Fritt Ur Hjärtat: Vi är Guds Tempel
LÄNK TILL ISRAELMANIFESTATIONEN - GÖTAPLATSEN
Det pågår en attack mot Guds ord och församlingen idag och för det första så är inte Kyrkan en materiell byggnad. Att vi kommit dit har mycket med den Romersk-Katolska Kyrkan att göra. Man har där i princip omdefinierat nästan alla kategorier så att det inte längre liknar det vi lär oss här i Efesierbrevet.
EF 2:20 Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. 21 Genom honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren. 22 I honom blir också ni uppbyggda till en Guds boning genom Anden.
Vi är I Honom
Han är den som växer upp i oss
Detta sker alltså i vår ande i våra hjärtan
Det är det fördolda Andliga livet vi lever med Gud idag
Bob Dee Way: Idag så kommer det in ett postmodernt tankesätt i församlingen. Man menar att sanning att vi aldrig kan veta vem Gud är. Vi kan heller aldrig veta vad Gud vill med oss genom skriften eftersom ingen ändå kan veta den sanna uttydningen av bibeln. Vi har alltså olika tolkningar av bibeln så din sanning är alltså precis lika bra som någon annans sanning.
Så det innebär att den som nu träder upp och säger: Jesus Kristus är den enda vägen till Gud kommer att få möta ett allt större motstånd från denna rörelse. Då är det alltså samma sak när det gäller det profetiska ordet för dem finns det ingen sanning det finns bara tolkningar. Bibeln talar om Israel i ändens tid som en solklar profetisk klocka. Men idag ser vi hur den synen börjar försvinna när detta postmoderna tänkande tar över.
Den framväxande kyrkan är full av detta tankesätt. Man menar att vi kan titta på allting som Gud gör allt det Goda i samhället. Vi går bara in som kyrka sätter titeln ”kristet” på samma verksamhet. Ja dela ut mat till fattiga ja det är gott vi gör det ”kristet” sån är ju Gud eller hur? Du ser nu hur detta tankesätt blommar upp överallt och kallar sig ”Kristen”. Gud är ju en miljökämpe och han vill rädda världen från att förstöras av klimatet. Vi startar en rörelse sätter en ”Kristen” etikett på den.
Om vi nu ser på kulturen och låter den bestämma vad kristna skall göra eller se ut är inte detta exakt vad Paulus varnade för?
Rom 12:1 Så förmanar jag nu er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud - er andliga gudstjänst. 2 Och anpassa er inte efter den här världen (Kulturen) utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom.
Att låta Kulturen och min hjärna få bestämma vad som är Guds vilja kräver inget kors. Det kräver heller inget sökande efter Guds vilja det är ju bara att detta efter något som ser moraliskt Gott ut. Om vi nu har ett postmodernt tänkande och så påverkas av detta så kommer vi att forma vårt tankesätt precis så som Bob Dee Way sa: Man menar att sanning att vi aldrig kan veta vem Gud är. Vi kan heller aldrig veta vad Gud vill med oss genom skriften eftersom ingen ändå kan veta den sanna uttydningen av bibeln. Vi har alltså olika tolkningar av bibeln så din sanning är alltså precis lika bra som någon annans sanning.
Så kommer helt naturligt nästa tankesätt som jag tror är det sista innan Jesus kommer tillbaka. Det gemensamma goda det måste ju vara det Gud vill eller hur? Låt oss skapa en enhet med alla för ingen kan ju veta sanningen ändå. Det blir en mycket bred väg med väldigt många vandrare hand i hand som tror att detta måste ju bara vara Guds vilja. Är det detta som kommer nu i världen framtvingat av olika kosmiska kriser i världen?
Så nu ser du att den postmoderna rörelsen har tagit över den framväxande kyrkan och de definierar vad församlingen är. De har tagit över istället för vad bibeln säger genom Jesus och Apostlarnas lära.
Församlingen är en osynlig Andlig byggnad och inte en synlig byggnad och den kan endast byggas upp i honom. För att ens komma in i honom krävs att tro på sanningen. Det krävs också att han vi tror på bygger upp och inte vi.
EF 2:21 Genom honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren. 22 I honom blir också ni uppbyggda till en Guds boning genom Anden.
Att det skulle vara en byggnad är ju bara en bild för att vi skall kunna förstå det bättre det är samma sak med Kristi Kropp. Vi kan läsa i Ef 2:15
EF 2:15 Detta skedde när han i sitt kött tog bort fiendskapen, lagen med dess bud och stadgar, för att av de båda i sig skapa en enda ny (Gk: Kainos) människa och så skapa frid. 16 Så skulle han i en enda kropp försona de båda med Gud genom korset, sedan han där hade dödat fiendskapen.
Församlingen växer genom omvändelser där Gud gör döda syndare levande genom Jesus Kristus. De som blir levande i Kristus blir byggstenar i Guds byggnad. Att ha fler i kyrkan genom bara genom olika verksamheter som kallas ”Kristna” har ingen betydelse alls Andligt. Om de som kommer dit inte blir födda på nytt och omvänder sig.
Sedan är det Herren som av nåd lägger till sin församling och ger den lärjungar. Om inte vår teologi är rätt så börjar vi söka församlingstillväxt genom teknik istället för överlåtelse och bön.
Den levande Församlingen är inte en fysisk byggnad. Det är Guds boning genom Anden bland hans folk. Vi som är födda på nytt är levande stenar. Kristus själv är Hörnstenen och Apostlarna och Profeterna som vandrar på Sanningens väg är på den grunden.
Det är Gud själv som bygger och fogar samman hela byggnaden. Det är inte vi som bygger genom olika sociala projekt och församlings tillväxt kurser. Det enda vi kan prestera är Babels torn det blir alltid toppstyrt för människan är sådan. Gud bygger sitt tempel som förebilden Salomos tempel där hördes ingen hammare – oväsendet vid formningen skedde utom synhåll och det kan vi nog tacka Gud för varenda en av oss.
Vi behöver inga personlighetstester de första kristna fick tillväxt genom Anden därför att man sökte Herren först och var Korsbärare. Det är en tydlig bild av Apostlagärningarna för där läran togs emot där skedde både människoförvandling och tillväxt från Gud.
Herren visade att precis detta vi talat om kommer att skapa en skiljelinje innan Jesus kommer tillbaka igen. Herren visade att hann vill dra oss tillbaka ifrån detta Postmoderna tankesätt till Sanningens väg och han kallade den för ”Den Urgamla vägen”
Vi måste få vår teologi tillbaka igen och den startade inte med några Kyrkofäder den startade med Jesus och Apostlarna fyllda med Andens kraft. Så till slut jag tror att vi tvingas att välja väg nu när den breda vägen kommer om vi verkligen älskar sanningen. De på den breda vägen kommer att tycka att du är för extrem och att du är splittrande om du håller fast vid sanningen.

