0:00
/
Transcript

Joel Rosenberg rapport från Jerusalem 14 Maj -26

Svenskt Tal/Text

LÄNK TILL KÄLLAN

Hej, det här är Joel Rosenberg i Jerusalem med ett exklusivt YouTube-inslag för The Rosenberg Report. Saker har börjat falla sönder. Under flera veckor har vi haft ett eldupphör med Iran, men det håller på att falla sönder.

President Trump satte, enligt min mening mycket skickligt, upp en amerikansk marin blockad för att hindra Iran från att skeppa ut sin olja genom Hormuzsundet. Iranierna har sagt att de skulle kontrollera Hormuzsundet, ta betalt av människor för att passera där, attackera fartyg som kommer igenom och göra det förstört och oanvändbart. President Trump svarade skickligt och oväntat genom att införa en blockad som kostar den iranska regeringen mellan trehundra och femhundra miljoner dollar om dagen i förlorade inkomster, eftersom de inte kan få ut sin olja.

Samtidigt som USA har arbetat med att rensa bort minor, se till att farlederna nära Oman på den södra eller västra sidan av viken är säkra och inte utgör någon fara, och samtidigt som USA och våra allierade bygger upp ett luftförsvarssystem och ser till att fartyg kan röra sig säkert genom viken, har Iran börjat attackera dessa fartyg.

Iran har börjat attackera Förenade Arabemiraten, USA:s mest trogna och imponerande allierade i viken just nu. President Trump är rasande. Han håller på att tappa tålamodet.

Hittills har de attacker Iran har genomfört inte orsakat fruktansvärd skada. Inga amerikanska fartyg har sänkts, och inga amerikanska hangarfartyg eller andra marina fartyg har träffats eller skadats. Men poängen är att detta är en eskalering. Iran förstör systematiskt och medvetet eldupphöret.

Detta ger president Trump alla skäl och all rättfärdigande han behöver, om han vill det, för att återgå till kinetiska militära attacker och avsluta det som ännu inte är helt förstört: de militära anläggningarna i Iran.

Om kriget skulle sluta just nu, och Iran helt skulle kapitulera och villkorslöst ge upp och säga: “Ja, vi lovar att inte anrika uran. Vi kommer inte att bygga fler långdistansmissiler. Vi kommer att ge er det höganrikade uran som motsvarar elva kärnvapen, som ligger begravt under berget som USA och Israel attackerade. Vi ger er det och allt annat. Vi ger upp vårt kärnprogram och våra kärnvapenambitioner.” Om det skulle hända, då vore det fantastiskt. Då har vi en diplomatisk uppgörelse och behöver inte göra fler militära operationer.

Men det finns fortfarande militära platser som hotar USA, Israel, våra arabiska allierade och våra europeiska allierade. Därför måste vi vara vaksamma. Jag tror att vi verkligen behöver be för president Trump, för detta är beslutets ögonblick. Detta är stunden då han måste avgöra om han ska återgå till krig med Operation Epic Fury.

Det finns många skäl för presidenten att inte använda militärt våld. Jag tycker att hans bästa drag hittills, efter att ha förstört den stora majoriteten av Irans militära tillgångar, kärntekniska tillgångar, missiltillgångar, sänkt hela den iranska flottans större fartyg och förstört hela det iranska flygvapnet, var att införa blockaden. Den är så briljant eftersom den inte kräver att USA och Israel militärt attackerar Iran. Den låter alla hämta andan och ta en paus, samtidigt som den kostar den iranska regimen mellan trehundra och femhundra miljoner dollar om dagen.

Detta leder den iranska regimen mot konkurs. De har inte pengar att betala sina soldater. De har inte pengar att betala sina terrorister. De har inte pengar att betala sina anställda eller sitt folk. Detta är ett enormt problem för dem.

Detta är Trump som på ett briljant sätt använder ekonomisk makt och militär makt för att skapa ekonomiskt tryck, mer än någon sanktionskampanj någonsin gjort, till och med mer än president Trumps tidigare “maximum pressure”-kampanj med ekonomiska sanktioner. Detta är något helt annat. Kineserna får inte sin olja och Irans andra allierade får inte sin olja. Detta är enormt.

Jag tror att Trump vill fortsätta lägga detta tryck och inte använda militärt våld om han inte måste. Varför? Därför att han vill stabilisera oljepriset. Han vill att oljepriset ska gå ner. Han vill ha lugn. Han vill ha en diplomatisk lösning, inte längre en militär lösning, eftersom USA och Israel redan har orsakat Iran så mycket skada.

Om han kan använda diplomatiskt, ekonomiskt och militärt tryck för att uppnå USA:s mål, då är det underbart. Jag håller verkligen med om det. Ingen i den här regionen vill gå tillbaka till krig om vi inte måste. Vi vill se Iran kapitulera. Vi vill se regimskifte, men det är inte ett uttryckligt mål för USA eller Israel.

Både USA och Israel vill skapa förutsättningarna för att den iranska regimen, det som finns kvar av den, ska kunna falla, och för att det iranska folket, nittiotvå miljoner människor, ska kunna resa sig och ta tillbaka suveräniteten över sitt land och föra det in i en pro-amerikansk och pro-västlig riktning med rimliga ledare. Kanske den landsflyktige kronprinsen av Iran, Reza Pahlavi, som vill skapa ett fredsavtal mellan Iran och Israel, kallat Cyrusavtalen. Allt detta vore ett underbart resultat, men det är inte det kritiska.

Det nödvändiga är att Iran inte har den militära offensiva kapaciteten att fortsätta attackera USA, Israel, våra arabiska allierade eller NATO. Vi vill ha en situation där Irans militär är så krossad och skadad att de kanske har några missiler kvar, kanske några avfyrningsramper kvar, men inte kapacitet att orsaka förödande skada mot USA eller våra allierade. Det är målet.

Vi vill göra det diplomatiskt om möjligt. Vi gör det militärt om vi måste. Trumps mål är att vinna detta krig avgörande, men också lugna oljemarknaderna, sänka bensinpriset, hålla aktiemarknaderna starka som de har varit, och återupprätta amerikansk makt och kontroll i Hormuzsundet så att fri och säker sjöfart och fri och säker passage kan ske för varje fredligt fartyg in och ut ur viken.

Det är målet: att stärka USA:s allianser med Förenade Arabemiraten, Bahrain, Saudiarabien, Kuwait, Qatar, även om jag tycker att den relationen är problematisk, och naturligtvis med Israel. Det är uppdraget.

Jag vill ge er den här uppdateringen: vi befinner oss nu i ett ögonblick där Trump inser att Iran kräver en dålig uppgörelse. Varje gång president Trump har skickat förhandlare för att möta iranska förhandlare och försöka få fram en uppgörelse, vägrar Iran bestämt att gå med på att aldrig anrika uran igen.

De säger: “Kanske anrikar vi inte på fem år. Kanske anrikar vi inte på tio år. Kanske anrikar vi inte på femton år, men sedan kan vi anrika på begränsade renhetsnivåer.” President Trump säger: “Nej, ni har redan förverkat varje tänkbar idé om att USA eller det internationella samfundet skulle tillåta er, Iran, att anrika något uran alls, eftersom vi vet vad ni vill. Ni vill bygga kärnvapen.”

Ni hade höganrikat uran motsvarande elva kärnvapen, trots att ni lovat att aldrig göra det. Ni hade svurit att ni aldrig skulle göra det, men ni gjorde det. Ni var så nära att bygga fullt fungerande kärnstridsspetsar. Nu är det slut. Ni har attackerat USA, ni har attackerat Israel, ni har attackerat arabstaterna i viken. Vi ser att ni är en mordisk och folkmordsinriktad militär och regim. Vi har slagit ut era ledare. Vi har slagit ut de flesta av era kärnanläggningar. Vi har slagit ut de flesta av era missilanläggningar och allt annat. Och ändå överger ni inte era folkmordsambitioner, vilket är död åt Amerika och död åt Israel.

Iran vill utplåna USA och Israel. Det är vad de har sagt i fyrtiosju år. De har arbetat för att nå den punkt där de skulle ha den kapaciteten.

Därför accepterar president Trump inte de fredsförslag som Iran lägger på bordet, eftersom de inte innehåller de saker Trump kräver, och han har rätt att kräva dem. Detta är en regim i Teheran som inte kan litas på. Det som finns kvar av regimen kan inte litas på med någon urananrikning över huvud taget. De får inte tillåtas fortsätta bygga långdistansballistiska missiler, och de får inte tillåtas behålla det höganrikade uran som motsvarar elva kärnvapen och som ligger begravt under berget. Det måste grävas fram och fredligt överlämnas till USA för att avlägsnas och aldrig användas i framtiden.

Detta är målen. Trump står inför mellanårsvalen. Han har navigerat bland senatsdemokrater som vill begränsa hans förmåga, under War Powers Act, att avsluta detta krig som började för fyrtiosju år sedan. Trump har hanterat allt detta briljant. Men med hans låga opinionssiffror och mellanårsvalen som närmar sig finns det förståeligt nog en tickande klocka inne i Ovala rummet. Hur mycket längre kan denna militära operation fortsätta? Jag tror dock att Trump skulle klara sig mycket sämre om han accepterar en dålig uppgörelse. Jag vet att han också tror det. Efter allt detta kan han inte låta Iran lura honom till en uppgörelse som alla kommer att förstå inte kommer att få detta krig att verkligen ta slut. Det skulle bara bryta ut igen i framtiden. Nej, detta måste vara slutet. Det är Trumps mål.

Sammantaget tycker jag att presidenten gör ett utmärkt jobb. Han har många kritiker. Den här veckan på Rosenberg Report sitter jag ner med USA:s ambassadör i Israel, Mike Huckabee, för att tala om denna storm av attacker, detta krig mot Israel, mot judar och mot de evangelikala kristna som älskar Israel och judarna och vill ha en nära allians mellan USA och Israel. Det är en mycket intressant intervju. Ni behöver se den.

Anledningen till att jag säger det är att det finns så många människor som försöker pressa president Trump att ge upp, att överge kampen mot Iran och dess febriga, fanatiska strävan att få kärnvapen och missiler för att leverera dem och förstöra USA och Israel. Det finns en febrig ansträngning från Tucker Carlson, Candace Owens och många andra att spränga relationen mellan evangelikala kristna och Israel, att spränga evangelikala kristnas politiska allians med president Trump, en allians som stärker hans hand och republikanernas hand i representanthuset och senaten.

Tucker Carlson har i praktiken förklarat jihad mot president Trump, mot Israel, mot judar och mot de evangelikala kristna som älskar Israel och judarna. Tucker Carlson har förklarat jihad mot detta. President Trump ignorerar honom, fördömer honom, tillrättavisar honom och fortsätter fokusera på att vinna kriget mot den iranska regimen och mot detta kärnvapenhot, detta existentiella kärnvapenhot. Gud välsigne honom.

Låt oss fortsätta be för presidenten, så att han vet vad han ska göra. Kommer den ekonomiska blockaden att räcka? Kommer diplomatin att fungera? Eller måste han återgå till flera dagar eller flera veckor av kinetiskt krig, med bombningar av Iran igen, för att hjälpa dem att förstå budskapet? Låt oss fortsätta be och fortsätta vaka, så kommer vi att hålla er uppdaterade här på Rosenberg Report Från Jerusalem.

/ Janne

Ready for more?