Vi måste stå emot det demoniska nu
Svensk Text
Det vi ser nu är öppet demoniskt och det verkar bara bli värre. I dagens video ska vi inte bara prata om Kanadas MAID-program, utan också om en kyrkas stöd för det. Vi ska tala om vad detta betyder för kyrkan och den tid vi lever i.
Men först, om ni missade gårdagens artikel på Substack: ”Bygger Elon Musk Antikrists infrastruktur?” Där går vi igenom hur många av de teknologier och företag Elon Musk arbetar med, från xAI och Starlink till X Money och Neuralink, skapar infrastrukturen för Antikrist. Många känner inte ens till X Money ännu. Alla dessa saker bidrar till den infrastrukturen.
Så vad är det vi pratar om som är så ondskefullt? Låt oss titta på detta från Prophecy News Watch. Artikeln har rubriken: ”Skandalöst: Varför en kyrka främjar assisterat självmord.”
Här ser vi en skylt från Gilmore Park United Church: ”Lär dig om medicinsk hjälp att dö”, vilket syftar på Kanadas MAID-program, tillsammans med gäster från MAID Support Society. En kyrka i Kanada främjar alltså detta program.
Och återigen skulle jag sätta ordet ”kyrka” inom citationstecken. Det finns en tydlig skillnad mellan dessa mänskliga organisationer och den verkliga kyrkan. Kyrkan är Kristi kropp — alla pånyttfödda troende. Det är kyrkan. Men vi har också alla dessa byggnader och mänskliga organisationer som vi kallar kyrkor, trots att de är allt annat än den verkliga kyrkan. Jag önskar att engelskan hade olika ord för dessa två saker, för vi har svårt att skilja dem åt. Detta är definitivt inte kyrkan i biblisk mening, utan en mänsklig organisation.
Artikeln säger: ”Historien från Richmond i British Columbia borde få varje kristen att stanna upp, inte för att den är överraskande, utan för att den bekräftar en oroande utveckling som har byggts upp under flera år.” En kyrka planerade att hålla ett evenemang med en talare som skulle främja det som artigt kallas MAID — medicinsk hjälp att dö — men som i praktiken är assisterat självmord.
Jag skulle inte ens kalla det assisterat självmord. De assisterar inte bara självmord; de främjar självmord och främjar mord. I många fall deltar de också i själva dödandet beroende på omständigheterna. Om detta bara handlade om assisterat självmord skulle vi se samma antal självmord som tidigare år. Men varje gång sådana här program införs ser vi en enorm ökning av dödsfall, vilket betyder att de förespråkar det, marknadsför det och hjälper till att ta liv.
Evenemanget, som var planerat till den 6 maj i Gilmore Park United Church, ställdes tyst in efter offentlig kritik. Ingen tydlig förklaring gavs och ingen offentlig ånger uttrycktes — bara tystnad. den tystnaden säger mycket, för den verkliga skandalen är inte att evenemanget ställdes in, utan att det över huvud taget planerades. Kristendomen bygger i grunden på livets helighet, från Första Mosebok till Uppenbarelseboken. Livet ses inte som något förbrukningsbart, villkorligt eller beroende av personlig bekvämlighet. Det är givet av Gud, inandat av Gud och tillhör Gud.
Hur kan då en kyrka hamna på en plats där den bjuder in någon för att argumentera för att avsluta det livet? MAID paketeras ofta i mjuka ord som medkänsla, värdighet och valfrihet, precis som många andra onda program som man försöker driva igenom. De gör alltid så. Men tar man bort det tilltalande språket är verkligheten brutal: det handlar om ett medvetet avslutande av mänskligt liv. Det finns ingen teologisk grund inom historisk kristendom som kan förena detta med budet ”du skall inte mörda”, eller med tron att lidande, även om det är smärtsamt, inte är meningslöst.
Ändå ser vi nu en församling som inte bara tolererar detta synsätt utan också ger det en plattform och främjar det.
De driver igenom detta med vackert språk om medkänsla och värdighet. De frågar hur någon kan stödja ”onödigt lidande”. De säger att det bara gäller människor som redan står inför döden och behöver befrias från sitt lidande. Men det är ju därför hospicevård finns. Man ger människor smärtlindring och låter naturen ha sin gång, så att säga, medan Gud tar över. Om människor verkligen står på gränsen till döden kommer de att dö, och då gör man dem så bekväma som möjligt. Det är hospicevårdens syfte.
Varför måste vi påskynda något som vi säger är oundvikligt? Och i många fall är det inte ens säkert. Vi har redan sett hur detta börjar utvidgas till människor med depression eller andra psykiska problem. Vi ser också hur gränserna flyttas. Först sades det att detta endast gällde personer över 18 år. Nu talar man om ”mogna” 10- och 12-åringar, och man börjar förespråka det även för dem.
Programmet expanderar hela tiden. Tio år efter att MAID legaliserades i Kanada sker nu mer än fem procent av alla dödsfall i landet genom programmet. En av tjugo kanadensare dör genom MAID. Och detta är inte bara ett problem i Kanada. Överallt där sådana här system införs händer samma sak. En artikel från Remix säger att eutanasi nu står för sex procent av alla dödsfall i Nederländerna. Experter uppmanar till försiktighet när unga människor väljer att dö.
Varför måste de uppmana till försiktighet? Därför att människor främjar och driver på detta. De säger till människor som lider: ”Du borde bara avsluta ditt liv.” Det är sataniskt. När någon säger: ”Jag har ont, jag behöver hjälp”, och svaret blir: ”Ta livet av dig”, då är något djupt fel. Och nu har vi en kyrka i Kanada som säger: ”Ja, gör det.”
Men det stannar inte där. En annan artikel från Prophecy News Watch har rubriken: ”Saliga är de som avslutar graviditeter.” Det är ett direkt citat från en så kallad pastor. Artikeln beskriver hur människor sitter i kyrkbänken och förväntar sig att höra Jesu ord om nåd, hopp och evig sanning, men istället får höra Jesus framställas som en förespråkare för att avsluta ofödda liv. Detta var verkligheten för dem som hörde pastor Rebecca Todd Peters, en presbyteriansk pastor, öppet välsigna abort från predikstolen.
Hon tonade inte ner sina ord och bad inte om ursäkt. Hon hävdade att Jesus skulle fungera som eskort vid aborter och till och med välsigna dem som avslutar graviditeter. Hon skrev om saligprisningarna och sade: ”Saliga är de som avslutar graviditeter, för de ska bli kända för sin kärleksfulla vänlighet.” Detta är inte kristendom som försöker vara inkluderande eller progressiv. Det är ett direkt angrepp på Jesu Kristi ord, på Bibelns moraliska grund och på kyrkans samvete.
Jag skulle säga att denna påstådda pastor inte känner Guds ord. Annars skulle hon känna till Ordspråksboken 30:5–6: ”Varje ord från Gud är rent. Han är en sköld för dem som söker skydd hos honom. Lägg inte något till hans ord, annars tillrättavisar han dig och avslöjar dig som en lögnare.”
Bibeln innehåller många varningar mot att lägga till eller ta bort från Guds ord, bland annat i Uppenbarelseboken. Men jag tror inte att hon bryr sig. Återigen: detta är inte den verkliga kyrkan. Den verkliga kyrkan är Kristi kropp — människor som är pånyttfödda genom Jesus Kristus, inte människor som går in i en byggnad och kallar sig själva för kyrkan. Detta är ren ondska. Vad skulle man annars kalla det? Och om vi tittar på vad Guds ord säger blir det tydligt vad som händer.
I Johannes 10:10 säger Jesus, den gode herden: ”Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och förgöra. Jag har kommit för att de ska ha liv, och liv i överflöd.”
Tjuven är Satan. Jesus säger inte: ”Saliga är de som avslutar graviditeter.” Han säger att han kom för att ge människor ett rikt och fullkomligt liv. Satan däremot kommer för att stjäla liv, döda och förstöra. Och det är precis vad vi ser dessa kyrkor främja, stödja och förespråka. Det är en lögn direkt från helvetet. Satan står bakom det.
Hur hamnar vi på en plats där allt detta sker? Många av dessa byggnader var kanske en gång fyllda av verkliga troende på Jesus Kristus. Men med tiden förvandlades de till sociala klubbar. Generationerna dör ut, och kvar blir dessa så kallade kyrkor som försöker anpassa sig till kulturen. De vill be om ursäkt för Guds ord och bli omtyckta av världen. De tänker att om de blir mer som kulturen kommer människor att vilja komma till deras kyrka.
Men detta är raka motsatsen till vad Bibeln lär. I Andra Korinthierbrevet 6:14–15 står det: ”Gå inte som omaka par tillsammans med dem som inte tror. Vad har rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemenskap med mörker? Vilken samstämmighet finns mellan Kristus och djävulen? Vad har en troende gemensamt med en otroende?”
Kyrkan ska alltså inte samarbeta med världen för att locka människor genom att anpassa sig till den. Vi ska inte formas efter denna värld. I Romarbrevet 12:2 står det: ”Anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja — det som är gott, fullkomligt och behagar honom.”
Jesus kom för att ge ett rikt och tillfredsställande liv, inte för att förstöra det. Ändå är det detta vi ser dessa kyrkor förespråka. Jag tror att detta är ett tecken på den tid vi lever i.
I Andra Thessalonikerbrevet 2:3 står det: ”Låt ingen bedra er på något sätt. Först måste avfallet komma och laglöshetens människa träda fram, fördärvets son.”
Beroende på översättning kallas detta ”avfallet” eller ”det stora avfallet”. Poängen är att människor kommer att påstå att de är en del av kyrkan samtidigt som de förkastar den sanna läran. Människor kommer att avvisa sund undervisning och istället dras till det deras egna begär vill höra. Detta är den tid vi lever i. Och det vi har tittat på idag är bara toppen av isberget. Vi har sett många andra exempel där den så kallade kyrkan införlivar den fallna världens ondska i sin lära och i det den främjar.
Detta är öppet demoniskt och ont, och vi måste stå emot det. Samtidigt måste vi också dela evangeliet med en förlorad och döende värld med ännu större brådska. Alla dessa saker, tillsammans med de tecken Jesus och profeterna talade om, visar hur nära vi kan vara vedermödan.
Om du är en pånyttfödd troende på Jesus Kristus betyder det att dina dagar är räknade. Alla våra dagar är räknade. Vi har en begränsad tid att dela evangeliet med andra människor.
Vi borde vara fyllda av glädje över hur nära Kristi återkomst kan vara, men vi borde också sprida evangeliet till så många människor som möjligt. Och vi borde avslöja dessa ondskefulla saker som påstår sig tala för kyrkan och för Jesus, och som hävdar att Jesus skulle säga: ”Saliga är de som avslutar graviditeter.”
Jesus skulle aldrig säga något sådant. Bibeln gör det tydligt för den som läser den. Ändå har vi människor som driver detta idag. Det är ren ondska och ett tecken på den tid vi lever i.

