Helèn Kristerzon Från New Age till Jesus
SVENSKA
Min resa från mörker till ljus
Jag heter Helen Christersson. Som de flesta av er vet var jag tidigare verksam inom New Age, och det var jag i drygt 20 år. Men jag blev frälst den 2 december 2008. Då hade jag suttit som fånge i mitt hem i drygt två år, utan att kunna röra mig ute i samhället. Demonerna hade helt och fullt tagit över mitt liv när jag höll på med New Age. Men idag åker jag runt i olika församlingar och vittnar om mitt liv.
Jag undervisar om andevärlden, för den undervisningen behövs i församlingar idag. Jag tar också upp hur det ser ut inom New Age och de olika behandlingsmetoder som finns där, vilka faktiskt också letar sig in i kyrkan. Jag berättar hur man arbetar inom New Age och vad de har för mål. De är väldigt strategiska och arbetar utifrån tydliga målsättningar.
Idag är jag också utbildad själavårdare i befrielsetjänst inom Ellel Ministries, vilket gör att jag kan hjälpa andra människor som sitter fast i olika problem. Jag har också varit med och gjort tv. Något jag vill lyfta fram är en serie på Himlen TV7 som heter När skenet bedrar. Det är åtta avsnitt där flera av oss som har varit i New Age berättar hur vi hamnade i det, hur vi kom ut och hur vi ser på att detta har infiltrerat församlingarna idag. Det gäller inte bara Svenska kyrkan, utan även frikyrkorna. Jag har också en blogg där man kan läsa mer om mitt liv.
Det andliga smörgåsbordet
Idag ska jag berätta om min resa från New Age till Jesus. Jag kommer att prata om min tid i New Age, om behandlingsmetoder, men också om själavård, själsband och generationsband. Det blir en blandad kompott. Jag hade egentligen behövt flera dagar på mig, så jag försöker komprimera det hela så att ni får lite av varje.
Framför allt är det absolut viktigaste att ta upp vad Bibeln säger om detta. Om jag bara hade stått här och pratat utifrån mig själv, då hade det inte varit värt någonting. Jag måste kunna verifiera allt med Bibelns ord, och det ska vi göra idag. Men jag tänker att vi ber tillsammans först.
Tack Fader. Tack Fader för att du ger mig möjligheten att dela mitt liv, så att andra kan få insikt utifrån vad jag har varit med om. Du har sett de som har hört av sig till mig efter att ha tittat på programmet När skenet bedrar, och hur det har öppnat deras ögon för att de befinner sig på fel sida. Jag tackar dig, Fader, för att du ska leda ännu fler människor genom den här undervisningen idag, men också genom andra personer.
Jag tackar dig, Fader, för att den Helige Ande är verksam just här och nu. Som vanligt ber jag dig, Fader, att du korrigerar mig längs vägen idag, även om jag har skrivit ner det jag upplever att du vill att jag ska säga. Jag tackar dig för att det är den Helige Ande som leder oss helt och fullt. Jag ber också om blodets beskydd över oss som är här just nu, och över det som ska sägas. Fader, jag tackar och prisar dig för att du är med oss och att vi får lägga denna stund helt i dina händer. Jag ber i Jesu namn.
Den dolda faran med New Age
Vad är då New Age? Man hör det på namnet, det betyder en ny tidsålder. New Age är en sammanblandning av olika religioner och egenhändigt ihopsnickrade livsfilosofier. Allt som uppfattas som alternativa metoder kan man placera under begreppet New Age.
Inom New Age finns det ingen synd. Det existerar inte. Det finns ingenting som är rätt eller fel, utan man förväntas hitta sin egen väg. New Age brukar beskrivas som ett stort smörgåsbord där man uppmanas att plocka de rätter som passar ens egna intressen.
New Age verkar fint i början, men det är dödligt. Det har en vacker och blankpolerad yta, men det är ett gift som sakta bryter ner människor. När man är aktiv inom New Age ser man inte detta. Man tror att man gör gott, fast man i själva verket arbetar för mörkret.
När andevärlden öppnade sig
Mitt sökande började tidigt. Jag kommer inte ihåg mycket av min barndom förrän jag var åtta år gammal. Det är som att mitt liv börjar där. Man brukar ha minnen från tidigare år, men jag var blockerad. Det berodde på att min kusin, som också var min bästa vän, blev mördad. Jag lekte med henne under helgen, och veckan efter var hon död. Hon fanns inte mer.
Jag hamnade i ett djupt chocktillstånd. Jag grät inte ens, utan stängde av känslomässigt och gick till skolan dagen efter. Utifrån detta chocktillstånd öppnades någonting upp som inte borde ha varit öppet. När jag gick ut genom dörren för att gå till skolan klev jag rakt ut i andevärlden.
Jag såg en värld full av mörka, otäcka varelser. Det handlade inte om att vara rädd för ett spöke under sängen, utan det var en högst påtaglig verklighet. Den dagen fick jag också min första personliga demon på mig. Den plågade mig från åtta års ålder ända tills jag blev frälst när jag var drygt 40 år. Där började min kontakt med andevärlden.
Ett liv i konstant skräck
Detta ledde till en svår dödsångest, och jag blev rädd för allt och alla. Jag klarade inte av att någon gick bakom mig på vägen till skolan. Då låtsades jag tappa något eller knyta skosnöret så att de gick förbi, eftersom jag trodde att alla var potentiella mördare. I mitt rum kunde jag inte ha dockor eftersom deras ögon verkade röra sig. Jag kunde inte sitta på golvet framför dörrens brevinkast, för där såg jag hur mörka varelser tog sig in för att skada mig. Demonerna gav mig ingen ro.
Jag fick ingen hjälp eller tröst, eftersom min mamma mådde väldigt dåligt psykiskt och hade fullt upp med sig själv. I skolan fanns det inte heller någon vuxen som förstod; den typen av hjälp fanns helt enkelt inte på den tiden. Något som var oerhört tungt var att jag inte ens fick gå på begravningen och säga farväl till min kusin. Jag var konstant rädd.
Rädslan resulterade i att jag som 15-åring fick svår värk i kroppen. En morgon vaknade jag och kunde inte ens ta mig ur sängen. Jag hade inte förmågan att lyfta benen över sängkanten. Min mamma tog mig till sjukhuset. Där mötte jag vanliga läkare, specialistläkare och överläkare, men ingen hittade något fel på mig. De såg att jag led, men inga prover eller undersökningar visade tecken på sjukdom enligt deras kriterier. De gav mig en burk reumatikermedicin och skickade hem mig, men den hjälpte inte. Det är som jag brukar säga: demoner går inte att diagnostisera på ett sjukhus.
Sökandet blir till en drog
Eftersom sjukhuset inte kunde hjälpa mig tog min mamma med mig till ett hälsohem. Där fick jag zonterapi under fötterna, vilket gjorde mig bättre och till slut helt bra. Detta väckte ett stort intresse i mig. Redan som 16-åring gick jag min första zonterapikurs. På hälsohemmet tyckte de att det var roligt med en så ung och engagerad tjej, så jag fick även gå bredvid en naturläkare som arbetade med att flytta energier i människor. Det var väldigt skrämmande, men samtidigt mycket spännande. Där började mitt sökande som kom att pågå under många år.
Som jag sade tidigare tror man att man tjänar ljuset, fast man i själva verket tjänar mörkret. Under dessa år blev jag som en tvättsvamp. När man väl har fått smak på andliga upplevelser vill man bara ha mer och mer. Det fungerar som en drog. Upplevelserna blev allt starkare, men det innebar också att jag blev alltmer bunden till mörka andar och demoner.
Jag gick reikikurser och kundalinireikikurser och blev till slut lärare i det. Jag utbildade mig medialt hos ett av de kända tv-medierna, för jag skulle alltid ha de bästa lärarna. I den mediala utbildningen fick jag lära mig att spå i tarotkort, göra bildtolkningar och tala med döda andar. Jag hoppas att ni förstår att detta är felaktiga metoder, men jag vill ge er en bild av vad jag höll på med. Jag lärde mig att kanalisera och kommunicera med andar, änglavarelser och utomjordingar.
Jag gick healingkurser och påbörjade en schamankurs eftersom min reikilärare ansåg att jag behövde gå ännu djupare i mig själv för att må bättre. Jag gjorde inre resor och regressioner till tidigare liv. Jag använde kristaller, besökte harmonimässor, arbetade med pendel och slagruta. Jag höll på med yoga, numerologi, tankekraftsbalansering och astrologi. Jag ägnade mig också åt att avstörda hus, vilket i efterhand betyder att jag fördrev onda andar med hjälp av andra onda andar.
Under hela min uppväxt kände jag av andra människors tankar och känslor. När jag kom hem från skolan ställde jag mig alltid precis innanför dörren för att pejla min mammas mående innan jag vågade gå vidare in. Detta mediala kännande fortsatte i vuxen ålder. Tack Gud för att det är helt borta idag.
När kroppen kollapsade
Trots alla kurser blev jag bara sjukare och sjukare i kroppen igen. Det var som att lägga en blandad tvätt med vitt, svart, rosa och gult i en tvättmaskin där allt bara snurrade snabbare och snabbare. Samtidigt hade jag grupper hemma som jag tränade i tarotkort, reiki och andekontakt. Jag tog emot klienter för behandling och gick själv på olika behandlingar.
En dag tyckte jag mig se ett rymdskepp landa på baksidan av vårt hus. Jag ringde min väninna, som också var min guru, och sade att hon måste komma så att vi kunde koppla upp oss och tala med dem. Vi satte oss för att söka kontakt, men av någon anledning kände jag efter en stund att jag ville gå hem.
När jag gick där på åkern stod plötsligt en man bredvid mig. Han visade mig en bild på en annan gestalt som jag kallar mannen i molnet. Mannen på åkern kallar jag för mannen i nattskjortan. Han hade ofta visat sig när jag gjorde regressioner och inre resor. Då brukar jag putta bort honom eftersom jag inte ville veta av det han sade till mig. Under regressionerna till tidigare liv var det han som skulle leda mig, och han blev ofta frustrerad eftersom jag vid varje liv velat stanna kvar hos mannen i molnet. Han tyckte att jag gjorde fel och sade att det inte var någon idé att jag kom tillbaka.
Men nu stod mannen i nattskjortan där bredvid mig på åkern. Tidigare hade jag aldrig kunnat uttala hans eller mannen i molnets riktiga namn, eftersom min tunga och mina kinder klibbade ihop när jag försökte. Nu sade han till mig: “Säg vilka vi är, annars vänder vi om.”
I mitt inre greps jag av panik och kände att de inte fick lämna mig. Där och då fick jag bekänna Gud och Jesus. Jag förstod inte helt vad jag gjorde, men jag sade namnen Gud och Jesus, och för första gången fanns det inget klibbigt i min mun som hindrade mig. Att jag sade vilka de var blev min räddning i efterhand, även om jag blev ännu sjukare efter den händelsen.
Min hälsa försämrades drastiskt. Jag var runt 40 år och besökte vårdcentralen upprepade gånger. De tog prover men hittade ingenting. Jag åkte taxi och ambulans till sjukhuset, men ingen hittade något fel. Det enda konkreta var att jag rasade i vikt. Den 14 december 2006 kollapsade min kropp totalt på vägen hem från en funktionsmedicinsk klinik. Där hade jag behandlats med vitaminer och mineraler i doser som överskred dagsbehovet med flera tusen gånger. Min kropp klarade inte av det.
Efter kollapsen tålde jag plötsligt ingenting. Jag tålde inte mat, metall, kläder, el, mobiltelefoner eller strålning. Jag blev fullständigt isolerad och bunden till mitt hem. I drygt två år satt jag instängd. Vi bor i en glänta i skogen utan grannar, men jag kunde inte ens ta mig ner till stora vägen eftersom det gick en helt vanlig elledning där. Jag var förpassad till övervåningen och en liten plätt bakom huset. Vi fick baka och laga mat på vedspisen eftersom vi inte kunde ha elen igång. När de andra i familjen tvättade och städade fick jag gå ut, och var det för kallt fick vi tvätta för hand.
New Age är ett gift som sakta dödar. Man bryts ner hälsomässigt, känslomässigt och ekonomiskt. Det är oerhört dyrt att gå alla dessa kurser. När min vikt hade gått ner till 43 kilo slutade jag att väga mig, och jag är ändå 173 centimeter lång. Flera gånger kände jag att jag var på väg att lämna jordelivet. Det märkliga var att jag mitt i detta plockade upp min farmors gamla bibel. Jag sov med den i famnen när demonaktiviteten var som värst, och då höll de sig på avstånd. Jag trodde att själva boken skulle rädda mig, men i efterhand förstår jag att det var kraften i det ord som står skrivet som skyddade mig.
Ett oväntat bönesvar
Efter nästan två år i isolering började jag sakna mina andliga grupper och vänner. Jag orkade inte träffa många samtidigt, utan de fick komma en och en under korta stunder. Jag kände att de missade sin andliga utveckling när jag inte kunde undervisa dem. Därför ringde jag till ett av Sveriges mest kända medier och bad honom komma till vårt hus för att hålla en kurs och hjälpa mina vänner att få kontakt med andevärlden.
Han kom och arbetade i huset, men när han åkte blev det en fruktansvärd turbulens och andlig aktivitet i hemmet. Jag ringde honom flera gånger och sade att han hade lovat att rensa bort andarna innan han reste. Han svarade bara avfärdande. När man arbetar medialt dras andar och demoner till platsen, och har de väl fått fäste lämnar de inte i onödan. Aktiviteten i huset blev extrem. Men i efterhand ser jag att detta ledde fram till att jag senare tog emot frälsningen. Det som var oerhört negativt vändes till något positivt.
Mitt i denna svåra sjukdomstid ringde min mamma och meddelade att hon tänkte lämna mitt liv igen. Jag tappade räkningen på vilken gång i ordningen det var. Jag blev djupt frustrerad, satt på en stol vid fönstret och grät. Jag tittade upp mot himlen och ropade ut i min förtvivlan: “Snälla, ge mig en elöverkänslig kvinna som har blivit frisk!” Som New Agare trodde jag att jag talade till universum.
Efter en vecka ringde telefonen. En kvinna presenterade sig och sade att hon hade fått mitt nummer av ordföranden i Elöverkänslighetsförreningen. Hon förstod inte själv varför hon ringde, men hon undrade om jag ville följa med på ett möte. Jag berättade hur illa det var med mig, varpå hon svarade: “Så sjuk har jag också varit. Jag bodde i en hydda i skogen, men idag är jag frisk.”
När hon sade de orden insåg jag vad jag hade ropat ut en vecka tidigare. Det var inte universum som hade hört min bön. Medan hon pratade vidare tittade jag ut genom fönstret och viskade ett tyst tack.
Mötet med den kristna tron
Kvinnan lovade att besöka mig efter sitt möte. Kvällen innan hon kom satt jag och planerade vintern och våren tillsammans med en person för att mitt hem skulle kunna fortsätta vara en mötesplats för New Age-rörelsen, även om jag inte orkade vara ledare själv.
När kvinnan kom nästa dag lade jag fram en bok om örter, oljor och slagrutor för att visa henne vilken kur jag gick på. Vad jag inte visste var att hon var kristen. Hade jag vetat det, skulle hon aldrig ha fått sätta sin fot i mitt hem. Så illa tyckte jag om det kristna livet. Jag hade bestämt mig för att ogilla det, även om jag kunde umgås med kristna så länge de höll tyst om Jesus och Bibeln.
Hon satte sig i min soffa, sköt mjukt bort boken och började be. Först förstod jag ingenting eftersom hon talade i tungor. Jag undrade om hon talade ett fornspråk eller israeliska. Sedan började hon be på vanlig svenska, och jag insåg att hon var kristen. Hade jag försökt resa mig ur soffan då hade jag inte klarat det, för Guds kraft i rummet var så överväldigande stark.
När hon bad greps jag av en djup insikt: det var ju detta jag hade sökt i hela mitt liv. Jag hade alltid trott att mitt andliga sökande handlade om min döda kusin; att jag ville veta var hon var och hur hon mådde. Men i den stunden förstod jag att det var Gud jag hade sökt, inte henne. Min kusin dog när hon var åtta år, och hon är hos Gud. Den vissheten kom till mig med enorm kraft. Inom loppet av 17 timmar gick jag från att planera en framtid inom New Age till att vilja byta sida helt och hållet. Det gick otroligt snabbt.
Det stora bokbålet
Jag bad inte frälsningsbönen direkt i soffan, eftersom jag hade bestämt mig för att en pastor skulle leda mig i den. En av kvinnorna i min New Age-grupp jobbade på en friskola där en av föräldrarna var pastor. Jag bad henne ta kontakt med honom. Han var dock mitt i en pastorsutbildning, vilket innebar att det skulle dröja två veckor innan han kunde komma. Att vänta så länge när man sitter så djupt fast i det ockulta är ingenting jag rekommenderar, det är inte optimalt.
Pastorn ringde mig i alla fall, och efter det samtalet började jag rensa mitt hem. Jag rensade ut böcker, cd-skivor, pendlar, slagrutor, tarotkort och statyetter. Allt packades i kassar. Min man Janne jobbade mycket och pastorn hade sagt att sakerna bara kunde kastas på återvinningen. Men jag kände i mitt inre att vi måste elda upp det. Tänk om någon annan skulle plocka upp sakerna och drabbas.
När pastorn slutligen kom hade han också ändrat uppfattning. Han hade tagit med sig en bok till mig som hette Ett år med Bibeln. När han skulle ta på sig skorna hemma i sin hall hade boken ramlat i golvet och slagit upp en specifik sida. Sidan handlade om ett bokbål. När han sedan kom hem till oss och såg de enorma mängderna ockulta föremål sade han direkt: “Vi ska ha ett bokbål.”
Den 2 december 2008 kom det tre pastorer och flera andra kristna hem till oss. De tyckte tydligen att min situation var så allvarlig att det krävdes tre pastorer. Mina barn räknade ut att vi brände saker till ett värde av minst 50 000 kronor, men i verkligheten var det nog betydligt mer. Vi eldade upp böcker, föremål och en programmerad schamanstav. Det som inte kunde brännas, som Buddhafigurer och föremål i metall och guld, körde Janne och en av pastorerna till en rastplats och kastade djupt ner i en stor avfallsbehållare så att ingen skulle kunna komma åt det.
I Apostlagärningarna 19:19 står det att de som hade bedrivit trolldom samlade ihop sina böcker och brände dem offentligt. Det blev offentligt för oss också eftersom vi var så många samlade. Dessutom var två av kvinnorna från min tidigare grupp med och brände sina böcker. Det var en helt fantastisk känsla. Jag brukar kalla det för befrielsens första steg. En enorm tyngd av alla krav och måsten lyftes omedelbart från mina axlar. Efteråt lovsjöng vi, bad frälsningsbönen och firade nattvard.
Till saken hör att en av kvinnorna i min grupp, som också brände sina böcker, visade sig vara kristen i grunden. Hon var uppvuxen i en kristen familj men hade trott att det vi gjorde inom New Age var samma sak som det som stod i Bibeln. Det visar hur lätt det är att gå vilse.
Befrielse från ockulta krafter
När demoniseringen av en människa når en viss gräns för det nästan alltid med sig fysisk eller psykisk sjukdom. Men när man vänder om och blir befriad, blir man oftast frisk. Jesus sände aldrig ut sina lärjungar utan att ge dem makt att driva ut onda andar. I Matteus 10:1 står det att Jesus kallade till sig sina tolv lärjungar och gav dem makt att driva ut orena andar och att bota alla slags sjukdomar och krämpor.
Efter att jag tagit emot frälsningen började ett gediget arbete med min befrielse. Eftersom jag burit på demoniska andar sedan åtta års ålder, räckte det inte med en enkel förbön vid ett enstaka tillfälle. Flera pastorer kallades in för att hjälpa mig under en längre period.
När de skulle be bryta ner den så kallade kundalinikraften, förvarnade de mig om att min kropp kunde reagera kraftigt eftersom andarna inte ville lämna mig. Jag svarade högmodigt att det inte skulle hända, eftersom jag ansåg mig ha fullständig kontroll. Men jag hade ingen kontroll alls. Under bönen levde hela min ena kroppshalva sitt eget liv. Detta innebär inte att man blir mer fri bara för att man manifesterar fysiskt; oftast lämnade andarna mig under djupt lugn och stillhet. Men just med yogans kundalinikraft reagerade kroppen kraftigt mot min vilja.
När de bad bort kundalinikraften smällde en kota i min rygg till och lade sig till rätta med en enorm smäll. Det var exakt den kota där energiflödet hade tagit stopp när jag tidigare praktiserade yoga. Då hade jag varit frustrerad över att jag inte lyckades pressa energin högre upp i ryggraden. Idag är jag djupt tacksam till Gud att den aldrig nådde högre, vilket jag förstår nu när jag vet vad yoga faktiskt är.
Pastorerna fortsatte att komma i omgångar under ett helt år för att be för mig och vår familj, eftersom andevärlden fortsatte att storma i vårt hem. Det var en enorm andlig kamp, och där förstod jag vad jag skulle ha min medfödda envishet till: att hålla mig fast vid Jesus när jag väl hade fattat mitt beslut.
Hela familjen blir fri
Den 12 juni 2009 blev min man Janne frälst. Det var först då som jag blev fullständigt frisk i min kropp. Varför? Jo, för att äkta makar är ett. Han bar fortfarande på orena andar som påverkade mig negativt. Om man lever nära eller gifter sig med någon som bär på orena andar, kan man påverkas av den personens andliga bagage. Om man är svag på ett område kan man ta del av det mörker som den andra personen bär på genom den andliga förbindelsen. Därför brukar jag uppmana unga människor att vara oerhört noggranna med vem de går in i en relation med.
Dagen efter att Janne blev frälst tog tre av våra barn emot Jesus, och i december samma år blev vår äldsta dotter frälst. Då var hela familjen fri. Det är precis som det står i Apostlagärningarna 16:31:
“Tro på Herren Jesus så blir du frälst, du och din familj.”
Många människor kämpar under andligt betryck idag, och det påverkar oss mycket mer än vi anar. Många kristna erkänner rent intellektuellt och utifrån Bibeln att andevärlden existerar, men få räknar med hur påtagligt närvarande den faktiskt är i vardagen. Samtidigt måste vi ha en sund balans. Vi kan inte skylla allt som händer på demoner, för vi människor är också högst kapabla att göra egna mänskliga misstag.
Det finns ett enormt behov av pastorer, församlingsledare och själavårdare som är utbildade i befrielsetjänst. Många som lämnar New Age och blir frälsta idag behöver omfattande hjälp. Det räcker inte alltid med att bara lägga händerna på dem och ryta åt demonerna att försvinna. Vi måste våga möta det andliga mörkret utifrån vad Bibeln faktiskt undervisar. Då skulle många slippa långvarigt lidande. Mitt eget liv är ett levande exempel på detta; från att ha varit instängd i mitt hem i flera år står jag här idag.
Kontrollbegär och andlig bundenhet
När jag var som sjukast tålde jag som sagt ingen vanlig mat. Min bundenhet till New Age visade sig även där. Jag hade kontakt med en man på en annan ort som med hjälp av en pendel avgjorde vad jag kunde äta. Han skickade listor till min man Janne, som åkte och handlade exakt det som stod där. Då gick maten bra att äta.
Men om Janne tog samma lista en annan dag och handlade på eget initiativ, då reagerade min kropp direkt eftersom det andliga systemet visade att det “snurrade fel”. Då fick vi kasta eller ge bort maten. Det var en fruktansvärd bundenhet och en konstant andlig kontroll över minsta detalj i livet.
Efter min befrielse fick jag några år av lugn och ro tillsammans med Gud. Jag reste runt i församlingar, vittnade och fick uppleva mycket fysiskt helande. Jag mådde bra, men Gud ville föra mig djupare, till ett område som jag inte alls var beredd på.
Kristallsjukan och det inre helandet
Den 23 februari 2015 vaknade jag klockan tre på morgonen och hela världen snurrade. Min kropp förstod inte vad som var upp eller ner. Jag hade drabbats av kristallsjukan. Jag hade haft det en gång tidigare och då gick det över på en vecka, så jag tänkte att jag bara skulle vänta ut det.
Men det blev inte bättre. Jag fick söka lära på vårdcentralen och träffade en stafettläkare. Han konstaterade kristallsjuka och sade krasst: “Det här kommer du att ha i tre månader.” Jag förstod inte hur han kunde veta det, men det stämde på dagen. Exakt tre månader tog det.
Vad gjorde Gud under de tre månaderna? Jag är en människa som har svårt att sitta still, jag vill ständigt fixa och plocka med saker. Men nu tvingades jag sitta stilla i soffhörnet i tre månader. Gud vände ut och in på hela mitt inre. Det var dags för mitt andliga och själsliga helande. Jag kunde inte springa och gömma mig, utan det var bara att hänga med. Han bearbetade mitt liv ända från tiden i min mammas mage fram till den ålder jag var i då.
Från det att kristallsjukan bröt ut tog det totalt två år innan jag var helt återställd. Under den här perioden mötte jag Gertrud Storsjö, som kunde arbeta med mig på djupet. Hon är idag min nära vän, mentor och själavårdare. Det var en oerhört tuff tid fylld av ångest, depression, gråt och andliga manifestationer. Jag minns hur jag gick ute på gården och ropade: “Gud, snälla ta bort detta ifrån mig!” Men i nästa sekund tog jag ett djupt andetag och sade: “Tack Gud för att du tar mig igenom detta.”
Jag ville bli helt fri och läkt från mitt förflutna, och jag förstod att han var tvungen att göra det på sitt sätt, inte på mitt. Det blir alltid bäst när Gud får slutföra sitt verk. Genom stöd från min familj och vänner som kom hem och bad för mig, kom jag ut på andra sidan som en helt ny människa. När jag tittade mig i spegeln kände jag knappt igen mitt eget ansikte, eftersom hela min utstrålning hade förändrats.
Guds ords tydliga gränser
Ikväll vill jag belysa några av de metoder som är i omlopp i samhället, men tyvärr också i våra kyrkor idag. Låt oss först läsa ur Femte Mosebok 18:10-14:
“Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda. Ty avskyvärd för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana vederstyggligheters skull fördriver Herren din Gud dem för dig. Du ska vara fullkomlig inför Herren din Gud. Dessa hednafolk som du skall fördriva lyssnar till dem som utövar teckentydning och spådom. Men Herren din Gud har inte tillåtit dig något sådant.”
Trots dessa tydliga ord ser vi hur människor i kyrkorna håller på med allt möjligt. Under en period var det till exempel populärt bland kristna, även bland ledare, att göra olika spådomstester på internet. Man testade vilken blomma, vilket djur, vilken kristall man var, vad det skulle stå på ens gravsten eller hur framtiden skulle se ut. Ofta blandade man upp det med ett “bibelord för dagen” för att få det att verka kristet.
Kristna ledare satt och sysslade med detta, men det är exakt samma typ av spådom som finns inom New Age. När du spår dig lägger du en dom över dig själv. Det står klart och tydligt i Bibeln att vi som kristna absolut inte ska hålla på med spådom.
Kiropraktik, naprapati och ockulta rötter
Jag vill också utfärda en varning för kiropraktik och naprapati, vilket jag själv använde mig av innan jag blev frälst. Kiropraktiken utvecklades av en man vid namn Daniel David Palmer. Han var djupt involverad i healing och spiritism. Idén och teknikerna till kiropraktiken fick han förmedlat till sig från andevärlden under en ockult seans. Roten till kiropraktik kommer alltså från fel sida i andevärlden.
Palmer själv betraktade kiropraktiken som en form av religion och såg sig själv som en religionsstiftare i linje med Kristus eller Muhammed, eftersom kunskapen kom direkt via andekontakt. Mannen som i sin tur utvecklade naprapatin gjorde det för att han inte tyckte att kiropraktiken gav fullständig hjälp, och sökte vidare på liknande andliga vägar. Båda dessa metoder bygger på manipulativa andliga tekniker. Mitt råd är att hålla sig borta från dem, eftersom man kliver in på fiendens område. Rötterna är felaktiga.
Yogan är inte neutral
Yogan är extremt utbredd idag. Den har sina rötter i norra Indien och sträcker sig minst 5000 år tillbaka i tiden. Yoga handlar inte bara om fysiska rörelser, utan om andningstekniker som syftar till att reducera den normala livsprocessen. I sin ursprungliga form handlar yoga om självutplåning; att sänka kroppens och organens funktioner för att till slut dö bort från det fysiska. Ordet yoga betyder att “binda samman”, och målet är att binda samman sitt medvetande med det kosmiska universella medvetandet.
Det finns ingenting som är neutralt med yoga. Varje specifik position och rörelse är i hinduismen sammanlänkad med en specifik hinduisk gudom. När man utför yoga placerar man rent praktiskt sina olika kroppsdelar under dessa gudars herravälde. Detta har lett till mycket fysisk och psykisk ohälsa i västvärlden.
I början kan det kännas bra och avslappnande, men om kundalinikraften väcks kan det gå riktigt illa. Kundalinikraften identifieras inom hinduismen med dödsgudinnan Kali. Om den kraften stiger felaktigt i kroppen kan det leda till allvarliga skador på nervsystemet. Jag är djupt tacksam att den kraften aldrig kom högt upp i min rygg när jag höll på med det.
Indiska yogis förvånas över hur vi i västvärlden behandlar yoga som en gympaform. Traditionellt var detta hemliga och farliga läror som krävde noggrann övervakning av en guru just på grund av de andliga krafterna och risken för skador i nervsystemet. I Sverige introducerar vi yoga i skolor, på sjukhus och arbetsplatser, samtidigt som den psykiska ohälsan bland unga ökar. I området där vi bor tvingades lärarna gå en yogautbildning för att hålla yogapass med barnen varje morgon i skolan. Det är djupt allvarligt. Tidigare arbetade jag hårt för att få in alternativa metoder i vården, men idag vill jag bara varna för dem.
Varning för Tikva – Den “kristna” yogan
När jag varnar för yoga måste jag också varna för Tikva, som ibland marknadsförs som en kristen form av yoga. Jag har fått utstå en hel del kritik för min ståndpunkt, men jag vill utfärda en skarp varning för detta. Varför skulle Gud vilja kopiera yogans tekniker för att vi kristna ska kunna träna? Det står ingenting i Bibeln om att vi ska använda oss av andliga kroppstekniker.
Jag lyssnade på en föreläsning med grundaren till Tikva. För mig var det en uppenbar blandning av yoga och gammaldags husmorsgymnastik. Föreläsaren nämnde dessutom att personer som tidigare utövat yoga ofta behövde genomgå själavård innan de klarade av att praktisera Tikva. Varför skulle man behöva det om metoden kom från Gud? Jag tror inte att Tikva har ett gudomligt ursprung.
Det kom också fram att man utbildar alternativa terapeuter inom detta system, det vill säga healers, reikiutövare och medier. Man såg inget fel i det eftersom man menade att “Gud är större”. Men dessa terapeuter är inte frälsta eller befriade, vilket innebär att de fortfarande bär på sina demoner. När de sedan behandlar ovetande klienter riskerar de att förmedla samma mörka andlighet. Inom Tikva använder man avslappningsmusik på samma sätt som inom New Age, och istället för hinduiska mantran upprepar man ord som “frid”, “hopp” och “tro”, eller lösryckta bibelord. Om processen blir för andligt betryckande kan man få en coach som uttalar orden åt en. Jag kan absolut inte rekommendera Tikva som ett kristet alternativ.
Akupunktur och andliga programmeringar
Akupunktur är en annan kinesisk behandlingsmetod som är vanlig inom svensk sjukvård. Syftet med nålarna är att stimulera och balansera kroppens energiflöden. Diagnoserna ställs utifrån traditionell kinesisk medicin där man läser av pulsar och balanserar de andliga principerna yin och yang samt de fem elementen: trä, eld, jord, metall och vatten. Rötterna till denna medicin är inte bibliska. Dessutom programmeras många av de nålar som importeras från Asien till Sverige; man har helt enkelt bett in andemakter i materialet.
Sista gången jag gick på akupunktur, långt innan jag blev frälst och sjuk, satte behandlaren nålar över hela min kropp. När han sedan drog ut nålarna började jag blöda kraftigt ur precis varje litet nålhål. Behandlaren, som var i 60-årsåldern och hade arbetat med akupunktur i decennier, hade aldrig varit med om något liknande. Det var så obehagligt att jag aldrig återvände.
Själsband och husets dörrar
Själsband är osynliga, andliga kopplingar som uppstår i våra relationer. Negativa och orättfärdiga själsband fungerar som en dold form av andlig kontroll. De binder oss vid det förflutna och kan stjäla den frihet som Gud har planerat för oss.
Under min befrielseprocess fick jag bryta många osunda själsband: till min kusins mördare, till min mamma, till min frånvarande pappa, till mina ockulta lärare och till de New Age-grupper jag varit involverad i. När de negativa banden är brutna kan man tacka Gud för de sunda och positiva relationerna. I Lukas 4:18 står det att Jesus är sänd för att förkunna frihet för de fångna och ge de förtryckta frihet. Yttre omständigheter kan få andliga konsekvenser, och vi kan bara leva i fullhet om vi låter oss lösas från andlig fångenskap.
Vi kan likna våra liv vid ett hus med många rum och dörrar. Det finns många sätt för fienden att ta sig in. När vi tar emot Jesus blir han husets rättmätiga ägare, men vi måste själva samarbeta med honom för att hålla rent. Vi behöver städa våra andliga liv på samma sätt som vi städar våra fysiska hem. Dörrar som öppnar upp för den onde kan vara egna synder, chocker och trauman, andras synder mot oss eller generationsbunden synd.
Det är viktigt att hitta en kompetent själavårdare som man har fullt förtroende för, så att man kan göra upp med synden, bekänna, avsäga sig det ockulta och vända om. När man tar bort fiendens lagliga rätt att vara i ens liv genom äkta omvändelse, brukar demonerna lämna utan dramatik. Det är bara i sällsynta fall man behöver gå mer konfrontativt tillväga i en befrielse.
Det är också viktigt att komma ihåg att en sådan här process bara kan göras på en människa som har tagit emot Jesus. Man kan inte utföra en befrielsestjänst på en ofrälst person, eftersom de andliga fästena då finns kvar. I Lukas 11:24-26 varnar Jesus för vad som händer när en oren ande far ut ur en människa men finner huset tomt när den kommer tillbaka; den tar då med sig sju andra andar som är värre än den själv, och det sista blir värre än det första. Därför tar man alltid hand om såren, skadorna och omvändelsen först, så att demonerna förlorar sina fästen.
Förlåtelsens nödvändighet
Förlåtelse är en absolut förutsättning för att Gud ska kunna helas oss fullt ut. Att förlåta innebär att vi kapar de andliga bindningarna till de personer som har skadat oss. Jag har fått förlåta min kusins mördare, vilket var det svåraste jag gjort. Jag har fått förlåta min släkt som övergav mig, och min mamma som valde bort mig. Jag har också fått be om förlåtelse för att jag drog in andra människor i New Age. Hade jag burit kvar på bitterhet eller agg, hade jag aldrig kunnat bli fri.
I Lukas 23:34 ber Jesus på korset:
“Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör.”
Det är den mäktigaste bönen som finns. Om inte Jesus bar på bitterhet mitt under en sådan fruktansvärd orättvisa, har inte vi heller någon rätt att hålla fast vid vår oförlåtelse. Så länge vi vägrar att förlåta förblir vi bundna till förövaren, vilket skadar oss själva och vår omgivning. I Hebreerbrevet 12:15 varnas vi för att låta en bitter rot skjuta skott, eftersom den vållar skada och smittar många.
Generationsmönster och den nya blodslinjen
Vi kan också påverkas av generationsband – släktdrag av negativ karaktär som sjukdomar, destruktiva attityder eller specifika beteendemönster. Vi säger ofta att “det ligger i släkten”. Destruktiva mönster som alkoholism, skilsmässor eller depressioner har ofta andliga rötter i tidigare generationers missgärningar.
Detta mönster sträcker sig hela vägen tillbaka till syndafallet i lustgården, där Adam och Eva drog en förbannelse över mänskligheten. I Andra Mosebok 20:5-6 står det att missgärningar kan drabba barnen i tredje och fjärde släktledet hos dem som hatar Gud, men att han visar nåd mot tusen släktled hos dem som älskar honom.
Gud vill befria oss från vårt genetiska och andliga förflutna för att kunna välsigna oss och kommande generationer. Som kristna har vi fått en helt ny andlig blodslinje i Jesus Kristus. Vi ska inte begränsas av ett negativt arv. I Efesierbrevet 1:5 står det att han i sin kärlek har förutbestämt oss att tas upp som hans barn genom Jesus Kristus. Jesu Fader blir vår Fader, och vi får del av hans familjemönster. I Jeremia 14:20 uppmanas vi att bekänna både vår egen ogudaktighet och våra fäders missgärningar. Vi kan ställa oss i gapet för vår släktlinje och bryta de negativa mönstren i Jesu namn, samtidigt som vi tackar för allt som har varit gott.
Beskydd och ordning i församlingen
När en person som har varit aktiv inom New Age blir frälst, är det av yttersta vikt att deras andliga “seende” stängs på ett korrekt sätt innan de går in i en församlingstjänst. Annars finns det en stor risk att personen börjar profetera eller verka utifrån fel andlig källa. Demonerna måste drivas ut och de gamla ockulta öppningarna stängas helt.
Detta är också viktigt vid handpåläggning. En person som nyligen lämnat New Age och ännu inte är helt befriad ska inte lägga händerna på andra. Det kan även slå åt andra hållet; om en före detta New Agare söker förbön, ska förbベッドaren vara vaksam. Om den som ber är andligt svag eller trött, kan de mörka krafterna i sämsta fall påverka förbベッドaren. Detta handlar inte om ovänlighet, utan om andlig omsorg och beskydd för varandra.
Efter att öppningarna har stängts rekommenderar jag en längre viloperiod på några månader upp till ett år innan man går in i aktiv tjänst i en kyrka. Ett andligt sår fungerar som ett fysiskt sår; den nya huden är extremt tunn och känslig i början och måste få tid att läkas ordentligt så att det inte rivs upp igen.
Avslutande bön
Himmelska Fader, jag tackar dig för att du är stor, god och mäktig att bryta alla tunga ok som vi bär på. Jag tackar dig för den här undervisningen och ber att den ska bära frukt, så att människor vågar söka sund hjälp hos pastorer och själavårdare. Hjälp dem att komma ut ur andlig träldom och förbannelse och led dem in i dina välsignelser.
Tack för att du är med var och en som lyssnar och tittar. Led dem till fullständigt helande och befrielse. Res upp församlingarna så att de har kunskap och beredskap att ta emot de människor som lämnar New Age. Låt församlingarna möta dem med ren kärlek och djup andlig förståelse, så att ingen lämnas ensam eller drivs tillbaka till mörkret på grund av brist på kunskap. Öppna de kristnas ögon, Fader. Vi lägger våra liv i dina händer och tackar dig för den fulla återlösningen i Jesu Kristi namn.

