Extra Uppdatering - James Kaddis
SVENSK TEXT
Hej alla. Det är tidig måndagsmorgon, runt klockan två på morgonen, och det är därför ni hör denna låga röst med en konstig bakgrund eftersom detta är från mitt hus. Jag har en mycket brådskande och kritisk uppdatering till er från Mellanöstern som jag tror att ni alla kommer att ha oerhört stor nytta av. Jag tycker att alla borde höra detta och jag tycker att ni ska skicka detta till era vänner för att få lite perspektiv på vad som verkligen händer.
Med det sagt vill jag börja med att helt enkelt säga och påminna om att det idag är Memorial Day, en minnesdag. Detta är en dag då vi kommer ihåg de ord som Jesus sade när han sade att ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner. Alla dessa människor från alla militära grenar i vår nation gav sina liv för att vi skulle kunna ha denna frihet. Det är något som vi bör erkänna och uppmärksamma, inklusive alltför många människor från det nuvarande krig som vi står inför just nu. Med det sagt vill jag stanna upp och prata om varför jag faktiskt gör detta.
En del av detta inspirerades av en mycket nära vän till mig som råkar vara en ekonom som jag faktiskt respekterar oerhört mycket. Tro det eller ej, han är en kanadensisk ekonom och han är ganska känd. Tack förresten, Nolan, för det samtal vi hade. Den här killen är någon som jag ofta går till när jag försöker hitta blinda fläckar i hur jag analyserar saker. Jag tror att han förmodligen är en av mina mer briljanta vänner och någon som jag har kommit att beundra och respektera oerhört mycket.
Vi hade ett mycket utmanande samtal om vad som faktiskt pågår med detta krig och vad presidenten gör. Om någon så briljant som min vän tog upp några av de frågor som kom upp, kände jag verkligen ett behov av av att fylla tomrummet och prata om det med er. Jag tänkte för mig själv hur många av er som förstår hur brådskande detta är. Jag tror att de flesta av er gör det, masen jag tror inte att de flesta förstår djupet i vad som händer. Det är vad jag ska försöka göra just nu.
Jag ska försöka tillföra lite djup till detta samtal eftersom det finns saker ni behöver veta. Tydligen kommer presidenten att tala till nationen ikväll vid klockan tjugoett, östlig tid. Så jag vill förbereda er lite på vad ni kan få se och vad ni kommer att behöva läsa mellan raderna. Jag tror att det bästa sättet att göra detta på är att ta fram ett av presidentens inlägg på Truth Social. Genom att ta fram detta inlägg tror jag att jag kommer att ge er en riktigt bra insikt i vem presidenten är, den historiska karaktären av vad han gör och ärligt talat varför vi måste titta mycket längre än de idiotiska falska nyheterna som fortsätter att få presidenten att framstå som en vårdslös psykopat. Världens Thomas Massies och världens Tucker Carlsons, ni kan inte lyssna på dem. Propagandan som existerar bara inom de mekanismer de använder är otrolig. Så jag ska ge er en bra bild här och den kommer, tror jag, att öppna ögonen på många människor. Så skicka detta vidare till era vänner. Ge detta till dem. Låt dem veta så kalle de kan se detta. Jag skulle vilja se att den här videon når en bred publik på grund av karaktären av vad jag hoppas att den ska tillföra.
Med det sagt, låt mig läsa vad presidenten skrev och jag ska använda detta som min utgångspunkt här. Presidenten skriver detta och jag har inlägget framför mig. Det står, och detta är något han skrev för några dagar sedan, han skrev att han är i Ovala rummet i Vita huset där de just hade ett mycket gott samtal med president Muhammad bin Salman El Saud av Saudiarabien, Muhammad bin Zayed al-Nahyan av Förenade Arabemiraten, emir Tamim bin Hamad bin Khalifa Al Thani, premiärminister Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim Al Thani och minister Ali al-Kuwari av Qatar, fältmarskalk Asim Munir Ahmed Shah av Pakistan, president Recep Erdogan av Turkiet, president Abdel Fattah al-Sisi av Egypten, kung Abdullah den andre av Jordanien, kung Hamad bin Isa al-Khalifa av Bahrain, angående den islamska republiken Iran och allt relaterat till ett samförståndsavtal gällande fred.
Den spontana reaktionen hos alla som ser detta är att nej, presidenten är på väg att ingå ett avtal och detta kommer inte att vara bra. Detta kommer att vara riktigt dåligt. Det verkar vara mycket av det jag hör. Detta kommer att bli en seger för det islamiska revolutionsgardet. Vad gör presidenten. Han går upp och ner i denna berg-och-dalbana. Han verkar inte kunna bestämma sig. Folk, låt mig bara säga detta. Vi borde alla som amerikaner vara tacksamma för att Donald Trump är USA:s president just nu. Jag menar det från botten av mitt hjärta. Låt mig berätta vad jag ser. Låt mig bara förklara baserat på det inlägg på Truth Social som presidenten just lade ut. Uttalandet är extraordinärt. Låt mig säga detta igen. Uttalandet är extraordinärt.
Varför. Eftersom detta inte är ett normalt diplomatiskt telefonsamtal. Detta är i praktiken vad jag skulle kalla en samling av de stora sunnitiska Gulfmonarkierna. Vi har pratat om detta tidigare. Ni har sunniter och ni har shiiter. Sunniterna är den överväldigande majoriteten i den islamiska världen. Shiiterna är förmodligen tre till fem procent av den islamiska världen. Så ni har detta inlägg, ett register som presidenten lägger ut där, om samlingen av alla de stora sunnitiska Gulfmonarkierna, Israel, Turkiet, Egypten, Jordanien, Pakistan och naturligtvis USA.
Vad vi tittar på här är absolut anmärkningsväres, och allt är centrerat kring en fråga. Vad är frågan. Iran och den framtida regionala ordningen i Mellanöstern. Låt mig säga det igen. Det handlar om Iran och hur den regionala ordningen i Mellanöstern kommer att se ut. Det här är samordning på koalitionsnivå. Detta är inte någon normal diplomatisk mekanism som helt enkelt används på regelbunden basis. Det är inte slumpmässig diplomati. Detta är helt säkert, bortom varje tvivel, en otrolig strategisk arkitektur som placeras här. Det tog mig ett tag att hitta orden för att beskriva detta. Låt mig bara förklara detta. Jag tror että det bästa sättet att hjälpa till att förstå detta är genom att prata om var och en av dessa ledare och förklara för er varför de betyder något. För jag vill att ni ska se vad jag ser. Jag vill att ni ska kunna hantera saker på samma sätt som jag hanterar dem när jag hör dessa namn.
En del av detta är bara min bekantskap med regionen. Detta är varför det är riktigt viktigt. För det första, låt oss prata om Muhammad bin Salman, som naturligtvis är kronprinsen, ofta uppfattad som en de facto-ledare för Saudiarabien. Just nu är Muhammad bin Salman den absolut mäktigaste arabiske ledaren i regionen. Saudiarabien är naturligtvis ankaret för alla sunniarabiska länder. Ingenting görs utan tillåtelse från kungafamiljen i kungariket Saudiarabien. Det är naturligtvis en av världens största oljeproducenter. Ha detta i åtanke. Låt mig också ta upp detta. De är väktare av Mecka och Medina. Det är en stor sak på grund av vad som pågår i arabvärlden. För att inte tala om det faktum att de denna vecka går in i en stor pilgrimsbaserad muslimsk högtid i brist på ett bättre ord. Det är mycket svårt att hitta ord som inte är på arabiska för att förklara detta för er. Så om Saudiarabien är involverat i ett samordnat ramverk gällande Iran, då blir detta en stor regional omstruktureringsfråga. Jag lovar er att det är vad som pågår. Det är inte en bilateral tvist. Få ut det ur ert huvud. Alla som vill programmera er till att tro det, gör er av med det.
Låt oss prata om nästa ledare som nämndes av presidenten, Muhammad bin Zayed. Han är förresten president i Förenade Arabemiraten. Vi har pratat om emiratierna och varför de är mycket annorlunda och hur stammaspekten hos emiratierna fungerar. Jag har ägnat mycket tid åt att prata om detta, men kom bara ihåg detta. Han är den absolut mest strategiska och ekonomiskt sofistikerade ledaren i arabvärlden. De flesta respekterar honom på så många nivåer på grund av denna enorma intuition som han bär på gällande allt detta. Förenade Arabemiraten är förresten ett av de mest massiva finansiella, underrättelsemässiga, militära och teknologiska naven. De är stora. Förenade Arabemiraten har redan normaliserat relationerna med Israel. Vi har pratat om detta. De har spelat en mycket kritisk roll för den regionala och ekonomiska säkerheten i denna del av världen. Jag gjorde nyligen en video om detta, om varför detta är så betydelsefullt och varför vi borde uppmärksamma det faktum att Israel och Förenade Arabemiraten faktiskt försvarar varandra och varför det är en så stor sak.
Låt oss titta på nästa namn här. Återigen är detta namn ganska betydelsefullt av många olika anledningar. Men det som gör det betydelsefullt här är alla människor han arbetar med. Detta är emir Tamim bin Hamad Al Thani. Detta är ledaren för Qatar. Ni måste ha detta i åtanke. Qatar fungerar bokstavligen som en av de största medlarna i regionen. Det är något som inte kan ignoreras. De upprätthåller kommunikationskanaler med nästan alla. USA, Hamas, tro det eller ej, Israel, till och med Hizbollah, islamiska fraktioner, de upprätthåller kommunikation med alla. Det är därför de är så farliga. Det pågår en hel del riktigt dåliga saker i Qatar. När Qatar blir djupt involverat betyder det vanligtvis att stora förhandlingar pågår bakom kulisserna. Så ni måste förstå utgångspunkten. Om presidenten nämner ett samtal med Qatar och det nämns tillsammans med andra ledare, då händer något stort.
Här är den andra och den här är också intressant eftersom detta också är en person från Qatar som han nämner, och detta är premiärministern. Detta är Mohammed bin Abdulrahman Al Thani, och han är i princip deras chefsdiplomat. He är deras chefsförhandlare. Jag vill att alla ska förstå detta. Han har varit mycket djupt involverat i gisslanförhandlingar, mycket välkänd, på en nära och personlig nivå med sändebudet från USA, helt klart mycket bekant med presidenten och allt som pågår. Han är den person som faktiskt är mycket tungt involverad i alla dessa ramverk för vapenvila genom bakomliggande kanalsamtal. Det är vem han är och han är känd för detta. Hela hans inkludering signalerar vad jag skulle kalla operativ diplomati när man har honom involverad. Han är inte symbolisk. Låt oss uttrycka det så. De inkluderande signaler han ger är anmärkningsvärda. De förbereder sig för att göra något. Med andra ord kommer han inte att engagera sig i något som han inte tror faktiskt kan genomföras. Det finns en ekonomisk orsak till detta och det finns en maktorsak till detta.
Det finns en annan ledare som nämndes här och det är Ali al-Kuwari, som är den högre tjänstemannen i Qatar känd för att samordna alla dessa stora internationella infrastrukturella projekt och organisera dessa stora projekt. Hans inkludering i denna grupp av människor som presidenten pratar om tror jag kommer att signalera att vissa logistiska frågor är i spel, att det mycket troligt pågår någon form av ekonomisk samordning. Min gissning är att det är kopplat till ett mycket större regionalt stabiliseringsprojekt. Min gissning är att inkluderingen av Ali al-Kuwari är relaterad till något som pågår i Gaza. Det är bara min gissning. När jag ser det namnet är det vad jag tänker.
Detta är ett namn som många människor inte har varit bekanta med, av goda skäl. Han är lite av en tyst spelare på scenen, och jag har nyligen varit tvungen att lära mig lite mehr om honom. Detta är fältmarskalk Asim Munir från Pakistan. Det är intressant eftersom när vi pratar om fältmarskalken här, kanske vissa människor inte förstår vem det är. De tror att det är som en paradledare eller något. Det betyder i princip att han är Pakistans militära ledare. Detta är extremt viktigt eftersom Pakistan är den enda nationen med muslimsk majoritet i världen som har kärnvapen. Det är uma stor sak. Det upprätthåller också relationer med några ganska kritiska aktörer. Saudiarabien, vilket inte är någon överraskning. Kina, de står väldigt nära Kina. De står nära Iran och USA. Så hans involvering tyder på att det finns någon form av militära eller strategiska kalkyler som diskuteras, vilka sträcker sig bortom enkel diplomati. Med andra ord kan det finnas en aktiv inkludering som USA vill införa i Sydkinesiska havet eller som man vill utsträcka från Arabiska havet till en djupare del av Indiska oceanen. Ledaren för Pakistan kommer att vara kritisk i allt detta. Mycket, mycket kritisk.
Sedan ser vi naturligtvis namnet Recep Erdogan. Jag har talat mycket om Erdogan. Erdogan är kritisk. Bara så att ni förstår detta, Turkiet har den näst största militären i Nato, näst efter USA. Erdogan är inte en idiot. Landet ligger i korsningen mellan Europa och Asien, Nato som jag just nämnde, Ryssland och Mellanöstern. Så Erdogan försöker ofta positionera sig som denna mycket dominanta sunnitiska maktmäklare och en regional påverkare. På många sätt är han faktiskt det. His deltagande innebär att Turkiet sannolikt ser detta som ett avgörande regionalt ögonblick. Med andra ord kommer Turkiet inte att engagera sig i detta om de inte tror att de faktiskt kan vara en stor aktör vid bordet. Detta har förmodligen något med Syrien att göra av många anledningar, och vi har helt enkelt inte tid att prata om det.
Sedan har ni naturligtvis Abdel Fattah al-Sisi, han är Egyptens president, och jag har ägnat mycket tid åt att prata om Egypten. Egypten kontrollerar förresten Suezkanalen, som är porten från Röda havet till Medelhavet. Om ni förstår det, då kommer ni att förstå varför det är så kritiskt just nu för Egypten att sitta vid bordet, för om man inte har kontroll över Suez, då förlorar man en av de alternativa vägarna. Bab el-Mandeb och några av de andra platserna som leder en in från detta område i Omanbukten, detta område i Aden till längre norrut i Röda havet och ut i Medelhavet är superkritiskt. Det är kritiskt för alla. Så Egypten kontrollerar Suezkanalen. Det är en av de viktigaste handelsvägarna i världen. Men kom också ihåg detta, Egypten spelar också en mycket central roll i medlingen över Gaza och i arabisk säkerhetssamordning. Det är en stor sak och de har en stor hand i den militära stabiliteten regionalt sett. Ni kanske inte tror det, men ha detta i åtanke. Det är superviktigt på grund av det fredsavtal som de har med Israel, och det gör en stor skillnad när vi tittar på porten söderut, särskilt när vi går till den nordafrikanska regionen och går söderut in i Afrika. Det är en stor sak och det är något som inte kan ignoreras. Egyptens involvering här betyder att denna diskussion påverkar hela den arabiska säkerhetsstrukturen, och det betyder också att USA och alla andra söker hålla en viss del av Nordafrika i schack, och det är mycket, mycket viktigt.
Sedan har ni naturligtvis kung Abdullah den andre av Jordanien, och kung Abdullah är enligt min mening en mycket, mycket smart man. Jordanien är en av de mest strategiskt känsliga nationerna i Mellanöstern. Vi vet detta. Vi har pratat om det. Varför. Eftersom det gränsar till Israel, det gränsar till Syrien. Det gränsar till Irak. Det gränsar till Saudiarabien. När ni hör termen Västbanken, där vi gillar att använda Judeen och Samarien, det är vad jag använder. Jag säger inte Västbanken. Det är Jordaniens västbank. Så det ger er en viss uppfattning om strategin här. Jordanien är mycket mer betydelsefullt än vad många tror eftersom Jordanien också är ansvarigt för waqf-stiftelsen i Jerusalem. Så de övervakar de muslimska heliga platserna som finns på tempelberget specifikt. Så varje stort regionalt ramverk som involverar Israel och Iran kommer att kräva jordanskt deltagande. Det måste ske på det sättet.
Sedan är detta ett intressant namn och ett som det inte talas mycket om, och det är kung Hamad bin Isa al-Khalifa. Detta är kungen av Bahrain. Jag borde förmodligen påpeka detta. Detta är ett intressant faktum som många inte nödvändigtvis känner till. Han är kritisk här eftersom Bahrain är värd för USA:s flotta i form av den femte flottan. Detta är mycket viktigt att erkänna. Det ligger också direkt på andra sidan viken från Iran. Så militärt sett är det enormt strategiskt. Bahrain har redan normaliserat relationerna med Israel under Abraham-avtalen. Det var något som fick oss att tänka att detta är fantastiskt. Vi gladdes åt det när vi såg det. Kom ihåg att dess säkerhetsproblem är djupt kopplade till den aggression som vi ser på den iranska sidan. De behöver ha en stabil vik. Om de inte har uma stabil vik har Bahrain ett stort problem av många anledningar.
Slutligen nämns Benjamin Netanyahu. Jag vill helt enkelt säga detta eftersom jag vill klargöra min ståndpunkt. Han är Israels premiärminister och Israel är Irans främsta regionala fiende. Jag tror förresten att Irans främsta regionala fiende är hela västvärlden. Men varje ramverk som involverar Gulfstaterna, Iran, energisäkerhet, militär samordning, regional normalisering, allt sådant kommer i slutändan att centreras kring Israels säkerhetsintressen och Irans nukleära ambitioner, vilket bibeln förresten sade till oss att förvänta oss. Jag personligen tycker att Benjamin Netanyahu är en av de bästa premiärministrar Israel har haft, och de intressen han kämpar för är komplicerade. Jag skulle starkt rekommendera att ni går och lyssnar på den senaste intervjun jag gjorde med hans bror, där han ger oss mycket insikt i hans familj och varför han gör vad han gör.
Låt oss prata om detta nu när vi känner till alla ledare som är i spel här. Var börjar jag med detta. Varför är detta så historiskt ovanligt. Låt oss besvara den frågan först. Först och främst, normalt när man talar om förhandlingar i Mellanöstern är de fragmenterade. Det finns aldrig en sådan här regional ansats. Vad ni kan få se är att ni kan se Israel förhandla med ett arabland, eller så kan ni se Amerika förhandla med Iran, eller så kan ni se Gulfstaterna gå samman inom Gulfkooperationen för att diskutera olja, eller som Opec eller Opec plus. Ni kan se Egypten vara direkt ansvarigt för att hantera Gaza. Eller så kan ni se Turkiet driva sin egen agenda specifikt med Syrien, eftersom de har koloniserat Syrien. Men detta verkar vara helt annorlunda. Det är inte vad som pågår här. Detta verkar vara denna massiva koalitionssekvensering. Ja, jag ska använda det ordet. Det är koalitionssekvensering. Det betyder att det finns militärt tryck. Det finns ekonomiskt tryck. Det pågår diskussioner om energistabilisering. Det sker diplomatisk samordning här. Det finns regional normalisering. Det finns strategisk anpassning. Allt byggs samtidigt. Det är inte så att vi ska arbeta med detta här borta och de ska arbeta med det där borta. Nej, allt görs på en och samma gång. Detta är extremt sällsynt. Jag har aldrig sett det under min livstid. Jag kan inte hitta något inom de senaste hundra åren där vi har sett något liknande eller på denna nivå.
Det tar oss till vad den verkliga strategiska frågan är. Detta är vad så många människor helt enkelt inte förstår. Så jag hoppas att ni kommer att förstå, eftersom detta går tillbaka till mitt samtal som jag hade med min nära vän Nolan, min bror. Han är verkligen min bror. Alla ser på detta utifrån perspektivet att söka framgång. Här är den kritiska punkten. Tänk om, och ja, jag leder er med denna fråga. Tänk om denna förhandling inte är utformad för att lyckas. Jag vill att ni tänker på det. Tänk inte på det genom Tucker Carlsons ögon eller Candace Owens ögon eller genom ögonen på den typiska okunniga ungen som sitter i sin källare och inte vet ut eller in på sociala medier. Tänk på det genom en välutbildad geopolitisk analytiker som använder bibeln för att bättre kunna förstå vad slutspelet kommer att bli, så att han kopplar samman punkterna med det nuvarande ögonblicket. Tänk om det faktiskt är utformat för att exponera något. Vad menar du, James. Jag tror att det förändrar allt.
Låt oss prata om vad Trump alltid har gjort tidigare. Tack gode gud för president Trump. Det är allt jag säger. Hans historiska mönster har alltid varit, i många sammanhang, att tillämpa tryck. Han är bra på det. När han väl tillämpar tryck, vad gör han då. Han erbjuder en avfart. Detta är vägen ut. Han tillåter motparten att avvisa rimliga villkor. Sedan bygger han konsensus kring avvisandet. Låt mig säga det igen. Han bygger konsensus kring deras avvisande och han eskalerar situationen med legitimitet efteråt. Det verkar vara det ramverk som jag tror händer just här. Om ni inte förstår vad jag precis delade, ha tålamod med mi.
Han gjorde detta med den palestinska självstyresmyndigheten år 2016. His första resa som president går till Mellanöstern. Han sätter sig ner med Gulfkooperationen. Han sätter sig ner med sjutton arabländer och han säger i princip att vi ska ge Östra Jerusalem till palestinierna. Han klappar Benjamin på axeln och säger att vi vet att palestinierna inte kommer att acceptera det, men låt oss bara ge det till dem. Östra Jerusalem. Vad gör alla andra kristna kommentatorer. Trump kommer att bli dömd. Det är som att, stanna upp ett sekund. Trump ville helt enkelt että alla i den sunnitiska världen skulle se att palestinierna inte skulle acceptera vad som kan vara det mest rimliga erbjudandet som någonsin givits till dem historiskt sett, och det fungerade som ett urverk. De avvisade det. Vi kommer inte att göra det. Glöm det. Vi pratar om Östra Jerusalem. De accepterade det inte. Så vad händer. De börjar inse att vi inte kan normalisera om vi skapar ett beroende av tvåstatsillusionen. Vi kommer inte att få det att fungera. Vi kan inte få det att fungera. Så de börjar normalisera tills naturligtvis Joe Biden blir president. Ni vet alla hur det gick till. När han blev president backade han allt. En av de sämsta sakerna han kunde ha gjort var att deklarera de jemenitiska houthierna som icke-stridande.
Det är vad han gör här. Låt mig upprepa sekvensen för er. Han tillämpar tryck. Han erbjuder en avfart. Han tillåter motparten att avvisa villkor som är rimliga. Han bygger konsensus kring deras avvisande och han eskalerar med legitimitet. De avvisar det. Nu ska vi göra detta.
Låt mig berätta varför Iran är annorlunda. Ja, jag ska säga det. Jag ska göra mig mycket, mycket tydlig här. Alla andra som talar om detta på ett annat sätt, de är antingen lögnare eller idioter. Jag försöker inte förolämpa någon personligen, men ni blir antingen lurade eller så lyssnar ni på människor som är okunniga. Låt oss först prata om vad Gulfmonarkierna vill ha. Vi pratar om länderna i Gulfkooperationen. Vi pratar om dessa människor. Vad vill de ha. De vill ha ekonomisk stabilitet. Ja, det handlar om olja. De vill ha oljeflöde. De vill ha investeringar. De vill ha infrastrukturell tillväxt. De vill ha lugn i regionen. Varför. Eftersom det får dem att växa. Titta på vad Saudiarabien gör just nu. Titta på Neom-projektet. Titta på vad de gör med sport, med fotboll och golf och allt annat. Titta på alla steg de tar. Titta på de saker de gör.
Irans revolutionära regim har historiskt sett, och de har alltid gjort detta och gör det nu, prioriterat ideologisk expansion, inte ekonomisk stabilitet. De idealiserar ombudskrigföring. Judehat, motstånd mot Israel, anti-amerikansk positionering, revolutionär överlevnad. Det började år 1979 och har gått rakt till helvetet sedan dess. De skapar en oundviklig konflikt. Den oundvikliga konflikten betyder att Iran mycket väl kan avvisa det ramverk som erbjuds. We vet att they kommer att avvisa det. Det förutser presidenten. Inte bara förutser presidenten det, förlåt, klockan är två på morgonen och det har varit tjugofyra timmar utan sömn, inte bara förutser presidenten det, jag tror att det är det verkliga syftet med denna koalition. Det handlar inte om att övertyga Iran. Lyssna på mig ordentligt. Jag tror att det handlar om att övertyga världen om att Iran inte kan övertygas. Vissa kallar mig galen, men jag tror että det är en enorm skillnad.
När väl Iran avvisar regional normalisering, de kommer inte att sträva efter det, när de väl avvisar alla former av ekonomisk stabilisering, när de väl avvisar energisäkerhet eller diplomatiska avfarter, de som har givits till dem, då vinner koalitionen en hel del saker. Iran avvisar dessa saker. Koalitionen vinner diplomatisk legitimitet. De vinner ekonomisk legitimitet. Detta var samtalet som väcktes av min vän Nolan. De vinner militär legitimitet och, vad som är ännu viktigare, de vinner regional legitimitet. Alla dessa saker, dessa legitimerande mekanismer, ligger inom ramen för vad som kommer att hända härnäst.
Vi måste prata om detta eftersom här är ett uttryck som jag hör mycket. Det här är ett evigt krig. Nästa gång ni hör personerna prata om att detta är ett evigt krig, kan vi då prata om de utmärkande egenskaperna för ett evigt krig. Ett evigt krig har inget tydligt mål. Inget. Det har ingen exitstrategi. Det har en ändlös ockupation. Det har också permanent nationsbyggande. Tror ni ärligt talat att det är vad presidenten vill göra här. Nej. Detta verkar vara något helt annorlunda. Låt mig berätta vad allt detta verkar vara. Det är tryckdrivet. Det har mycket tydliga mål. Det är koalitionsstött. Det är ekonomiskt centrerat. Det finns seriösa ekonomiska mål som läggs fram här. Det är regionalt samordnat och det är begränsat strategiskt. Varför. Eftersom det sker direkta, mycket avsiktliga åtgärder här. Det skenbara målet är enligt min mening inte ockupation, och det kommer det aldrig att vara. Jag tror att målet verkar vara att omstrukturera vad vi alla uppfattar som den regionala ordningen. Jag tror att det är vad som pågår.
Det behöver knappast sägas, men låt oss bara upprepa det så att alla kan förstå detta. Hormuzsundet är en stor nyckel till allt detta. Det är kritiskt. Varför. Eftersom, som jag har sagt tidigare, Hormuzsundet är en av de viktigaste punkterna för energiförsörjning i världen. En enorm procentandel av världens oljeförsörjning passerar därigenom. Så detta handlar inte bara om Israel och Iran. Det handlar om oljepriserna globalt. Det handlar om inflation. Det handlar om sjöfart. Ja, jag vågar säga sjöfart. Det handlar om handelsvägar. Det handlar om energimarknader. Det handlar om själva stabiliteten i viken. Det handlar också om ekonomiskt förtroende, vilket är något vi inte heller pratar mycket om eftersom god ekonomi drivs av globalt ekonomiskt förtroende. Om det inte existerar har man ingen hälsosam ekonomisk motor. Det är därför alla dessa ledare involveras samtidigt. Det är därför detta händer. Detta är inte tryck från den eller den personen. Nej, detta är en vacker balett som presidenten leder. Det är briljant.
Enligt min mening tror jag faktiskt att nästa fas kan vara en normalisering med Israel. Faktum är att jag tror att det är precis vad de vill göra. Detta kan vara början på en påskyndad regional normalisering med Israel. Varför. Eftersom ni see vad presidenten gör. Han tillämpar tryck. Han skapar avfarten. Han gör alla de saker som jag sade att han har gjort tidigare. Detta kan mycket väl vara syftet med en normalisering med Israel som tillhandahåller en oberoende säkerhetsinfrastruktur. Det betyder att om makten förändras i USA till en Biden-liknande dumhet, gud förbjude, men om det händer, kommer alla dessa nationer inte att påverkas. Varför. Eftersom om detta händer kommer alla Gulfstater da fördjupa sina band med Israel. Deras ekonomiska system kommer definitivt att integreras. Säkerhetssamordningen kommer att öka på sätt som vi aldrig trodde var möjliga. Iran blir nu isolerat regionalt. Det skulle förresten vara förödande. Absolut förödande för Irans strategi. Det skulle det.
Låt oss gå tillbaka och repetera detta. Eftersom Irans inflytande och deras modell beror på motstånd mot Israel och arabisk fragmentering. Vi vet detta, att de arabiska länderna är fragmenterade är vad Iran är beroende av. Regional instabilitet och ombudskrigföring, Hizbollah, Hamas, de jemenitiska houthierna. Titta på alla de islamiska fraktioner som finns överallt i Syrien, Irak, alla dessa platser. Normalisering hotar fullständigt allt detta.
Låt mig ge er den stora bilden här. Jag vet att jag har hållit på länge. Detta kan bli ett av de mest betydelsefulla geopolitiska ögonblicken i modern Mellanösternhistoria. Jag tror verkligen det. Inte för att fred är garanterad här, utan för att en regional koalition nu kan bildas kring ett centralt budskap. Låt mig ge det till er. Om jag var tvungen att skapa ett citat, låt mig berätta vad det centrala budskapet skulle vara. Mellanösterns framtid, ni kan citera mig på detta, kommer att byggas kring stabilitet, handel, energisäkerhet, normalisering med Israel och ja, ekonomisk tillväxt. Nu kan Iran antingen ansluta sig till det ramverket eller isolera sig mot det. Det är deras val. Om Iran vägrar, vilket jag är säker på att de kommer att göra, kan koalitionen sedan hävda att den uttömde varje rimlig väg före en eskalering. Detta är vad som gör detta ögonblick så historiskt viktigt, eftersom hela världen kommer att titta tillbaka och säga att koalitionen gjorde allt de kunde och att Iran ändå visade dem fingret.
I tycker att presidenten är ett geni. Jag tror att presidenten löser de ekonomiska problem som har drivit en del av de frågor vi har sett i det här landet. Jag tror att han samtidigt är på väg att lösa ett av de stora problemen som vi visste existerade i Mellanöstern. Så många av oss som har undervisat om bibliska profetior, vi tittar på det tillstånd av fred som bibeln berättar för oss kommer att hända i Hesekiel kapitel trettioåtta före attacken, och vi tänker hur i hela världen det ska gå till. Det är omöjligt. Hur i hela världen ska det hända. Vi kan nu titta på hur det kommer att hända. Jag sitter inte här och försöker göra en massa antaganden om hur detta kommer att fungera. Men folk, detta är den bästa chans jag någonsin har sett för att det ska hända under de trettiotre eller trettiofyra år som jag har undervisat om bibliska profetior.
Vi måste vakna. Vi måste vara uppmärksamma. Om något, vad detta borde göra är att få er att bli otroligt entusiastiska över vad bibeln säger om framtiden. Det borde göra er glada över möjligheten att studera Guds ord, att lära känna det och att sedan gå ut och koppla samman punkterna. Stå upp for vad som är rätt och gör det jag alltid säger till er att göra, och det är detta. Kämpa den goda kampen.
Så gör mig en tjänst, snälla. Ta den här videon och skicka ut den till så många människor som ni kan. Jag är allvarlig. Den här är viktig. Den här är kritisk. Den här är högst verklig. Det finns mycket att bygga vidare på med detta. Saker kan förändras och de kan förändras snabbt, och det är dags att vi vaknar och inser det för vad det är. Amen.
Då så. Nu vet ni varför jag är uppe klockan två på morgonen. Jag är entusiastisk. Förresten, idag ska jag ta en sovmorgon. Jag kommer förmodligen att gå och lägga mig runt fyra och sova till ungefär nio, vilket är spännande. Mycket spännande. Jag kommer att ha jätteroligt med mina barn och med min fru. Jag kommer att glädjas över att vi har Guds nåd som räcks till oss som nation med den president vi har. Jag kommer att tacka Gud för det.
/ Janne
