Låt oss återigen slå upp Sakarja kapitel 12 i era biblar. Jag vill fortsätta denna serie om Jerusalem som en berusningens bägare och läsa från Sakarja kapitel 12 och vers 10.
”Och jag skall utgjuta över Davids hus och över Jerusalems invånare nådens och bönens Ande. Och de skall se upp till mig som de har genomborrat. Och de skall sörja honom såsom man sörjer sin ende son och vara i bitter sorg över honom såsom man är i bitter sorg över sin förstfödde.
På den dagen skall sorgen bli stor i Jerusalem såsom sorgen i Hadad-Rimmon i Megiddos dal. Och landet skall sörja, varje släkt för sig, Davids hus släkt för sig och deras hustrur för sig. Natans hus släkt för sig och deras hustrur för sig. Levis hus släkt för sig och deras hustrur för sig. Shimeis släkt för sig och deras hustrur för sig. Alla kvarvarande släkter, varje släkt för sig och deras hustrur för sig.”
Och sedan kapitel 13 vers 1: ”På den dagen” – ser ni, det är samma dag. Det är samma profetia. Det finns inget avbrott här. ”På den dagen skall en källa öppnas för Davids hus och för Jerusalems invånare till rening från synd och orenhet.”
Amen. Låt oss be tillsammans.
Fader, vi tackar dig för Guds ord. Fader, de ting som uppenbarar Jesus Kristus, som visar oss vad som sker i vår värld i en tidsålder och en stund av kaos, av fruktansvärda tragedier som sker och krig, Herre Gud, terrorism och våld och vrede, bitterhet, hat, Herre Gud, när nation reser sig mot nation, Herre Gud, i en tid som Kristus varnade oss för, Herre Gud, som snabbt skulle tillta. Herre Gud, där vi skulle höra om krig och rykten om krig, men du sade åt oss att inte frukta, Herre Gud, utan att vara vid gott mod och ha Guds frid.
Och Fader, jag ber, o Gud, här denna morgon att våra hjärtan skulle bli tröstade, att mitt i denna världens kaos skall Guds Ande ändå bryta fram på ett mirakulöst och utbrett sätt. Herre Gud, plötsligt överraska inte bara vår värld utan också församlingen. Herre Gud, överraska så många pastorer och herdar och predikanter i församlingarna. Herre Gud, jag tackar dig att du är en Gud som plötsligt skakar sin församling. Och du kommer, o Gud, på kraftens dag. Du sade att ditt folk skall göras villigt på din krafts dag. Och o Gud, vi vet fortfarande att du är Bibelns och kyrkohistoriens samme Gud. Herre Gud, gör det igen. Det är vår djupa längtan för din ära och ditt lov, att ditt namn skall bli förhärligat över hela jorden i Jesu mäktiga namn. Amen.
Mitt budskap här, del sex i denna serie: Jerusalem i omvändelse. Förra veckan började vi behandla denna väckelse. Vi har redan sett i två budskap Andens utgjutelse, sedan en Kristuscentrerad väckelse. Nu vill jag tala om Jerusalem i omvändelse.
Det står i Sakarja 12 och vers 10: ”Och jag skall utgjuta över Davids hus och över Jerusalems invånare nådens och bönens Ande, och de skall se upp till mig som de har genomborrat. Och de skall sörja honom såsom man sörjer sin ende son och vara i bitter sorg över honom såsom man är i bitter sorg över sin förstfödde. På den dagen skall sorgen bli stor i Jerusalem såsom sorgen i Hadad-Rimmon i Megiddos dal.”
Vi har redan sett i Sakarja 12 att Gud för 2500 år sedan profeterade och förutsade en framtida dag då Israel skulle samlas från alla världens nationer tillbaka till sitt gamla hemland. När de väl är tillbaka i sitt land igen, vilket skedde 1948 – kom ihåg att de blev skingrade år 70 e.Kr. och återförda 1948 – det är enda gången dessa händelser har skett i världshistorien. De har aldrig någonsin upprepats. De är unika profetior som har uppfyllts.
Och lyssna på mig, heliga, vi behöver förstå vad Bibeln säger, vad den förutsäger, för dessa ting kan inte upprepas. De är fullständigt anmärkningsvärda. Det är inte sådant som bara händer hela tiden. En hel nation skingrad bland alla världens nationer och återförd med samma nation, samma språk, samma folk till samma plats i en tid då Gud skall röra sig.
Min bibel säger att när de är tillbaka i landet skall Gud resa upp Jerusalem och Israel igen som en berusningens bägare. Och det är vad vi ser i Sakarja 12. Ni skall se Jerusalem bokstavligen lyftas upp i Guds hand som en berusningens bägare för alla nationerna runt omkring henne. Och Guds vrede skall utgjutas genom henne över de omkringliggande nationerna – över Syrien, Iran, Gaza, Egypten, Libanon, Jordanien och alla de omgivande nationerna.
Bokstavligen är detta vad profetian säger. Det skall bli en berusningens bägare eftersom Gud skall döma nationerna och han skall använda en stad: Jerusalem.
Men inte bara det. Han talar om en tid då alla världens nationer skall vända sig mot en stad, belägra en stad och marschera mot en stad, och den staden skall vara Jerusalem. Vi har inte ens börjat ännu. Denna profetia har knappt börjat uppfyllas. Vi ser bokstavligen hur detta snabbt börjar gå i uppfyllelse i denna stund, när allt ställs i ordning. Och Guds heliga, vi är nära den stund då Gud plötsligt skall utgjuta sin Ande igen.
Jag tror faktiskt att en andlig väckelse skall komma över en hel nation som heter Israel med Jerusalem som dess huvudstad. Jag tror att Bibeln är uttrycklig kapitel efter kapitel när den säger detta.
Så i Sakarja 12 ser vi först Jerusalem som en berusningens bägare under belägring. För det andra som en tung sten som ingen kan lösa för alla världens nationer. För det tredje att hennes politiker, ledare och generaler skall uppresas som en eldslåga mot hennes militära fiender.
Men sedan, för det fjärde, och detta är vad största delen av församlingen missar och de flesta kristna inte väntar sig och de flesta ledare inte undervisar om, då skall det komma en utgjutelse av den Helige Ande.
Jag tror att denna tid kommer nära då Guds Ande skall utgjutas fullständigt i ett mäktigt skyfall, i överflöd, på ett anmärkningsvärt sätt som inte har setts på generationer. Jag tror att den största väckelsen i kyrkohistorien kommer. Inte bara det tidigare regnet, inte bara det senare regnet som redan har kommit och gått, utan en sista tidsperiod där Gud sänder det tidigare och det senare regnet tillsammans i den första månaden när det egentligen inte skall regna alls i Israel.
Det kommer inte att vara något regn i den månaden. Alla väckelser skall vara över. Och Guds heliga, naturligt sett är de det. Ni missade precis den senaste väckelsen – den sista walesiska väckelsen, den pentekostala väckelsen, den sista Lewis-väckelsen. Alla dessa utgjutelser som har kommit år efter år. Församlingen har blivit välsignad av många, många visitationer från Gud, mäktiga mirakler, tecken och under, tusentals som blivit frälsta åt gången.
Även i Irland har det funnits väckelse sedan Patricks dagar ända fram till Henry Grattan Guinness. Det har funnits Guds rörelser. Det har funnits Guds män. Det har funnits Guds mirakler. Men sedan har vi nått hungersnöden. Vi har kommit till den första månaden och då skall inget regn falla i Israel. Men jag vill säga er att det finns en profetia i Joel. Och den säger att i den första månaden skall Gud göra något mirakulöst. Inte som det naturliga regnet i landet, utan han skall ta det tidigare regnet och det senare regnet och han skall utgjuta det på ett unikt och ovanligt sätt när man inte väntar sig det.
När församlingen säger att väckelsens dagar är över, allt är slut, församlingen dör, församlingen håller på att ta slut, Jesus ta oss härifrån – då skall Gud sända en sista utgjutelse av den Helige Ande.
Gud säger här: ”Jag skall utgjuta över Davids hus och över Jerusalems invånare nådens och bönens Ande.”
När kommer denna mäktiga väckelse till Jerusalem? När kommer denna enastående utgjutelse av den Helige Ande som vänder nationen till Gud? När sker det?
När Jerusalem är en berusningens bägare, när hon är en tung sten för alla världens nationer, inklusive Irland. Våra irländska politiker har upptäckt att staden Jerusalem är en tung börda som de inte kan lösa.
Jag har sett politiker i vårt parlament bokstavligen röda i ansiktet, fradgande vid munnen, arga, skakade, fördömande Israels premiärminister till helvetet, dömande honom till helvetet och förbannande Israel. Jag har sett det. Detta är en av de mest anti-israeliska och antisemitiska nationerna på jordens yta. Utanför den muslimska världen är det den främsta. Och det är fast rotat genom dess gamla katolicism. Det är den gamla katolska läran som gör henne så antisemitisk.
Men jag vill säga er, heliga, allt detta skall uppfyllas i Bibelns profetior.
Låt mig fortsätta predika om denna väckelse och vad som skall ske.
Först skall Israel och Jerusalem besegra sina fysiska fiender. Sedan skall något överraskande ske. De skall bli besegrade av Gud. Amen.
Ingen fysisk armé kan besegra dem. Men jag säger er, det finns en som skall besegra dem, och det är Herren Jesus Kristus. Ingen nation, Iran skall inte stå emot Israel. Gaza skall inte göra det. Hamas skall inte göra det. Ingen jordisk armé skall göra det. EU skall inte göra det. FN skall inte göra det. Amen.
Men jag vill säga er, en skall besegra dem. Hans namn är Jesus Kristus. Först skall de vinna en fysisk seger. Sedan skall de vinna en andlig seger utan motstycke.
Deras fysiska seger skall bli global och världsomfattande. Alla ögon skall se den. Men jag säger er, deras andliga seger skall ske inför världen. Alla ögon skall se den andliga väckelsen som kommer på Jerusalems gator. Detta skall inte vara en liten sak. Det skall bli enormt. Det skall få återverkningar över hela världen, precis som aposteln Paulus profeterade i Romarbrevet kapitel 11.
Låt mig ge er fem punkter om Jerusalems omvändelse. Vi har redan sett Andens utgjutelse, utgjutelsen av nådens Ande. Men det finns också en utgjutelse av bönens Ande.
Med andra ord skall dessa suckar komma. En bönens ande skall komma över invånarna och befolkningen i Jerusalems stad och över hela nationen. Guds Ande skall falla över staden. Det skall börja i Jerusalem och en hel befolkning skall börja be. De skall börja ropa.
Heliga, det finns något mirakulöst med en bönens ande. Åh, låt en bönens ande komma över LCC. Jag vill se en utgjutelse. Några av er kämpar för att be. Ni slåss för att be. Några av er har gett upp eller håller nästan på att ge upp. Men jag säger er, låt en bönens ande komma – då tas det ur era händer. Ni skall göras villiga på hans krafts dag.
Vet ni vad hans krafts dag är? Det är en väckelsens dag när Gud plötsligt kommer till sitt hus, när han plötsligt besöker sin församling igen. Och vet ni vad? Varje helig görs villig i den stunden. Ni reser er och prisar er Gud. Ni börjar be.
Men heliga, här har vi omvändelse som kommer till en hel stad. Kan ni föreställa er en stad i omvändelse? Kan ni föreställa er Guds Ande komma ner över Limerick och att Limerick vänder sig till Herren?
Låt oss bara se på detta ett ögonblick, vad som skall ske i Jerusalem. Har det gjorts till en berusningens bägare? Ja. Vem kunde ha trott för fem år sedan, fyra år sedan, vad som skulle ske i Gaza och Iran? Vem kunde ha föreställt sig det?
Det brukade vara så att den stora nationen Syrien förbannade Israel och sade: ”Vi skall förgöra Israel och skada Israel.” Nu ligger den i ruiner. Alla dessa ruiner runt omkring henne. Vi ser Bibeln uppfyllas.
Men jag säger er vad – en omvändelsens ande skall komma över denna stad. Fem punkter.
Punkt ett: orsaken till denna omvändelse.
Hur skall den stora staden Jerusalem bli fylld av omvändelse? Hur skall invånarna vända sig till Gud i omvändelse? Vem skall få detta att ske? Är det församlingen som skall få det att ske? Kan någon predikant få det att ske? Kan någon särskild pastor få det att ske?
Det finns faktiskt två orsaker till att staden Jerusalem vänder sig i omvändelse.
Den första är en utgjutelse av Anden. Den Helige Ande skall komma ner på ett mäktigt sätt, i ett stort skyfall, i en stor utgjutelse. En väckelse skall ske. En visitation från Gud. Gud skall riva upp himlarna och komma ner i kraft. Han skall komma ner på ett så osynligt och ändå uppenbart sätt i härlighet att en hel stad skall börja omvända sig och ropa till Gud.
Detta är verklig väckelse. Verklig väckelse handlar inte om att välta människor bakåt. Verklig väckelse är inte bara manifestationer av skakningar på ett visst sätt. Jag säger er, om Gud kommer ner skall ni darra. Ni kommer att darra. Ni kommer att ligga på ert ansikte. Ni kommer att vara under Guds fruktan.
Men jag talar om verklig väckelse. Vet ni vad som händer när väckelse kommer till en stad? Staden omvänder sig. Det sker en mäktig rörelse av omvändelse.
Minns ni Jonas dagar när han gick till Nineve och började predika: ”Gud skall döma denna stad”? Minns ni att han predikade dom och staden omvände sig i säck och aska. En hednisk stad, en ogudaktig stad, en rebellisk stad, en ond och avgudadyrkande stad. Och en hel stad vänder sig till Gud.
Det var så chockerande att Jona inte ens kunde tro det. Han gick faktiskt ut och satte sig under sin ricinbuske och blev deprimerad. Han sade: ”Gud, du har gjort mig till en falsk profet. Jag profeterade att staden skulle dömas och du räddade dem. Du förlät dem.”
Han sade: ”Faktum är att jag visste att du skulle förlåta dem. Jag visste att du är en barmhärtig Gud. Jag vet att du är nådig. Jag vet att du är god. Du har förlåtit en hel stad deras synder.”
Nåväl, Guds heliga, samma sak skall ske med Jerusalem. Efter 1900 år finns det en orsak till verklig omvändelse. De skall omvända sig djupt. De skall omvända sig nationellt. En hel stad skall vändas till omvändelse som skedde i Nineve. Hela staden skall stå i brand av förkrosselse, syndabekännelse och vändande till Herren Jesus Kristus.
Det första som gör detta är Andens utgjutelse.
Det andra som gör det är en syn av Kristus. Det står faktiskt där: ”De skall se upp till mig som de har genomborrat.”
Detta är inte ett fysiskt seende. Det är inte ett synligt seende. Det är en trons blick. Detta är en blick som kommer därför att den Helige Ande kommer ner i kraft.
Vet ni vad som händer när den Helige Ande kommer till en plats i kraft? När han kommer ner börjar människor se Kristus. De börjar se mot korset. De får en syn av Golgata. De förstår vad som skedde på korset. Att när Jesus dog för min synd blev han genomborrad. Det var min synd som satte honom där. Det var jag som placerade honom på korset. Det var för min synd som han led för 2000 år sedan.
Och ändå skall denna syn påverka Jerusalems stad så djupt att den skall föra dem på knä. Den skall föra dem till förkrosselse och omvändelse.
Ni kan föreställa er vad en blick på Golgata kan göra för att förändra ert liv. En blick på korset och ni kommer att bli den mest förvandlade personen i denna stad. En blick på Golgata skall hela er, upprätta er, förlåta er, förändra er, sätta er i brand. Ni kommer inte ens att vara samma igenkännbara person.
Och jag säger er att i detta rum finns liv. Ni vet vad som har hänt i era liv. Ni blev befriade från er döda religion. Vad var det som befriade er från Maria? En blick på Jesus Kristus. Ni såg honom inte fysiskt.
Vad befriade er från heroin och droger och alkohol och sexuell synd och hädelse och kärlek till denna värld och kärlek till rikedom och att följa tusen andra saker? Vet ni vad det var? En blick i tro förvandlade ert liv. Det förändrade livet. Det var radikalt.
Detta är min första punkt – orsaken till denna omvändelse. Hur kommer en hel stad till omvändelse? Genom tro, genom Guds Ande, skall en hel stad se att Jesus dog på korset för dem.
Vet ni vad omvändelse är? Det är en gåva. Det är ett verk av den Helige Ande. Man arbetar inte fram det. Gud ger det. Han skall ge er omvändelsens gåva.
Men det är också ett bud. Han befaller er att omvända er eftersom synd medför konsekvenser. Er synd medför allvarliga konsekvenser. Därför befaller han er att omvända er. Det är den enda vägen ut. Inte känslor, inte emotioner.
Ni kan sitta där och säga: ”Jag väntar på Gud.” Nej. Gud har befallt er att omvända er från er synd. Ni kan inte ignorera det. Ni kan inte låtsas att ni inte vet. Ni är befallda. Fly från er synd. Fly den kommande vredesdomen. Omvänd er. Ropa efter Guds barmhärtighet. Er synd skall förgöra er. Den skall avslöja er och ert liv skall förstöras av den synden.
Det kommer en undervisning in i församlingen och den oroar mig djupt. De säger att det inte finns någon omvändelse. De tror inte på omvändelse. De tror på tro men inte på omvändelse. De tror på nåd men inte på omvändelse. De tror att allt är under nåden.
”Se inte på min synd. Nämn inte min synd. Nämn inte ens min synd vid namn.”
Det kallas hypernåd-rörelsen. De lär faktiskt ut detta och det sprider sig i församlingen. De säger att omvändelse är gärningar. Att det lägger något till frälsningen. Att det är köttet självt.
Det är skräp.
Detta är ett bud. Hela Nya testamentets undervisning. Omvändelse är befalld.
Och vet ni vad? Omvändelse skall förändra Jerusalems stad. Ni kan sända arméer mot henne. Ni kan lagstifta i FN. Ni kan ha krig och terrorism och bomber och Israel skall stå orubbligt. Men jag säger er – en enda utgjutelse av den Helige Ande och denna nation skall falla på knä inför Gud.
Det skall bli jämmer och förkrosselse och omvändelse och hjärtan som slits itu. Ingen armé kunde kuva dem men Gud kuvade dem.
Detta är orsaken till omvändelsen – att Gud har kommit nära.
Det andra: omvändelse för en specifik synd.
Lägg märke till att det finns en synd som de omvänder sig från. Omvändelse är inte allmän. ”Åh Gud, jag omvänder mig allmänt.” Nej. Ni skall omvända er från det ni vet. Ni skall veta vad er synd är. Hjärtats lögner. Munnens synder. Handens handlingar.
När den verklige Helige Ande kommer visar han er det.
Jag möter människor som säger: ”Jag känner mig dålig. Jag känner mig fördömd.”
Jag säger: ”Över vad?”
”Jag vet inte.”
Goda kristna som älskar Gud och vandrar med Gud. Så vad är ni fördömda över? Är det något Gud behandlar?
”Nej, jag älskar bara Gud. Jag söker Gud. Jag tjänar Gud men jag känner mig bara dålig. Den Helige Ande överbevisar mig.”
Om vad?
”Jag vet inte.”
Jag sade: ”Det där är inte den Helige Ande.”
Den verklige Helige Ande sätter fingret på det och visar er vägen ut. Han leker inte med er. Han sätter er inte i en grop av fördömelse. Han för er inte in under ett moln av skuld.
Se denna andra punkt: omvändelse för specifika synder.
Israel har en nationell synd. Många länder har nationella synder som de aldrig har omvänt sig från. Vet ni vad Israels nationella synd är?
De sade: ”Låt hans blod komma över oss.”
De förkastade sin Messias, sin Frälsare.
Minns ni när Jesus var i Jerusalem strax före korsfästelsen och han sade: ”O Jerusalem, Jerusalem, jag ville samla dig som en höna samlar sina kycklingar, men ni ville inte. Jag vill samla er.”
Han sade: ”Ve er mödrar. Ni skall få barn. Ni skall amma dem. Ve er mödrar, för inte en sten i denna stad skall lämnas kvar på en annan. Dom kommer över denna stad. Jag vill visa er barmhärtighet. Jag vill visa er kärlek. Jag vill visa er nåd. Men ni ville inte.”
Han talar till en hel stad.
Det finns en nationell synd. Det finns Jerusalems synd.
Jag hör alla människor på nätet tala om Israels synd som Gaza eller Iran eller att de kontrollerar Amerika politiskt. Om ni lyssnar på Tucker och Candace Owens och alla dem, skall de få er att tro att Israel är orsaken till varje krig på jorden, varje problem. Att de kontrollerar alla världens nationer, alla ekonomier, alla pengar, all rikedom hos nationerna. Att denna lilla nation ligger bakom allt detta.
Men är det inte intressant att ingen av dem faktiskt nämner Israels verkliga nationella synd som Gud mycket snart skall ta itu med?
Det är en nationell synd. Jesu blod är på era händer. Ni sade: ”Låt hans blod komma över oss och våra barn.”
Ni sade faktiskt det. Detta är er historiska synd. Det är er fruktansvärda synd. Men det är en synd som kan förlåtas. En hel nation.
Ni ser hur vissa människor talar som om Israel aldrig kan bli förlåtet. Som om Jerusalem inte kan bli förlåtet. Inte enligt detta kapitel.
Det visar ett folk som omvänder sig från en historisk synd. De korsfäste, de genomborrade sin Messias. De spikade honom på ett kors. De förkastade Messias.
Vet ni vad som hände? Deras ögon blev tillslutna. De blev avskurna. Deras hjärtan blev förhärdade. I 1900 år har Israels och Jerusalems hjärtan varit förhärdade. Deras ögon är förblindade. De kan inte ens svara. De kan inte ens se sin Messias.
När de läser sin Bibel, Gamla testamentet, läser de Jesaja 53 och säger: ”Det kan inte vara Jesus.” De läser Sakarja 12: ”Det kan inte vara Jesus.” De läser i Sakarja 9 om honom som rider in i Jerusalem på en åsna: ”Det kan inte vara Jesus.”
Ser ni blindheten över Israel? Hundratals och tusentals exakta profetior som bara passar en enda man i hela världshistorien. Bara en man såldes för trettio silvermynt. Bara en man.
Men de förkastar honom.
Men jag vill säga er: det är en synd som kan förlåtas.
Ni förstår, Gud handlar med städer och nationer genom hela Bibeln. Minns vad Jesus sade i Matteus 11:21: ”Ve dig, Korasin. Ve dig, Betsaida.” Han varnar städer och samhällen.
”Ty om de kraftgärningar som gjordes i er hade gjorts i Tyrus och Sidon...” – hedniska städer – och han varnar Betsaida, en liten stad där han hade gjort mirakler och bett för sjuka och frälst förlorade och botat lama och predikat evangeliet om att älska sin fiende. Han hade gjort allt detta, men han sade att det skall bli värre för er än för Tyrus och Sidon som är hedniska, avgudadyrkande och förmörkade städer.
En domens dag kommer snart. Och varje stad, varje samhälle skall stå inför Gud. Varje stad. Ni skall stå där som individer.
Men vet ni att ni också skall stå där som städer och samhällen?
Åh, vilken barmhärtig handling för Jerusalem. Kan ni föreställa er henne stå inför Jesus vid domen utan omvändelse?
Kan ni föreställa er själva stå vid den stora vita tronen när böckerna öppnas och alla era synder finns där? De exakta orden, gärningarna, besluten.
Ni säger att ni inte har förkastat honom. Men har ni omvänt er och trott på Herren? Har ni tagit emot vad han sade? Behandlar ni det lättvindigt? Behandlar ni det som om det inte ens kommer att ske?
Vad skall ni åberopa den dagen när böckerna öppnas och det sägs att ni hörde evangeliet gång på gång på gång? Möjlighet gavs. Ni hörde vittnesbörden från dem som blev befriade, som blev förvandlade genom enkel tro på Kristus.
Kristus fortsätter: ”De skulle ha omvänt sig för länge sedan i säck och aska. Men jag säger er att det skall bli lindrigare för Tyrus och Sidon på domens dag än för er.”
Vet ni att det kommer att bli lättare för vissa människor än för andra vid domen? Vissa människor kommer inte att få lika hård dom som andra.
Och faktiskt är okunnighet en välsignelse i detta fall. De som inte hade mycket möjlighet och inte hörde evangeliet blir dömda mildare än de som ständigt hör evangeliet och har tillgång till dessa saker.
Jesus säger: ”Och du, Kapernaum, som är upphöjt till himlen, skall kastas ner till helvetet. Ty om de kraftgärningar som gjorts i dig hade gjorts i Sodom, skulle det ha stått kvar än i dag. Men jag säger er att det skall bli lindrigare för Sodoms land på domens dag än för dig.”
Ser ni denna omvändelse för en specifik synd?
Jerusalem skall omvända sig från en nationell, kulturell synd. De förkastade Jesus Kristus. De skall plötsligt inse när Guds Ande kommer ner över en hel nation kulturellt och historiskt, att ett helt folk skall inse: ”Vi gick igenom Förintelsen. Vi gick igenom alla dessa historiska saker. Och vet ni vad? Jesu blod var över oss.”
”Vi lider konsekvenserna av vår egen synd. Allt detta var konsekvensen av vår synd.”
De skall plötsligt inse på en timme att det finns en synd vi måste göra upp med. Ja, det finns många synder. Vi är alla syndare. De är alla syndare. Men jag säger er att detta är grundorsaken till alla deras problem. De förkastade det enda medlet för förlåtelse och hopp.
Punkt tre: en omvändelse utan motstycke.
I dessa verser talas det om en omvändelse som är fullständigt unik i nationens historia. Det skall bli en nationell dag av omvändelse eller en tid av omvändelse när Guds Ande kommer ner över hela nationen.
Inte bara att gråta en liten tår på ett möte och räcka upp handen. Inte att säga en syndares bön. Ni skall få se en stad som bokstavligen bryts sönder över sin synd på ett anmärkningsvärt sätt.
Det står här att Israel, Jerusalem, skall sörja. Ordet ”sörja” används fem gånger. Ordet betyder att börja jämra sig och klaga över sitt tillstånd.
Ni får plötsligt en chock när ni inser vad ni har gjort mot Jesus. Ni personligen, i er synd, vad ni har gjort mot Jesus. Guds Ande kommer ner och öppnar era ögon och ni ser korset där han dog för er.
Och när ni gör det står det fem gånger att de skall börja jämra sig och klaga över synden att ha förkastat Jesus Kristus.
Det står att de skall sörja över honom, över Jesus. Ser ni var deras sorg ligger? Allt handlar om Kristus. Det handlar om en person.
”Jag har sårat honom. Jag förkastade honom. Jag sårade honom. Jag genomborrade honom. Vi är ansvariga.”
Ni säger: ”De var inte där då.” Nej, ni var inte där heller, eller hur?
Ändå säger Petrus på pingstdagen: ”Ni korsfäste Herren.” De tre tusen gjorde det inte bokstavligen. Men synden bakom Kristi korsfästelse faller över oss alla.
Inser ni att ni är skyldiga till den korsfästelsen? Er synd satte honom där. Det var ni som satte honom där. Det var kärlek som satte honom där på korset så att det skulle finnas hopp för er.
Det var faktiskt er synd, ert liv, er upproriskhet, er kärlek till denna värld som gjorde att Kristus hängde på korset.
Och det står att de skall sörja över honom. Deras bitterhet skall vara över Jesus.
Sedan nämner han två saker om denna sorgs tillstånd. Det står också ”bitterhet”. Ordet bitterhet används två gånger här. Det betyder något djupt i hjärtat.
Sorgen är utvändig – gråten, tårarna, förkrosselsen, att livet rivs sönder. Ni kan inte äta. Ni kan inte fortsätta som vanligt.
Sorg är en fruktansvärd sak. Heliga, jag vet vad sorg är. Den kan driva er i graven. Den kan döda er. Hjärtat kan faktiskt stanna. Det är så intensivt att man kanske aldrig återhämtar sig från det.
Ni vet, en örn har bara en partner och sägs dö av brustet hjärta när den förlorar den. Den drar sig undan efter att ha förlorat sin partner och dör. Den kan inte fungera på samma sätt.
Sorg är en fruktansvärd smärta. Men heliga, det är ingenting jämfört med detta. Detta är sorg över Jesu Kristi död. Plötsligt inser man att Jesus som dör på ett kors i Jerusalem har allt att göra med ens liv. Det påverkar ens liv.
Och den yttre sorgen och den inre bitterheten – en osläcklig bitterhet – den är bitter. Den går djupt inom er. Den är förödande i ert liv.
Det är därför jag tror att så få blir frälsta i denna tid. Så få vet vad sann omvändelse är. Vi sörjer inte längre över synd. Vi hatar inte längre synd. Och vet ni vad? Vår helande är mycket ytlig och lätt.
Se detta – bönens ande som utgjuts. Vi vädjar ödmjukt. Det beskriver en handling av att tigga och innerligt ropa till Gud. Och allt handlar om Kristus.
”För 1900 år sedan förkastade vi Messias.”
Lägg märke till djupet i denna omvändelse. Den är utan motstycke. I Israels historia är den utan motstycke.
Detta är den största dagen eller perioden av omvändelse i hela Jerusalems historia på flera tusen år.
Se på vers 10 hur djupt det sägs vara: ”Och de skall sörja honom, Kristus, honom som de genomborrade, såsom man sörjer sin ende son och vara i bitter sorg över honom såsom man är i bitter sorg över sin förstfödde.”
Föreställ er ett ungt par – och några av er vet hur det är att förlora sitt förstfödda barn, att förlora sitt barn. Minns sorgen.
Det står här: ”såsom man sörjer sin ende son.” Ni förlorar er ende son, er förstfödde.
Och det är bara början här. Det går inte ens att jämföra.
Heliga, den dagen när väckelse kommer till Jerusalem, inte alltför långt fram i tiden, skall varje individ personligen uppleva en sorg över Jesus som korsfästes på korset i Jerusalem. De skall ta det mycket personligt, som om deras son just hade dött. Som om deras ende son just hade dött. Som om deras förstfödde hade dött, över hela den staden.
Kan ni föreställa er en sorg, en klagan, en bitterhet över hela Jerusalems stad? Se hur starka och trotsiga de är mot alla nationerna omkring dem. Alla arméerna omkring dem, hela den muslimska världen. Se hur starka och trotsiga de är.
Men inte den dagen.
Då är de förkrossade över sin synd. ”Vi korsfäste och genomborrade Messias.”
Jag tror att politikerna kommer att ligga på sina ansikten. Jag tror att de religiösa ledarna kommer att ligga på sina ansikten. Detta är något häpnadsväckande.
Men det nämns också något annat: bredden i denna omvändelse i vers 11.
”På den dagen skall sorgen bli stor i Jerusalem såsom sorgen i Hadad-Rimmon i Megiddos dal.”
Så det ges ett exempel från Israels historia. Det går tillbaka till Gamla testamentet och väljer en dag som var höjdpunkten av all Jerusalems omvändelse och sorg och förkrosselse och tårar i hela deras historia.
Och Gud säger att det skall bli så igen i hela staden, med en befolkning på en miljon människor.
Vad var detta sorgens tillfälle i det förflutna?
Historikern Josefus berättar att det var den största dagen av judisk sorg från 2 Krönikeboken 35.
Minns ni att vi talade om det för några månader sedan – Josia, kung Josia, den fullkomlige kungen, den gudfruktige kungen, den segerrike kungen, väckelsekungen.
Minns ni den unge kungen, 39 år gammal? Han levde så rätt. Han ledde nationen till seger. Det fanns stora nationella förhoppningar. Alla sade: ”Vi skall gå från styrka till styrka. Vi har aldrig varit så framgångsrika. Aldrig så segerrika.”
Ändå säger Bibeln att när han var 39 år gick han ut i strid mot farao Neko i Megiddo, i Megiddos dal. Och vid 39 års ålder träffades han av en pil. En man sköt bara en pil och han träffades.
Och Bibeln säger att sorgen var fruktansvärd. Det står: ”Och Jeremia sjöng klagosånger över Josia. Och alla sångare och sångerskor talade om Josia i sina klagosånger ända till denna dag och gjorde dem till en stadga i Israel. Och se, de är skrivna i klagosångerna.”
Vår Bibel säger att till och med profeten Jeremia, när han hörde att Josia vid 39 års ålder hade träffats dödligt av en pil, burits tillbaka till Jerusalem och dött – sorgen var så stor i nationen att de skrev sånger som de sjöng varje år. De mindes denne mans död. Jerusalems stad, hela nationen, grät över en man.
Ni vet, broder Clendenens begravning – jag har aldrig sett så många män gråta som vid broder Clendenens begravning. 87 år gammal. Han var en hård man, en marinsoldat som stred mot japanerna vid Peleliu i södra Stilla havet under andra världskriget. Och jag såg runt i det rummet, alla dessa män, hårda män, starka män. Jag hade aldrig sett någon av dem gråta. Och jag såg alla dessa män gråta medan de bar hans kista. Starka män som grät. Men det är ingenting. När ni ser en hel nation gråta över Josia, då skall hela Jerusalems stad ropa: ”Vi korsfäste Jesus.” Heliga, något kommer att ske mycket snart. En verklig väckelse. Bort med era dåraktiga väckelser. Jag är trött på Toronto-väckelsen, Florida-väckelsen och alla dessa dåraktiga karismatiska väckelser som har kommit våg efter våg i åratal. Den profetiska väckelsen, alla falska profeter som uppstått och som inte ens kan få ett ord från Gud. Så de går ut på Facebook och hämtar sina ”profetior”. De är omoraliska män. De är syndiga män bakom predikstolarna. De har byggt stora verksamheter och springer ändå efter unga flickor. En man som avslöjas i sexuell synd borde aldrig någonsin stå bakom denna heliga talarstol igen. Vi behöver komma tillbaka till verklig omvändelse igen. Jerusalem skall omvända sig. Och det är här jag tror att Joel kapitel 2 kommer in i bilden. Jag tror att de kommer att läsa Joel kapitel 2 vid tiden för Sakarja kapitel 12, när alla dessa arméer belägrar dem, när de besegrar sina fiender. Jag tror att de kommer att läsa Joel 2 igen om det tidigare och det senare regnet.
Vet ni vad som kommer före löftet om det tidigare och senare regnet? Det talar om omvändelse.
Lyssna på vad det säger. Det är en kallelse till omvändelse. Faktum är att Joel kapitel 2 är skrivet vid en tid då en stor nordlig armé har kommit mot Israel. Det har ännu aldrig hänt. Det ligger fortfarande i framtiden.
Joel 2 talar om en stor armé som kommer. Och vet ni vad som händer? Nationen börjar be.
Lyssna till detta i Joel 2:12:
”Men även nu, säger Herren, vänd om till mig av hela ert hjärta, med fasta, gråt och klagan. Riv sönder era hjärtan och inte era kläder och vänd om till Herren er Gud, ty han är nådig och barmhärtig, sen till vrede och stor i godhet, och han ångrar det onda. Vem vet, kanske han vänder om och ångrar sig och lämnar välsignelse efter sig, matoffer och drickoffer åt Herren er Gud. Blås i horn på Sion. Utlys en fasta. Kalla till en helig sammankomst. Samla folket. Helga församlingen. Församla de äldste. Samla barnen och dem som diar bröstet. Låt brudgummen gå ut ur sin kammare och bruden ur sitt rum. Låt prästerna, Herrens tjänare, gråta mellan förhuset och altaret och säga: Skona ditt folk, Herre, och utlämna inte din arvedel till hån så att hedningarna får härska över dem. Varför skulle man säga bland folken: Var är deras Gud?”
Jag tror att Joel 2 är signalen till att det tidigare och det senare regnet skall falla på ett anmärkningsvärt sätt över Jerusalems stad.
Det är inte av en slump att människor börjar be. De börjar be och omvända sig. De börjar ta itu med sina hjärtan. Guds Ande rör sig, heliga.
Sedan, för det fjärde: omvändelsen görs personlig.
Ni kan inte förlita er på er makes eller makas omvändelse, eller barnens, eller församlingens.
Göm er inte i denna församling och säg: ”Jag är säker på att Keith har allt under kontroll. Predikanten kommer att ta oss fram.” Ni måste ha er egen omvändelse och tro. Ni måste ha er egen bibelläsning.
Om ni är beroende av mig för er bibelläsning, Gud hjälpe er. Gud hjälpe er. När det gäller er omvändelse och att kunna se igenom bedrägeri och att inte bli bortledda, då behöver ni en verklig tro.
Herdar finns här för att hjälpa er, vägleda er, skydda er och varna er. Det gör de. Gud ger dem. Det är en handling av Guds nåd. Men använd inte det förgäves.
Gud skulle kunna ta bort mig så där på en sekund. Och jag säger er att om ni förlitar er på något ni inte borde förlita er på, då kommer Gud att ta itu med det.
Nationen bryts ner till individer.
Ni kommer att se Jerusalem, hela staden, omvända sig och ropa till Gud. Det blir en utgjutelse. Varje själ i Jerusalem skall uppleva denna väckelse, en mäktig utgjutelse. De skall börja sörja. De skall börja känna bitterheten. Var och en av dem skall blicka tillbaka mot Golgata.
Men vet ni vad? Gud handlar med individer.
Lyssna på vad det står i vers 12 till 13:
”Och landet skall sörja, varje släkt för sig.”
Lägg märke till att omvändelsen sker familj för familj, inte bara som stad. Det blir inte bara Jerusalem i allmänhet. Varje enskild familj, varje hem – omvändelse kommer till det hemmet.
Varje individ bland en miljon människor. Jag vet inte hur många som blir frälsta, men säkert mer än hälften. Mer än hälften av den staden skall börja omvända sig.
Men vet ni vad? Gud handlar med familjer. En hel familj.
Ni bör se till i denna församling att ni inte bara är en del av församlingen, utan att omvändelse finns i er familj. Att Guds ord finns där. Att Guds ordning finns där.
”Varje släkt för sig, Davids hus släkt för sig.”
Jag bryr mig inte om ni är kungliga. Jag bryr mig inte om ni regerar med krona på tronen. Omvändelse kommer till ert hus.
”Och deras hustrur för sig. Natans hus släkt för sig.”
Jag bryr mig inte om ni är profet. Jag bryr mig inte om ni är predikant bakom denna talarstol. Omvändelse i en verklig väckelse kommer till predikstolen, till hemmen och till hustrurna.
Med andra ord är denna omvändelse inte något man gör i kyrkan, vid ett altare, på ett möte, i slutet av en predikan.
Ni kommer att omvända er hemma. Ni kommer att omvända er i sängen på natten. Ni kommer att omvända er i köket, i trädgården, när ni kör bil.
Heliga, omvändelse är verklig. Och när en omvändelsens ande kommer genomsyrar den hela ert liv. Det finns inte något världsligt och något religiöst. Det där är död religion.
Verklig kristendom följer med er hem. Den finns där en lördagskväll och en måndagskväll. Den följer efter er. Den finns på er arbetsplats. Den finns i bilen. Den påverkar vad ni läser och vad ni tänker. Den påverkar er fritid och era semestrar.
Så det går genom allt detta – personlig omvändelse.
Sedan, för det femte och sista: omvändelsen blir helad.
Vilken mirakulös sak. Omvändelse är verklig.
Men gissa vad? Omvändelse förlåter er inte.
Tror ni att ni blir förlåtna om ni omvänder er tillräckligt hårt? Nej.
Vad händer om ni gråter tillräckligt många tårar? Nej.
Vad händer om ni bara försöker tillräckligt hårt? Nej.
Ni kan vara förkrossade, överbevisade, fördömda, skyldiga – och ändå hjälplösa, hopplösa, oanvändbara, ohelade, oförlåtna och ofrälsta.
Om det är där ni lämnas, vilket fruktansvärt tillstånd.
Minns vad jag sade: när den Helige Ande överbevisar er är det inte samma sak som fördömelse. Djävulen fördömer. Djävulen pekar ut era synder. Men inget förändras. Inget blir botat. Inget blir ordnat. Inget blir förlåtet. Det är inte den Helige Ande.
När den Helige Ande kommer ner och börjar handla med en individ eller en hel stad, vet ni vad som börjar ske?
Omvändelsen blir helad.
Omvändelsen blir helad.
Se på kapitel 13 vers 1 när vi avslutar:
”På den dagen...”
Vilken dag?
Den dagen då Guds Ande faller över Jerusalem. När alla världens nationer belägrar henne. När alla arméer angriper henne. När hon är en stötesten, en orubblig sten. När hon är en berusningens bägare. När Guds Ande kommer ner och nationen börjar omvända sig.
Det är inte bara Jerusalem, det är hela nationen.
Heliga, vad skall hända den dagen när en hel stad inser att de förkastade Jesu död? Vad skall ni göra när ni inser att ni i 1900 år har förkastat honom? Ni gick genom Förintelsen. Ni gick genom inkvisitionen. Ni blev skingrade över världen. Ert namn blev förbannat. Er kultur blev förlöjligad.
De drevs ut ur Limerick av en katolsk präst som hetsade upp människor. Och de drev ut dem ur staden för över hundra år sedan. Det kan berättas om nation efter nation – Italien, Spanien, Storbritannien, andra nationer, Tyskland.
Allt detta har följt dem i 1900 år.
Man skulle kunna tro att dessa människor är förbannade. De förkastade sin Messias. De förkastade blodet. De trampade Guds Son under fötterna. De såg inte vem profetiorna handlade om.
På den dagen – vad skall hända den dagen när de omvänder sig som nation och som stad, när de gråter förkrossade i sorg och bitterhet?
”Vi korsfäste honom.”
Varför låter ni inte Guds Ande verka i era hjärtan och överbevisa er om er synd mot Jesus? Ni syndar inte mot mig. Inte mot denna församling. Ni syndar mot Jesus.
Och han ser allting. Ni kommer inte att lura honom. Ni kommer inte att bedra honom. Han kommer inte att ignorera detta. Ni syndar mot honom och han ger er år och månader och möjligheter.
Han håller tillbaka sin vrede – men inte för alltid.
Det står: ”På den dagen skall en källa öppnas.” Halleluja.
Ser ni – omvändelsen ger inte förlåtelsen. Den leder er till svaret, som är källan.
Ser ni deras nationella omvändelse? Deras stadsomfattande omvändelse? Deras genuina omvändelse? Deras djupa omvändelse? Deras hjärtats omvändelse?
Den öppnar faktiskt en källa för Davids hus och Jerusalems invånare till rening från synd och orenhet.
Lägg märke till att det står att källan öppnas för dem. Den öppnas. Den grävdes inte då.
Den grävdes för 2000 år sedan. Det var då ni genomborrade Herren Jesus Kristus, Guds Lamm, den lidande Messias. Ni förkastade honom.
Och vet ni vad som händer denna dag av nationell omvändelse? Herren öppnar faktiskt upp källan.
Minns ni Abrahams dagar när Abraham grävde olika brunnar? Sedan kom amalekiterna och filistéerna och fyllde igen dem. Brunnen fanns där. Vattnet fanns där. Men fienden fyllde den med skräp.
Sedan måste sonen komma och börja gräva upp brunnarna igen för att få fram samma vatten, samma brunnar, med samma namn, på samma platser. Men fienden hade fyllt igen dem.
Vet ni vad Jerusalem kommer att inse?
”I 1900 år har den brunnen varit igentäppt. Den har varit blockerad. Vi har inte blivit förlåtna. Vi har inte fått barmhärtighet. Vi har inte fått bönesvar. Vi har inte haft något tempel, inget Guds Lamm, inget altare, därför att vi förkastade det. Vi har inte haft någon överstepräst därför att vi förkastade honom. Vi har inte haft något lamm på altaret. Vi förkastade det enda Lammet som betyder något.”
”Se Guds Lamm som tar bort världens synd.”
Han kommer att ta bort er synd här denna morgon.
Se Lammet. Se Lammet.
Förkasta all min predikan om ni vill, men förkasta inte Lammet.
Förakta min stil. Men förkasta inte budskapet i denna bok. Han är er enda frälsning.
Det stämmer, Guds heliga. Gud öppnar denna källa i Jerusalem. Det är den gamla frälsningens brunn som flödade från Golgata och genom vilken 3000 blev frälsta på en enda eftermiddag.
Kan ni föreställa er det?
När denna källa börjar flöda, när vi avslutar, skall vi sjunga denna sång:
”Det finns en källa, halleluja, fylld med blod draget från Emanuels ådror, och syndare som sänker sig under den floden mister alla sina skuldfläckar.
Mister alla sina skuldfläckar. Mister alla sina skuldfläckar. Och syndare som sänker sig under den floden mister alla sina skuldfläckar.”
Var vänliga och stå upp med mig.
En väckelse kommer, heliga.
Jag menar en nationell väckelse över en hel stad som skall påverka Jerusalem. Och enligt Romarbrevet 11 skall den få en världsomfattande påverkan på världens nationer.
Kan ni föreställa er att se en stad i omvändelse och judarna, Israel, både ateister och ortodoxa, ropa till Gud och säga: ”Vi korsfäste honom. I 1900 år har vi korsfäst honom.”
Och världen ser på detta. De är så vana vid bomber och krig och kulor och terrorism. Och de skall få se en nation, de skall få se gamla judiska män ropa och tro på Herren Jesus Kristus.
Men får jag säga er något?
Väckelse finns fortfarande. Väckelse är fortfarande något bibliskt. Den Helige Ande kan komma till ert hem.
Heliga, om ni ödmjukar er och omvänder er behöver ni inte känna någonting. Försök inte känna något.
Gå tillbaka till Guds ord och säg: ”Gud, jag behöver dig desperat.”
Du sade: ”Om jag ödmjukar mig, om jag omvänder mig från min synd, skall du tvätta mig. Du skall rena mig. Du skall förlåta mig.”
Vi behöver mirakler i denna församling, heliga.
Detta är en tid av fasta och bön i denna församling. Det är en tid då vi ödmjukar oss. Vet ni varför? Därför att vi behöver Herren. Vi behöver att han räddar denna församling och räddar liv och bryter starka fästen i våra liv.
Och det finns bara en väg.
Vi går tillbaka till Golgata igen. Vi går till det blödande Lammet. Han skall rannsaka ert liv. Han skall hela er.
Om ni inte är födda på nytt här denna morgon, sätt er tro till Herren Jesus Kristus just nu. En blick på Golgata och ni skall bli förlåtna, renade, tvättade, rättfärdiggjorda, fullkomnade i Herren Jesus Kristus, få Guds Ande, få ett nytt hjärta, en ny framtid där ert förflutna är borttvättat.
Tack, Herre. Tack, Herre Jesus. Låt oss sjunga detta tillsammans. Tack.









