Vad vet du egentligen? Folk kallar Tel Aviv den första hebreiska staden. Tel Aviv grundades 1909. Staden där Abraham från Bibeln, Abraham Avinu, vår förfader, är begravd. Isak, Jakob, våra anmödrar, våra anfäder, de är begravda här. Detta är historiens första hebreiska stad, inte Tel Aviv.
Detta är en av de äldsta byggnaderna som fortfarande står kvar i landet Israel idag. Tro det eller ej, det vi tittar på byggdes faktiskt av Herodes. Så detta är för över 2000 år sedan. Abraham levde här för 3500 år sedan. Idag var jag på en speciell rundtur med Noah Marnon, en av medlemmarna i denna gemenskap sedan årtionden, ända sedan början. Han visade oss olika delar och vi kom inte ens fram till själva grottan, men jag har varit här så många gånger. Visste du att under muslimskt styre, ända fram tills vi befriade grottan i sexdagarskriget 1967, det mirakulösa kriget 67, var judar förbjudna att gå ens i närheten av denna byggnad. Trots att det är här våra anfäder och anmödrar är begravda tilläts vi bara gå upp till det sjunde trappsteget. Det var allt. Det sjunde trappsteget. Och om det hade varit upp till Moshe Dayan och den israeliska regeringen skulle de ha låtit muslimerna fortsätta att förbjuda oss från att komma i närheten.
Men Rav Goren, försvarsmaktens överrabbin, när vi befriade platsen 1967, en dag efter att vi hade befriat Jerusalem, kämpade han med näbbar och klor mot etablissemanget, mot det judiska israeliska etablissemanget och mot Moshe Dayan, försvarsministern, för att säkerställa att judar skulle få tillgång till en av våra heligaste platser. Detta är i grunden den näst heligaste platsen efter Tempelberget. Det är bara tack vare Rav Goren som kämpade för det. Han var här och det finns en berömd historia om detta. Han satte upp den israeliska flaggan på toppen. Ser du israeliska flaggor här idag? Det är bara tack vare Rav Goren. Men när han satte upp flaggan, gissa vad som hände? Moshe Dayan gav order till armén att ta ner den israeliska flaggan eftersom det etablerade judiska samfundet, Israels ledarskap, de stolta sionisterna som byggde upp detta land, såg den religiösa aspekten av vår identitet och kopplingen till vårt historiska hemland som en potentiell friktion med de muslimer som bor här.
Än idag ignorerar de det faktum att detta fortfarande är ett religiöst krig. Moshe Dayan sade då att han gav tillbaka nycklarna till Tempelberget till muslimerna. Han gav nycklarna till patriarkernas och matriarkernas grav till muslimerna eftersom de sekulära judarna som hjälpte till att bygga upp detta land, och vi måste tacka Gud för att de byggde upp detta land, missade den nationella religiösa komponenten av vilka vi är som nation och vad vårt syfte är. De försöker driva bort all judisk koppling till vårt land och till våra heliga platser.
Är du redo för det här? Här är ett faktum för dig. Kom hit. År 1967 när Israel befriade området mirakulöst var den jordanska legionen här. De sprang iväg. Arabiska muslimer sprang iväg. Vet du hur många araber som bodde här i staden Hebron 1967? Runt 30 000. Idag är Hebron den största arabisk-muslimska staden under den palestinska myndigheten i Judeen och Samarien med över 200 000 invånare. Varje dag matas du med lögnen att Israel begår folkmord mot de arabiska muslimerna i Gaza och i Judeen och Samarien. Vilken typ av folkmordsmänniskor låter en befolkning växa från 30 000 till över 200 000? De växer så det knakar. Hebron är den mest kraftfulla och ekonomiskt framgångsrika arabisk-muslimska staden i Judeen och Samarien. Det är den ekonomiska motorn för alla arabiska muslimer i Judeen och Samarien. Varför? Eftersom de arbetar tillsammans med Israel och med judarna. De gör affärer. Det finns fortfarande gott om terror här. Det finns fortfarande gott om islamisk jihad här. Men de var åtminstone smarta nog att veta att de kunde göra affärer med judarna och de är den mest framgångsrika staden.
Vi judar utgör mindre än en procent av befolkningen i vår historiska stad Hebron. Vi måste ändra på det. Vi måste vara i majoritet med över 200 000 judar i städer vi har byggt i landet Israel, likt det som folk kallar den första moderna hebreiska staden, Tel Aviv, en vacker och framgångsrik ekonomisk modell. Men vi har ingen moralisk rätt som det judiska folket att leva i Tel Aviv om vi inte har någon moralisk rätt att leva i den första hebreiska staden som någonsin etablerades. Detta är inte bara den första hebreiska staden. Detta är det judiska folkets allra första huvudstad i det första judiska kungadömet. Idag, i den moderna judiska staten Israel, är det tredje gången judarna har suveränitet här. Den första gången var under kung David och han gjorde Hebron till huvudstad för det första judiska samväldet. Först därefter etablerade han Jerusalem som huvudstad för det första judiska samväldet. Vi pratar om händelser för 3000 år sedan. Ändå finns det människor som säger att det judiska folket inte har någon koppling hit, att de arabiska muslimerna är de rättmätiga erövrarna och att vi är ockupanterna. Islam skapades av Muhammed år 600 efter Kristus, tusentals år efter att kung David byggde det första templet och vårt första judiska kungadöme. Låt ingen berätta lögner för dig.
Vi besökte precis Davids fars, Jishais, grav och hans farmors mor Ruts grav här i Hebron. Du kan komma och besöka dem. Du kan komma och besöka våra anfäder och anmödrar som är begravda här. Som min vän Yishai Fleisher brukar säga, kom och besök mammorna och papporna. Gå sedan och besök kung Davids fars, Jishais, grav och kung Davids farmors mor Rut som vi kommer att läsa om, och som judar över hela världen kommer att läsa om under högtiden Shavuot. Ja, det är kung Davids farmors mor. Kom på besök. Vi lever i otroliga tider. Vi behöver över 200 000 judar som bor här. Vi ska inte bara vara exalterade över att bo i Israels ekonomiska gigant Tel Aviv idag. Nej, vi vill ha 200 000 judar som är exalterade över att leva i den andliga giganten för vår judiska identitet, bara minuter bort från platsen där vår judiska identitet som nation lever. Du kan komma hit och se detta. Du kommer hit och besöker dessa murar. Nej, det finns ingen helighet i själva muren, men detta är en mur byggd av kung Herodes för över 2000 år sedan i syfte att skydda våra anfäders och anmödrars gravar.
Kan du föreställa dig att bo i närheten av detta? Jag är välsignad som bor en halvtimme härifrån. En halvtimmes bilresa och jag är här. Jag kan komma hit när jag vill. Det är bara att hoppa in i bilen och köra nerför vägen. Detta är det vackra livet i Judeen och Samarien. Och det är bara möjligt tack vare de otroliga soldaterna som stred i det mirakulösa sexdagarskriget och tack vare Gud som tillät dem att befria inte bara Jerusalem, inte bara Tempelberget, inte bara Gaza och Golanhöjderna, utan även hela Judeen och Samarien. Den tråkiga saken är att vi, på grund av frånkopplingen i tänkesättet hos majoriteten av det judiska israeliska ledarskapet, missade möjligheten att göra detta till en judisk stad redan 1967. Araberna sprang iväg eftersom det arabiska tänkesättet är att de tror att eftersom de slaktade oss och vi nu kom tillbaka, så skulle vi slakta dem. Så de flydde. Och det var Moshe Dayan som körde efter dem. Han körde efter araberna när de flydde och sade åt dem att komma tillbaka. Han bad dem ta tillbaka nycklarna till anfädernas och anmödrarnas grav. Han sade att det kommer att ordna sig och att de skulle få bestämma, eftersom vi inte ville att de skulle fly. Och de kom tillbaka. Hade Moshe Dayan, Israels dåvarande försvarsminister, inte gjort det hade staden varit helt befolkad av judar och blivit en stad med judisk majoritet. Vi gick miste om det.
Vad händer i dagens krig? Kriget under Simchat Tora som inleddes den 7 oktober 2023. Idag har du judar som inser att Gud hjälper oss att vinna detta krig. Hamas kallar kriget för Al Aqsa-floden. De är ute efter att erövra Jerusalem, förgöra oss och döda oss alla. Det är ett religiöst krig för dem. Om det är ett religiöst krig för dem och de vill ha Jerusalem, hela landet Israel och att vi alla ska försvinna, vad kämpar vi då för? Nu finns det så många judar i Israel idag som inser att Gud styr detta krig. Det finns så många mirakel i detta krig. Kriget 1967 var också mirakulöst, men ingen uppmärksammade Gud. Alla fokuserade bara på de generaler som vann kriget. Men nej, det var Gud som vann kriget. Att Jordanien flydde. Att Jordanien bestämde sig för att attackera oss trots att Israel vädjade till dem att inte attackera, eftersom vi inte hade för avsikt att attackera dem. Jordanien kontrollerade hela Judeen och Samarien, den gamla staden Jerusalem och Tempelberget. Israel sade åt Jordanien att inte gå med i kriget. Det fanns inga krigsplaner överhuvudtaget mot Jordanien för att befria Jerusalem eller Judeen och Samarien. Det var enbart för att Jordanien anslöt sig till den egyptiska och syriska attacken, tvärtemot den israeliska regeringens vädjan, som Israel defensivt tvingades till en motattack. Och vi befriade mirakulöst hela Jerusalem, hela Judeen och Samarien. Dagens generation av krigare och stolta judar i Israel erkänner miraklen i detta krig och erkänner Guds roll i alla krig. De inser att vi inte är här på grund av David Ben Gurion och Moshe Dayan och bara för att upprätta en stat där judar ska vara säkra från en ny förintelse. Vår främsta anledning att vara här är att Gud vill att vi ska vara här.
Gud utvalde det judiska folket att leva i hans utvalda land, Guds heliga land, för att föra in godhet, moral och gudomlighet till hela världen. Det är bara möjligt om vi bor här i alla de områden Gud gav oss inom de bibliska gränserna. Vi måste se till att ondskan som syftar till att vanhelga Gud inte längre finns här. Denna jihadistiska islam är ondska. Att döda människor i Muhammeds namn, som är den största ockupanten, erövraren och mördaren, det är ondska. Vi måste bli av med den. Vi måste se till att den inte finns någonstans i det heliga landet Israel. Gud gav oss förvaltarskap och ett ansvar att se till att det inte finns någon ondska här, utan bara gott. Vi på Pulse of Israel är här för att väcka upp så många människor som möjligt, judar och icke-judar, för att få dem att förstå denna verklighet och se att det judiska folket vaknar upp och äger vår sanna identitet och vårt sanna syfte.
Men vi har fortfarande hela världen emot oss. Vi har de jihadistiska muslimerna emot oss. Vi har dessutom många judar som inte vill acceptera detta. De vill bara vara som alla andra. De vill bara vara judar i Israel som israeler, precis som fransmän är i Frankrike och britter är i Storbritannien. De vill inte ha det judiska bagaget, som de kallar det, den nationella judiska identiteten. De vill inte ha det. Därför bekämpar de oss och de befinner sig i rättssystemet, på universiteten, i media, i politiken och på alla dessa ovalda positioner överallt inom regeringen. Varje dag försöker de stoppa oss. De judar som återtar vår nationella identitet för oss själva som nation och för den judiska staten Israel, de gör allt de kan för att stoppa oss. Det är därför det sker skandaler varje dag i media. Det är därför det förekommer blodsanklagelser från vårt eget folk mot oss, mot våra egna soldater, mot våra egna stolta judar som står upp i Judeen och Samarien och mot våra ungdomar som försöker stoppa våldet och den illegala stölden av våra marker i Judeen och Samarien. Istället för att betraktas som hjältar, pekar vår egen media och våra egna människor här i Israel ut våra ungdomar och våra stolta judiska bosättare som de våldsamma, som fredens fiender. De vänder allting 180 grader.
Men förstå varför. Det är för att de är mer rädda för att Israel ska bli ett stolt judiskt land som uppfyller vårt nationella syfte som Gud har gett oss för att uppfylla vårt öde, än vad de är för våra jihadistiska muslimska fiender. De skulle hellre ha jihadistiska muslimska representanter i israelisk-arabiska politiska partier som sitter tillsammans med dem i en regering, än att sitta tillsammans med stolta judar som vill bygga upp landet Israel och skydda våra liv. Genom att trycka ner sina medjudar och skjuta undan den sanna judiska identiteten gällande vilka vi är tänkta att vara som nation, och vad landet Israel är tänkt att vara som land, hindrar de oss från att kunna skydda oss själva. De arabiska muslimerna i Mellanöstern kommer bara att frukta oss och avskräckas när de ser att vi är tillbaka på riktigt. När de ser att det judiska folket vet vilka de är, att vi är här för att stanna och att detta är vårt land. Alla dessa röster inom det judiska och israeliska etablissemanget som gör allt som står i deras makt för att hindra Israel från att vara en stolt judisk stat hindrar oss. De hindrar oss från att befria hela Gaza. De hindrar oss från att befria södra Libanon och södra Syrien för att stanna där för alltid. De hindrar oss från att tillämpa suveränitet i Judeen och Samarien och agera som en sann suverän makt i Negev och i Galileen. Alla dessa makter och ovalda tjänstemän inom Israel försöker stoppa våra valda tjänstemän och regeringar som försöker skydda oss. De äventyrar våra liv.
Och det är vi judar i Judeen och Samarien, oavsett ålder, och i synnerhet våra ungdomar, en gård i taget, ett samhälle i taget, en familj i taget som lever i Hebron, som ger ett sant skydd till det judiska folket. Inte bara på grund av det vi gör, utan för att vi gör det med förståelsen att detta är uppdraget Gud gav oss, att uppfylla vårt öde från Gud själv. Det är så vi skapar en bättre säkerhet även för världen i stort, en värld som är under attack från denna jihadistiska röd-gröna allians. Det handlar om att vi alla måste äga våra identiteter och stå upp. Inget mer blidkande av ondska. Ingen mer tolerans av ondskan. Vi måste bli av med den. Vi är förebilden. Världen ser till oss för att vi ska göra det rätta så att de sedan kan göra det rätta. De väntar på att vi ska stå upp, vara Guds ljus och sprida Torah från Sion, från Jerusalem och från hela landet Israel. Det hänger på oss. Denna process började med att det judiska folket fick självständighet 1948. Det är därför vi firar Israels självständighetsdag, Yom Haatzmaut. Sedan fortsatte det med befrielsen av Jerusalem, Judeen och Samarien i det mirakulösa sexdagarskriget 1967, eftersom vi äntligen fick vår egen suveränitet över Jerusalem, där Gud sade till oss att Torah kommer att spridas ifrån. Israels självständighetsdag var den fysiska manifestationen av suveränitet i vårt historiska hemland för det judiska folket. Att vi befriade Jerusalem 1967 är den andliga tegelstenen som placerades ovanpå den fysiska.
Idag har vi båda delarna. Nu väntar Gud bara på att vi ska äga vår identitet och agera så som vi förväntas göra som ett judiskt folk. På denna mirakulösa dag, då vi firar 59-årsdagen av befrielsen, är vi fortfarande bara i början eftersom vi fortfarande delvis styrs av våra arabisk-muslimska fiender. Men vi började åtminstone med att få kontroll över patriarkernas och matriarkernas grav och judar började flytta tillbaka, ett samhälle i taget, här i Hebron. Några familjer här, några familjer där. Processen att verkligen befria oss och bli helt suveräna under Israel, det tredje judiska samväldet, har börjat. Vi har mycket arbete kvar att göra, men vi lever i en tid då det händer och vi är alla välsignade. Fira inte bara Israels självständighetsdag eller Jerusalem-dagen, utan fira resten av dagarna under sexdagarskriget 1967 då vi befriade de andra delarna av Judeen och Samarien, en befrielse som började med Hebron efter Jerusalem. Fira och internalisera det sanna budskapet.
/ Janne








