanet och fått äran för att ha uppfunnit flygplanet. Folk flög inte överallt på den tiden. Nu anser vi att det är som att ta bussen och det är faktiskt som att ta bussen i vissa avseenden om man flyger mycket. Den teknologiska förändringen som skedde är otrolig.
Radioapparater, transistorer, datorer, mobiltelefoner. Jag minns när jag fick min första mobiltelefon år nittonhundranittiotre. Jag tyckte det var jättebra ett tag och upptäckte sedan att det som den gav tillbaka till mitt liv, tog den bort i en större del på andra sidan.
Han fortsätter och talar om två bibliska bilder. För att besvara dessa frågor och urskilja hur de på ett ansvarsfullt sätt navigerade AI-eran vill jag lyfta fram två scener från Bibeln. Byggandet av Babels torn och återbyggandet av Jerusalems murar.
Han ställer dem mot varandra, men sättet han gör det på visar hans marxistiska rötter. Angående återbyggandet av Jerusalems murar menar han att dessa människor gjorde det för sig själva, medan de andra arbetade tillsammans i gemenskap för att bygga något för dem alla att dela på. Det är den inriktningen han har. Han pratar om Nehemjas bok.
Den inleds i sin tur vid en tid av stor sårbarhet i det antika Israels historia. Efter den babyloniska exilen återvände en del av folket till Jerusalem, men staden låg fortfarande i ruiner. Murarna hade kollapsat och portarna hade brunnit. Nehemja, en jude i den persiske kungen Artaxerxes tjänst, fick nyheter om sin förfäders stads katastrofala tillstånd. Innan han agerade fastade han, bad och vädjade för folket. Han bad kungen om tillåtelse att återvända till Jerusalem och när han kom fram undersökte han de förstörda områdena i tystnad.
Jerusalem var förmodligen en ganska imponerande stad som förstördes av babylonierna. De kom tillbaka för att återuppbygga den men jag tror inte att den någonsin återfick sin ursprungliga storslagenhet, och det finns mycket arkeologisk diskussion om det. Eftersom han är påven kommer han alltid att avsluta med följande.
Med samma tro som Maria, låt oss bli vävare av hopp i vår värld. De var tvungna att blanda in Maria i detta på något sätt, och detta är vägledande för ett stort problem i den katolska kyrkan. Jag anförtror vår önskan till Kristi moder, till kvinnan i Magnificat, att hon må vägleda våra steg genom denna föränderliga tid och bevara den sanna tron på evangeliet i var och en av oss, så att vi må bära vittnesbörd om den mänsklighetens storslagenhet där Gud har låtit oss bo. Allt detta handlar om att upphöja Maria.
REAKTIONER PÅ DATACENTER OCH AI
Han var tvungen att slänga in det i slutet av sin text. New York Times har till och med en ledare om det, jag tror i dagens tidning. Varför går inte påven ut i krig mot artificiell intelligens? Varför går han inte ut och säger att det inte borde göras? Det finns människor som motsätter sig det. Om man kör runt här uppe där vi är i Sunbury i Ohio ser man skyltar överallt om inga datafarmar nära människor, eller något liknande. Det är vad de har satt upp på gatan precis här utanför kyrkan eftersom dessa datacenter tar upp resurser. De använder vatten. Det leder till nästa sak.
Den här artikeln fanns i tidningen Wired förra veckan och den löd att amerikanska brottsbekämpande myndigheter varnar för antiteknologisk extremism i takt med att AI-hatet växer. Här är ett exempel på vad som hände. En kvinna i Texas nära ett datacenter såg brunt vatten. Hon hade en Facebook-grupp. Har ni hört talas om den här historien? Hon skrev på Facebook att vattnet kanske behöver testas. Vad hände sedan?
Polisen dyker upp, arresterar henne och åtalar henne under en lag som handlar om att framföra ett bombhot, ett grovt brott, och hon tillbringar natten i fängelse. Hon har aldrig ens fått en fortkörningsböter. Hon säger att det var fruktansvärt. De har sedan dess lagt ner alla åtal, och jag tror att hon förmodligen har en solklar stämningsansökan. Problemet är att hon måste gå igenom allt detta besvär eftersom någon inte respekterade yttrandefriheten. Datacentren har ingen rätt att tysta dig någonstans.
Vad de gjorde var att de byggde vidare på detta med att motverka inhemsk terrorism och organiserat politiskt våld. Om ni lägger märke till datumet på detta presidentmemorandum, den tjugofemte september tjugohundratjugofem, vilket var drygt två veckor efter att Charlie Kirk mördades i Utah. Ibland är det så här lagar fungerar. De gör saker som vi gillar, men det finns en mörk sida av det.
Här är vad det stod. Utredning av inhemska terrororganisationer. Den nationella gemensamma insatsstyrkan mot terrorism och dess lokala kontor ska samordna och övervaka en omfattande nationell strategi för att utreda, åtala och störa enheter och individer som är engagerade i handlingar av politiskt våld och hot som syftar till att undertrycka laglig politisk aktivitet eller hindra rättsstatsprincipen. Denna strategi ska inkludera de utrednings- och åtgärdsåtgärder som anges i detta avsnitt. Jag tror att det som hände var att dessa myndigheter i Texas tillämpade en lag i Texas som egentligen inte gällde och arresterade denna kvinna.
Det finns en hel sak där Patrick Wood på Technocracy News har en artikel om hur den djupa staten använder artificiell intelligens som ett vapen för att kontrollera narrativet. Han går igenom den här artikeln som han lade upp på technocracy.news i mycket utsökta detaljer om hur saker byggs, infrastrukturen, och mycket av detta är baserat på det här massiva datorsystemet som de har.
Dessa datacenter byggs överallt. De byggs i Mellanöstern. Jag hör om gigantiska datacenter i Montana och Texas och vi har dem runt omkring här, och de är alla utformade för att lagra data. Det är intressant om man jämför allt det de sätter ihop med kapaciteten hos en enda mänsklig hjärna. Det är intressant att de måste ställa ut allt detta för att approximera något som kan pågå i ditt huvud om du använder din hjärna. Jag utgår från att du använder din hjärna ibland. Det är otroligt. Beräkningskraften och allt som finns där.
Vad de gör är att de, som denna analys säger, har ett slutmål som inte är censur, det är radering. De kommer så småningom att komma till den punkt där du inte har något värde. Vad vi också ser inom teknikområdet på sociala medier är en enorm mängd propaganda som kommer vår väg. Jag tror att jag kommer att gå över till det härnäst eftersom det finns bra och dåliga sidor med detta, och jag kommer att förklara det bra om ett ögonblick.
PROPAGANDA OCH RELATIONEN MELLAN USA OCH ISRAEL
Det finns en organisation som heter Responsible Statecraft. En man vid namn Ben Freeman publicerade en artikel där häromdagen och den säger att vid en tidpunkt då den amerikanska allmänheten uttrycker oöverträffade nivåer av misstro mot den israeliska regeringen har kongressen precis föreslagit att USA ska knytas till den israeliska militären mer än någonsin tidigare. Jag vill säga detta på en gång. USA har länge samarbetat med Israel militärt, teknologiskt och inom kommunikation.
Men det som finns där ute just nu är ett absolut hat mot Israel och judar. Det är därför man ser organisationer som Responsible Statecraft utforma detta förslag. Här är vad som hände. Kongressen rör sig i tysthet för att integrera de amerikanska och israeliska militärerna. Sedan står det också att de rör sig i tysthet för att integrera som de första stegen mot att flytta biståndet ytterligare in i skuggorna. Representanthusets lag om nationell försvarsauktorisation för tjugohundratjugosju skulle i stort sett slå samman de två ländernas väpnade styrkor.
Återigen samarbetar Israel och USA, och detta kan ha profetisk betydelse som vi kan prata om en annan gång. De samarbetar och detta fortsätter med det. Kom ihåg att premiärminister Netanyahu nyligen gick ut i intervjuer och sade att de vill sluta ta emot bistånd från Amerika. Det betyder inte att de kommer att sluta samarbeta med USA. De vill inte ha det bistånd som kommer deras väg under det som kallas ett samförståndsavtal. Just nu är det cirka tre komma åtta miljarder dollar om året.
De vill komma bort från det och gå sin egen väg. En del av det beror på att deras intressen, Israels intressen, kommer att avvika från USA:s. Det finns ett ekosystem där ute som syftar till att få det att framstå som att Israel och judarna kontrollerar allt. Vilka är organisationen Responsible Statecraft? Här är artikeln. Jag tycker att den är viktig, men ni måste förstå att detta vinklas för att frambringa mer hat mot Israel.
Responsible Statecraft är en organisation vars verkställande direktör är en man vid namn Trita Parsi. Trita Parsi var tidigare med i det nordamerikanska iranska rådet. Han är iranier. Han kommer att förneka detta tills korna kommer hem. Även om man söker på honom för att se om han är en iransk agent kommer de att säga att han bara säger saker som stöder Israel. Men han är en vänsterinriktad iransk agent. Ni måste förstå det. Alla på denna organisation är likadana.
Ben Freeman och andra personer som skriver för den organisationen kommer från Obama-administrationen, som var pro-iransk. Vad de gör är att de uttrycker sin oro över vad som händer i världen som att de bara är oroade för fred, precis som iranierna är. Så de som står i vägen är Israel och USA. De är våldsamt anti-israeliska och anti-amerikanska.
Vad de säger här är att kongressen rör sig i tysthet för att integrera de amerikanska och israeliska militärerna. Den lagstiftning som de hänvisar till publiceras av representanthusets försvarsutskott. Det är föreslagen lagstiftning. Den är inte i tysthet, men ni ser hur de använder dessa kodord. De smyger omkring, dessa judar i Israel. De smyger omkring för att kontrollera allting i Amerika. Det är precis så det är om ni inte tror mig. Titta på vad de säger.
Här är lagförslaget i representanthuset och i sektion tvåhundratjugofyra står det initiativ för försvarsteknologiskt samarbete mellan USA och Israel. Jag försäkrar er att det här vinklas över hela sociala medier. Att Israel kontrollerar den amerikanska militären eller att Israel kommer att få ansvaret för att kontrollera den amerikanska militären. Det är en total och absolut lögn och ett bedrägeri, men de gör det eftersom det ger dem lite bränsle.
Här är huvudsektionen av lagen. Denna sektion skulle kräva att försvarsministern utser en verkställande agent med ansvar för att synkronisera samarbetsinsatser mellan USA och Israel, inklusive bilateral försvarsteknologisk forskning, utveckling, testning, utvärdering, integration och industriellt samarbete. Det handlar bara om att synkronisera och samarbeta. Det är inte Israel som kontrollerar den amerikanska militären. Det är en fullständig lögn.
Varför gör de så? Eftersom de hatar Israel mer än något annat. Detta handlar om att sätta dit Israel. Jag kommer att gå igenom några av lögnerna och det inlägg jag såg. Lyssna nu. Jag tycker fortfarande att det är viktigt från en bibelprofetisk synvinkel att vi ser USA samarbeta med och stödja Israel i dess krig.
Jag tittade på några videor från protester den åttonde oktober vid universitet, dagen efter att den sjunde oktober hade inträffat. Gisslan tagna, över tusen människor dödade, och Israel är veckor ifrån att gå in i Gaza. Vad skrek folket i dessa protester? Stoppa folkmordet. Man ser allt det här om folkmord. Jag kommer att spela upp några klipp för er. Ett klipp av två personer som jag gillar eftersom det är lite som att dricka en kopp kaffe utan att betala för den. De talar om samarbetsinitiativ och samarbetsinsatser och sedan går de igenom i detalj alla dessa olika ämnen som jag nämnde.
Här är ett exempel på människor som använder detta eftersom de hatar Israel och de hatar judar. Den tidigare kongressledamoten Marjorie Taylor Greene, här är vad hon säger. Detta är hennes tweet från igår morse. Sektion tvåhundratjugofyra av NDAA för tjugohundratjugosju. Förresten är hon tack och lov den tidigare kongressledamoten Marjorie Taylor Greene. Sektion tvåhundratjugofyra av NDAA för tjugohundratjugosju integrerar den amerikanska militären med den israeliska militären. Läste ni det i vad som står i lagen där? Den föreslagna lagstiftningen, det finns inte där. De använder kodord, gör detta i tysthet och i hemlighet. Det sker i hemlighet eftersom det är så de fungerar.
Detta är antisemitiska troper. Det är så här ett fullständigt övertagande från en utländsk regering ser ut. Det har inte avlossats ett enda skott. USA har kapitulerat för Israel. Hon kommer att samla in pengar på detta. Hon kommer att få tusentals visningar på sitt X-konto. När man tittar igenom bilderna och svaren är det judehat, ett avlopp av judehat. Det är chockerande. Det är verkligen chockerande för mig.
Här är en till. Han postade detta i sin kommentar. Amerikaner vill ha ett krig mot Israel. Vi är trötta på att ni stjäl från oss. Det är dags att agera. Så USA måste invadera Israel. Det är så dessa människor tänker.
Här är den som tack och lov snart är tidigare kongressledamoten Thomas Massie. Om bestämmelsen i NDAA om att integrera och synkronisera den amerikanska, och nu ser ni att han liksom backar från språkbruket om att integrera, den amerikanska och israeliska militären tar sig igenom utskottet kommer jag att lägga fram ett tillägg för att ta bort det från lagförslaget i kammaren. Vi är ett suveränt land. Ni ser hur det karaktäriseras som att de kontrollerar vår suveränitet och att vi måste agera.
Sedan dök den här bilden upp i en av de andra kommentarerna under antingen Marjorie Taylor Greenes eller Massies inlägg. Ser ni bildspråket där? Vita huset var gjort för att se ut som Jeffrey Epsteins tempel som han hade på sin ö eftersom han var jude, eller hur? Det är detta de gör.
Vi har Insurrection Barbie. Här är vad hon skrev i sitt inlägg på X. Återigen, jag är helt för samarbete och synkronisering mellan Israel och USA, eller vad man nu vill kalla det, eftersom jag anser att det är viktigt för säkerheten i väst och den västerländska civilisationen. Den tjugoåttonde maj tjugohundratjugosex publicerade Ben Freeman från Quincy Institute en artikel i Responsible Statecraft med titeln att kongressen rör sig i tysthet för att integrera den amerikanska och israeliska militären. Inom fyrtioåtta timmar kom artikelns inramning, och hon har helt rätt. Den försökte få dig att tänka på ett visst sätt. Det är propaganda.
Den ramar in frågan på ett visst sätt. Så om du tänker att Israel försöker kontrollera oss, var det precis vad de försökte göra. Den reproducerades av Pravda, Nato, iransk statsmedia som Press TV, turkisk statsmedia, TRT World, pakistanska nyhetskanaler, MSN-aggregatorer, Ron Paul-institutet och försvarsforum på Reddit.
Artikeln hävdar att sektion tvåhundratjugofyra utgör en oöverträffad sammanslagning av den amerikanska och israeliska militären som skulle göra mer för att integrera de två länderna än de ackumulerade tvåhundra miljarderna i historiskt amerikanskt bistånd till Israel. Det finns sju lögner och hon går igenom dem, och jag har lagt in en länk i inlägget till alla de saker som hon går igenom för att avslöja dessa.
Lögn nummer ett är att det rör sig i tysthet och göms undan. Det är en total och fullständig lögn. Titta på vad hon säger under verkligheten. Sektion tvåhundratjugofyra listas med sin fullständiga titel på sidan ett i ordförandens markering i innehållsförteckningen under titel två undertitel B. Representanthusets försvarsutskott publicerade ett pressmeddelande den tjugosjunde maj med titeln att försvara Israel, som specifikt belyser Israelbestämmelserna i lagförslaget. Ingen döljer någonting.
Men ni ser vad som pågår. Detta pro-iranska propagandahus känt som Responsible Statecraft, en del av Quincy Institute. Vem finansierar förresten Quincy Institute? Jag är ganska säker på att namnet Soros kommer att dyka upp, och Koch-bröderna som hatar Trump. Hela den här grejen går ut på att driva saker till den punkt där vi kommer att sluta fred med Iran, eftersom de säger att vi bara vill ha krig men att de inte vill ha krig, de vill ha fred.
Det är en fullständig propagandaoperation. Lögnen om att kongressen precis föreslog detta i tysthet har vi redan pratat om. En annan lögn är jämförelsen med tvåhundra miljarder dollar. Det nämns inga pengar i denna NDAA. Vad de gör är att de säger att det kommer att bli värre än tvåhundra miljarder. Det kommer att vara biljoner dollar av våra pengar som vi inte har som spenderas på att försvara Israel. Den amerikanska militärens data kan snart vara den israeliska militärens data. Det är inte så det fungerar.
Förresten har vi avtal som detta med många andra länder med mycket liknande språkbruk. Men det enda som stör dem är Israel. Varför är det så? Det är uppenbart. Det är så uppenbart varför det är så. Till exempel är här ett samförståndsavtal mellan regeringarna. Detta sattes precis på plats den tjugoandra maj, för drygt en vecka sedan. Samförståndsavtal mellan Amerikas förenta staters regering och Sveriges regering angående teknik- och välståndsavtalet. Bestämmelserna är liknande dem som finns i denna försvarsauktorisation.
Förresten, när de här nämner Mississippi och Arkansas nämns det inte någonstans i lagstiftningen. Gör en ordsökning på det. Det finns inte där. Att ta bort tillsynsmekanismer. Hela grejen är att sätta tillsynsmekanismer på plats. Dessa människor är pro-iranska propagandistiska lögnare och de försöker undergräva relationen och undergräva Israel eftersom det är deras slutmål.
Här lade MA Rothman upp en sak. Ana Kasparian, ni vet vem hon är från Young Turks. Jag tror att hon är armenier. Hon hatar verkligen Israel. Hon blev intervjuad häromdagen av Candace Owens. Ana Kasparian och Candace Owens godkände precis den äldsta konspirationsteorin i världen. Att det är judarnas fel att muslimerna invaderar oss. Tror ni att jag hittar på det? Här är exakt vad som sades. Här är en analys.
Det är judarnas fel att muslimer invaderar oss, gott folk. Det är alltid judarna. När jag hör personer som den där Tommy Robinson gnälla om islamiseringen av Storbritannien och att dessa muslimer är så dåliga och så farliga, medan han samtidigt stöder Israel. Så om du inte vaknar upp och berättar sanningen om vad som faktiskt händer och vad som orsakar dessa massmigrationshändelser, vad sägs om att du håller tyst? Det säger jag alltid. Jag säger, var tror du att dessa migranter kommer ifrån? Tror du att de ville vara här eller tvingas de bort från sina hem? De kan inte koppla ihop trådarna där. De säger att vi har ett muslimskt problem, men nej, vi har faktiskt ett problem med Israels oändliga krig.
Berätta för mig hur den konversationen skiljer sig från när AOC och Ilhan Omar pratar. De är likadana. Det är inte en vänster- och en högerperson som möts och har en intressant konversation där de faktiskt håller med varandra om vissa saker. Det är bara två vänsterpersoner som pratar. De är likadana. Candace Owens är en radikal vänsterpartist.
De hånskrattar i det klippet åt muslimer som infiltrerar Storbritannien. Candace säger, och förresten är Candaces make från Storbritannien så man skulle kunna tro att hon bryr sig om detta. Candace säger att judar i Israel, återigen ett land med tio miljoner människor, tvingade muslimer i sina länder med hundratals miljoner människor, att föra in sharialagar till väst. Låter det logiskt? Det är vad de säger. Jag tittar på några av er. Era munnar står vidöppna. Gör detta, förstår ni.
Det är chockerande. Sju miljoner judar bor i Israel, kanske åtta miljoner, och de kontrollerar allt i världen och orsakar att muslimer lämnar Afghanistan, Pakistan och Syrien. Det är vansinne. Dessa människor är galningar. Här är Roths inlägg om Candace Owens show. Ana Kasparian och Owens vände sig samstämmigt om och skyllde massinvandringen av muslimer till Europa och Storbritannien på, givetvis, Israel och judarna. Att det är judarnas fel att muslimerna invaderar oss. Owens förstärkte det genom att säga att vi inte har ett muslimskt problem, vi har ett problem med Israels oändliga krig.
MYTEN OM BETALDA INFLUERARE
Pausa matematiken. Israel har tio miljoner invånare. Den muslimska världen har ungefär två miljarder. Kasparian och Owens argumenterar för att det mindre antalet tvingar det större antalet att migrera till Storbritannien och ta med sig sharialagar dit. Det är inte geopolitik. Det är världskonspirationsteorin omprofilerad för en podcastpublik år tjugohundratjugosex. Detta är ett briljant inlägg och resten av fältet har lagt märke till det. Klippets berättare säger till mig att berätta hur den konversationen skiljer sig från när AOC och Hasan Piker pratar. De är likadana.
Candace Owens är en radikal vänsterpartist. Owens är inte en heterodox konservativ. Hon är en vänsterpartist med bättre belysning. Kvittona finns nu på band i hennes egen studio och från våra egna gäster. Tro på vad de säger till er. Här är en annan sak. Detta fanns på Responsible Statecraft förra året. Jag åkte till Israel. Det var den israeliska regeringens mediatoppmöte. Vi betalade vår egen resa. Det här inlägget dök upp. Israel betalar influerare sjutusen dollar per inlägg. Det är en fullständig lögn. Förresten, om de gör det, skulle någon snälla kunna ge mig min check?
Ni ser detta varje gång någon postar något pro-israeliskt. Fick du dina sjutusen dollar för det? Det är de här personerna som gör de påståendena på Responsible Statecraft, på Quincy Institute, eller så får de betalt av sina agenter för att vara agenter till förmån för Iran. Tucker får betalt. Jag vet inte hur mycket. Jag vet inte exakt av vem. Jag har mina misstankar. Eller kanske gör han det gratis och han argumenterar att han är en amerikansk medborgare och kan stödja Qatar om han vill. Bra Tucker. Jag är amerikan. Jag är rationell. Jag förstår geopolitik. Om jag vill stödja Israel har jag rätt som amerikan att göra det. Så Tucker, ta ditt råd och håll bara tyst. Han säger så hela tiden med det där tjejiga skrattet.
Ärlig rapportering avslöjade att myten om sjutusen dollar var ett viralt påstående. Det fanns aldrig några bevis för det. New York Times har en ledare i morse. Kan Israel vinna tillbaka världens förtroende? Människor vänder sig mot Israel i massiv skala och det är en operation. Jag kommer att prata om Iran, Abraham-avtalen, drönare samt Libanon och Turkiet på den omöjligt korta tid som återstår.
FÖRHANDLINGAR MED IRAN OCH GEOPOLITIK
Låt oss prata. Vad är statusen för avtalet? Alla dessa tillkännagivanden om att vi har ett avtal. Trump lade upp detta inlägg på Truth Social. Detta var den tjugofemte maj, i måndags. Jag ska träffa dessa personer och jag vill att de alla ska komma. Jordanien, Qatar, Saudiarabien, han nämnde Förenade Arabemiraten och jag tror Bahrain och kanske Oman. De är redan med där. Det är bra för dem. Alla dessa länder kommer att gå med i Abraham-avtalen. De måste gå med i Abraham-avtalen så att vi kan få fred i Mellanöstern.
Det fungerar inte. Jag vet inte om det finns något där. Nyheterna är överallt. Detta är i fredags i Wall Street Journal. USA och Iran har förutsättningarna för ett avtal. Det skulle nästan säkert tvinga USA att backa från några av sina mål. Varför? Eftersom de förhandlar med iranierna. Det är omöjligt. De kommer aldrig fram till ett avtal. De drar ut på förhandlingarna av en anledning. Anledningen till att de drar ut på förhandlingarna är för att få tid att återuppbygga sina styrkor och göra den typen av saker.
Det kom ut den här veckan att kurderna var villiga att komma, Israel hade ordnat med kurderna. Jag är inte säker på att detta är helt sant. Det rapporterades att Israel hade kurderna redo att rycka in som en väpnad styrka för att hjälpa till att störta den iranska regimen, och USA sade att de skulle hålla sig utanför det. Jag är inte säker på att det är sant, men med tanke på hur saker och ting utvecklas måste jag säga detta. Förresten skrev en kuwaitisk man denna ledare i Al Qabas, en kuwaitisk tidning. Han skrev att ända sedan konflikten bröt ut mellan USA och Israel på ena sidan och Iran på den andra har vissa kastat skulden på USA:s president Donald Trump. Titeln på artikeln var att Trump inte är Obama. Obama var ett problem med Iran. Vi tror inte att Trump är det ännu.
Han skrev detta. De anklagar honom för tjänstefel och för att avsiktligt förklara krig mot den iranska regimen utan anledning, trots att de handlingar som USA:s president har vidtagit och fortsätter att vidta inte är något annat än en reaktion på aggressivt iranskt beteende. Dessa beteenden har korsat alla gränser och har börjat inkräkta på amerikanska intressen i Mellanöstern och i regionen kring Arabiska viken. Förresten publicerades den här artikeln för drygt en vecka sedan.
Vad hände igår? Drönarattacker mot en amerikansk bas i Kuwait. Några amerikaner skadades vad jag kan förstå. Vi fick allvarliga skador på åtminstone två av våra Reaper-drönare. Det är stora drönare. De är väldigt dyra. De kostar ungefär tvåhundratrettio miljoner dollar styck. Att skada dem är en mycket stor sak. Det finns bevis för att iranierna hackade en av dessa för flera år sedan och tog den, och att de har baklängeskonstruerat den för att kunna göra saker.
HAJJ OCH UTVECKLINGEN I MEKKA
Här är Tehran Times. Trumps och Netanyahus grepp eftersom, som Candace Owens säger, judarna kontrollerar världen. Netanyahu kontrollerar Trump. Detta är från New York Times. Ett dödläge till havs kan vara ett test på vem som blinkar först. Vi hör hela tiden att vi har ett avtal. Alla är överens. Har ni hört något tillkännagivande om ett avtal? Det kan ha skett sedan jag gick upp hit, men jag har inte sett det ännu. Jag har inte sett samförståndsavtalet. Iran säger att de aldrig kommer att ge upp sitt kärnprogram. Trump säger att de måste ge upp sitt kärnmaterial. De vägrar att göra det.
Jag hörde någon i morse, det kan ha varit Ken Timmerman, som sade att det inte bara handlar om det anrikade uranet. De har delvis anrikat uran och de har tusentals kilo av detta material som mycket snabbt kan anrikas till sextiosju eller nittio procent. Det handlar om tonvis med anrikat uran. Det är en mycket större sak än vad vi förleds att tro. Detta är från New York Times igår. Trumps sicksackande angående Iran förbryllar alla sidor, även hans egen. Jag måste erkänna att jag är förbryllad. Jag vet inte vart det är på väg. Jag vet inte vad avtalet innebär. Jag skulle stödja att Truth Social införde en ordgräns för inlägg så att jag kan ta mig igenom detta material utan att behöva läsa sida upp och sida ner med text.
Till exempel, här är ett inlägg från häromdagen. Jag var tvungen att krympa ner det ordentligt för att få in allt på en bild, och jag ser bara inte att det kommer att hända. Det kom också fram i Wall Street Journal igår och sedan i Jerusalem Post idag. Förenade Arabemiraten genomförde dussintals flygattacker mot Iran med hjälp av amerikansk och israelisk underrättelseinformation under kriget. Förresten, det F femton plan som sköts ner, minns ni när de räddade piloten? Det verkar nu som att det gjordes med hjälp av Kina via Iran. Det var så de kunde spåra och skjuta ner det flygplanet. Prisa Herren att mannen räddades i en fantastisk operation.
Förenade Arabemiraten blev attackerade mer än Israel blev av iranierna. Deras ekonomi befinner sig i ett osäkert läge. De kan inte få ut sin olja. De bygger en rörledning tvärs över halvön där till den andra sidan av Hormuzsundet. De har en rörledning, men det räcker inte för att få ut den olja som de behöver få ut. De har andra saker som de vill exportera. Dessutom vill folk inte bo i stora dyra höghus. De blir träffade av drönare. Jag vet inte hur många tusen attacker som genomfördes mot Förenade Arabemiraten under de senaste åttio dagarna. Det har varit ganska förödande för deras ekonomi. Människor flyttar därifrån. De vill inte stå ut med detta. Om de inte får tillbaka Hormuzsundet sitter de fast.
Det kom en rapport i morse. De samarbetar med Jordanien för att skapa vad de kallar en torrhamn någonstans i öknen i Jordanien så att de kan frakta varor dit och sedan vidare till Medelhavet och ut på världsmarknaderna. Alla arbetar med dessa handelskorridorer. Man hör talas om handelskorridorer överallt, alla har en handelskorridor och alla arbetar med dem. Ni kommer att se om en stund att turkarna säger att de inte bryr sig om vilken väg man tar så länge man passerar genom dem. Välj själva. Vi kan samarbeta med alla i den här frågan.
Michael Rubin från Middle East Forum har en bra artikel på meforum.org. Länken finns i anteckningarna. Avtal eller inget avtal, räkna med iranska lönnmord. Det finns bara ett säkert sätt att förhindra det kommande blodbadet, och det är att regimen inte finansieras. Det finns rapporter, jag har inte kunnat bekräfta dem, om att Kushner och Witkoff höll på att starta en investeringsfond på trehundra miljarder dollar för Iran. Vad tror ni att de kommer att göra med det? Man måste sätta stopp för den regimen, annars kommer era barnbarn fortfarande att behöva hantera det här problemet. De kommer aldrig att förändras. De är ideologiskt drivna. De är radikala muslimska galningar. De tror att de behöver framkalla apokalypsen.
Här är Tehran Times. Irans nationella enighet krossar Mossads kalkyl för regimskifte. Trumps och Netanyahus grepp, från episk ilska till falsk seger. Det är rubrikerna. Allt detta sker under veckan för Hajj. Det är då muslimer gör sin pilgrimsfärd till Mekka i Saudiarabien. Saudiarabien vill bevara detta eftersom det ger dem mycket pengar. Här är några bilder på det. Till alla de i London och runt om i världen som firar Eid. Det där är Sadiq Khan. Han är borgmästare i London. Han publicerade den här videon. Kaba i den stora moskén i Mekka syns precis bakom honom.
Vad han pratade om var att vi alla måste enas i mänskligt broderskap. Om ni eller jag åkte dit skulle vi bli avrättade. Sluta prata om mänskligt broderskap. Människor i Storbritannien säger att detta är ett problem. Alla borgmästare i våra stora städer som kontrollerar polisen och budgetarna är muslimer. London, Manchester och Birmingham, jag tror att de alla är muslimer. Det är stora städer i Storbritannien. Det är ganska illa. Här är en bild av den stora moskén där. Det är det kungliga klocktornet. Bilden till höger är tagen uppifrån. Titta på den där moskén. Målet är att de ska bygga ut moskén. När de är klara är målet att kunna ta emot fem miljoner eller fler bedjande samtidigt.
För att ge er ett perspektiv på skalan är här en bild från tjugohundratjugofem. Ni ser det här området där alla dessa byggnader finns. Här är hur det ser ut idag från satellit. Allt detta har röjts undan för byggnation. Vissa av dessa var historiska moskéer och byggnader. Varför? För att saudierna vill tjäna pengar på pilgrimsfärden. Kung Salman är fortfarande vid liv. Detta är ett förslag. Moskén ligger där i cirkeln i mitten, det kungliga klocktornet i söder. Det kallas Kung Salmans port. Titta på alla dessa stora, höga flerbostadshus som de ska bygga för att hysa människor.
Detta var ganska intressant. Om ni är insatta i det här är ni smartare än vad jag är, men jag lade bara märke till några siffror som några av mina vänner kommer att vara mycket intresserade av. Det var en unik solformation i år under Hajj. En sällsynt astronomisk händelse som inträffar vart trettiotredje år placerar solen rakt ovanför Kaba under Hajj på Arafat-dagen. Händelsen, som bara inträffar ungefär en gång vart trettiotredje år, gör att skuggorna runt den heliga moskén nästan försvinner vid middagstid. Ni får tolka det hur ni vill.
TURKIETS ROLL OCH HANDELSKORRIDORER
Jag kommer att prata lite mer om Abraham-avtalen. Jag kommer att gå igenom några saker om vår vän Erdogan i Turkiet. Detta står i dagens Sunday Telegraph i Storbritannien. Erdogan är den verkliga vinnaren av kriget mot Iran. Hur vinner han? Så här börjar artikeln. Ni måste hålla ögonen på Turkiet. Det råder inget som helst tvivel om att Turkiet och dess regioner är inblandade i Hesekiel trettioåtta och trettionio. Jag säger inte att det kommer att hända i morgon. Jag säger bara att allting börjar falla på plats. Han är en radikal islamistisk man.
Den här veckan var det Hajj och även drygt fyrahundraårsjubileet av att turkarna tog över Istanbul. Förlåt, Konstantinopel. Vänta ett ögonblick. Turkarna är inte infödda på den anatoliska halvön. De kommer från Centralasien. De kom till den anatoliska halvön och de har begått folkmord på greker och armenier sedan de kom dit. Detta är ett historiskt faktum. De förnekar det. När de förnekar det vet man att det är sant. Det är förmodligen en bra tumregel.
Tidigare i veckan pendlade Erdogan upp och ner i opinionsmätningarna. De har ett val framför sig och han är mycket listig. Här nere ser ni att hans oppositions partihögkvarter rädades och stängdes ner av Erdogans polis den här veckan. Före det beslutade den turkiska högsta domstolen att mannen som skulle ställa upp mot Erdogan nominerades år tjugohundratjugotre. De sade, det låter nästan som en demokratisk process, att det inte gjordes enligt de korrekta reglerna. Därför kan han inte ställa upp i valet. Den tidigare borgmästaren i Istanbul, som skulle ha varit i opposition, arresterades och sattes i fängelse.
Erdogan åkte till Hagia Sofia. Jag tror att jag nämnde förra veckan att jag deltog i ett krigsspel med Middle East Forum, och turkarna drev oss till vansinne under förhandlingarna. Naftali Bennett och många i Israel har sagt att Turkiet är nästa Iran. Detta är inte spekulation, det är fakta. Allt som ni ser hända när det gäller förhandlingar med iranierna kommer att bli precis likadant med turkarna. De kommer att vilja ha kärnkraft. De har militära muskler och den typen av saker. De vill ha mer vatten i Medelhavet. De är nere i Somalia och borrar efter gas. De är överallt i Afrika.
De har en grupp som liknar den ryska Wagnergruppen. Den kallas Sadat. De befinner sig över hela Afrika och underblåser islamiska revolutioner där nere. Jag vet inte om de låg bakom det, men det var nyligen en revolution i Mali. Islamisterna tog över. De besegrade den ryska gruppen där borta, och det var som om de bara klev rakt över dem. Detta är Erdogans vilda plan på att upprätta en marin gräns. De vill expandera det blå hemlandet. Grekerna är väldigt upprörda över detta. De sade att det är deras vatten. De vill göra det för handelsrutters skull.
Det här är några föreslagna handelsrutter. Erdogan gör detta, och jag fortsatte att använda detta vid Middle East Forums krigsspel. Erdogan ritar ständigt om kartan. När man tittar på dessa turkiska representanter på olika kanaler har de alla kartor eftersom de ritar om kartan. De vill rita om kartan över Mellanöstern. Detta är deras doktrin om det blå hemlandet. De har alla dessa vägprojekt. De säger att de kommer att gå genom Irak. De kommer att gå genom Saudiarabien. De kommer att gå genom Jordanien. De kommer att gå genom Rumänien. De bryr sig inte, så länge det passerar genom dem.
Turkiet kan komma att framstå som ett centralt nav för nya handelsrutter på grund av stigande geopolitiska risker och förändringar i handelspolitiken, säger representanter för den lokala logistiksektorn. Den senaste tidens ökning av geopolitiska risker tvingar globala logistikkedjor att anpassa sig, vilket leder till nya handelsrutter enligt ordföranden för den turkiska speditörs- och logistikföreningen UTIKAD. Donald Trumps nyligen tillkännagivna ytterligare tullar förväntas flytta maritima handelsrutter. Allt detta samverkar till att göra Mellanöstern mycket, mycket viktigt för allting.
Detta är Financial Times där Hormuz-krisen riktar strålkastarljuset mot sårbara maritima flaskhalsar. Man kan se att det finns flaskhalsar runt om i världen, men de flesta av de stora finns i Mellanöstern. Bab el-Mandeb-sundet där nere vid Jemen och Hormuzsundet. Det är därför Middle East Forum genomförde ett krigsspel för exakt ett år sedan som hette Sundet, eftersom de genom att analysera allting kom fram till att Hormuzsundet kommer att bli mycket viktigt. Detta var innan Israel och USA bombade kärnkraftsanläggningarna i juni och juli år tjugohundratjugofem. Om människor är uppmärksamma kan de se detta. Om man läser bibliska profetior känns det som att allt detta börjar falla på plats och passa ihop.
Här är Erdogan den här veckan under firandet av övertagandet. Han sade att detta offer är en manifestation av att närma sig varandra i Arafat. Muslimer samlas. Jag tror att det är en referens till Mekka. Där bevittnar vi denna enighet. Om Gud vill kommer denna tyrann vid namn Netanyahu att få den läxa han förtjänar från världens muslimer. Där var Erdogan i Hagia Sofia och bugade och reciterade Koranen offentligt i den största kyrkan som någonsin byggts i kristenheten. Den arabiska kalligrafin på väggen handlar om att erövra territorium. Grekerna är rasande över detta. Erdogan bryr sig inte eftersom han har det. Han förvandlade den största kyrkan som någonsin byggts inom kristendomen till en moské år tjugohundratjugo.
Vad tror ni att hans planer är? Han gör affischer om det. Ni har sett den affischen ungefär hundra gånger nu. Här i Istanbul hade de en stor drönarshow med laser om den muslimska erövringen av Istanbul eller Konstantinopel. Erdogan åkte också till Kazakstan och organisationen för turkiska stater. De hade ett möte för drygt en vecka sedan. De går samman. Många människor tror att Centralasien är Magog. Jag skulle säga att Turkiet i det området förmodligen är Magog.
Turkiet vill ha kärnkraft. De bygger just nu världens största kärnkraftverk längs Medelhavet. Det är rysk teknologi. De kommer att ha förbrukat bränsle. De kommer att ha anrikat uran. Om ni tycker att förhandlingarna med iranierna har varit lite svåra, vänta bara. Detta kommer att bli förstasidesnyheter ganska snart. Kazakstan gick förresten med i Abraham-avtalen. Min reaktion på det var att det är en stor sak. De producerar fyrtio procent av uranet i världen just nu. Det är ett muslimskt land, en turkisk stat.
KLIMATRAPPORTEN OCH DEN NYA FORMEN AV KRIG
Jag ska bara nämna detta kort. Detta står i New York Times och på andra ställen. Klimatforskare kom ut med denna stora rapport den här veckan. De har alltid använt detta värsta scenario för att rättfärdiga alla dessa klimatregler. Man måste göra detta, man måste minska på koldioxid, sluta äta kött, allt detta eftersom man förstör planeten. Forskarna kom ut den här veckan, detta är en kopia av den artikel som publicerades, jämförelseprojektet för scenariomodeller. Vad kom de fram till? Det värsta scenariot har inga data som stöder det. Är det en stor överraskning? Tror ni att Al Gore kommer att betala tillbaka de hundratals miljoner dollar som han har tjänat på detta? Det var en artikel som publicerades den här veckan.
I kriget mellan Ryssland och Ukraina träffade en rysk drönare ett hyreshus och skadade ett par personer i Rumänien. Rumänien gränsar till Ukraina. Jag gjorde lite efterforskningar och detta är en stor sak. Alla undrar om Nato kommer att blanda sig i. Rumänien är en del av Nato nu. De har blivit attackerade. Måste de försvaras? Måste Nato bli inblandat? Jag gjorde lite efterforskningar för några veckor sedan. New York Times hade en stor artikel om att det har funnits många drönare och missiler som har kommit in på avvägar, särskilt i rumänska eller andra Nato-länder. Jag misstänker att det finns mekanismer för att undvika konflikter på plats, och de är bra så länge de fungerar. Ryssland hotar nu och skickar in överljudsmissiler. De attackerar hyreshus i Kiev och alla undrar vad som pågår.
En av de saker som pågår just nu är från The Economist idag, den nya formen av krig. Det är precis som turkarnas drönarshow. De fick drönarna att bokstavera den nya formen av krig i The Economist. Ukraina, det är mycket fram och tillbaka. Vem ska man tro på? Ukraina verkar klara sig ganska bra. Jag vet inte om de har folket för att kunna ta över och ockupera territorium, men jag tror att de driver ryssarna till vansinne just nu. Det är därför man ser Putin använda överljudsmissiler och komma med de hot som han gör. Debatten handlar om ifall Putin och Ryssland är på väg ut. Kommer de att överleva? Vem vet. Det finns också rapporter om att Kina skickar in muslimska invandrare till Ryssland, men de vill inte heller ha dem.
Här är vad detta säger. Teknologi sprids snabbt. Israeliska soldater i Libanon möter nu samma typ av drönare som introducerades i Ukraina. Iranska missiler är mycket mer exakta än de irakiska Scud-missiler som avlossades under det första Gulfkriget. Om Kina skulle försöka invadera Taiwan skulle dess landstigningsstyrkor mötas av en snöstorm av drönare. Luftöverlägsenhet är nu svårare att uppnå och ger soldater mindre skydd än tidigare, tack vare det nya drönarmättade luftrummet. En annan förändring är att den nya teknologin har omvandlat målsökningen, och detta kommer jag att prata om gällande Libanon om ett ögonblick.
Amerika och Israel skulle kunna bomba Iran när som helst. Ändå visar Iran inga tecken på att ge med sig. Tvärtom fortsatte de att avfyra drönare och missiler under de trettionio dagar långa stridigheterna, och de har kunnat hålla fast vid sitt kärnprogram, stänga Hormuzsundet och orsaka globalt ekonomiskt kaos. Det sundet har varit stängt länge. Hundratals fartyg har samlats på hög. Vi tömmer vår strategiska oljereserv, vad jag förstår. Detta kan bli mycket osäkert under de kommande sextio dagarna eller tidigare. Brister börjar uppstå, bensinbrister, brister på flygbränsle och den typen av saker.
ISLAMISERINGEN AV RYSSLAND
Detta är från Wall Street Journal i torsdags. Vita huset förhandlar om drönaravtal. Vi försöker bygga drönare som galningar, inklusive vid en fabrik här på södra sidan av Columbus. Här är en rysk drönare som kraschar i Rumänien och spär på spänningarna i Nato. Här är Eid, den muslimska högtiden. Pam och jag, första gången vi åkte till Israel åkte vi till Jordanien först och vi var där på Eid år nittonhundranittiofem. Vi flög till Jordanien. Man får givetvis inte sova. Man har varit vaken i trettiofem eller fyrtio timmar. Man åker på en rundtur. Vi åkte på en rundtur och kom tillbaka till hotellet för att äta middag. Vi var dödströtta. Ute på gatan på tomma tomter hängde de upp får och getter och offrade dem. Jag var tvungen att undersöka vad som pågick. Det var en muslimsk högtid. Det är vad de gör. De gör det över hela den muslimska världen just nu. Det infaller under olika månader. Jag tror att år nittonhundranittiofem var det i början av maj, men Eid firades i Moskva.
Man ser den gyllene kupolen på en rysk-ortodox kyrka. Det där är alla muslimer på det centrala torget i Moskva. Detta är från Amy Mek, som ni borde följa. Hon gör ett fantastiskt arbete. RAIR Foundation. Mediamörkläggning. Islamiseringen av Ryssland accelererar och Putin leder aktivt utvecklingen. För bara några dagar sedan, den tjugosjunde maj, förvandlade Eid-böner stora ryska städer till islamiska fästen. Moskvas centrala gator stängdes helt av när hundratusentals bedjande strömmade ut från katedralmoskén ut på vägar, trottoarer och offentliga platser. Bönemattor täckte hela stadskvarter.
Samma scener utspelade sig över Sankt Petersburg, Kazan, Ufa, Tjetjenien och bortom det. Detta synliga övertagande av offentliga platser är nu omöjligt att missa i ett land som en gång påstod sig vara hjärtat av ortodox kristendom, och tecknen blir allt fler. Rysslands halalmarknad har nått två och en halv biljon rubel och växer med femton till tjugo procent per år, vilket vida överträffar tillväxten av allt annat. Islamisk bankverksamhet i enlighet med sharialagar snabbehandlas. Pilotprogrammet förlängdes till år tjugohundratjugoåtta. Landets första fullständiga islamiska bank lanseras år tjugohundratjugosex och Putins regering driver på det. Sharia-hijabs är nu officiellt tillåtna på passfoton och i statliga identitetshandlingar.
Jag tror att hon säger här att Rysslands stormufti öppet har förutspått att muslimer kan utgöra trettio procent av den ryska befolkningen i början av tjugohundratrettiotalet. Akademiker ser det stiga mot en tredjedel eller till och med hälften av befolkningen vid mitten av århundradet. Jag ska berätta en sak, med sjunkande fertilitetstal i Ryssland kommer det att gå mycket, mycket snabbare. Jag tror att jag för minst tio år sedan sade att Ryssland var på väg att ha hälften av sina väpnade styrkor som muslimer senast år tjugohundratrettio. Jag vet inte om det kommer att uppnås, men det kommer att hända. Lägg till det ovanpå Hesekiel trettioåtta.
SPÄNNINGAR MELLAN FÖRENADE ARABEMIRATEN OCH SAUDIARABIEN
Jag har en gåva till er, men vi gör det sen. Det verkar som om det har uppstått spänningar mellan Förenade Arabemiraten och Saudiarabien. När jag visade er artikeln om att Förenade Arabemiraten inledde dussintals attacker mot Iran var det ett land i Mellanöstern som klagade på det. Vilket land? Saudiarabien. Gå till Hesekiel trettioåtta vers tretton. När denna, vad jag tror är en islamisk armé, invaderar i de sista dagarna, nu är vi oense om tidpunkten, men det är uppenbarligen mestadels islamiskt. Nordafrika, Turkiet, Centralasien, allt är islamiskt. De kommer för att ta byten.
Det finns ett land som verkar stå upp och säga vad håller ni på med? Ni gör det svårt för oss. Vi har planer. Det är Saba och Dedan, vilket är Saudiarabien. Allt jag säger är inte att detta är det som profeterades. Vad jag säger är att mönstret finns där. Saudierna klagar på alla som försvarar sig mot Iran. De gick ut med det den här veckan. Folk håller inte med om detta. Det kanske förändras. Jag tror inte att det förändras förrän kung Salman dör. Han är nittio år gammal och har ingen bra hälsa. Allt de gör den här veckan säger de att de ska gå med i Abraham-avtalen om palestinierna får en stat i Israel. Det kommer inte att hända.
De fortsätter att trycka på för det oavsett om de tror på det eller inte. Det intressanta i allt detta är att när någon attackerar Iran klagar de och undrar vad de håller på med. De säger att de kan göra det svårt för dem och ber dem att backa. Det låter som i Hesekiel trettioåtta vers tretton. Jag tror att det är ett mönster. Det händer redan.
Här är Ruth Wasserman Lande på hebreiska i24 häromdagen. Jag ska läsa vad hon säger. Först och främst pratas det mycket om normalisering. Hon sade på hebreiska att Saudiarabien enligt hennes bedömning och förståelse inte svarar på det. Det är sant att amerikanerna pratar om det just nu. Jag har alltid sagt att vi måste lyssna lite mindre på talen. Saken är den att det tar oss till slutet av den här högtiden i Mekka. Högtiden symboliserar faktiskt allt. Visserligen inte under själva högtiden, men även efter det Saudiarabiens svar, och jag tycker att hon är en mycket bra analytiker. Enligt min bedömning är det inte i en positiv riktning för normalisering. Vi ser det i många meddelanden, vi ser det i forskningsorgan som närmar sig regeringen, vi ser det nästan dagligen tydligt i Saudiarabiens positionering. Den är i en riktning som inte alls stämmer överens med vår och västvärldens riktning.
Jag tror att hon har rätt i det. Vem vet vart det kommer att ta vägen. Alla har artiklar om detta idag. Länkarna finns i anteckningarna. David Weinberg har en sak. Seth Frantzman har en artikel om Abraham-avtalen. Tvingar vi fram detta för mycket? Kommer det att bli ett bakslag mot Abraham-avtalen för att vi tvingar fram dem så mycket? Detta är David Weinberg i Jerusalem Post idag. Trump kan inte skönmåla ett dåligt avtal med Iran. Donald Trump ökar trycket på länder i Mellanöstern att ansluta sig till Abraham-avtalen.
Han avslutar med detta. Man kan läsa artikeln i fredagens Jerusalem Post. Seth Frantzman har en annan bra artikel här. Kan trycket att gå med i Abraham-avtalen slå tillbaka? Weinberg avslutar sin artikel med detta. Vid denna tidpunkt behöver saudierna Israel mer än Israel behöver dem. Det otacksamma golfkungadömet förtjänar inte Israels gratulationer. Israel borde inte betala något löjligt pris för att närma sig Riyadh. De borde verkligen inte böja sig för det orimliga saudiska kravet på en palestinsk stat som priset för en ambassad bemannad i Tel Aviv av en representant för kronprinsen. Särskilt inte efter den sjunde oktober i Saudiarabiens latitud i att konfrontera Hamas och Iran. Sammanfattningsvis borde Trump inte behandla Abraham-avtalen som godis för att dölja kapitulation inför Ali Khamenei, revolutionsgardet och vem som än må sitta vid makten i Teheran idag. Jag håller hundra procent med om vad han sade. Läs den artikeln.
SITUATIONEN I LIBANON OCH HIZBOLLAHS DRÖNARE
Jag har två saker vi ska prata om. Det är ett stort problem i norra Israel just nu. Hizbollah skickar in drönare. De är drönare som styrs via fiberoptik, så de kan inte störas ut. De har en begränsad räckvidd, men alla flyttade tillbaka till norr. Nu flyttar de ut. Israel har gjort rätt sak, vilket de borde ha gjort för länge sedan. De får alla att flytta ut ur södra Libanon för att hantera situationen, men de hade elva soldater som dödades där uppe den här veckan.
Dessa drönare kommer in med ett raketgevär eller en granat och de kan styras av någon som flyger dessa saker långt borta. De kan byta riktning mycket snabbt. Ni har sett hur dessa små drönare fungerar, och soldater dödas där uppe. Israel går nu ut och säger, det stod på förstasidan av Jerusalem Post idag, att de tror att de är nära en lösning på detta, men vem vet om de kommer att nå dit.
INTERVJU OM SÄKERHETSLÄGET I NORRA ISRAEL
Jag har en sak till jag vill göra. Det är en välsignelse. Jag vill välsigna er med en liten del av denna intervju. Gå till JNS. Ni kan se hela intervjun på Straight Up med min vän Danny Seaman. Han intervjuar Caroline Glick. Här kör vi. Vi kommer att avsluta med detta.
De senaste dagarna har det funnits en möjlighet till ett avtal med Iran. Från det israeliska perspektivet är frågorna gällande Libanon de som är viktiga för oss. Hur de påverkar förhandlingarna där, om alls, och vad Israel gör för tillfället. Premiärministern var igår på nyheterna här i Israel och förklarade för den israeliska befolkningen att vi kommer att göra allt som krävs för att försvara våra civila. Kan du utveckla det lite mer?
Visst. Det är fantastiskt att vara tillbaka på JNS med dig. Tack för att du bjuder in mig, Danny. Jag tror att människor utomlands måste förstå att israeler verkligen förstår det här. Libanon gränsar till Israel. Sedan det etablerades i början av nittonhundraåttiotalet av det iranska revolutionsgardet har Hizbollah fungerat som Irans främlingslegion i Libanon. Under de fyrtio år som gått har de i princip tagit över mer och mer kontroll över landet Libanon, till den grad att i början av tjugohundrasju och tjugohundraåtta, efter att de mördade premiärministern Rafik Hariri år tjugohundrafem, har de i princip bara svalt Libanon.
De har ministrar i regeringen. De har utövat en enorm kontroll i stort sett på grund av att de, som en iransk militär organisation i Libanon, faktiskt är mer kraftfulla än den libanesiska militären. Det har tyvärr varit situationen i Libanon i omkring tjugo år. Det är utifrån den positionen som de byggt upp sina styrkor för att förinta Israel.
Efter Hamas invasion den sjunde oktober tjugohundratjugotre planerade Hizbollah att ansluta sig till invasionen. Vi kunde flytta fram tillräckligt med trupper till den norra gränsen för att blockera det och de hade inte längre möjligheten att överraska oss. De invaderade inte, men de började skjuta missiler, granater och raketer mot oss, och skicka drönare, i början av kriget. De var en partner till Hamas i att göra det till ett tvåfrontskrig, låt vara med en huvudfront i söder och i Gaza från första början.
Vad vi har sett nu är att de alltid agerar som Irans främlingslegion. De är den viktigaste knutpunkten i Irans hela strategi för dominans i Mellanöstern. Folk bör förstå att det inte bara gäller mot Israel. De tjänade också den syriska regimen under Assad för att slåss mot folket där. Precis. Det är inte bara mot Israel.
Vad hände egentligen, vi kan backa bandet lite innan vi kommer till idag. Det som Israel gjorde i september tjugohundratjugofyra när vi äntligen kunde hantera Hizbollah. Du hade personsökaroperationen, du hade mordet på Hassan Nasrallah. Premiärministern säger alltid att han fick en underrättelserapport och när han läste den insåg han att Hassan Nasrallah faktiskt var den strategiskt viktigaste aktören i Iran.
Khamenei och chefen för revolutionsgardet var i grunden underordnade Nasrallah i den meningen att han var visionären för Irans krig mot Israel. Både från Hamas perspektiv, houthiernas perspektiv, och uppenbarligen från Libanon och så vidare. När Israel gav sig efter honom och när vi kunde decimera strukturen, dess ledarstruktur, genom personsökaroperationerna och sedan bombningarna av deras missilanläggningar så att vi kunde ta ner dem från hundrafemtiotusen missiler riktade mot Israel till bara en liten bråkdel av det antalet.
Även om de fortfarande har en missilarsenal som de skjuter med. Vi decimerade i princip deras styrkor och det var det som verkligen förde med sig Assad-regimens fall. Som du sade, huvudstyrkan som skyddade Assad och hans Baath-regim under åren av det syriska inbördeskriget där han i princip utplånade den sunnitiska befolkningen i Syrien, var Hizbollah. Det var inte den syriska armén. Den syriska armén, som det senare visade sig, var bara ett tomt skal. Så efter att vi decimerat Hizbollah i Libanon lämnades han oskyddad.
När det hände kunde de styrkor som störtade hans regim göra det nästan utan strid eftersom han inte hade några väpnade styrkor för att skydda sig, och det var då han flydde till Ryssland. Det var operationen mot Hizbollah som mer än något annat orsakade Assad-regimens fall. Exakt, de var Syriens beskyddare såväl som Libanons härskare.
Det tar oss till var vi befinner oss idag, vilket är att de har återuppbyggt sin arsenal och genomför attacker mot Israel. Vi tvingades gå in på ett mycket kraftfullt sätt eftersom de besköt samhällen i norr. Vi tog över ett område som kallas den gula zonen för att skydda våra samhällen vid gränsen och hålla dem säkra.
Det som skiljer den nuvarande situationen i Libanon från vad som hände den sjunde oktober är att vi var för hotade för att kunna känna oss trygga i att skydda de medborgare i Israel som bor i gränssamhällena, i staden Kiryat Shmona, i Metula och i alla bondesamhällen runt gränsen. Vi evakuerade dem och de var interna flyktingar i nästan två år innan de kom tillbaka. Det som är annorlunda nu är att vi inte evakuerar våra civila. De stannar i sina hem. Vi tvingar inte någon att lämna dem. Men vi pressar folket i södra Libanon norrut så att vi kan gå in och ta terroristerna. Det är i grunden en omvänd bild av vad som hände tjugohundratjugotre.
För att folk ska förstå att vi inte bara hittar på detta. Utöver det de avfyrar mot oss har vi upptäckt infrastrukturen, precis som i Gaza, underjordiska tunnlar som de har byggt. Vi har hittat rapporterna och allting om deras planering, i stort sett samma sak som gjordes i Gaza. Så vi har, baserat på vår erfarenhet, en befogad oro över att de ser fram emot att attackera våra civila.
Ska jag avsluta detta? Det är ungefär fem minuter kvar.
De gömmer sig precis på samma sätt som Hamas gjorde. De arbetade tillsammans. De lärde sig tillsammans. Hizbollah lärde faktiskt Hamas en hel del om att gräva tunnlar, vilket Hizbollah egentligen lärde sig ännu tidigare. Enligt rapporter vid den tiden lärde de sig det från nordkoreanska ingenjörer som kom in på tjugohundratalet och började lära dem hur man bygger tunnlar på det sätt som de har längs den demilitariserade zonen mot Sydkorea. Det är helt galet. Vi hade en operation under tjugohundraarton där vi upptäckte tunnlar som låg precis vid gränsen, in i Israel, som Hizbollah hade gjort. De bryter sig igenom rent berg istället för Hamas i Gaza, vars tunnlar är gjorda av sandsten.
Det är mycket hårdare. IDF har tagit in mycket bildmaterial som visar var de befinner sig. Precis som Hamas placerar de sig på sjukhus och de använder ambulanser för att flytta runt sina trupper. De använder civila hem. Det var det de trodde, att genom att placera sina raketuppskjutare i speciella missilrum inne i privata hem i Libanon så skulle vi inte kunna attackera dem. Vad vi kunde göra var att tala om för civila att de hade en timme på sig att ge sig av. De gav sig av och sedan bombade vi dem. Det var så vi decimerade deras missilarsenal. Folk lyssnade på oss. Vi hade återfått vårt allvar i deras ögon så att de insåg att de var tvungna att ta oss på allvar. Så de lämnade, och det var det som gjorde det möjligt för oss att verkligen jaga Hizbollah i dessa tomma byar och platser.
Många av dem, jag tror ungefär åttio procent i söder, är kristna byar. De evakueras inte. Nej, inte byarna, utan de platser som ligger i närheten. Men Hizbollah tar nu över dessa platser, inklusive kyrkor. De drar sig inte för något. Vi har blivit angripna och i viss mån rimligen anklagade för en del skadegörelse som IDF-styrkor orsakade i två separata fall på kristna platser. Vad folk inte inser är att dessa platser används av Hizbollah som praxis. Förra veckan dödades en av våra soldater från insidan av en kyrka, kapten och nu major Itamar Shapira. Två av hans soldater sårades också. Vi har haft elva soldater dödade sedan den här så kallade vapenvilan infördes för ett par månader sedan.
Detta är något som folk måste förstå. Anledningen till att man har IDF-styrkor som opererar vid kloster, vid kyrkor och andra kristna anläggningar är för att man har Hizbollah som har tagit över dessa kristna anläggningar, och de skjuter mot våra styrkor från insidan av dessa kristna institutioner. Det var vad som hände förra veckan med våra soldater. Precis som Hamas sköt mot oss från skolor, från sjukhus, från kyrkor och moskéer. Samma sak gäller för Hizbollah i Libanon.
Detta för oss till det största problemet som vi står inför just nu. Hizbollah har utvecklat eller kopierat drönarteknologin från kriget mellan Ukraina och Ryssland. Drönarna styrs via fiberoptiska kablar. De har i princip en kamera fäst vid dessa fiberoptiska kablar. De behöver inte vara online eftersom det bara är som en telefonlinje. Så man behöver inte ha några signaler som sänds ut. Det är bara anslutet. De har fiberoptiska kablar som är tio kilometer långa. De kan köpa dem på AliExpress eller liknande. De fäster dem på dessa drönare som man också kan köpa online. Sedan fäster de raketgevär på dem, så det är som en mycket smart bomb. Operatören, Hizbollah-terroristen som befinner sig bakom fronten, kan se allting. Det är som om han satt på drönaren, från sin skärm till kameran som är fäst på den.
De är väldigt, väldigt farliga eftersom de kan flyga mycket lågt. De har orsakat massiv förstörelse i Ukraina. Jag tittade på videor av dem för ett par veckor sedan på YouTube. Om man bara söker på Ukraina fiberoptiska drönare ser man att de nu har hela områden som är obebodda. Tjugo till trettio kilometer breda, och de är bara fyllda med fiberoptiska kablar. Det är mycket skrämmande eftersom vi uppenbarligen inte kan ha något sådant i Israel. Om de kör fyrtio kilometer så befinner de sig i Haifa.
De riktar inte dessa endast mot soldaterna. De har dödat ett antal av våra soldater och sårat ett antal av våra soldater. Bara den här veckan kunde de ta sig in i ett pansarfordon med ett raketgevär. En soldat dödades och den andra fick sina ben bortsprängda. Detta händer nu nästan dagligen. Igår dödades inte bara en soldat, utan de sköt också dessa drönare mot två hem i gränssamhällen, jag tror att det var Metula. Så de ger sig på civila. Vi arbetar uppenbarligen dygnet runt för att försöka hitta en lösning på detta, men vi kan inte ha dessa människor i närheten av våra byar. Vi kan inte ha agenter som verkar under någon form av immunitet på grund av en vapenvila, som inte är en vapenvila.
Den libanesiska armén skjuter inte mot Israel. Det har de faktiskt inte gjort på årtionden. Det beror på att Hizbollah är den huvudsakliga väpnade styrkan i Libanon och det är de som attackerar oss. Vi har passerat en tröskel där detta helt enkelt är oacceptabelt. Elva dödade soldater för oss motsvarar fyrahundra dödade amerikanska soldater, med tanke på den relativa storleken på vår befolkning och våra väpnade styrkor. Detta har blivit något som vi helt enkelt inte kommer att kunna hantera genom förhandlingar.
Detta är i kontexten av den här vapenvilan som arrangerades med Iran. Ett av de iranska villkoren var att Israel skulle begränsa sig här, vilket vi gjorde och vi har gjort det. Hizbollah känner att det ger dem möjligheten att skjuta mot oss med immunitet, vilket det inte gör. Samtidigt pågår diskussioner med den libanesiska regeringen just nu i Washington. Så de har alla dessa intressen att försöka störa även det.
AVSLUTNING OCH BÖN
Okej, det var Danny Seaman och Caroline Glick på JNS. Ni kan se det i sin helhet. En snabb och positiv sista sak om Caroline Glick. Jag tror att Caroline nu har nominerats till att bli generalkonsul vid det israeliska konsulatet i New York. Jag skulle betala mycket pengar för att vara med på hennes första möte med Mamdani, New Yorks borgmästare. Det skulle vara fantastiskt. Man skulle faktiskt kunna livestreama det. Jag tror att det skulle slå NBA-finalerna om folk verkligen förstod vad som pågick. Låt oss be. Fick ni tillräckligt med information idag? Jag skrapar bara på ytan.
Be för folket och vår regering och alla som försöker förhandla med dessa galningar i Iran. Det är vansinne. Jag är inte glad över att de förhandlar med dem. Jag anser att de borde slutföra jobbet. Kritisera mig om ni vill. Låt oss be. Herre, tack så mycket för den välsignelse du gav oss när du berättade för oss om hur världen skulle se ut under de dagar, veckor, månader och år som leder fram till din återkomst. Jag ber att du ska hjälpa oss och ge oss förståelse, samt ge oss möjligheter att dela Jesu Kristi härliga evangelium med dem runt omkring oss. Jag ber att du ska skydda oss, vägleda oss och ge oss dessa möjligheter, i Jesu namn. Amen.

