Profetisk Uppdatering 1 Juni 2026 Tom Hughes
SVENSK TEXT
KONFERENSEN I IDAHO
Vi är här borta i Idaho, närmare bestämt i Boise, Idaho för Are You Ready-konferensen. Detta är bara en av fyra konferenser. Vi har många olika talare med oss. Billy Crone och Ricky Scapero är här. Jag måste säga att detta har varit fantastiskt. Det är första gången ni är med oss.
Detta har varit en utomordentligt bra konferens. Det har varit fantastiskt. Det är första gången vi är ute i väst. Det är en dubbel välsignelse i sig självt. Att komma bort från det heta och fuktiga Georgia, och det är bara maj. Jag ska gå rakt på sak, för era budskap var helt otroliga. Helt fantastiska. Vi sätter bara igång.
DEN AVFÄLLIGA KYRKAN OCH DE TRE GÅNGJÄRNEN
Ricky, den avfälliga kyrkan. Låt oss börja där. Du tog upp olika saker. Jag kallade det dörrens tre gångjärn, vilket är baserat på Korinthierbrevet. Paulus sade att det skulle finnas en annan Jesus, en annan ande och ett annat evangelium. Det skulle vara ingången till avfallet. Vi ser detta hända och det är mycket utbrett just nu.
Man ser en annan ande. Det finns en ande som har nästlat sig in i kyrkan, som orsakar manifestationer och leder människor i villfarelse. Problemet är att vi har en kyrka som saknar urskillningsförmåga och de studerar inte Guds ord för att se om dessa saker stämmer överens med skrifterna. Johannes uppmanade oss att pröva andarna för att se om de är av Gud.
Sedan har vi en annan Jesus. Vi har den progressiva kristenheten, och de framställer en Jesus som inte går att finna i Bibelns sextiosex böcker. Den rörelsen förespråkar livsstilar som Bibeln fördömer och kallar en styggelse, men they... Promoverar och främjar dessa saker. Vi har pastorer, biskopar och så kallade kvinnliga biskopar, människor i maktposition bakom predikstolar, som leder människor vilse med detta.
Sedan har vi ett annat evangelium. Vi skulle kunna tala hela dagen om detta. Vi har ersättningsteologi, vi har preterism och vi har hela anti-Israel-rörelsen. Alla dessa är sammanvävda med varandra. Det är mycket att smälta, men det är vad vi står inför just nu.
HOPPET OM FRAMTIDEN
När vi tittar på allt detta vill jag tacka er båda för de budskap ni har fört fram, som kopplar ihop alla dessa olika punkter vi analyserar. Billy tog upp något som vi ofta anklagas för, att vi bara sprider undergång och mörker. Du förklarade på ett fantastiskt sätt att när man verkligen och rätt förstår vad som kommer, så är det inte undergång och mörker. Det var oerhört uppmuntrande.
Sann biblisk förståelse handlar om hoppet. Vad är hopp? Hopp är att man hoppas på det man för närvarande inte hat... Inte har. Annars finns det inget att hoppas på. Jag tror att det är den pusselbit som folk saknar, eftersom de inte läser Uppenbarelseboken. De studerar inte profetiorna. De blir matade med lögner.
Sättet jag sammanfattar det på är att det är hoppet om framtiden vi är på väg mot, framtiden som Kristus har vunnit åt oss. Jag brukar säga att de flesta kristna bara uppskattar hälften av evangeliet. De förstår att vi är frälsta från våra synder. Vi är frälsta från det våra synder förtjänar. Vi är frälsta från helvetet. Vissa människor förstår inte ens det. De säger att man måste bli frälst, men från vad? Från en dålig ekonomi eller låg självkänsla? Nej, du är frälst från helvetet. De flesta pånyttfödda kristna förstår det och uppskattar det med all rätt. Men de förstår inte den andra halvan. Vi är inte bara frälsta från helvetet. Vi är frälsta till en framtid som överträffar våra vildaste drömmar. Det hoppet får man bara om man sätter sig in i bibliska profetior.
KYRKAN I DE YTTERSTA DAGARNA
Brandon Holthouse var här i går kväll. Brigitte Gabriel var här i morse. Brandon påpekade att nittioåtta procent av kyrkorna inte ens undervisar om profetior. Nittioåtta procent. Det är upprörande. Varför tror ni att det är så?
Jag lånar Brandons uttryck, femöringar och näsor. Man har varma bakar i bänkarna och man vet att de vill få sina öron kliade. Jag kallar det tillgång och efterfrågan. Skriften talar om kliande öron. Det är efterfrågan. Människorna vill faktiskt ha det. De samlar åt sig lärare som säger precis vad de vill höra. I modernt språkbruk skulle man säga att deras spellistor består av predikningar som kliar i öronen och människor som säger det de vill höra. Det är en enorm del av problemet. Jag har rest runt i många kyrkor och jag ser att rykten och inflytande också är en stor del av det.
INGÅNGEN FÖR FALSKA LÄRARE OCH BEDRAGARE
Ifråga om dessa människors identitet så kallar jag dem kyrkobesökare. Jag är mycket specifik med mina ord. De är kyrkobesökare. Det betyder inte att de är frälsta. Det är i slutändan bara Gud som känner ett hjärta, men som Jesus sade, på frukten ska ni känna igen dem. Skriften är mycket tydlig med vad Satan gjorde direkt efter att kyrkan föddes i Apostlagärningarna kapitel två. Det är då man börjar se uttryck som falska profeter, falska apostlar och falska lärare, och Paulus sade att han svävade i fara bland falska bröder.
Det är fyra olika typer av bedragare. Det är typiskt Satan. Han förlorade. Jesus besegrade honom på korset och Han uppstod från graven. Satan vet att han är på väg till eldsjön. Kyrkan är född och han kan inte stoppa det. Vad gör han då? Han börjar infiltrera kyrkan för att späda ut sanningen, för att försöka förstöra sanningen, och för att distrahera från sanningen med falskhet. Var finns dessa människor? Var finns den falska profeten? I kyrkan. Var finns den falska läraren? I kyrkan. Var finns den falska brodern? I kyrkan.
Skriften säger att detta inflöde av bedragare kommer att öka i de yttersta dagarna. Jag tror att anledningen till att dessa människor bara samlar lärare omkring sig som kliar dem i öronen, och anledningen till att dessa ledare säljer sig och bara ger människor en massa fluff, lär dem att bli en bättre version av sig själva och bygger upp deras självkänsla istället för sanningen, är att många av dem är bedragare. Jag skulle kunna berätta historier i oändlighet om pastorer bakom predikstolen som medger att de inte är frälsta. De medger att de ljuger för församlingen. De medger att de inte tror på Bibeln. De tror inte på Jesu Kristi uppståndelse. För dem är det ett religiöst gig. Det är som för ett band att ha en plats att spela på.
SUND LÄRA KONTRA SJÄLVISKA BEGÄR
Vi går tillbaka till Andra Timotheosbrevet kapitel fyra. De kommer att samla åt sig lärare som kliar dem i öronen, och de vänder sig bort från den sunda läran, från sanningen. Det finns en specifik fras för vad det betyder. De vänder sig bort från sanningen för att följa sina egna själviska begär. Vad är sanningen? Bibeln och den sunda läran. Varifrån får vi vår lära? Från Bibeln. These... Dessa människor går till gudstjänster, för kontexten är kyrkan, men de vill inte ha Bibeln. Det börjar låta bekant.
Lägg sedan till nästa fras, vilket avslöjar deras motiv. De är inte där för Bibeln, de är inte där för Jesus, de vill inte ha sanningen. Deras motiv är själviska begär. Det grekiska ordet är idiotes. Det är därifrån vi får ordet idiot. En idiot i Bibeln är en person vars motiv är jag, mig och mitt. Den oheliga treenigheten. Det handlar om vad de själva vill. De applicerar denna själviska egocentrism på sitt kyrkobesökande.
Det själviska jaget vill inte höra att man måste omvända sig, att man hat... Att man har syndat, och att domen kommer, eller höra talas om helvetet och vrede. Men där sitter de. Jag tror att anledningen till att vi verf... Vi ser resten av uppfyllelsen av detta är att i och med födelsen av kyrkotillväxtrörelsen, som har förstört kyrkan, har vi haft trettio år utan att undervisa sanningen. Man attraherade en massa icke-kristna kyrkobesökare, och nu nöjer de sig inte längre med att bara sitta i bänkarna. Nu har de tagit över kyrkan.
Här kommer frukten av det, nästa steg. De har tagit över kyrkan och det står att de samlar åt sig massor av lärare. Det betyder att de bestämmer nu. Det är där vi befinner oss. De har tagit över. Allt de vill ha är detta, och sedan hittar de den rätta lejda herden som kommer att sälja sig och som inte bryr sig om fåren. Det står att de vänder sig bort från sanningen och vänder sig till myter för att få sina öron kliade. Att klia i öronen betyder att man bara önskar det som är behagligt. Att vända sig till myter betyder påhittade historier.
Hur vet man att man befinner sig i de yttersta dagarna? Titta inte bara på vad som händer med Israel, den globala regeringen, teknologin för vilddjurets märke som byggs inför våra ögon eller en global religion. Titta på kyrkan. När man ser en hel massa kyrkobesökare som är mycket själviska och egocentriska, som tar kontroll över kyrkan och bara anställer människor som säger behagliga saker och hittar på historier, då befinner vi oss i de yttersta dagarna.
TECKEN PÅ PÅNYTTFÖDELSE
Anledningen till att detta händer är att de inte är frälsta. De är bedragare. En sann, pånyttfödd kristen blir fylld av den helige Ande i samma stund som frälsningen sker. Vem är författaren till Guds ord? Den helige Ande. Ett av de allra första naturliga, omedelbara begären när man blir frälst är att man måste skaffa en Bibel. När jag blev frälst kunde jag inte få nog av Bibeln. Mitt liv var mycket likt ditt. Varje vaken stund måste fyllas av Ordet. Eftersom den som författade boken nu bor inuti en, driver han en till boken, för att det är vad vi behöver för att växa upp i Kristus.
Det faktum att dessa människor inte vill ha det, och bara vill följa sina egna själviska begär, är ett tydligt tecken på att de inte är pånyttfödda. De har inte Guds ande. Som Paulus säger i Romarbrevet, om man inte har Guds ande tillhör man inte Kristus. Många sanna pånyttfödda kristna blir frustrerade helt i onödan. Vi tittar på vad som händer och frågar oss felaktigt hur de kyrkorna kan göra så, eller hur de kristna kan göra så. Kanske beror det på att de inte är kristna och att det inte är riktiga kyrkor. Det vi blir frustrerade över är att vi försöker få getter att agera som får, när de i själva verket behöver bli får.
En annan sak som är skrämmande med detta är vad som händer när det finns ett tomrum där det saknas en sanningsröst i denna generation, bakom predikstolen, som predikar profetior och sanning. Då har vi eine... En helt ny generation som försöker fylla det tomrummet. Vilka fyller det tomrummet? Candace Owens, Tucker Carlson, Nick Fuentes och liknande röster. Det är därför vi ser denna massiva ökning av falska läror och anti-Israel-strömningar, eftersom det är vad dessa röster förespråkar.
I Andra Timotheosbrevet kapitel tre, strax före det andra textavsnittet, står det dat... Står det att onda människor och bedragare kommer att gå från ont till värre. Detta handlar om ledare i kyrkan, bedragarna och de onda männen som Paulus skrev om. Jag är uppvuxen som katolik. Jag var altarpojke, gick i katolsk skola och blev frälst när jag var tjugoåtta. Det var lätt att peka finger åt den katolska kyrkan, med dess avgudadyrkan och allt annat.
Problemet är att vi nu ser dessa saker i den protestantiska kyrkan. Vi har predikanter som Andy Stanley och Jamal Bryant. Jamal Bryant leder en afroamerikansk kyrka men gör oerhörda uttalanden. Man kan söka på hans namn och se allt möjligt. Det är helt otroligt. Andy Stanley säger i princip att vi inte behöver Gamla Testamentet. Han menar att det inte är relevant för troende idag och att vi bara ska hålla oss till Nya Testamentet. Problemet är att det är som att riva ut grunden ur ett hus. Utan grund kommer huset inte att stå kvar. Hela Nya Testamentet bygger på Gamla Testamentet. Gamla Testamentet är Nya Testamentet dolt, och Nya Testamentet är Gamla Testamentet uppenbarat. Man kan inte ta bort det, men om man har en generation som saknar kunskap om Bibeln, kommer de inte att motsätta sig det utan istället hålla med.
HOTET FRÅN ARTIFICIELL INTELLIGENS OCH SINGULARITET
Vart tror ni artificiell intelligens är på väg? Av allt jag hanterar inom eskatologi och bibliska profetior, är det som håller mig vaken om nätterna inte krig, svält, farsoter eller geopolitik. Det är den artificiella intelligensen. Detta liknar inget vi någonsin har sett. Ledande experter och innovatörer har varnat och sagt att det inte är en fråga om det händer, utan när.
Just nu befinner vi oss på nivån av grundläggande artificiell intelligens, men nästa nivå är artificiell generell intelligens, förkortat AGI. Det är en helt annan nivå. Tjänstemän är redan hotade och håller på att slås ut. Mark Zuckerberg lät åttatusen anställda träna upp AI, bara för att AI sedan skulle ersätta dem. Andra stora företag gör precis samma sak. Folk har uppfattningen att arbetaryrken är oantastliga. Problemet är att när man når AGI-nivån och integrerar den i de robotar som företag som Tesla utvecklar, hävdar de att dessa robotar kommer att lära sig fysiska färdigheter. Det är ett enormt hot även mot arbetare.
Sedan når man den sista nivån, som kallas super-AI eller singularitet. Det är en gudaliknande nivå. Jag tror personligen att det kommer att bli ett Babels torn-ögonblick. Gud tillät Nimrod och hans män att bygga tornet i trots mot Gud. Gud satt tillbaka och lät dem hålla på ett tag. Sedan sade Han att om Han inte ingrep, skulle inget vara omöjligt för dessa män. Jag tror att om Herren dröjer, har jag svårt att tro att Herren skulle tillåta oss att nå denna singularitetsnivå.
DEN NYA ELEKTRICITETEN OCH GLOBALA KONTROLLSYSTEM
Detta beskrivs som den nya elektriciteten. Anledningen till att industrin kallar det den nya elektriciteten är att när elektriciteten kom var den ny, fascinerande och revolutionerande. Sedan lade sig nyhetens behag, men den försvann inte. Elektriciteten genomsyrade varje aspekt av våra liv, revolutionerade kulturen och hur vi lever. Hela vårt samhälle är nu beroende av elektricitet. Försök att fungera som ett modernt samhälle utan den. Det går inte.
Det är vad de säger att AI är, den nya elektriciteten. AI har nu trängt in i alla aspekter av näringslivet. AI är inte bara en del av det, AI kontrollerar det från insidan i global skala. Vem kommer att kontrollera detta universella system? AI. Vem kommer att kontrollera den globala ekonomin, det kontantlösa samhället och alla transaktioner? AI. Det är inte bara en teori. Det är bokstavligen vad som sker just nu. AI kontrollerar redan dessa industrier och det blir allt mer avancerat.
Robotinvasionen kommer. Det har sagts att det kommer att finnas en robot i varje hem. Folk lever i en illusion om de tror att AI aldrig kommer att ta deras jobb på byggarbetsplatsen. Dessa robotar kan tränas till att utföra i stort sett alla fysiska uppgifter. AI ersätter inte bara mentala yrken som juridiska assistenter och bankkassörer, utan även fysiskt arbete. Jag tror att de ljuger för oss når... När de säger att hälften av alla jobb på planeten kommer att försvinna. Jag tror att det kommer att bli mycket mer än så.
Varför skulle de släppa lös något som bokstavligen kommer att förstöra hälften av jobben och radikalt störa hela planeten? Det är precis vad de vill, för ur den krisen kommer de att styra resultatet. Det är ett annat kreativt sätt att tvinga in människor i femtonminutersstäder. Deras lösning för att hantera alla förlorade jobb är medborgarlön. De lovar att de ska tjäna så mycket pengar på AI att företagen kommer att dela med sig av vinsten. Människor som inte längre har ett jobb kommer att slussas in i femtonminutersstäder, en automatiserad utopi, där they... Där de får sin statliga check.
ELITENS AGENDA OCH AVFOLKNINGSPLANER
Jag litar inte på att företagen kommer att dela med sig av sina pengar. Dessutom kommer resten av samhället inte att acceptera att hälften av befolkningen lever på gratis boende och gratis pengar medan de själva måste arbeta hårt. Det är därför teknikmiljardärerna bygger stora bunkrar. De vet vad som väntar. De förespråkar medborgarlön men de kallar människorna som ska ta emot den för onyttiga människor, ett begrepp som även användes av Hitler. Hitlers regim avrättade dem som inte ansågs tjäna ett syfte i Tredje riket. Om man tittar på hur människor redan ser på hemlösheten, så kommer människor snart att börja hysa agg mot dem som lever på bidrag, och de kommer att kräva att dessa onyttiga människor avlägsnas. Det blir ännu en slutgiltig lösning.
Allt detta bygger på en avfolkningsagenda. Eliten vill förinta upp till nittio procent av jordens befolkning. Om de kan få rättfärdigande från halva planeten att göra sig av med de arbetslösa, har de redan nått femtio procent. Deras prat om klimatförändringar är en lögn och en rökridå. Eliten vill minska befolkningen eftersom de håller på att förlora kontrollen.
Eliten är till sin natur en liten grupp människor. Resten av planeten är överväldigande i antal. Om man sätter en stor larv i en myrstack kommer myrorna att sluka den. Eliten är rädda för myrorna. Om folket någonsin skulle vakna upp och inse detta, skulle eliten förlora genom rena antal. Därför håller de oss splittrade så att vi slåss mot varandra istället för mot dem. AI-algoritmerna hjälper till att förstärka den splittringen. Det är mycket lättare att kontrollera tio procent av befolkningen än hundra procent.
NÄR ALLT ÄR AVSIKTLIGT KONSTRUERAT
När vi tittar på problem som hemlöshet, öppna gränser och rasism som håller människor splittrade, verkar allt vara avsiktligt. Man skulle enkelt kunna lösa hemlösheten och gränsproblematiken. Vi har problem med livsmedelsförsörjningen för att de stänger ner gårdarna, och de begränsar vattentillgången i väst trots att det finns gott om vatten. Allt detta är konstruerat och utformat för att manipulera massorna.
En bok skriven för hundra år sedan av H.G. Wells förespråkade en ny världsordning och en elitklass, och författaren förutspådde att miljoner skulle dö i protester mot denna nya världsordning. Det finns redan människor som reser sig, en generation som inte litar på någon och som gör uppror mot manipulationen.
DEN KRISTNA SAMHÄLLSPLIKTEN OCH EVANGELIET
För den kristne är det absolut viktigaste att vi går tillbaka till grundplanen. Vi måste hålla oss informerade. Hur kan man slå larm om man inte vet vad man ska varna för? Vi måste förstå det som händer, uppbyggnaden av antikrists rike, vilddjurets system, AI, datacenter och den globala regeringen. Vi måste slå larm om dessa maktstrukturer, men samtidigt, och med samma kraft, måste vi föra ut evangeliet till så många vi kan.
Vi måste rädda själar. Anledningen till att vi fortfarande är kvar här är att Gud vill att fler människor ska bli frälsta. Vi kommer inte att vara kvar här en enda sekund längre än vi ska. Vi får inte bli distraherade. Vi måste både vara informerade, förstå vad som händer, slå larm och samtidigt alltid sprida evangeliet. Även till dem som vi anser tillhör fel läger, för de är de som verkligen behöver bli frälsta.
ATT HITTA EN TROGEN HERDE
Om du befinner dig i en kyrka som aldrig öppnar Uppenbarelseboken eller Daniels bok, och aldrig talar om bibliska profetior, då måste du vända dig bort från dem. Du måste hitta en pastor som undervisar om detta. Om pastorn inte vill predika om profetior själv, bör kyrkan åtminstone ta in någon utifrån som kan utrusta församlingen med kunskap om vad som pågår. Om inte, kommer saker att börja hända i världen och du kommer att leta efter svar på helt fel ställen.
Vissa av er befinner sig i områden där det inte finns någon bra kyrka inom rimligt avstånd. Det är orealistiskt att köra tre eller fyra timmar. Då kan man starta en hemgrupp eller följa kristen undervisning på nätet. Både Billy och jag sänder gudstjänster online på söndagsmorgnarna för människor som inte kan hitta en bra kyrka. Guds ord finns tillgängligt, så det finns inga ursäkter.

